Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 7,5Kwh problem: Varnar: Brine ut, givare larm ?? Hjälp  (läst 9458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomas0210

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jag har en Ecoheat 7,5 frÃ¥n -02 som har fungerat relativt problemfritt tills i veckan dÃ¥ jag plötsligt fick ett larm som visade: Brine ut, givare larm. Jag provade dÃ¥ med att trycka in reset knappen och dÃ¥ startade pumpen igen. Imorse när jag kollade pumpen  ( rumsgivaren blinkade rött) var det samma larm men den här gÃ¥ngen gÃ¥r det inte att Ã¥terstarta pumpen...
Finns det någon som kan hjälpa mig med att berätta vad som orsakar felet och om det går att åtgärda själv eller om expertis behöver inkallas??
Tillägas kan att för några månader sen sjönk plötsligt kylmedelsnivån i expansionskärlet från 3/4 fullt till tomt på en dag, efter påfyllning har nivån varit stadig.
Jag har avluftningsventiler på ingående ledningar.
Tacksam för svar.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Alt. 1   Ã¤r solika att givaren visar lite fel, mÃ¥ste dÃ¥ bytas ut. Kan kontrolleras med hjälp av ngn form av termometer eller om man kan enbart köra brinepumpen och se om in och utgivaren visar lika

Alt 2   för lite brinevätska sÃ¥ att flödet blir lite och att den larmar pga lÃ¥g temp

Alt 3   brinepumpen fungerar inte riktigt.......

Alt 4   för kall inkommande brine , alltsÃ¥ pÃ¥frestningen pÃ¥ slangen/slingan varit för stor och man har sÃ¥ledes an alldees för kall köldbärare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
För att spinna vidare på alt 3 ovan. Det faktum att det vätskenivån sjönk kan bero på att det var luft i köldbärarslingan. Har det hamnat luft i köldbärarpumpen kan den fungera dåligt. Om givaren fungerar (vad visar den, är värdet rimligt?) kan det var idé att lufta köldbärarpumpen under drift men försök ordna lite övertryck i expansionskärlet först, en halv bar räcker. Annars kan det bli så att det sugs in mer luft.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tomas0210

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Tack för svaren, jag sitter på jobbet men skall kolla värdena på brinen när jag kommer hem imorgon bitti och följa råden därefter.

Utloggad Tomas0210

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Nu ska jag försöka ta tag i problemet, jag lyckades starta om pumpen efter ett antal försök och dom värdena som dÃ¥ visade sig var : Brine 6/97c , H gas 76c ute 2c  Framlvärme 41c Börv 39c
Nu till förslaget till åtgärd, hur avluftar jag köldbärarpumpen ?? Finns det någon avluftningsnippel el. dyl. När jag tittar på den ser jag inget givet avluftningsställe ( det bör väl vara på pumpens överdel )

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Lufta ur cirk.pumpen det sitter en skruv mitt på själva motorn som man lossar på.
Men brine 6/97  där skulle jag tro att i alla fall 1 givare visar helt galet  om inte 2?  Försök kontrollera med termometer om du kan
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!