Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor eller liten, mer eller mindre rening?  (läst 2050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J-Nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Stor eller liten, mer eller mindre rening?
« skrivet: 04 december 2005, 23:46:35 »
Jag bor i Västerbotten och står inför att köpa luftvärmepump. Jag har funderat på IVT Inverter, 5 eller 6 Kw, men har nu börjat gå in för Panasonics apparater. HE9DKE eller HE12DKE är det tankarna kretsar kring nu. Ett hett alternativ är E9DKE eller E12DKE, men jag är allergiker och lockas av den angivna bättre luftreningen på HE-modellerna.
Huset är hyfsat isolerat och den yta som primärt ska värmas är bottenvåningen, ca110 kvm. Där finns goda förutsättningar för bra värmespridning. Det skulle kunna bli frågan om att låta värme stiga till övervåningen genom att låta en dörr bredvid innedelen stå öppen till farstu och trappa till övervåningen, men där uppe brukar jag inte ha så hög temperatur av olika anledningar. Även på bottenplanet brukar jag ligga lite lågt, hellre 20 än 22.
Finns det hållbara ekonomiska eller praktiska skäl att gå in för en av de större pumparna?
Är skillnaderna på HE- och E-modellerna värda merpriset för HE?
Tacksam för svar.



Utloggad J-Nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stor eller liten, mer eller mindre rening?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2005, 00:00:47 »
Lägger till ett par saker som kanske är viktiga. Jag har ett dubbelgarage med källlare som jag värmer till kanske 12-13 grader. Med lite eldning i kakelugnarna de kallaste veckorna bränner jag i snitt totalt 25-26 000 Kw per år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!