Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d  (läst 5875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elpannan

  • Gäst
Elpannan
Köpråd
« skrivet: 01 oktober 2015, 20:56:48 »
Hej,

Jag har tagit in offerter för installation bergvärme och vill gärna ha några fler erfarna ögon på de olika valen eftersom jag håller på att bli tokig.

Förutsättningar idag: energiförbrukning (inkl. varmvatten): 20-26k kWh.
Storlek 174 kvm, sutteräng, byggt -87/88. Stockholm. Huset ligger på en höjd (ca 5-6 höjdmeter över "dalen"), inte många hål i närheten. Vattenburen elpanna med 80-talsradiatorer. Vi är ganska missnöjda med varmvattentillgången vintertid (ex vid bad i vårt halvstora badkar). 3 personer i hushållet (kan mkt väl bli någon till i framtiden).

Har tagit in offerter på både berg och luft/vatten, men lutar absolut åt bergvärme. Väntar någon offert till, men detta är vad jag har fått hittills. Jag tror att det finns någon prutmån (5%) i samtliga dessa erbjudanden.

Hur ska jag förhålla mig? Jag tror absolut att 8kW-pumparna räcker. Och de flesta har rekommenderat ett totalt borrdjup på 150-160 m, men jag har begärt att få offerter på djupare hål, då jag inte vill ligga på gränsen. Och kan prisskillnaden mellan Optimum och Optimum G3 vara värt det? Som jag förstår det är G3 bättre på varmvatten, men hur mycket bättre?



Hjälp sökes tacksamt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpråd
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2015, 22:09:23 »
Det är främst på vinterhalvåret som en G3 kan få upp varmvattentemp lite högre.
Sen vet inte jag om någon av de andra kanske räcker till med varmvattenkapacitet i alla fall?
Jag skulle välja mellan Diplomat och G3 på 8 kW med 170 m aktiv borra.

Men hur värms varmvattnet idag?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elpannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2015, 22:15:00 »
Det är främst på vinterhalvåret som en G3 kan få upp varmvattentemp lite högre.
Sen vet inte jag om någon av de andra kanske räcker till med varmvattenkapacitet i alla fall?
Jag skulle välja mellan Diplomat och G3 på 8 kW med 170 m aktiv borra.

Men hur värms varmvattnet idag?

Tack för svaret. Räcker borrdjupet, tror du? Ja, det är ju på vinterhalvåret vi har varmvattenbrist. Det är en inbyggd beredare i värmepannan, men jag vet inte volymen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpråd
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2015, 04:03:00 »
Har du inte stort badkar tror jag vv räcker bra diplomaten ger bra med vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpråd
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2015, 06:59:08 »
Tack för svaret. Räcker borrdjupet, tror du? Ja, det är ju på vinterhalvåret vi har varmvattenbrist. Det är en inbyggd beredare i värmepannan, men jag vet inte volymen.

170 m akriv borra ska räcka fint, sen gissar jag att du har en gammal CTC panna eller liknande med värmeväxlare i pannan för varmvatten?
I så fall förstår jag om du har problem med varmvattnet.
Den vanliga diplomaten ger normalt tillräckligt med varmvatten för ett badkar om det inte är nån större modell på över 300 liter?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elpannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2015, 11:36:19 »
170 m akriv borra ska räcka fint, sen gissar jag att du har en gammal CTC panna eller liknande med värmeväxlare i pannan för varmvatten?
I så fall förstår jag om du har problem med varmvattnet.
Den vanliga diplomaten ger normalt tillräckligt med varmvatten för ett badkar om det inte är nån större modell på över 300 liter?

Jag skulle uppskatta badkarer till ca 450 liter.  Men behöver inte kunna fylla det mer än 300 liter.

Det är en 90-tals modulpanna. Värmeväxlare låter rimligt att det är i. Har fått fler offerter och kommer uppdatera strax.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpråd
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2015, 12:00:55 »
Då skulle jag köpa en vp med separat stor beredare eller en vp med inbyggd beredare och en elberedare efter vp. En vanlig vp kommer kanske kunna fylla ditt kar men sen är det slut och att återladda kommer ta en stund. Även en G3 kör med vanlig vv laddning efter en större tappning och du spar inte många kronor på hetgas laddningen av vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elpannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2015, 12:23:43 »
Då skulle jag köpa en vp med separat stor beredare eller en vp med inbyggd beredare och en elberedare efter vp. En vanlig vp kommer kanske kunna fylla ditt kar men sen är det slut och att återladda kommer ta en stund. Även en G3 kör med vanlig vv laddning efter en större tappning och du spar inte många kronor på hetgas laddningen av vv.

Tack för svar. Men dessa har ju inbyggd beredare på 180 liter. Kan absolut tänka mig att ngn gång i framtiden koppla på ytterligare beredare, men vill kanske inte göra den extrainvesteringen innan jag testat bvp. Är det feltänkt från min sida?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpråd
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2015, 13:34:26 »
Tack för svar. Men dessa har ju inbyggd beredare på 180 liter. Kan absolut tänka mig att ngn gång i framtiden koppla på ytterligare beredare, men vill kanske inte göra den extrainvesteringen innan jag testat bvp. Är det feltänkt från min sida?

Det kan funka att fylla badkaret med en vanlig värmepump, men sen finns inget varmvatten på ett tag efter detta, speciellt inte på vintern då den också måste värma huset.
Vill du ha så det räcker för både badkar och lite till så är det bättre att satsa på t ex Thermia duo + MBH 300 på en gång.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elpannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2015, 14:03:36 »
Tack för svaren. Ingen av de sex leverantörerna som varit hos oss har föreslagit en duo eller separat vvb. Men blir ju ett alt.

FÃ¥tt fler offerter, se nedan.


Utloggad Elpannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2015, 14:44:55 »
Optimum g3 ska ju uppnå mycket högre vattentemperatur och därmed större total volym bad- och duschvatten, men ni tror ändå att den är underdimensionerad för våra behov?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpråd
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2015, 15:26:39 »
Det är endast när kompressorn går mycket du kommer att få högre vv temp i den vid vanlig vv laddning ger den som Diplomaten. Om du tappar mycket vv kommer en G3 ladda vv som vanligt till börvärdet och sen kommer den fortsätta att ladda via hetgasen hur hög vv tempen blir med hjälp av det beror på hur hög radiator framledningen är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elpannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2015, 16:24:47 »
Om det ändå skulle gå att fylla badkaret med 200-250 liter 30-gradigt vatten, hur lång tid skulle det ta innan man kan duscha fem minuter med varmt vatten??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpråd
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2015, 20:50:24 »
Om du fyller med endast 30 gradigt vatten bör du kunna duscha nästan direkt. Man har 180 liter i beredaren som håller ca 50 grader och spär du ut det till 30 grader får du en skaplig mängd vv. Det går ju att nyttja extra vv funktion där vp höjer tempen med kompressor och/eller elpatron till en högre temp för mera vv mängd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Elpannan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2015, 20:59:52 »
Om du fyller med endast 30 gradigt vatten bör du kunna duscha nästan direkt. Man har 180 liter i beredaren som håller ca 50 grader och spär du ut det till 30 grader får du en skaplig mängd vv. Det går ju att nyttja extra vv funktion där vp höjer tempen med kompressor och/eller elpatron till en högre temp för mera vv mängd.
Aha, vilken temp får man upp det till då? Tror ändå att jag får testa att inte ha separat beredare. Är det någon pump som är bättre på varmvatten? Väntar även på Nibeofferter. 1245:an ska vara bra på vv har jag hört. Annars lutar det åt vanliga Optimum 8 med 170 borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!