Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vÃ¥gar man ?  (läst 26474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« skrivet: 25 december 2011, 10:07:52 »
Kollar på beg Saab trots konkursen, typ 9-5 och 2,3 serien - och det är kombi som gäller.
Vad jag vet är det farligaste med 95:an problematiken med oildsludge (dålig vevhusvent), som åtgärdades helt fr.om 2004 - men samma vevhusvent finns fram tills 2010. Men vad mer har dom gemensamt som vanligaste fel, på saabforum anges oilsludge/bussningar/kränghämmare, kamkedja och rost vid "hundbenet"
Finns det någon saabmeck här på forumet som kan komma med tips i bästa köp av beg 95:a.

Min oro är: Trots full servicebok har man inga garantier för att klara sig från motorras, för även om man fixat vevhusvent så vet man inte hur långt bilen gått innan detta uppgraderades och hur stor skada som då redan fanns i motorn.(körstilen avgör extremt mycket - långpendlare är bra medan kortpendlare är högrisk) Turbon på 2,0 och 2,3 är typen Garret och verkar ha en livslängd på 10-15kmil innan dom rasar, medan aero har Mitshubishi turbo som anses klara upp till 20k innan dessa också rasar. Detta medför även att kamkedjan kan ha tagit stryk, och hela 95-serien är så konstruerad att man då måste dra ut hela motorn för att fixa kamkedjan.

Det finns en del annonser med 95:or som säljs med defekt motor för billig peng, kan det vara större idé att titta på dessa och kosta på en total motorrenovering, eller ska man istället enbart kolla på modeller från 04 och senare, som idag ligger från 35k och uppåt i prisklassen. Vad kostar en totalrenoverad motor för typ 2,3, och vad kostar en växellåda - då med montering för det är inget som jag fixar själv.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2011, 10:50:35 »
Varför köpa en bil vars vanligaste fel är ras av motor, turbo och växellådor?
Detta är väl dessutom troligen en av orsakerna till att de gick i KK.
Bästa köpet torde vara en helt ny (sÃ¥ ny som möjligt)  9/5, som du konserverar och plockar fram igen om 30 Ã¥r.

När det gäller reservdelar (och service) tror jag inte du behöver vara orolig, det är väl mer eller mindre det enda som de har ansett vara värt något, och som garanterat kommer att kunna säljas vidare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2011, 13:01:55 »
har totalrenoverat en  vw turbodieselmotor för nÃ¥gra Ã¥rs sen. 20000+turbo 5000 kostade det dÃ¥. DÃ¥ köpte jag nya kolvar o lät borra den max ocksÃ¥. Sen körde jag med 1,7 i laddtryck o satan vad den gick.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2011, 17:55:23 »
hej... för 10 år sen tog jag ett beslut att alldrig med äga en saab,om jag inte fick skriftliga garantier på att bilen skulle gå 10 000 mil utan åtgärd....har klarat mig än å hoppas att klara mig hela livet utan att äga en saab mer.....fy fan vilket skit..

folk klagar på ford å franska bilar ...då har dom alldrig kört saab...

är faktiskt riktigt glad att dom konkar hur länge kan man producera skit å klara sig undan med det... tomte::saabs katastrofalt värdelösa växellådor har följt med sen v4an å gått i arv ända till 9-5 an


enklaste sättet att inte göra en jävligt dålig bilaffär .....är inte inte köpa en saab.....allt annat är bättre
« Senast ändrad: 25 december 2011, 18:05:24 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2011, 18:16:17 »
Mmm, men nu går det väl göra ett smärre klipp rent prismässigt, så är man inte rädd för att skruva/lämna in på service kan det väl iofs bli en bra affär ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #5 skrivet: 25 december 2011, 19:04:45 »
Mmm, men nu går det väl göra ett smärre klipp rent prismässigt, så är man inte rädd för att skruva/lämna in på service kan det väl iofs bli en bra affär ändå.

hej min erfarenhet av att skruva i modärna bilar är inte speciellt bra,allt man gör kräver dator med programvara å det är inte lika lätt å mecka i en 9-5a som en saab 99 .....
sen brukar minsta fel dra i väg som satan....trasig tänd modul e ett fint fel på tex saab 9000....koastar xxxx lax att laga å lycka till å hitta en beg....
fast visst är svärfar en avdankad saab mek....med kontakter så varför inte...om dom ger bort bilarna


Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2011, 19:19:31 »
Bilarna på jobbet rullar ungefär tusen tuffa mil i månaden och de 9-5 BioPower 2.3 vi kört de senaste åren är de bästa bilar vi någonsin haft. Vi har förbrukat knappt ett dussin bilar och inte haft ett enda haveri, varken växellåda (automat) eller motor. Inga större reparationer och det verkar inte finnas några återkommande problem. Jo, färgen släpper från galven på höger bakskärm, precis i skärmkanten "klockan två" "klockan elva", stort som en tumme. Det ser exakt likadant ut på alla dessa bilar, så man kan väl tänka sig att nån robot lyfter just där eller nåt.

Min bil (2007-06) ska väl bytas ut relativt snart. Jag räknar med att den passerar 50.000 mil nu i mellandagarna och den spinner fortfarande som en katt. Ligg beredd med 25 kkr framåt vårkanten, så kan du göra en riktigt bra affär Thumbsup
« Senast ändrad: 26 december 2011, 18:40:16 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #7 skrivet: 26 december 2011, 18:12:18 »
Varifrån kommer info att Garret turbo skulle rasa efter 15k? Turboras hör väl främst till tidsepoken då snurrorna var oljekylda.. och det var inte bara Saab som hade problem.

Har haft en antal Saab turbo som gått 30+ (gamla 900, 9000 aero samt en 9-5) och aldrig haft nåt ras. Inga växellådor heller för den delen.

Rådet är väl som vanligt att lyssna på dem som verkligen verkar veta nåt, typ Strip här ovan... och du kommer nog kunna göra en bra deal när de överdrivet nervösa nu skall sälja i panik
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #8 skrivet: 26 december 2011, 21:20:09 »
Varifrån kommer info att Garret turbo skulle rasa efter 15k? Turboras hör väl främst till tidsepoken då snurrorna var oljekylda.. och det var inte bara Saab som hade problem.

Har haft en antal Saab turbo som gått 30+ (gamla 900, 9000 aero samt en 9-5) och aldrig haft nåt ras. Inga växellådor heller för den delen.

Rådet är väl som vanligt att lyssna på dem som verkligen verkar veta nåt, typ Strip här ovan... och du kommer nog kunna göra en bra deal när de överdrivet nervösa nu skall sälja i panik

Källan är saabforumet där majoriteten är av åsikten att i 95:serien är det Mitshubishi-turbon (som bara finns i aeron) som håller bäst. Turborasen i 95-serien härleds till det ökända oilsludge-problemet (vevhusventilationen) där man får en serie med problem typ turbo-kamkedja-etc som då får kortare livslängd.
9000 och 900 har en annan motortyp med bättre vevhusventilation så där finns inte dessa problem.

Av Strips inlägg gissar jag att han kör taxi pga miltalet-och då finns det alltså en ägare som sköter bilen enligt manualen med olika förare och olika körsätt som faktiskt ger bilen bra betyg, frågan är hur mycket som en 95:a måste fixas till som gått över 50000 mil, vet inte om dom servar med byte av motorkuddar-stötdämpare och hela bromspaketet, för det lär vara rejält slitet på 50k förutom motorslitaget. Själv tittar jag på bilar mellan 15-20k i mil.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #9 skrivet: 26 december 2011, 21:39:57 »
hej...
vilket svammel...köpa en bil som gått 40-50 000 mil å tro att det är eller kommer att va en felfri å underhålls fri bil....vilken värd lever ni i ?
efter 20 000 mil kan vad som hällst hända...finns inte en enda bil i dag som byggs för å hålla mer än ca 20-25 000 mil om ens det...

allt nöts ju i bilen stötdämpare,kulleder,spindelleder,bussningar i bärarmar å stag mm mm vissa audi bilar fixade ju inte ens 8-10 000 mil utan å byta alla stag i framvangnen ...
en turbo håller häller inte obegränsat,dom går sönder efter xxx antal tusen mil då det är en mekanisk manik
med lager å tätningar innuti som nöts sönder helt normalt

skodan som frugan körde med flög drivaxeln fram på efter ca 4000 mil.....så jag ställer mig starkt skeptisk till att det finns bilar som det är kvar mycket på efter 50 000 mil

skulle till vissdel ha köpt resonemanget om nÃ¥n hittat en gammal 745a  som gÃ¥tt 2000 mil...där kan man ha mÃ¥nga tusen bekymmersfria mil kvar....men knappast i en saab som e ökända för Ã¥ läka olja Ã¥ vatten i varje skarv som finns i bilarna...saab skulle ha byggt tryckkokare i stället...


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #10 skrivet: 26 december 2011, 22:14:52 »
Det är så det är i Sverige, folk är blinda när det gäller SAAB och Volvo och springer och köper BMW och Audi.

De bedömmer de svenska bilfabrikerna efter sin egen insats i arbetslivet och tycker att det är skit.

Jag tycker att Volvo är att jämföras med en skärbräda medans SAAB är som en surfplatta  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #11 skrivet: 26 december 2011, 22:19:41 »
Nja, Opel Corsan med en 1,0 liter motor hållade ju i 175.000 km (17500 mil).

Upp till 150.000 km (15000 mil) fanns det inte mycket som gick sönder, men sen blev det mer och mer .... fick en motorskada vid 175.000 km ...  :(

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2011, 22:24:22 »
Ja, jag har också haft Opel och fick kamremsbrott (ventilsallad) pga att Opel ändrat intervallet för kamremsbyte utan att meddela sin kunder.

Jag har en GM bil nu också men lider med SAAB.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #13 skrivet: 26 december 2011, 22:50:36 »
Det är så det är i Sverige, folk är blinda när det gäller SAAB och Volvo och springer och köper BMW och Audi.

De bedömmer de svenska bilfabrikerna efter sin egen insats i arbetslivet och tycker att det är skit.

Jag tycker att Volvo är att jämföras med en skärbräda medans SAAB är som en surfplatta  ;)

hej..tjena har kört saab skälv i flera Ã¥r Ã¥ har flera bekanta som kör eller kört saab...Ã¥  vill gärna veta pÃ¥ vilket sätt dom är mer hÃ¥llbara bättre konstruerade än alla andra bilar ???
jämmför gärna med volvo fiat ford MB BMW eller vad du vill i bilväg..........

min granne körde en 9000 cd av dom senaste Ã¥rs modellerna han  kom över Ã¥ sÃ¥g mitt saab märke pÃ¥ uppfarten = oljedropp....jämmrade sig Ã¥ klagade över att jag fusk servat Ã¥ slarvat med bilen ???
då frågade jag helt enkelt....hur man servar en vevaxel tätning ?
Gubben muttrade å for hem...några månader senare såg jag gubben va ute på gården med en pappkartong
under sin välservade saab....så jag gick ut å frågade om han missat nått oljebyte...eller glömmt å serva sin vevaxeltätning det senaste året....LOL

nån vecka senare stod det en ny honda eller nått annat japanskt på gården....undra om det sved då vevaxeltätningen skulle servas.....tror saab verkstan här hemma skulle ha 6000kr för å byta tätning om jag inte minns fel...

finns knappast nån av alla "vanliga bilar" som säljs i svedala som det är kvar mycket att köra med efter
50 000 mil...det bästa e redan taget ur bilarna...
visst man kan ha väldigt tur å få tag på en bil som funkar å håller,men du kan lika gärna snubbla över värdens lik,som tömmer kontot fortare än du blinkar..att repa en bil i dag är inte direkt nån 1500 kr affär.

bara uppkopplingen mot datorn kostar många sköna kr....sen tillkommer delar å timkostnaden....blir väldigt fort 15 000 kr om man ska repa nått



« Senast ändrad: 26 december 2011, 22:59:11 av Dr Chun-Lan »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Köpa en beg Saab 9-5 nu efter kk- vågar man ?
« Svar #14 skrivet: 26 december 2011, 23:00:27 »
Då vänder jag på frågan och säger vilken bil är bättre?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!