Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima 700 med 290 A/W - tar tid att fÃ¥ upp tempen i beredaren  (läst 4323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan_N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Sedan några dagar tillbaka har det tagit ovanligt lång tid att få upp varmvattentemperaturen i beredaren. Till slut är stopptemperaturen uppnådd och värmepumpen stoppar som den ska. Om det inte är som idag att det är svalt ute. Då går pannan över till värmedrift och värmepumpen fortsätter att tuffa på.

Det jag har gjort är avluftat samt kollat trycket i beredaren och rengjort partikelfiltret.

Frågan är om det något mer som jag kan göra själv eller om det bara är att kalla på servicekillen.

Det här är temperaturerna vid varmvattendrift:

  T1-Framledningsgivare: 24,6
  T2-Utegivare: 13,8
  T3-Varmvattengivare: 37,8
  Varmvatten start: 47
  T6-Kompressortemperatur,hetgas: 114,3
  T8-Givare värmebärare ut: 38,7
  T9-Givare värmebärare in: 36,7
  Varmvatten stopp: 48
  T10-Kondensortemperatur: 37,3
  T11-Köldmedietemperatur förÃ¥ngare: -9,6
  T12-Lufttemperatur förÃ¥ngare: 12,9
-----------------------

Tack på förhand /Stefan
« Senast ändrad: 29 augusti 2010, 13:47:15 av Stefan_N »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Kan du översätta T1 osv  till    tillopp retur mm    114 grader  är det hetgas?    VV start 47    stopp 48 stämmer det. *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om växelventilen mellan radiatorkrets och VVB inte växlar helt så värmer du både hus och VVB samtidigt, vilket gört att det tar längre tid att värma tappvarmvatten än det normalt gör.
Prova söka på kärvande växelventil här i forumet så kan du nog hitta tips på hur du kan kontrollera/åtgärda detta.

Det kan naturligvis vara andra fel också, men kärvande/otät trevägare är ett väldigt vanligt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Optima 700 med 290 A/W - tar tid att få upp tempen i beredaren
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2010, 15:48:50 »
Om växelventilen mellan radiatorkrets och VVB inte växlar helt så värmer du både hus och VVB samtidigt, vilket gört att det tar längre tid att värma tappvarmvatten än det normalt gör.

Kan vara det men då borde väl T1 (framledningsgivare = temperaturen på värmevattnet ut till värmesystemet) vara lika varm som T3 (varmvatten = temperatur i VVB)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om växelventilen mellan radiatorkrets och VVB inte växlar helt så värmer du både hus och VVB samtidigt, vilket gört att det tar längre tid att värma tappvarmvatten än det normalt gör.

Kan vara det men då borde väl T1 (framledningsgivare = temperaturen på värmevattnet ut till värmesystemet) vara lika varm som T3 (varmvatten = temperatur i VVB)

Det sitter ju en shunt på framledningen och jag antar att T1 sitter efter den. I så fall kan den mycket väl visa rätt även om växelventilen krånglar.
Vad jag kan se så kommer det inte varmare än 38,7 ºC från VP'n. Eftersom deltat är i så lågt så verkar det inte bli så mycket varmare heller...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du borde nog ringa ut en kyltekniker.  114 grader i hetgas vid 37 grader kondensering. Inte bra.

Förångningen hamnar också för lågt. Köldmediebrist, kanske.

Utloggad Stefan_N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Testade att ställa om växelventilerna under varmvattendrift.
Det som jag noterade när jag ställde om ventilen som sitter på inkommande ledning var att temperaturen över T1 ökade direkt.
Och när jag ställde om läget på ventilen som sitter på returledningen ökade T1 och T9.

Som jag kan förstå så är det som det ska vara. Eller?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om förÃ¥ngningstempen hamnar pÃ¥ 0 istället för -9,6 sÃ¥ fÃ¥r du c.a 1,1 bättre COP.  SÃ¥ hög hetgas temp gör att du riskerar att kompressorn rasar. Mät med en termometer pÃ¥ tryckröret pÃ¥ kompressorn om det verkligen är 114grader. Är det det sÃ¥ är det nog köldmediebrist eller exp vent som spökar. *vinkar*

Utloggad Stefan_N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jag stoppade anläggningen och tittade till vid värmepumpen. Där finns ett synglas där som är inte ens till hälften fylld.
Kan det vara så enkelt att det är för lite köldmedia i systemet ?

Fyller man på det själv eller är det bara servicefirman som fixar sådant ?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det ska vara helt klart i glaset vid drift. Kan skumma lite i typ 5 min sedan SKA det vara klart.
Är det inte klart är det en indikator på att den kan vara underfylld.

Tyvärr så är det en kylfirma som måste läcksöka och fylla.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Glöm inte att dom mÃ¥ste byta köldmedel när det är 407 c  i värmepump och den av nÃ¥gon anledning läckt.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Glöm inte att dom mÃ¥ste byta köldmedel när det är 407 c  i värmepump och den av nÃ¥gon anledning läckt.
cocacola *vinkar*

Varför måste man byta köldmedel Sc:,h om man inte frågar får man inget veta *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
407 c är en blend av  olika köldmedier med olika kokpunkter, det innebör att om man "bara" fyller pÃ¥ är det en annan blandning . köldmedlet beter sig inte som det är tänkt frÃ¥n början .

bara börja om frÃ¥n början . ner med soppan i skrot tuben  och väg in ny .fylles naturligtvis i vätskeform . Och vips sÃ¥ har vi en fungerande värmepump igen ,
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Stefan_N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Optima 700 med 290 A/W - tar tid att få upp tempen i beredaren
« Svar #13 skrivet: 02 september 2010, 22:06:25 »
Har väntat ett par dagar på att servicefirman ska höra av sig för tala om när de kan komma.

Under tiden har jag tagit en extra titt på hur det ser ut i värmepumpens synglas från det att jag startar anläggningen. Har den avstängd under nätterna eftersom den går kontinuerligt.

Innan start finns det lite vätska i glasets botten.
När jag startar börjar det att bubbla och skumma. Nu vet jag vad skumma i synglaset innebär  :)
Efter några minuter blir vätskan klar och den flödar under pinnen mitt i glaset, som för övrigt är mörkgrön.

Är det normalt att man kan se ett flöde ?

Kan man efter dessa iaktagelser fortfarande misstänka låg köldmedienivå ?

I helgen ska jag mäta temperaturerna där givarna sitter åtkomliga för att se hur de stämmer överens med verkligheten.

Ska nämna det att jag inte får några larm som indikerar att det är något som är fel.

Utloggad Stefan_N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Optima 700 med 290 A/W - tar tid att få upp tempen i beredaren
« Svar #14 skrivet: 14 september 2010, 20:22:26 »
DÃ¥ är min värmepump tillbaka i matchen. :)  Det fanns nästan ingen köldmedia kvar.

Det hade undan för undan läckt ut vid serviceuttagen eftersom det inte var nÃ¥got kvar av gummipackningarna i skruvhattarna. 

Skönt att det inte var värre än så.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!