Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor som gÃ¥r dygnet runt??  (läst 3072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emmalk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Kompressor som går dygnet runt??
« skrivet: 13 januari 2011, 07:10:16 »
Undrar om någon kan hjälpa mig... Jag har under de fyra senaste dygnen sett att min kompressor har drifttider på 24:02 per dygn och 0 starter, ska det verkligen vara så när ute tempen ligger på 1 till 2 plusgrader?
Tacksam för hjälp.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Kompressor som går dygnet runt??
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 08:47:01 »
Hej

Att kompressorn går 24 timmar är helt OK när det är kallt ute. Vid +2 grader ska den nog dock inte gå 24 timmar, det tyder på att anläggningen är lite underdimensionerad. Var bor du och vilken ecoaiar har du? Hur många kWh drog ditt hus före installationen?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressor som går dygnet runt??
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2011, 12:20:09 »
Jag trodde att den räknade att det var en start efter en avfrostning. Så du menar att vid tillräckligt stort värmebehov och vp alltid får in lägre än 48 grader i retur så ska den kunna gå dygnet runt? Därför ja undrar själv också är att en kompis har problem med sin 107a. Den går max 16 timmar per dygn och har ofta 40-50 starter.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Kompressor som går dygnet runt??
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2011, 12:47:04 »
En avfrostning räknas inte som en omstart.
 

"Den går max 16 timmar per dygn och har ofta 40-50 starter."

Det är inte bra dock. 50 starter = 500 minuter ( ca 8 timmar) som pumpen står och väntar på kompressorfördröjningen. Får du ner framledningretur/VP-IN så kan ecoair jobba mycket mer.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressor som går dygnet runt??
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 14:05:43 »
Ska försöka det. Laddpumpen stog på max. Hade en diff på 3 grader innan sänkte den till tvåan igår. Steg kanske till 4-5 grader. Ska prova sätta den på ettan ikväll. Se vad det blir då. Men vad bör man inte gå över i hetgastemp? För den stiger väl om jag har mindre flöde pumpen?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressor som går dygnet runt??
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 15:02:07 »
Jag är långt ifrån säker, men jag tror att hetgasen helst ska hålla sig under 100º. Jag har alltid haft hög hetgastemp, och nu går den upp mot 125º ibland.
Det innebär kompressorbyte för min del. Börjar hetgastempen gå upp över 100º, ska man nog låta något proffs kolla pumpen.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 132
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!