Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig kapacitet pÃ¥ E9DKE  (läst 10522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomasberggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVP Panasonic E9DKE + Contura 660T täljstenskamin
Dålig kapacitet på E9DKE
« skrivet: 24 november 2005, 08:48:00 »
Tjena.

Jag köpte mig en Panasonic E9DKE och fick den installerad i oktober. Fram till för några veckor sedan så har allt varit frid och fröjd…  *roflmao*
Men när temperaturen kröp ett par hack under nollan, typ 2-3minus, så orkar inte pumpen med mitt hus. Utan jag var tvungen att komplettera med de fasansfulla el-elementen… Som jag tidigare bara haft på inne på toaletterna.
Jag bor i ett 1½-plans hus byggt 1977, vanlig träregelstomme med 125mm isolering i väggarna 145mm på vinden, den totala boytan är ca 145m2.
Det är Väldigt öppen planlösning så att värmespridningen har inte tidigare varit något problem.
(Tidigare höst har den snittat ca 300-350w/h)  studs

Borde inte pumpen klara hålla mina 20 grader lite längre in på vintern…??  knUp

Ps. är det någon som har ett COP/uteffektsdiagram, baserat på utetempen. Ds

// Thomas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #1 skrivet: 24 november 2005, 09:38:36 »
Räkna med att din värmepump ger mellan 2 och 3 kW vid den utetempen, lite beroende på hur mycket/ofta den avfrostar.

I ditt hus ger det ca 13-20 W/m2, det räcker inte på långa vägar för att värma hela huset, det är förmodligen inget fel på värmepumpen, utan du har gått på marknadsföringen för luftvärmepumpar generellt, eller blivit förd bakom ljuset av någon säljare.

Det går dock via flera inlägg i forumet ibland att få betydligt bättre funktion på vissa värmepumpar genom att köra fläkthastigheten manuellt på ett reletivt högt fläktvarvtal och i läge HEAT för att få ut lite mer kräm ur maskinen, har du provat det?

En tilläggsisolering av taket skulle kunna hjälpa dig att sänka din energiförbrukning, men det visste du förmodligen redan.

Ett hus byggt -77 drar generellt ca 50-80 W/m2 vid DUT (typ den lägsta temp som uppvärmningssystemet är byggt för, eller den i normalfallet lägsta temp som ni har på er ort vintertid)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thomasberggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVP Panasonic E9DKE + Contura 660T täljstenskamin
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #2 skrivet: 24 november 2005, 09:57:48 »
Räkna med att din värmepump ger mellan 2 och 3 kW vid den utetempen, lite beroende på hur mycket/ofta den avfrostar.

I ditt hus ger det ca 13-20 W/m2, det räcker inte på långa vägar för att värma hela huset, det är förmodligen inget fel på värmepumpen, utan du har gått på marknadsföringen för luftvärmepumpar generellt, eller blivit förd bakom ljuset av någon säljare.

Det går dock via flera inlägg i forumet ibland att få betydligt bättre funktion på vissa värmepumpar genom att köra fläkthastigheten manuellt på ett reletivt högt fläktvarvtal och i läge HEAT för att få ut lite mer kräm ur maskinen, har du provat det?

En tilläggsisolering av taket skulle kunna hjälpa dig att sänka din energiförbrukning, men det visste du förmodligen redan.

Ett hus byggt -77 drar generellt ca 50-80 W/m2 vid DUT (typ den lägsta temp som uppvärmningssystemet är byggt för, eller den i normalfallet lägsta temp som ni har på er ort vintertid)


Nej att moderera med fläkthastigheten har jag inte provat... men ska nu ..  :)

Jo, tilläggsisoleringen är redan projekterad... men blir först till våren (har bara bott där sedan mitten på oktober).

(Bor utanför Kalmar)

/ T

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #3 skrivet: 24 november 2005, 10:48:02 »
Tjena.

Jag köpte mig en Panasonic E9DKE och fick den installerad i oktober. Fram till för några veckor sedan så har allt varit frid och fröjd…  *roflmao*
Men när temperaturen kröp ett par hack under nollan, typ 2-3minus, så orkar inte pumpen med mitt hus. Utan jag var tvungen att komplettera med de fasansfulla el-elementen… Som jag tidigare bara haft på inne på toaletterna.
Jag bor i ett 1½-plans hus byggt 1977, vanlig träregelstomme med 125mm isolering i väggarna 145mm på vinden, den totala boytan är ca 145m2.
Det är Väldigt öppen planlösning så att värmespridningen har inte tidigare varit något problem.
(Tidigare höst har den snittat ca 300-350w/h)  studs

Borde inte pumpen klara hålla mina 20 grader lite längre in på vintern…??  knUp

Ps. är det någon som har ett COP/uteffektsdiagram, baserat på utetempen. Ds

// Thomas


Har själv en E9DKE och den skall klara mer än så.

Den börjar inte tappa gnistan förrän den "snittar" uppåt 1900W. Undantaget är naturligtvis som Rickard påpekar när den tvingas frosta av ofta.

Däremot kanske den inte orkar blåsa ut tillräckligt med värme, om du har en låg hastighet eller Quiet-inställning?

Tyvärr finns det ingen vit man som sett ett COP diagram för olika driftsfall. Mina egna beräkningar tyder på att den iallafall ger minst COP3 vid några minusgrader. Det innebär att du borde kunna få ut 5kW vid riktiga inställningar på temp och fläkt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad thomasberggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVP Panasonic E9DKE + Contura 660T täljstenskamin
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #4 skrivet: 24 november 2005, 12:00:11 »
Tjena.

Jag köpte mig en Panasonic E9DKE och fick den installerad i oktober. Fram till för några veckor sedan så har allt varit frid och fröjd…  *roflmao*
Men när temperaturen kröp ett par hack under nollan, typ 2-3minus, så orkar inte pumpen med mitt hus. Utan jag var tvungen att komplettera med de fasansfulla el-elementen… Som jag tidigare bara haft på inne på toaletterna.
Jag bor i ett 1½-plans hus byggt 1977, vanlig träregelstomme med 125mm isolering i väggarna 145mm på vinden, den totala boytan är ca 145m2.
Det är Väldigt öppen planlösning så att värmespridningen har inte tidigare varit något problem.
(Tidigare höst har den snittat ca 300-350w/h)  studs

Borde inte pumpen klara hålla mina 20 grader lite längre in på vintern…??  knUp

Ps. är det någon som har ett COP/uteffektsdiagram, baserat på utetempen. Ds

// Thomas


Har själv en E9DKE och den skall klara mer än så.

Den börjar inte tappa gnistan förrän den "snittar" uppåt 1900W. Undantaget är naturligtvis som Rickard påpekar när den tvingas frosta av ofta.

Däremot kanske den inte orkar blåsa ut tillräckligt med värme, om du har en låg hastighet eller Quiet-inställning?

Tyvärr finns det ingen vit man som sett ett COP diagram för olika driftsfall. Mina egna beräkningar tyder på att den iallafall ger minst COP3 vid några minusgrader. Det innebär att du borde kunna få ut 5kW vid riktiga inställningar på temp och fläkt.

Jag har en effektmätare från Clas Ohlson o den visar att maxeffekten varit uppe på ca 1300W, några 1900 har jag inte sett till...
Fläkthastigheten har jag på AUTO.
Vad menar du med "riktiga" inställningar på temp?  Sc:,h  Min står på 21 el 22grader = det jag vill ha...

// Thomas

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #5 skrivet: 24 november 2005, 12:28:28 »
1850W har jag sett på min elmätare.

Kanske svamlade jag till det med "riktiga inställningar". Men jag menade så mycket ökenstorm som du tål. Dvs hög temp och högsta fläkt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #6 skrivet: 24 november 2005, 12:30:16 »
Jag tror han menar att du skall ange ett något högre börvärde än du vill ha, du kommer då att få lite för varmt i närheten av värmepumpen, men lagom i större delen av huset.

Kör fläkten på manuell hastighet (kom ihåg att dessa pumpar egentligen är gjorda för att kyla hus) och med relativt högt varvtal på fläkten, högre ju större effektbehov du har.

Man kan väl generellt säga att det gäller att prova sig fram för att nå bästa resultat.

De effektangivelser (2-3 kW) jag angav var inte fakta, utan en bedömning från min sida, i råd och röns test av luftvärmepumpar gav de testade värmepumparna ca 2.3 - 2.8 kW värme (5 kW värmepumpar) vid -7 grader utetemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #7 skrivet: 24 november 2005, 13:03:31 »

 En 5 kw pump drar aldrig nÃ¥gra 1900w.

 Som du skriver Tomas ligger max-effekten vad pumpen drar mellan 1300-1400Watt.

 Hög fläkt-hastighet,samt om du ställer upp pumpen nÃ¥gra grader tex pÃ¥ 24 grader / kan eventuellt ge lite extra värme.

 Om du vill kan du kolla att pumpen är ok,    Gör sÃ¥ här,  Se till att pumpen nyss avfrostat (fritt frÃ¥n is)

 Ställ upp tempen pÃ¥ fjärren pÃ¥ 30 grader,  ställ fläkthastigheten pÃ¥ ett mittimellan-läge.

 Mät sen utblÃ¥s-tempen under 10 minuter,  du bör komma upp i ca 50 grader.

 Jag har kollat min pump vid 0 grader utetemp, fick jag som max 53 grader pÃ¥ utblÃ¥sluften pÃ¥fläkthastighet 2  (av 3).

Ska tro att din pump ger ca 3 kw vid -2 grader/ men vid dom temperaturerna avfrostar pumpen efter ca 30 minuter

 avfrostningen tar 10 minuter,   sÃ¥ det gÃ¥r ju bort lite tid som pumpen inte ger nÃ¥gon värme alls

 Ju kallare det blir ju mer sällan avfrostar pumpen.    Lycka Till      mvh       Anders 
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #8 skrivet: 24 november 2005, 14:28:55 »
Eller gör såhär:

Tag en vacker dag med 3, 4 eller 5 minusgrader (lÃ¥g luftfuktighet = högtryck, sÃ¥ du är säker pÃ¥ att pumpen inte behöver frosta av). Ställ temperaturen pÃ¥ 30 grader och fläkten pÃ¥ manuellt 5. Ställ in "powerful" och lÃ¥t den gÃ¥ minst 15 minuter.  Läs av elmätaren, sÃ¥ har du sannolikt pumpens maximala effektförbrukning. Möjligen fÃ¥r du fixa korsdrag oxÃ¥ om innetempen blir för hög. (men det verkar ju inte vara nÃ¥gon risk i ditt fall)

Är du osäker på pumpens effektivitet, gör så här:

-Ladda ner servicemanualen för E9DKE

-Ställ pumpen i testläge. Läs av utetemp och jämför  utblÃ¥stemp och strömförbrukning med diagrammet pÃ¥ sidan 80
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad thomasberggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVP Panasonic E9DKE + Contura 660T täljstenskamin
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #9 skrivet: 24 november 2005, 21:27:41 »
TACK för alla svar !!  :D


Nu har lite att testa o fixa med i helgen !


men var laddar jag hem den där manualen det snackades om ...  knUp   jag har bara hittat en engelsk version och där vette f_n om det var med nåt diagram

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #10 skrivet: 24 november 2005, 21:52:39 »
Jag har bara manualen i engelsk version. Den hittar du här:

http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/sm_cs-e9.12dkew.pdf

Testdiagrammet finns på sidan 80.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #11 skrivet: 24 november 2005, 21:57:34 »
Tjena.

Jag köpte mig en Panasonic E9DKE och fick den installerad i oktober. Fram till för några veckor sedan så har allt varit frid och fröjd…  *roflmao*
Men när temperaturen kröp ett par hack under nollan, typ 2-3minus, så orkar inte pumpen med mitt hus. Utan jag var tvungen att komplettera med de fasansfulla el-elementen… Som jag tidigare bara haft på inne på toaletterna.
Jag bor i ett 1½-plans hus byggt 1977, vanlig träregelstomme med 125mm isolering i väggarna 145mm på vinden, den totala boytan är ca 145m2.
Det är Väldigt öppen planlösning så att värmespridningen har inte tidigare varit något problem.
(Tidigare höst har den snittat ca 300-350w/h)  studs

Borde inte pumpen klara hålla mina 20 grader lite längre in på vintern…??  knUp

Ps. är det någon som har ett COP/uteffektsdiagram, baserat på utetempen. Ds

// Thomas


Har själv en E9DKE och den skall klara mer än så.

Den börjar inte tappa gnistan förrän den "snittar" uppåt 1900W. Undantaget är naturligtvis som Rickard påpekar när den tvingas frosta av ofta.

Däremot kanske den inte orkar blåsa ut tillräckligt med värme, om du har en låg hastighet eller Quiet-inställning?

Tyvärr finns det ingen vit man som sett ett COP diagram för olika driftsfall. Mina egna beräkningar tyder på att den iallafall ger minst COP3 vid några minusgrader. Det innebär att du borde kunna få ut 5kW vid riktiga inställningar på temp och fläkt.


Larryd !

Hur har du kommit fram till "COP 3 vid några minusgrader" ?

Utloggad Rale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #12 skrivet: 25 november 2005, 17:37:23 »
Har jag missat något? Var det inte de diagrammen som det var något fel på? Ser ju helt annorlunda ut än diagrammen för HE9DKE.

Ex : Nästan 0 ampere vid minus 5.............?

( http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/sm_cs-e9.12dkew.pdf )

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #13 skrivet: 25 november 2005, 19:19:52 »
Diagrammet upprättat vid "rated frequense" nominellt varvtal, ett varvtal som inte räcker till vid kall väderlek. Det är därför de är vartalsreglerade, det finns mer att ge.

Diagrammet visar dock inte det vilket jag tycker är synd.

Kom ihåg att det är KYLMASKINER vi talar om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #14 skrivet: 25 november 2005, 19:34:17 »
Har jag missat något? Var det inte de diagrammen som det var något fel på? Ser ju helt annorlunda ut än diagrammen för HE9DKE.

Ex : Nästan 0 ampere vid minus 5.............?

( http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/sm_cs-e9.12dkew.pdf )

Japp, här i länken finns en bättre kurva http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4923.msg46107.html#msg46107

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!