Vad innebär 4 grader extra kondenseringstemp?
Det innebär att du i princip alltid har 4 grader varmare än vad som egentligen behövs för att värma huset i din acktank. Detta är en brist på CTC:s värmepumpar som gör att dom förlorar några procent i verkningsgrad jämför med värmepumpar som kör med flytande kondensering utan "arbetstank".
Sen till mitt svar på dina frågeställningar.
Först och främst vill jag säga att jag INTE är expert på CTC, men det här är min diagnos.
Du måste stänga av din rumsgivare, rumsgivaren gör att kurvan och din inställning "+6" inte får det genomslag det bör ha.
Sen skall du öppna alla termostater för fullt, först då kan du göra en adekvat grundinställning på dina radiatorkoppel, med lite tur har du denna typ av justeringsmöjligheter om du plockar bort dina termostater från kopplet:
Stäng alltså av rumsgivare, plocka bort alla termostater, och justera sedan in "ringarna" på dina koppel så att grundflödet blir rätt.
Man kan generellt säga att inställningen skall vara som följer:
1-2 riktigt små radiatorer, typ "lilla toaletten"
3-4, lite större, radiatorer, sådana som sitter till exempel i en liten hall eller en tvättstuga på några m2, säg radiatorer upp till ca 50 X 80 cm typ 22. Eller i rum där en radiator värmer ca 10 m2.
5-6 radiatorer som är upp till ca 50 X 120 cm, typ 22, eller där en radiator värmer upp till 12-14 m2.
7 eller "fullt" gäller stora radiatorer i t.ex. garage eller liknande rum .
Rent generellt så kan man säga att det kallaste rummet styr kurvan, i det rum som blir kallast skall man först kolla att man har adekvat flöde, det kan göras genom att kolla grundinställningen på kopplet (enligt ovan siffror) eller mäta deltaT över radiatorn, deltaT skall vara ca 5-6 grader. (Tempskillnad mellan inkommande och utgående vb)
När du ställt in kurvan så att kallaste rummet är acceptabelt varmt med rätt flöde/deltaT över radiatorn (man kan köra lite högre flöde/lägre deltaT i kallaste rummet för att kräma ut max effekt ur radiatorn) så kan man gå vidare och strypa flödet i övriga rum, målet skall vara att du har bra temp i alla rum utan termostater och rumsgivare aktiva när vädret är "normalt" ute, alltså inte strålande sol som värmer stora delar av huset, gärna vindstilla/svag vind och mulet ute alltså.
Kurva + Justering.
Kurvan bestämmer som du ser hur varmt vatten som shunten skall shunta ut vid olika utetemperaturer, den brukar stämma rätt bra om grundflödet i radiatorkretsen är OK, och man inte låter termostater strypa bort en massa flöde i flera rum (vilket troligen är fallet för dig).
Jag tror du har en lite för låg kurva, vilket du kompenserar med en hög justering.
Den höga justeringen gör att du kör ut onödigt varmt vatten under vår och höst, och det kostar i COP, kan dock inte tycka att det bör påverka starterna så mycket.
Kompressorn i en värmepump bör ha som flest starter när husets effektbehov är 50% av vad kompressorn ger när den går kontinuerligt.
Jag skulle ställa upp kurvan till 55 grader, och sätta justeringen på 0, sedan justera in grundflödet på alla radiatorer enligt ovan.
Problemet är väl att det här inte är rätt årstid...
Görs bäst på hösten.
Men du kan alltid justera grundflödet om du "tvingar" ut 50 graders framledning och kollar deltaT över raddarna, sikta på runt 5-6 grader om vbf är 50 grader.
DeltaT i ett shuntat system blir logiskt sett lägre ju lägre vbf du har. (Blir annorlunda i ett system där kompressorn arbetar direkt mot radiatorkretsen).
När det gäller antalet kompressorstarter så kan skadan med detta alldeles säkert variera med kompressortyp, och värmepumpens uppbyggnad av kylkretsen, men jag vet av egen erfarenhet värmepumpar som gått med 80-100 starter/dygn p.g.a. felande växelventil där livslängden på kompressorn bara varit 2-3 år.
Mitt råd brukar vara som följer:
Man behöver sällan mer än ca 12 starter/dygn för att hålla en bra värmekomfort i huset (om det inte läcker riktigt mycket värme), upp till ca 30 starter/dygn är helt ok, men börjar man komma över den siffran så tyder det på ett dåligt dimensionerat eller injusterat system, som på sikt kan ge kort livslängd på utrustningen, inte enbart beroende på antalet starter, utan även som Svenske kocken skriver, höga temperaturer och den rent mekaniska påverkan på kontaktorer, mjukstartsutrustningen, rör, kopplingar och elektronik som påfrestas varje gång kompressorn rycker igång.
Först när du ställt in grundflöde och kurva så att du har Ok temp i alla rum oavsett årstid så bör du aktivera rumsgivare och termostater, deras påverkan skall då främst vara att strypa bort värme om solen ligger på, eller om ni har väldigt mycket gäster, bakar bullar eller har ett långkok på gång som värmer huset extra mycket.
Enda gången rumsgivaren skall "gasa" är om det blåser mycket så att huset kyls av mer än normalt.
Det finns även annat som kan påverka, ofta har man som kallast inne (om man kör utan termostater eller rumsgivare) sent på hösten när det är kallt ute men innan snön kommit, snö på mark och tak isolerar huset en aning och gör det varmare inne.
Att skotta upp snö mot husväggen kan göra att det blir en grad varmare inne enligt mina egna tester.