Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt delta pÃ¥ kalla sidan - nÃ¥gra nackdelar?  (läst 3918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« skrivet: 13 januari 2007, 20:23:19 »
Tycker att jag har lite för högt delta pÃ¥ köldbärarsidan, läser ofta att den ska vara 2-3  ºC, men jag har in längre tid nu haft 3,5-3,8  ºC.

* Är det någon nackdel att ha högt delta på kalla sidan?
* Behöver man göra någon justering och i så fall hur (IVT HT+)?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2007, 21:11:57 »
Tycker att jag har lite för högt delta pÃ¥ köldbärarsidan, läser ofta att den ska vara 2-3  ºC, men jag har in längre tid nu haft 3,5-3,8  ºC.

Det är inte speciellt högt. Om det gäller vid värmeproduktion är det helt OK, vid VV-produktion brukar det bli någon grad lägre delta-T.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2007, 21:16:18 »
Du kan testa att öka KB-cirkpump ett snäpp, det sitter ett vred på sidan av cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2007, 21:24:33 »
IVT rekomenderar 3-4 grader.
Högre innebär att du har för lågt brine flöde.
Högre innebär att du får ngt sämmre coop, Rickard har kommenterat detta i ett antal trådar och är inte särskilt orolig.

Jag ligger på 4,2 vid vb, vv 3,4.
OK enligt Rickard som har ngt liknande.
Viktigare med högt kb in.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2007, 08:19:04 »
En enkel tumregel är att man får ca 1° DeltaT för var hundrade meter kollektor man har om man kör cirkpumpen på högsta varvtalet.
Lite grovt, men ändå nåt att ha i åtanke.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2007, 09:50:48 »
Varför kb pendlar i delta t är att när det är en låg kondenseringstemperatur så ökar kyleffekten, därför blir delta t mindre när den gör vv eller när det är riktigt kallt ute
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2007, 10:42:07 »
Jag ligger på 4,2 vid vb, vv 3,4.
OK enligt Rickard som har ngt liknande.
Viktigare med högt kb in.

Mikael

KBin är 6,5 ºC vid värmeproduktion och ca 5,8ºC då den kör varmvatten. Tänkte att högt delta kunde bero på dåligt flöde och att jag borde rengöra partikelfiltret på kalla sidan.

« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:36:32 av Rickard »
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2007, 11:01:09 »
3,5 -3,8 graders skillnad är nära det optimala om det gäller en vanlig villapump. 2 grader är för lÃ¥gt, betyder för att köldbärarpumpen är inställd för högt eller, vilket är mycket vanligt, att en temperaturdgivare visar fel. Innan man börjar fundera över deltaT pÃ¥ kalla sidan bör man kontrollera att givarna visar samma temperatur när kompressorn stÃ¥r still och köldbärarpumpen gÃ¥r (det gÃ¥r att ställa den i permanent drift). IVT:s temperaturgivare visar ofta nÃ¥gon grad fel. Det har varit ett Ã¥terkommande ämne här. Man luras av att displayen visar tiondels grader. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2007, 11:34:01 »
Jag ligger på 4,2 vid vb, vv 3,4.
OK enligt Rickard som har ngt liknande.
Viktigare med högt kb in.
Mikael
KBin är 6,5 ºC vid värmeproduktion och ca 5,8ºC då den kör varmvatten. Tänkte att högt delta kunde bero på dåligt flöde och att jag borde rengöra partikelfiltret på kalla sidan.

Över 5 ºC in är ju kalas.
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:37:03 av Rickard »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2007, 17:51:40 »
Innan man börjar fundera över deltaT pÃ¥ kalla sidan bör man kontrollera att givarna visar samma temperatur när kompressorn stÃ¥r still och köldbärarpumpen gÃ¥r (det gÃ¥r att ställa den i permanent drift). IVT:s temperaturgivare visar ofta nÃ¥gon grad fel. Det har varit ett Ã¥terkommande ämne här. 

Har låtit köldbärarpumpen gå kontinuerligt i nästan 6 timmar och givarna visar ibland en mycket liten skillnad (0,1ºC) mellan KBin och KBut då kompressorn stått stilla en stund. Det felet kan man ju få om KBin=5,76ºC och KBut=5,74ºC, då kommer ju (om korrekt avrundat) givarna att visa KBin=5,8ºC och KBut=5,7ºC. Vissa korta stunder är KBut>KBin!

Jag drar slutsatsen att givarna är korrekta, eller så visar båda givarna lika mycket fel.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad QuickBen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2007, 10:04:20 »
Fick min bvp installerad i början av december 06 och har legat på ca 3 graders deltaKB på kalla sidan. Nu, den senaste veckan eller så, har det minskat till ca 2 grader, utan att utetemp skiljer sig nämvärt (har pendlat mellan 0 och +5 sedan installationen).

Jag har luftat systemet med jämna mellanrum och rensat filtren på båda sidorna.

Vad kan detta bero på...?
Egnahemsvilla BÅ 1925, 131 kvm boyta + 67 kvm källare, Stockholm.
IVT Greenline HT+ C7, 160m borrhål, gjutjärnsradiatorer från 20-talet, Morsö gjutjärnskamin med konvektion i v-rum.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2007, 10:21:39 »
Fick min bergvärmepump installerad i början av december 06 och har legat på ca 3 graders deltaKB på kalla sidan. Nu, den senaste veckan eller så, har det minskat till ca 2 grader, utan att utetemp skiljer sig nämvärt (har pendlat mellan 0 och +5 sedan installationen).

Jag har luftat systemet med jämna mellanrum och rensat filtren på båda sidorna.

Vad kan detta bero på...?

Första tiden efter idrifttagandet är borrhålet varmt. Varm köldbärare gör att pumpen får högre effekt vilket leder till större temperaturdifferens över förångaren. Efter några veckor när köldbärartemperaturen är lägre blir deltaKB lägre.

Man ser också en skillnad på deltaKB när pumpen gör varmvatten eller värmer radiatorvattnet, i synnerhet vår och höst när temperaturen på radiatorvattnet är rätt låg. Det är av samma anledning. Pumpens effekt är lägre vid varmvattenproduktion pga högre temperatur på varma sidan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Högt delta på kalla sidan - några nackdelar?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2007, 18:24:23 »
jag har lagat på 5 o ibalnd 6 graders Delta-t i år. men under vv så har jag 4 på slutet.

det funkar fin fint o är inget att oroasig för (jag kör på högsta läget o kan inte få ner det mer)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!