Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 augusti 2012, 22:09:23 »

Det finns ju en (flera) anledningar till att de gått i konkurs, den främsta är väl troligen att de helt enkelt inte gjort tillräckligt snygga och bra bilar för att kunna sälja tillräckligt många.
Att det finns märkeslojala nördar som tycker att SAAB är eller har varit bra är ju helt naturligt, men just detta ändrar ju inte fakta, de var/är inte tillräckligt bra för att överleva i konkurrensen.

Att de har varit först i bilvärlden med flera saker som de andra anammat är ju ingen garanti för framgång om man är blind för vad folk vill ha. Efter SAAB -95 (den första serieproducerade bilen med integrerad takspoiler?) så fattar jag inte för allt i världen varför de inte producerade en ren kombi förräns 9-5:an, de missade ju kombi på både 99:an och 900:an tack vare combicupe´n. De gick väl inte med vinst på Wallenbergs tid heller om jag inte missminner mig. Hur mycket det än smärtar så måste jag ju ge marknaden rätt, detta fabrikat har inte kundernas förtroende, de var seglivade tack vare alla företagsfordon som leasades.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 augusti 2012, 21:41:12 »

Vi har en SAAB 93 sedanmodellen, och visst är det bananer och äpplen..

Men att det blev en sedanare var för att den bara ramlade in i våra liv, skulle aldrig ALDRIG köpa en sån skitbil, som pulare man är så behöver man kunna lasta bilen, backa gör man ju ofta och då ser man inte ett smack bakåt...

Nä ska det vara bil så ska det vara V70..

Tyvärr behåller vi nog SAABen.. :'(

Det är bra, håller med dig i sak, men som SAABnörd så tycker jag att rätt skall va rätt i jämförelserna.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 13 augusti 2012, 21:25:41 »


En fin gammal 900 -89 till -92 vore fint.
Turbo vore kalas men även 2.0 16V funkade bra.
9000 efter -95 verkade ha förbättrat rostskydd, jag tror väl att bara vanvårdade bilar rostar mer än vanligt där.
De första 9-5 hade inrednings känslan kvar från 9000, material val etc. Tyvärr blev
det sämre med tiden.
Som sagt, jag är inte ett dugg rädd för en äldre SAAB ... men den får vara normal använd  ;) om än ej söndags körd
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 13 augusti 2012, 21:12:39 »

En 900 Aero är en bil jag skulle kunna betala en slant för att ha som hobbybil, tyvärr är i stort sett samtliga exemplar som fortfarande rullar på vägarna totalt förstörda av att ung"dummarna" som trimmat, monterat byfåneblås eller satt neon ljus och liknande sabotage på bilarna.
De som finns i normalskick kostar numera tok mycket och de andra är inte ens värt skrotpriset på armeringsjärn.
Synd!
Ser ungefär likadant ut med 9000 Aero, men det finns fortfarande fler exemplar ute som inte rostat sönder fullständigt av 9000.
Skall man köpa Saab i gott skick så skall man se utanför Sveriges gränser för att hitta någon.
De är dessutom betydligt billigare och mycket bättre utrustade.
Det är tråkigt att ett av Sveriges bilmärke snart försvinner ur historien på grund av att landsbyggdsungdomar fullständigt har förstört de resterande bilar som inte redan har gått till skroten på grund av undermåligt rostskydd.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 13 augusti 2012, 13:34:38 »

Japp Tipo! kex kex kex och åter kex. Båda dörrarna på båda "mina" exemplar var helt slut och behövde akutplåstras för att inte fladdra loss i fartvinden!  8)

Hade en 9000 CSE 2.3i från -95 Bilen var i grunden rostfri när vi "skänkte" bort den till förmån för en V70 då vi behövde en kombi. Han var då 13 år gammal.
Hade nog fortsatt kört den om allt fick plats.
Övervägde en 9-5 men tillfälligheterna gjorde att det blev en V70...
Men är fortsatt sugen på en 9-3 eller 9-5 från början på 2000 talet...
Tyvärr är det svårt att hitta vällhållna 900 fram till -92 med A/C  ;)
Annars hade en sådan SAAB varit en självklar 2a bil... mest för skojs skull.
Har sneglat på SAAB efter 2006, men både 9-5 och 9-3 har för mycket GM i sig för att övertyga... Synd att säga men nivån är Koreansk om inte sämre på inredningen  :(

Oavsett, 9000 var en riktigt bra bil... med mer plats í kupen än V70.... fast mindre lastlåda...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 13 augusti 2012, 11:17:11 »

Vi har en SAAB 93 sedanmodellen, och visst är det bananer och äpplen..

Men att det blev en sedanare var för att den bara ramlade in i våra liv, skulle aldrig ALDRIG köpa en sån skitbil, som pulare man är så behöver man kunna lasta bilen, backa gör man ju ofta och då ser man inte ett smack bakåt...

Nä ska det vara bil så ska det vara V70..

Tyvärr behåller vi nog SAABen.. :'(

 
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 12 augusti 2012, 00:12:54 »

Var lite smart och avstå från SAAB....

Skulle köpa ett nytt glas till sidospegeln kostade skjortan men det värsta var att jag skulle få vänta till Oktober..
SAABén är en kanonskön bil att köra framåt men att backa eller att packa i är den helt värdelös!!!

Att backa eller packa, helt värdelös. Vilken SAAB modell refererar du till då? Att  jämföra då i ditt senare inlägg till V70. Hoppas du jämför hyffsat lika då mellan de olika biltillverkarnas modeller och inte mellan äpplen och bananer.
Själv så tycker jag att när GM tog över så fick SAAB: arna mycket OPEL- skit inmonterat...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 20 juli 2012, 08:47:59 »

Jag är tveksam på att det ens är en smart lösning att spara en dagsaktuell bil, jag tror att all elektronik är helt slut och kostar mer än det smakar att få den att fungera..

Tror det är mycket bättre att investera i en redan gammal bil som bara fungerar å fungerar utan en massa lulllull..

Vi kommer förmodligen försöka sälja bilen efter endast 3månader i vår ägo, för att köpa en volvo V70.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 juli 2012, 16:43:21 »

Det finns ju en (flera) anledningar till att de gått i konkurs, den främsta är väl troligen att de helt enkelt inte gjort tillräckligt snygga och bra bilar för att kunna sälja tillräckligt många.
Att det finns märkeslojala nördar som tycker att SAAB är eller har varit bra är ju helt naturligt, men just detta ändrar ju inte fakta, de var/är inte tillräckligt bra för att överleva i konkurrensen.

Kan man köpa en fräsch bil snorbilligt kan det ändå vara en bra affär, jag skulle dock själv inte göra det annat än som en investering.
Alltså, jag skulle eventuellt kunna tänka mig att köpa en av de senaste 9-5 och använda den som sommarbil/entusiastbil, med förhoppningen att den skulle vara värdefull för mina barn om sisådär 30-40 år, när jag själv ligger i jorden.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 19 juli 2012, 16:38:23 »

Var lite smart och avstå från SAAB....

Skulle köpa ett nytt glas till sidospegeln kostade skjortan men det värsta var att jag skulle få vänta till Oktober..
SAABén är en kanonskön bil att köra framåt men att backa eller att packa i är den helt värdelös!!!

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 18 juli 2012, 22:21:05 »

Japp Tipo! kex kex kex och åter kex. Båda dörrarna på båda "mina" exemplar var helt slut och behövde akutplåstras för att inte fladdra loss i fartvinden!  8)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 18 juli 2012, 14:01:45 »

9000 var/är en riktigt bra bil.
Den sista riktiga Saaben utan en massa GM delar och halvmesyr, motormässigt riktigt hållbar.

Fast riktiga rostburkar
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 18 juli 2012, 12:03:12 »

9000 var/är en riktigt bra bil.
Den sista riktiga Saaben utan en massa GM delar och halvmesyr, motormässigt riktigt hållbar.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 18 juli 2012, 11:46:46 »

Jag skall nog säga att när jag ägde en SAAB 9000 2.0 med 27'000 mil så gav den mig motormässigt få problem, enda var väl generatorbyte och avgasrör. Gick snålt på långfärd 0,65l/mil om man höll sig runt 90km/t (vi kunde inte köra fortare pga busvädret). Dock så ägde jag den inte någon längre tid. Jag köpte en reservdelsbil och plockade: generator, avgasrör(satt ett rostfritt på den), skivor/belägg, LM fälgar och ny grundlackad dörr. Dock så orkade jag aldrig byta dörren, det verkade rätt jobbigt och göra ensammen utan garage, så efter 3 års ägande och 3200mil sålde jag båda med minimal förlust. Känns som bland det bästa bilägande rent ekonomiskt sett.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 juli 2012, 09:21:31 »

Enligt en bekant som jobbar som nån typ av olje tekniker så skulle man kunna köra länge på samma olja men filtret ska bytas och då byts oljan samtidigt. Allt under förutsättning att man använder en olja av bra kvalitet. Jag brukar byta enligt intervalen 1500 mil på ena bilen 3000 mil på andra samt varje höst på hojen för jag kör så pass lite.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 18 juli 2012, 02:43:50 »

Jag är sugen på att köpa en 9-3 Aero Turbo som 3:dje-bil bara för att de är så grymt häftiga.

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 18 juli 2012, 00:20:57 »

att byta olja lite oftare är knappast en stor miljömässig nackdel då oljan som tappas ur går tillbaka till raffinaderierna och det görs ny olja av det.

ofta är det miljömässigt  positivt även i avseendet det som kommer ut ur avgasrören då en klassiker när man inte kommer igenom besiktningen pga. höga HC-värden, i många fall kan avhjälpas med just ett motoroljebyte.


   
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 17 juli 2012, 09:37:09 »

Ja det är biltillverkarna själva som började använda de långa serviceintervallen som ett konkurrensmedel för låga ägandekostnader i form av att man behövde göra service mer sällan.
Att vissa sedan inte hade produkter som klarade av dessa långa intervallen visade sig ganska snabbt.
Bra är det inte, men jakten på bränslesnåla motorer och ledde fram till lågfriktionsmotorerna som faktiskt behöver kortare serviceintervaller än sina föregångare eftersom de är känsligare mot smutsig olja.

Intressant är att japanska tillverkare inte helt sällan har kortare serviceintervall än europeiska och även har mindre problem med motorras och är allmänt kända för att tillverka hållbara motorer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 juli 2012, 08:33:54 »

Det är väl inte miljönissarna som har tvingat fram de långa oljebytesintervallen? Jag trodde det var för att servicekostnaden skall se så låg ut som möjligt jämfört med konkurrenterna.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 17 juli 2012, 01:17:42 »

Som alltid, oljan ska bytas minst varje år och max 1000 mil oavsett vad miljönissarna har tvingat in i service-schemat.
Det finns bilar som klarar längre intervaller. Saab är inte en av dem...



//2000
Saab 9-3 cab 2,0t
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 juli 2012, 23:55:47 »

Kollar på beg Saab trots konkursen, typ 9-5 och 2,3 serien - och det är kombi som gäller.
Vad jag vet är det farligaste med 95:an problematiken med oildsludge (dålig vevhusvent), som åtgärdades helt fr.om 2004 - men samma vevhusvent finns fram tills 2010. Men vad mer har dom gemensamt som vanligaste fel, på saabforum anges oilsludge/bussningar/kränghämmare, kamkedja och rost vid "hundbenet"
Finns det någon saabmeck här på forumet som kan komma med tips i bästa köp av beg 95:a.

Min oro är: Trots full servicebok har man inga garantier för att klara sig från motorras, för även om man fixat vevhusvent så vet man inte hur långt bilen gått innan detta uppgraderades och hur stor skada som då redan fanns i motorn.(körstilen avgör extremt mycket - långpendlare är bra medan kortpendlare är högrisk) Turbon på 2,0 och 2,3 är typen Garret och verkar ha en livslängd på 10-15kmil innan dom rasar, medan aero har Mitshubishi turbo som anses klara upp till 20k innan dessa också rasar. Detta medför även att kamkedjan kan ha tagit stryk, och hela 95-serien är så konstruerad att man då måste dra ut hela motorn för att fixa kamkedjan.

Det finns en del annonser med 95:or som säljs med defekt motor för billig peng, kan det vara större idé att titta på dessa och kosta på en total motorrenovering, eller ska man istället enbart kolla på modeller från 04 och senare, som idag ligger från 35k och uppåt i prisklassen. Vad kostar en totalrenoverad motor för typ 2,3, och vad kostar en växellåda - då med montering för det är inget som jag fixar själv.

Ursäkta om det blir tokigt, är inte riktigt nykter just nu. Köp inte överhuvudtaget en bil, SAAB eller någe annat med motorrenovering på lut! Om vi pratar SAAB så är det lugnt att köpa en som inte har genomgått vevhusventilationskonverteringen om maskinen går bra, det är så lätt att åtgärda själv. Palla upp framvagnen, kryp under med 13mm? blocknyckel, lossa 2 bultar som finns vid "plastburken" på baksidan om motorblocket, mot torpedväggen, demontera denna, borra upp dränhålet för oljan till 8/10 mm, kommer inte ihåg riktigt just nu, återmontera. Då kommer vevhusventilationen funka som det är tänkt! Köp för bövelen inte en bil där de har bytt tex kamkedja, eller renoverat någon del utav motirn, gäller alla fabrikat, då har de inte skött oljeservicen. Har kört SAAB sedan -77, och de problem jag haft får man nog skylla på mig... Växellådorna. Tittar vi bakåt i tiden så hade min 2-liters 99-a -78 gått 34000mil när jag sålde den, en gammal taxi med sugmotor, den gick tills rosten tog den.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 16 juli 2012, 18:32:47 »

Hade en 9-5 i två år.
Kostade en bit över 30 000:- i reprationer under de två åren.
Växellådan rasade efter 10 000 mil, tändkassett, bränslepump och en massa andra grejor.
När bilen gått 14 000 mil så sålda jag den till 1/3 av inköpspriset.
Turboras kan komma efter en 14000 mil, vet flera som fått ras efter det.
Totalsumman blev ungefär som att äga en porsche istället, var bra glad att bli av med eländet innan det kostade för mycket.
Sen kan man undra hur det är möjligt att behöva 6 försök att få till vevhusventilationen innan man får till en konstruktion som fungerar.

Skulle jag köpa en Saab skulle det vara en 9000 AERO eller 900 AERO att ha i garaget och putsa på för det var pojkdrömmen att ha.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 16 juli 2012, 17:24:32 »

Har kört Saab i drygt 20 år och det enda jag råkat ut för är en pajad växellåda på en gammal OG 900 efter 29 000 mil, inte så mycket som en drivaxel annars.

Kanske jag bara haft tur, vad vet jag men så är det.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 16 juli 2012, 15:48:12 »

Haha, ja jösses... 9-5, två pers, båda på min egen avd har tidigare ägt 9-5, båda var övertygade av säljarna att problemet med koksande olja skulle vara minne blott på deras beggade bilar, BÅDAS bilar dog Ka-poff! med komplett motorras som följd i en helt vanlig omkörning i landsvägsfart. Läckaget i SAABens lågtryckskolvringar koksade all motorolja. Blev till och kosta 29000 för den senaste polarns ras för komplett beggad (nyrenoverad) ersättningsmotor.

(Båda hade kompletta (till synes korrekta) och snyggt ifyllda serviceböcker!)
Skrivet av: haslish
« skrivet: 15 juli 2012, 14:46:19 »

Ett alternativ till att renovera motorn är ju att köpa en ny visserligen utan turbo 17 395kr.
NY Motor, Saab B235E (2,3L)
Skrivet av: Gripen14
« skrivet: 15 juli 2012, 01:35:26 »

Fel fel, TD04hl-15t finns inte bara i Aeron även i 2.3T. Gt1752s sitter i 2.0t och 2.3t.
T5 motorn som sitter i 9000 och 900 och en del 9-3 har inte bättre vevhusventilation än T7 motorn som sitter i 9-5 och 9-3. Anledningen är att T7 är en lågfriktionsmotor som kräver bättre vevhusventilation. Som blev åtgärdat -04


Källan är saabforumet där majoriteten är av åsikten att i 95:serien är det Mitshubishi-turbon (som bara finns i aeron) som håller bäst. Turborasen i 95-serien härleds till det ökända oilsludge-problemet (vevhusventilationen) där man får en serie med problem typ turbo-kamkedja-etc som då får kortare livslängd.
9000 och 900 har en annan motortyp med bättre vevhusventilation så där finns inte dessa problem.

Av Strips inlägg gissar jag att han kör taxi pga miltalet-och då finns det alltså en ägare som sköter bilen enligt manualen med olika förare och olika körsätt som faktiskt ger bilen bra betyg, frågan är hur mycket som en 95:a måste fixas till som gått över 50000 mil, vet inte om dom servar med byte av motorkuddar-stötdämpare och hela bromspaketet, för det lär vara rejält slitet på 50k förutom motorslitaget. Själv tittar jag på bilar mellan 15-20k i mil.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 28 december 2011, 18:03:41 »

De flesta som tillverkar vindkraftverk går riktigt dåligt så det är knappast en bra ide, konkurrensen är mördande!
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 28 december 2011, 10:37:28 »

om saab slår sig samman med varven på västkusten så kommer de att bygga världens bästa vindkraftverk, då vingarna görs i komposit, och med kunskap som finns på saab om roterande krafter kommer de att ha det gott ställt i denna branch. Just nu växer den branchen o det är inte lite pengar som det rör sig om heller.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 28 december 2011, 09:57:21 »

Ja, men nu får vi betala i alla fall precis som vi fick göra för din firma.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 27 december 2011, 08:08:48 »

Det bor ca 46000 i trollhättan vilket med 3000 gör 6,5%.
Dina 50 i en by med 3400 gör 1,4%.

Du snackar hellre än du räknar va?
haha joo kan va så...men jag tycker alltid det är ett jävla gnäll då man lägger ner nått söderut...här uppe så slår dom helt enkelt igen å folk får rådet att flytta....

citerar...
Men eran firma var inte ett stort tillskott till sveriges export och BNP?

Det en firma måste betala i skatt tillför pengar till statskassan och hela sverige.

Då är det en jävla skillnad på ett miljardföretag med 3000 anställda i trollhättan och en firma med 50 i norrland.



å sen till skatterna vi betalade in precis lika mycket skatt å mons som alla andra gör då vi hadde firman så där ser jag inte nån större skillnad...

vi betalade in precis den summan vi skulle göra vilket jag misstänker saab gör med inte ett öre mer...
sen om firman ligger i skåne eller happaranda kvittar helt ...samma regler gäller

sen förstår jag inte hur ett företag som går flera miljoner  back ska till föra statskassan sånna otroliga vinster ??? misstänker att det är tvärt om...

Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 december 2011, 00:37:13 »

vi bor 3400 i komunen ca å 50 jobb är hyfsat stor % då...va bara en tanke a:gl


Det bor ca 46000 i trollhättan vilket med 3000 gör 6,5%.
Dina 50 i en by med 3400 gör 1,4%.

Du snackar hellre än du räknar va?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 december 2011, 00:12:01 »

Men eran firma var inte ett stort tillskott till sveriges export och BNP?

Det en firma måste betala i skatt tillför pengar till statskassan och hela sverige.

Då är det en jävla skillnad på ett miljardföretag med 3000 anställda i trollhättan och en firma med 50 i norrland.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 27 december 2011, 00:03:10 »

hej ...
japp...så e det.. *roflmao*

såg konstigt nog häller inte till nått statligt stöd eller räddnings packet då vi slog omkull våran firma....
vi klappade omkull å sen gick det till som du skriver....man fick skälv försöka rädda sitt skinn....
så jag har väldigt liten förståelse för hur ni resonerar....
vi hadde som mäst ca 50 anställda å % så misstänker jag att det va en betydligt större katastrof församhället än vad 3000 st är nere hos er......bor det 1,5 miljon är 3000 inte så många jobb

vi bor 3400 i komunen ca å 50 jobb är hyfsat stor % då...va bara en tanke a:gl
.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 23:51:31 »

Bra, sköt dig själv och skit i andra som moderaterna alltid säger  Thumbsup

Till TS kan jag säga att det inte finns någon risk med att köpa en saab.

Inte mer risk än något annat bilmärke.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 26 december 2011, 23:46:56 »

har inte disel....å kommer förmodligen alldrig å ha nån buss med disel häller,pga skatte systemet i svedala
det skiljer ca 6000 kr per år i skatt mellan min bensinare å en motsvarande diselbil....
så näää har inte turbo i bussen
 
sen om sverge dör av 3000 arbetslösa i skåne då må vi göra det......har älgkött å potatis så jag lever över vintern....
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 23:40:37 »

skrev jag det ? .....
mig veterligen sitter det inte nån turbo i min 806a ....så laddar jag 0,4 är det ett under a:gl

Du hade väl en diesel? säg inte att den inte har någon turbo?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 23:39:40 »

hej...
funkar inte företaget/företagen så lägg ner skiten eller ska vi börja stoppa in skattepengar i ica å coop med
då nån butik går illla ????
ett företag som skälv inte kan eller klarar av att stå på egna ben å generera vinster ska inte finnas.
eller det går i kk....då det fattas pengar

så funkar det för flera 100 000 småföretagare i sverge varför ska nu SAAB va ett undantag ?

Jo, för marknadsekonomin säger att när 3000 personer i södra sverige behöver akassa så blir det ännu mindre pengar till norrland  >:D
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 26 december 2011, 23:37:08 »

Så du säger att saab har 1,6kg laddtryckt medans din familjecontainer till peugeot har 0,4?

skrev jag det ? .....
mig veterligen sitter det inte nån turbo i min 806a ....så laddar jag 0,4 är det ett under a:gl
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 26 december 2011, 23:35:17 »

hej...
funkar inte företaget/företagen så lägg ner skiten eller ska vi börja stoppa in skattepengar i ica å coop med
då nån butik går illla ????
ett företag som skälv inte kan eller klarar av att stå på egna ben å generera vinster ska inte finnas.
eller det går i kk....då det fattas pengar

så funkar det för flera 100 000 småföretagare i sverge varför ska nu SAAB va ett undantag ?



Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 23:34:24 »

hej att ni orkar.... det är väl inte svårt å fatta att efter xxxxx antal mil tar en turbo slut....oavsett om den sitter i en golf eller i en volvo...
det som i huvudsak styr livslängden är kvaliten på oljan,hur motorn körs å hur man stannar av motorn efter körning,finns inte en turbo som mår bra av att köras glödröd å sen tvär stänngas av oaavsett om den sitter i en saab eller volvo...sen är det ingen nackdel att varmköra en turbo motor nån min innan man kör som ett troll ....så smörjningen kommer igång rejält i turbon
å kör man som en galning med 1,6 kg ladd nöter det förmodligen mer på grejerna än om man tuffar runt med 0.4 kg i laddtryck

Så du säger att saab har 1,6kg laddtryckt medans din familjecontainer till peugeot har 0,4?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 23:28:46 »

Jag har inte köpt en begagnad bil på 10år så blocket är inget för mig.

Sedan så sitter du uppe i norrland och säger att det är ok att lägga ner svensk industriverksamhet, över 3000 får sparken.

Det tycker jag är lite väl magstarkt.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 26 december 2011, 23:27:29 »

Sen vad jag vet så finns det inte ens en handfull tillverkare i världen av turboaggregat.

Garret, Mitsu, IH bl.a

Dessa aggregat sitter i alla världens bilar och hur bra det fungerar beror mera på om de har matchat turbo och motor än vem som har tillverkat den.

hej att ni orkar.... det är väl inte svårt å fatta att efter xxxxx antal mil tar en turbo slut....oavsett om den sitter i en golf eller i en volvo...
det som i huvudsak styr livslängden är kvaliten på oljan,hur motorn körs å hur man stannar av motorn efter körning,finns inte en turbo som mår bra av att köras glödröd å sen tvär stänngas av oaavsett om den sitter i en saab eller volvo...sen är det ingen nackdel att varmköra en turbo motor nån min innan man kör som ett troll ....så smörjningen kommer igång rejält i turbon
å kör man som en galning med 1,6 kg ladd nöter det förmodligen mer på grejerna än om man tuffar runt med 0.4 kg i laddtryck

Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 26 december 2011, 23:21:04 »

Då vänder jag på frågan och säger vilken bil är bättre?

Finns många....kolla blocket.... :D
hitta bilar som är bättre är lätt.....

frågan är finns det sämmre  a:gl




Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 23:09:36 »

Sen vad jag vet så finns det inte ens en handfull tillverkare i världen av turboaggregat.

Garret, Mitsu, IH bl.a

Dessa aggregat sitter i alla världens bilar och hur bra det fungerar beror mera på om de har matchat turbo och motor än vem som har tillverkat den.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 23:00:27 »

Då vänder jag på frågan och säger vilken bil är bättre?
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 26 december 2011, 22:50:36 »

Det är så det är i Sverige, folk är blinda när det gäller SAAB och Volvo och springer och köper BMW och Audi.

De bedömmer de svenska bilfabrikerna efter sin egen insats i arbetslivet och tycker att det är skit.

Jag tycker att Volvo är att jämföras med en skärbräda medans SAAB är som en surfplatta  ;)

hej..tjena har kört saab skälv i flera år å har flera bekanta som kör eller kört saab...å  vill gärna veta på vilket sätt dom är mer hållbara bättre konstruerade än alla andra bilar ???
jämmför gärna med volvo fiat ford MB BMW eller vad du vill i bilväg..........

min granne körde en 9000 cd av dom senaste års modellerna han  kom över å såg mitt saab märke på uppfarten = oljedropp....jämmrade sig å klagade över att jag fusk servat å slarvat med bilen ???
då frågade jag helt enkelt....hur man servar en vevaxel tätning ?
Gubben muttrade å for hem...några månader senare såg jag gubben va ute på gården med en pappkartong
under sin välservade saab....så jag gick ut å frågade om han missat nått oljebyte...eller glömmt å serva sin vevaxeltätning det senaste året....LOL

nån vecka senare stod det en ny honda eller nått annat japanskt på gården....undra om det sved då vevaxeltätningen skulle servas.....tror saab verkstan här hemma skulle ha 6000kr för å byta tätning om jag inte minns fel...

finns knappast nån av alla "vanliga bilar" som säljs i svedala som det är kvar mycket att köra med efter
50 000 mil...det bästa e redan taget ur bilarna...
visst man kan ha väldigt tur å få tag på en bil som funkar å håller,men du kan lika gärna snubbla över värdens lik,som tömmer kontot fortare än du blinkar..att repa en bil i dag är inte direkt nån 1500 kr affär.

bara uppkopplingen mot datorn kostar många sköna kr....sen tillkommer delar å timkostnaden....blir väldigt fort 15 000 kr om man ska repa nått



Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 22:24:22 »

Ja, jag har också haft Opel och fick kamremsbrott (ventilsallad) pga att Opel ändrat intervallet för kamremsbyte utan att meddela sin kunder.

Jag har en GM bil nu också men lider med SAAB.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 december 2011, 22:19:41 »

Nja, Opel Corsan med en 1,0 liter motor hållade ju i 175.000 km (17500 mil).

Upp till 150.000 km (15000 mil) fanns det inte mycket som gick sönder, men sen blev det mer och mer .... fick en motorskada vid 175.000 km ...  :(
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 december 2011, 22:14:52 »

Det är så det är i Sverige, folk är blinda när det gäller SAAB och Volvo och springer och köper BMW och Audi.

De bedömmer de svenska bilfabrikerna efter sin egen insats i arbetslivet och tycker att det är skit.

Jag tycker att Volvo är att jämföras med en skärbräda medans SAAB är som en surfplatta  ;)
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 26 december 2011, 21:39:57 »

hej...
vilket svammel...köpa en bil som gått 40-50 000 mil å tro att det är eller kommer att va en felfri å underhålls fri bil....vilken värd lever ni i ?
efter 20 000 mil kan vad som hällst hända...finns inte en enda bil i dag som byggs för å hålla mer än ca 20-25 000 mil om ens det...

allt nöts ju i bilen stötdämpare,kulleder,spindelleder,bussningar i bärarmar å stag mm mm vissa audi bilar fixade ju inte ens 8-10 000 mil utan å byta alla stag i framvangnen ...
en turbo håller häller inte obegränsat,dom går sönder efter xxx antal tusen mil då det är en mekanisk manik
med lager å tätningar innuti som nöts sönder helt normalt

skodan som frugan körde med flög drivaxeln fram på efter ca 4000 mil.....så jag ställer mig starkt skeptisk till att det finns bilar som det är kvar mycket på efter 50 000 mil

skulle till vissdel ha köpt resonemanget om nån hittat en gammal 745a  som gått 2000 mil...där kan man ha många tusen bekymmersfria mil kvar....men knappast i en saab som e ökända för å läka olja å vatten i varje skarv som finns i bilarna...saab skulle ha byggt tryckkokare i stället...


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!