Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?  (läst 2466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« skrivet: 21 januari 2011, 23:04:38 »
Har en fundering som jag inte kan hitta något svar på, kanske någon här som har en idé. På CTC I550 har styren parametrar som styr "Läge veddrift", (vilket betyder att värmepump och elpatron kopplas bort) att kopplas in när rökgasgivare ger 100gr samt undre tanken håller börvärde eller över. Min fundering är vad som händer om aktuellt värmebehov är större än av vedpannan avgiven effekt. Säg att börvärdet är 30gr. Kommer då L/V pumpen kopplas från vid 30gr för att kopplas på vid 29,9 för att kopplas av vid 30 osv. Vad jag kan hitta i instruktionsboken finns inga +/- värden att korrigera för denna parameter. Någon som har en idé?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2011, 23:25:53 »

Temp i nedre pannan måste vara över eller lika med sitt börvärde och rökgas över100 då aktiveras vedeldningläge. Detta kopplar i från VP och el, dvs de kommer ej att stötta om börvärdet inte kan hållas. När rökgas är under 100 släpper denna spärr. Om detta är ett problem kan du ju helt enkelt strunta i att använda denna funktion och bara elda på, då jobbar ju VP om temp i tanken blir för låg.

Vid sidan o detta för att klargöra: I normal drift måste start-stop diffen överskridits inna VP startar. Denna är från fabrik 5celcius. dvs. Starttemp för VP i ditt fall blir vid 25c och sen jobbar VP ända tills 30c uppnåts.
« Senast ändrad: 21 januari 2011, 23:33:59 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2011, 23:49:28 »

Temp i nedre pannan måste vara över eller lika med sitt börvärde och rökgas över100 då aktiveras vedeldningläge. Detta kopplar i från VP och el, dvs de kommer ej att stötta om börvärdet inte kan hållas. När rökgas är under 100 släpper denna spärr. Om detta är ett problem kan du ju helt enkelt strunta i att använda denna funktion och bara elda på, då jobbar ju VP om temp i tanken blir för låg.

Vid sidan o detta för att klargöra: I normal drift måste start-stop diffen överskridits inna VP startar. Denna är från fabrik 5celcius. dvs. Starttemp för VP i ditt fall blir vid 25c och sen jobbar VP ända tills 30c uppnåts.

Tack. Bra klargörande om start/stopp diff vid normaldrift.
Lite följdfrågor då. Innebär detta att spärren inte släpper (mao pannan går till normal drift) förrän rökgasgivaren ger mindre än 100c även om nedre tanken skulle sjunka under börvärde medan man eldar? Gjorde den det vore ju problemet ur världen.
Vad är egentligen vitsen med funktionen? Som du säger borde man ju kunna mata pannan med varmvatten från en Laddomat i normal drift, kan det bli problem på något sett eller hur har de tänkt?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2011, 09:43:51 »
Syftet är ju att el inte skall förbrukas om det eldas. Som sagt du behöver ju inte aktivera rökgasgivare. Då kan du ju elda som du vill, och pumpen startar när börvärdet är underskridet med 5 c
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2011, 11:14:55 »
Syftet är ju att el inte skall förbrukas om det eldas. Som sagt du behöver ju inte aktivera rökgasgivare. Då kan du ju elda som du vill, och pumpen startar när börvärdet är underskridet med 5 c
Tack för hjälpen, då blir det nog utan inkopplad givare om jag kör med 7 kW kamin eftersom den ligger precis på gränsen till att klara kalla dagar själv. Normalt sett under övriga delar av året borde väl inte elförbrukningen påverkas mer än av den lilla fördröjning som sker mellan att man börjar elda och tills varmvattnet börjar strömma til pannan. Då kommer ju ändå pump och elpatron vara överflödiga?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2011, 12:24:36 »
Finns det speciella ingångar på ecoel 1550 för vattenmantlad spis? Ett par bekanta till mig vill sätta in öppen spis. Jag tänkte inte på vattenmantlad då. Men det blir ju inte mycket till ack tank. Den rymmer väl bara ca 200 liter? Hans kamin ska ändå stå väggen bakom hans panna. Då är det ju lätt med rör och en laddomat. Eller ska man koppla in sig på rören som går ut till vp:n?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2011, 13:22:18 »
Finns det speciella ingångar på ecoel 1550 för vattenmantlad spis? Ett par bekanta till mig vill sätta in öppen spis. Jag tänkte inte på vattenmantlad då. Men det blir ju inte mycket till ack tank. Den rymmer väl bara ca 200 liter? Hans kamin ska ändå stå väggen bakom hans panna. Då är det ju lätt med rör och en laddomat. Eller ska man koppla in sig på rören som går ut till vp:n?
Nej, jag pratar om nya multitanken I550. På ecoel finns inga särskilda ingångar men det är väl inget som hindrar att köra vattenmantlat mot den också även om avsaknaden av acc kapacitet gör att verkan blir väldigt direkt. Jag kör med I550+500 liter acc=1050 liter. studs
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: I550 med Ecoair 107 Villkor för vedeldning?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2011, 14:25:56 »
Finns det speciella ingångar på ecoel 1550 för vattenmantlad spis? Ett par bekanta till mig vill sätta in öppen spis. Jag tänkte inte på vattenmantlad då. Men det blir ju inte mycket till ack tank. Den rymmer väl bara ca 200 liter? Hans kamin ska ändå stå väggen bakom hans panna. Då är det ju lätt med rör och en laddomat. Eller ska man koppla in sig på rören som går ut till vp:n?
Nej, jag pratar om nya multitanken I550. På ecoel finns inga särskilda ingångar men det är väl inget som hindrar att köra vattenmantlat mot den också även om avsaknaden av acc kapacitet gör att verkan blir väldigt direkt. Jag kör med I550+500 liter acc=1050 liter. studs
Jaha. Tänkte det. Men visserligen skulle det gå att få att fungera på den pannan också. Men 1050 liter ack låter ju vettigare.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!