Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod P1 pÃ¥ en S-3331  (läst 4866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mixon1

  • Mixon1
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vedeldare!
Felkod P1 på en S-3331
« skrivet: 14 mars 2015, 15:52:36 »
Hej! Installerade (själv) en dylik pump för tre veckor sedan, fungerat kanon. Jag har kört den på FP (Freeze Protection) läget i ett par veckor för att idag köra på värmen igen på inställda 17°C, vilket fungerade. -Ett tag. Det hade inte hunnit värma på mer än i ca. 5minuter kanske, då pumpen stannade och felkoden P1 dök upp. Maskinen startade själv om och gick ca. minuter till då samma förfarande hände. Därefter gick den riktigt!? När jag gick in för dagen ställde jag den på FP läget igen, vilket verkar fungera. Vad fan hände?

Pumpen är installerad i ett ca. 22kvm litet utrymme som jag använder som snickarbod. Pumpen är egentligen lite för stor, men jag ska bygga ut boden framöver. Den ger ca. 12°C på FP läget, och ca. 22°C när den är inställd på 17°C, men inget som stör mig nämnvärt.
Jag vore väldigt glad om någon kunde ge mig en ledtråd vad felkod P1 betyder?

Mvh Micke
Modratherm Zeus Pyro 42 - 2000L - 180kvm enplanskåk.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felkod P1 på en S-3331
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2015, 19:47:55 »
Gissningsvis P1="Over voltage or too low voltage protection". Spänningsfall med långa smala elkablar långt ut på landet? Annars kan byte av kretskort i utedelen behöva göras.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mixon1

  • Mixon1
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vedeldare!
SV: Felkod P1 på en S-3331
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2015, 06:53:55 »
Tackar för svaret, Josth! Om det är som du säger verkar det vara kretskortsbyte som är i antÃ¥gande... Alla kablar är 2.5kvmm, och matning till skÃ¥pet är 10kvmm, via huvudledningen utanför tomten pÃ¥ 150kvmm!  SÃ¥ matningen är det inget fel pÃ¥. Dessutom var det inget annat pÃ¥kopplat som kunde dra mycket ström som "slogs" om att fÃ¥ mest ström. Det enda jag kan tänka mig är om det är nÃ¥gon kontakt nÃ¥gonstans som inte är ordentligt dragen, men jag undrar det, fÃ¥r kolla det först.
Jag får även kolla med Zibro och höra med dem vad de säger om det.
Modratherm Zeus Pyro 42 - 2000L - 180kvm enplanskåk.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felkod P1 på en S-3331
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2015, 16:06:54 »
Ja då kan inte elmatningen vara problemet med den dimensioneringen av kablarna om skruvarna är lagom hårt dragna i kontakterna tummenupp. Går ju också ganska enkelt att hänga på en multimeter och läsa av spänningen om felet uppstår inom några få minuter. Försök få fatt på Zibro "Service Manual" för just S-3331. Zibro support brukar kunna maila den om den finns. Jag tittade i motsvarande för tidigare Zibro-modeller, bl.a. S3025-S3032.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mixon1

  • Mixon1
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vedeldare!
SV: Felkod P1 på en S-3331
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2015, 18:19:29 »
Kontakterna var ordentligt dragna, och jag kunde inte finna något fel. Körde igång pumpen igen på 17°C och kollade noga på displayen under tiden den startade upp, men idag fungerade det som vanligt, eller ja, som den ska göra, rättare sagt.
Men jag ska ändå kontakta Zibro, för att vara lite före mig, om den strular igen. Och försöka få manualen mailad, som du tipsade om.

Tack för input, Josth!
Modratherm Zeus Pyro 42 - 2000L - 180kvm enplanskåk.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!