Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad kan jag göra för att sänka starter?  (läst 39916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #15 skrivet: 07 april 2015, 17:22:23 »
Så vitt jag vet har CTC maskiner ingen kortare livslängd än andra fabrikat så du ska inte ha någon "noja" över antalet starter, för som du nämner är hela maskinen bygd för att jobba på ett visst sätt. Och eftersom CTC inte är nått litet skumraskbolag tror jag att dom vet vad dom sysslar med och att få ett rykte som säger att deras pumpar har kort livslängd är troligen det sista dom vill.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #16 skrivet: 07 april 2015, 17:47:23 »
Att ha 32 starter en liten del av året behöver inte var fel om antalet starter är mindre resten av året blir totalen ändå ok och man slipper nackdelarna med att vp värmer högre över börvärde varje gång kompressorn går. Så håll koll på din vp under en lite längre tid så ser du hur du ligger till. Kan tyvärr inte tyda loggfilen men det bör det finnas andra som ordnar åt dig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #17 skrivet: 07 april 2015, 23:12:22 »
Slänger upp en ny logg och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig tolka den :)

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #18 skrivet: 07 april 2015, 23:44:16 »
Testade logaide för att se om jag kan tolka detta. Och enligt grafen har jag kommit fram till följande: Pumpen har haft korta mjukstarter pÃ¥ kompressor för att värma vattnet (Nedre tanken) till elementen. HÃ¥llit konstant temp inomhus  pÃ¥ 21 grader, dÃ¥ min rumsgivare är inställd pÃ¥ det. SÃ¥ alla dessa starter jag haft är för värmen i huset. Givetvis har den även tagit den övre tanken dÃ¥ och dÃ¥, dvs duschvattnet. Men som det ser ut sÃ¥ borde detta vara en normal sak pÃ¥ CTC 408 dÃ¥ den använt mjukstarter. Troligen är det sÃ¥ här vi denna tid av Ã¥ret Om jag felar fÃ¥r ni gärna rätta mig :) Men detta är min tolkning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #19 skrivet: 08 april 2015, 07:45:34 »
Intressant diagram, det är allttså 4 grader extra kondenseringstemp CTC-konceptet kräver.
Om detta är fallet finns det väl lite man kan göra nu på vår eller höst.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #20 skrivet: 08 april 2015, 09:01:18 »
Från fabrik så brukar det vara inställt på 5 grader.
Det värdet går att ändra, sänka till 3 grader eller höja upp till 10 grader.

Man kan också öka startfördröjningen från 10 min till 15-20 min för att sänka antalet starter om man nu är orolig att man har för många starter.
Jag har ökat startfördröjningen till 15min på min pump.
Personligen så skulle inte jag oroas ett dugg av 32 starter/dygn under vår
och höst.
Jag håller med svenske kocken, det finns inga konkreta fakta på att när man kommer upp i ett visst antalt starter så skulle det slita på pumpen.

Jag läste här någonstans att CTC har sagt att en kompressor skall hålla för 400 000 starter och att det inte är antalet starter som sliter utan höga temperaturer.
400 000 starter innebär att om den gör 50 starter/dygn 365 dagar om året så skulle den ändå hålla över 20 år.

Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #21 skrivet: 08 april 2015, 09:36:17 »
Vad innebär 4 grader extra kondenseringstemp?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #22 skrivet: 08 april 2015, 09:36:38 »
Vad innebär 4 grader extra kondenseringstemp?
Det innebär att du i princip alltid har 4 grader varmare än vad som egentligen behövs för att värma huset i din acktank. Detta är en brist på CTC:s värmepumpar som gör att dom förlorar några procent i verkningsgrad jämför med värmepumpar som kör med flytande kondensering utan "arbetstank".

Sen till mitt svar på dina frågeställningar.
Först och främst vill jag säga att jag INTE är expert på CTC, men det här är min diagnos.

Du måste stänga av din rumsgivare, rumsgivaren gör att kurvan och din inställning "+6" inte får det genomslag det bör ha.

Sen skall du öppna alla termostater för fullt, först då kan du göra en adekvat grundinställning på dina radiatorkoppel, med lite tur har du denna typ av justeringsmöjligheter om du plockar bort dina termostater från kopplet:

Stäng alltså av rumsgivare, plocka bort alla termostater, och justera sedan in "ringarna" på dina koppel så att grundflödet blir rätt.
Man kan generellt säga att inställningen skall vara som följer:

1-2 riktigt små radiatorer, typ "lilla toaletten"
3-4, lite större, radiatorer, sådana som sitter till exempel i en liten hall eller en tvättstuga på några m2, säg radiatorer upp till ca 50 X 80 cm typ 22. Eller i rum där en radiator värmer ca 10 m2.
5-6 radiatorer som är upp till ca 50 X 120 cm, typ 22, eller där en radiator värmer upp till 12-14 m2.
7 eller "fullt" gäller stora radiatorer i t.ex. garage eller liknande rum .

Rent generellt så kan man säga att det kallaste rummet styr kurvan, i det rum som blir kallast skall man först kolla att man har adekvat flöde, det kan göras genom att kolla grundinställningen på kopplet (enligt ovan siffror) eller mäta deltaT över radiatorn, deltaT skall vara ca 5-6 grader. (Tempskillnad mellan inkommande och utgående vb)

När du ställt in kurvan så att kallaste rummet är acceptabelt varmt med rätt flöde/deltaT över radiatorn (man kan köra lite högre flöde/lägre deltaT i kallaste rummet för att kräma ut max effekt ur radiatorn) så kan man gå vidare och strypa flödet i övriga rum, målet skall vara att du har bra temp i alla rum utan termostater och rumsgivare aktiva när vädret är "normalt" ute, alltså inte strålande sol som värmer stora delar av huset, gärna vindstilla/svag vind och mulet ute alltså.

Kurva + Justering.

Kurvan bestämmer som du ser hur varmt vatten som shunten skall shunta ut vid olika utetemperaturer, den brukar stämma rätt bra om grundflödet i radiatorkretsen är OK, och man inte låter termostater strypa bort en massa flöde i flera rum (vilket troligen är fallet för dig).
Jag tror du har en lite för låg kurva, vilket du kompenserar med en hög justering.
Den höga justeringen gör att du kör ut onödigt varmt vatten under vår och höst, och det kostar i COP, kan dock inte tycka att det bör påverka starterna så mycket.
Kompressorn i en värmepump bör ha som flest starter när husets effektbehov är 50% av vad kompressorn ger när den går kontinuerligt.

Jag skulle ställa upp kurvan till 55 grader, och sätta justeringen på 0, sedan justera in grundflödet på alla radiatorer enligt ovan.

Problemet är väl att det här inte är rätt årstid...
Görs bäst på hösten.

Men du kan alltid justera grundflödet om du "tvingar" ut 50 graders framledning och kollar deltaT över raddarna, sikta på runt 5-6 grader om vbf är 50 grader.
DeltaT i ett shuntat system blir logiskt sett lägre ju lägre vbf du har. (Blir annorlunda i ett system där kompressorn arbetar direkt mot radiatorkretsen).

När det gäller antalet kompressorstarter så kan skadan med detta alldeles säkert variera med kompressortyp, och värmepumpens uppbyggnad av kylkretsen, men jag vet av egen erfarenhet värmepumpar som gått med 80-100 starter/dygn p.g.a. felande växelventil där livslängden på kompressorn bara varit 2-3 år.
Mitt råd brukar vara som följer:

Man behöver sällan mer än ca 12 starter/dygn för att hålla en bra värmekomfort i huset (om det inte läcker riktigt mycket värme), upp till ca 30 starter/dygn är helt ok, men börjar man komma över den siffran så tyder det på ett dåligt dimensionerat eller injusterat system, som på sikt kan ge kort livslängd på utrustningen, inte enbart beroende på antalet starter, utan även som Svenske kocken skriver, höga temperaturer och den rent mekaniska påverkan på kontaktorer, mjukstartsutrustningen, rör, kopplingar och elektronik som påfrestas varje gång kompressorn rycker igång.

Först när du ställt in grundflöde och kurva så att du har Ok temp i alla rum oavsett årstid så bör du aktivera rumsgivare och termostater, deras påverkan skall då främst vara att strypa bort värme om solen ligger på, eller om ni har väldigt mycket gäster, bakar bullar eller har ett långkok på gång som värmer huset extra mycket.
Enda gången rumsgivaren skall "gasa" är om det blåser mycket så att huset kyls av mer än normalt.
Det finns även annat som kan pÃ¥verka, ofta har man som kallast inne (om man kör utan  termostater eller rumsgivare) sent pÃ¥ hösten när det är kallt ute men innan snön kommit, snö pÃ¥ mark och tak isolerar huset en aning och gör det varmare inne.
Att skotta upp snö mot husväggen kan göra att det blir en grad varmare inne enligt mina egna tester.
« Senast ändrad: 08 april 2015, 09:45:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #23 skrivet: 08 april 2015, 16:47:23 »
Allt låter bra som ni skriver och jag är tacksam för er hjälp :) Ska försöka göra det som skrivs för imorse blev jag riktigt lack då jag hade 44 starter. Ska även ringa ctc för hjälp. Se vad det kostar att ta hit någon som ställer in det. Besviken är man när man ger så mycket pengar men får det inte inställt riktigt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #24 skrivet: 08 april 2015, 17:18:33 »
Det är ju egentligen installatören som ska göra detta. Ta reda på vem det var så vet du vilken du inte ska anlita nästa gång... (Antar att det var ett tag sedan vp installerades så det inte går att klaga på själva det jobbet).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #25 skrivet: 08 april 2015, 18:02:41 »
Jobbet gjordes för ett år sedan, men när jag tog upp detta med honom så menade han på att det inte ingår. Men när vi satt och offertade så sa han att det skulle ske inställning efter 2 veckor när man installerat det. Sedan när jag ringde så nekade han. Men jag har alltid reklamationsrätt på arbetet i 3år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #26 skrivet: 08 april 2015, 22:32:38 »
Bäst är nog ändå att lära sig maskinen och styrningen själv, men visst kan det hjälpa att få en initerad grundinställning utförd av en kompetent installatör.
Är installatören inte kompetent så är hen bara ett irritationsmoment som fördröjer framgångarna med inställningarna.

Börja med att öppna alla termostater och deaktivera rumsgivaren, troligen kommer du att få alldeles för varmt inne då.

Ställ i så fall ned "justeringen" till noll och öka kurvan till 55 så gissar jag att du inte ligger helt fel.
Sedan kollar du grundflödesinställningarna på de olika radiatorerna.
Om du vill kan du ta en bild på radiatorerna och skriva hur många kvadratmeter de värmer så kan vi ganska exakt säga vad grundinställningen bör justeras till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #27 skrivet: 09 april 2015, 10:04:06 »
Tack för hjälpen. Jag fotar alla elementen och lägger upp.

Detta svar fick jag av ctc

Att värmepumpen har fler starter sÃ¥ här Ã¥rs är helt normalt. Värmepumpen arbetar mot ert framledningsbehov + 5° som antagligen lägre än i vintras, värmepumpen laddar ganska snabbt upp vattenvolymen till önskad temp och stoppar, startar igen och ska höja sina 5°.  32 starter är inte mycket. KTH Stockholm har gjort en utredning om detta med start och stopp och enligt den är det den totala driften som spelar störst roll, oavsett vad diverse forum skriver.

 

Det här med att hitta rätt kurva för er fastighet kan jag inte hjälpa er med. Verkar som ni har fÃ¥tt till det ganska bra med er lutning och justering nu. Tänk sÃ¥ här  när det är minus grader ute är det LUTNING man ändrar upp eller ner, när det är plus grader ute är det JUSTERING man ändrar ( man parallell förskjuter kurvan som annars är ganska brant vid 0°.

Är ni orolig att ni ska skicka ut +62° vid dut kan ni reglera det genom att ställa in MAX framledning, eller använda rumsgivarfunktionen.

 

Just nu har vi mycket att göra på supporten och har inte riktigt tid att gå igenom alla inställningar med er, ring oss om några veckor om ni har fler frågor, viktigt att ni då står vid produkten.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #28 skrivet: 09 april 2015, 19:48:57 »
Här kommer bilder på elementen och vilka rum dom sitter i samt hur stora dom är och hur stora rummen är i kvm. Huset är suterräng och består av nedre våning, andra och tredje våning

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kan jag göra för att sänka starter?
« Svar #29 skrivet: 09 april 2015, 19:49:32 »
Mer bilder
« Senast ändrad: 09 april 2015, 19:51:37 av Malisan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!