Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5  (läst 8925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2011, 10:23:20 »
hade det varit CP som var problemet hade nog inte tillsatsen gått særskilt længe innan larm TS hade kommit som ett brev på posten...
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2011, 10:25:28 »
kør værmepumpen i enbart dritlæge tillsats och låt den gå med 6 kW. Notera DeltaT mellan fram - retur
Kør enbart kompressorn, læs av delta T efter ca 10-15 min. Du borde få liite høgre Delta med enbart kompressorn i drift æn TS.

På så vis kan man få ett humm om kompressorn ger någorlunda den effekt den skall.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Berg+Sol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2011, 16:41:11 »
hade det varit CP som var problemet hade nog inte tillsatsen gått særskilt længe innan larm TS hade kommit som ett brev på posten...

Får börja med att tacka för allas tips. Hade servicekille här på besök som gjorde lite mätningar på pumpen. Hans slutsats var att det är för dåligt flöde på brinesidan. Dock tror han på luft i systemet och ej på dålig CP. Själv börjar jag bli rädd för att det är sättningar på utsidan som gjort att slangen vikt sig på vägen till hålet. Käle i marken gör dock det rätt svårgrävt för stunden. :( Oavsett så blir det tömning av brine imorgon samt installation av lite ventiler för att få bättre möjlighet att spola igenom systemet. Håller tummarna för att det ska lösa problemet....

Senaste händelse.Nytt ventilpaket monterat i brinekretsen som möjliggjorde bättre avluftning :) Tydligen fannsmycket luft i systemet (fråga mig inte var ??? Blir spännande att se om det blir någon förbättring. Enligt expertisen är det dock fortfarande så att det är för högt strömningsmotstånd i brinekretsen. Orsaken till det är den backventil som monterats in för att möjliggöra matning av borrhålet med solvärme :( Får fundera på en anna lösning där...
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 20:22:44 av Berg+Sol »
Intresserad av alternativa uppvärmningar
Sutteränghus med 175 kvm övervåning och 165 kvm bottenvåning inkluderande garage, tvättstuga och pannrum.
Uppvärmning Thermia Villa Classic 75 (150l) med 9kW elpatron +
8 kvm K2-plana solfångare mot 650l ack.tank alt. i serie med inkommande brine till VP.

Utloggad Berg+Sol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2011, 15:12:17 »
Och jag var och bytte cp i onsdag med samma problem .
Måle10 hade rätt. Har bytte cirkulationspump på brinesidan och nu är difftempen där 3-4 grader. Thumbsup Tyvärr tog det lång tid och två onödigt utbytta backventiler i solkretsen för att komma underfund med det.
Är kanske svårt att hitta sådana här saker men är allt lite besviken på Thermias lokala återförsäljare med tillhörande servicekille.Även om de är trevliga hade det varit roligt om de hittade felet och inte jag själv...
Förhoppningsvis blir det många ytterligare problemfria år efter denna operation.
Återigen tack för alla tips på resan.
Intresserad av alternativa uppvärmningar
Sutteränghus med 175 kvm övervåning och 165 kvm bottenvåning inkluderande garage, tvättstuga och pannrum.
Uppvärmning Thermia Villa Classic 75 (150l) med 9kW elpatron +
8 kvm K2-plana solfångare mot 650l ack.tank alt. i serie med inkommande brine till VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!