Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?  (läst 13645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Hej,

Har en Nibe Fighter 1210 och funderar på om det är någon service som kan vara bra att göra inför vintern ?

Kärlet behövs nog fyllas på då jag tycker nivån är lite låg.

Tack på förhand !
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2010, 11:31:18 »
Rengöring av filter, avluftning, och koll av tryck i radiatorkretsen, samt eventeullt påfyllning av köldbärare om den har minskat.
Övrigt bör nog en kylkille göra, typ kontolla av gastryck, överhettning, underkylning - men den typen av saker är det ovanligt att någon gör på en vanlig villavärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2010, 11:43:41 »
Vilket ju är lite synd.  Det kan vara sÃ¥ att din pump gÃ¥r sämre än den borde, vilket du fÃ¥r betala pÃ¥ elräkningen varje mÃ¥nad i 20 Ã¥r :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2010, 11:53:08 »
Mmm, men går den lika bra som när man köpte den, det ser man rätt snart om den börjar balla ur, så är det inga större problem i normalfallet.
Tycker det är liiite vanksligt att rekommendera en kylteknisk kontroll på alla villavärmepumpar i hela landet bara för att det finns någon enstaka procent att vinna på en optimering.
Dessutom så tror jag att de marginaler som värmepumparna ofta har från fabrik finns där för att de vet att flöden i systemet kan variera väldigt mycket hos privatpersoner, och då måste det finnas lite marginaler för att pumpen inte skall få en "mekaniskt" ogynsamm drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2010, 11:56:18 »
Det bästa alternativet är att ha koll på grejorna själv. Läs av KB-in/ut, VB-fram/r ibland och bekanta dig med plåtskåpet. Man kan logga lite värden som antal starter, VP-tid och TS-tid (för hand) så får man så småningom en känsla för hur den beter sig.

De lite mer avancerade/intresserade skaffar en logger, typ denna.
http://www.energibutiken.se/loggrar/11-rtlogger-temperaturlogger.html

Nivåkärlet kan du fylla på med vanligt vatten om det är mindre mängder det handlar om.
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:51:42 av Rickard »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2010, 12:03:50 »
Det sitter ju schrader i den. Dessa kan läcka. Behövs inte mÃ¥nga gram innan den inte gÃ¥r som den ska. Torkfiltret kanske börjar bli igensatt. DÃ¥ reglerar exp vent fel.   Det kostar väl inte sÃ¥ mkt om en Kylgubbe kommer över i en timme och kontrollerar din 50000 kr maskin. Och ser sÃ¥ att den inte gÃ¥r fel.

Om vi vet KB temp så vet vi vad förångningen borde vara, är den det?
Är VB fram inom 1,5 grad från kondenseringen? mm

Den funkar ju ändÃ¥, men kanske inte sÃ¥ bra som den kan.  Fabriken ställer ju som sagt in den för att passa i de flesta hus.

 *vinkar*
« Senast ändrad: 19 augusti 2010, 12:12:35 av VP ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2010, 12:12:07 »
Ringer man en vanlig installatörsfirma skulle det förvåna mig om de mäter upp maskinen, troligen gör de bara det jag räknade upp först, + kontoll av tempgivare o.s.v..
Bra läge att blåsa folk på pengar om kunden inte vet vad han eller hon skall titta efter vid servicetillfället...

Inte många kylkillar som just gått kursen och är säkra på exakt hur olika maskiner skall trimmas in för bästa effekt, tror jag i alla fall.

Oraklet, om du trimmar in vbf/kondensering till 1.5 vid DeltaT 10 grader, vad händer då med vbf/kondensering om deltaT blir 4 grader, eller 15 grader?

Ingen risk att underkylning eller överhettning drar iväg?
Ingen risk för vätskeslag?

Är 1.5 ett perfekt värde i alla anläggningar, även de som har väldigt varierande driftsförhållanden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2010, 12:27:02 »
Det delta som är över kondensorn( inte tillopp - retur ur pumpen) ska inte bli 15 då har ngn ändrat på flödena.
Kondensorn är inte dimensionerad att lämna den effekten.  Exp ventilen ska se till att de 1,5 graderna förblir intakta.  Detta är information som jag fÃ¥r av min leverantör, parametrar som jag ska se till att dem är sÃ¥ som dem har tänkt innan jag lämnar ifrÃ¥n mig pumpen.  Inget som jag hittar pÃ¥. Jag monterar inte Nibe pumpar men dem har säkert ett liknande uppstart formulär som deras personal följer.

Det är lite pyssel att ställa in detta men det är ju tid som jag ändå tillbringar vid VP när jag startar den. Det kostar inget extra alltså. Jag justerar in överhettning och underkylning efter min leverantörs instruktioner.
Och skulle det skilja mot dem värden som dem vill ha så är instruktionerna att jag ska byta torkfilter exp vent, eller justera fyllnadsmängd.

Sedan så gör jag ett protokoll som kunden får och som jag sparar en kopia av, då vet vi båda hur pumpen gick när den startades, dessutom så vet den andra kylkillen om nu kunden skulle vara missnöjd med mig, hur jag gjorde.
 
 *vinkar*
« Senast ändrad: 19 augusti 2010, 12:37:30 av VP ORAKLET »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2010, 14:25:54 »
Rickard min vän. Kan vi inte göra en liten koll pÃ¥ din maskin :)  Jag vet att du har bättre grejer än vad som kanske är normalt. Mät tempen före och efter torkfiltret sÃ¥ ser vi om det är schysst. Sedan kan du mäta tempen pÃ¥ tryckröret efter kompressorn. Och notera vad utgÃ¥ende VB har för temp. DÃ¥ fÃ¥r vi en indikering om vart din hetgas temp ligger.  Det säger inte allt men det vore kul att göra detta experiment. Gjorde det precis pÃ¥ min pump( jag har inga manometerställ och grejer med mig hem just nu) och över mitt filter skiljer det 0,6 grader Thumbsup  Inga fel pÃ¥ det alltsÃ¥.

Den maskin som inte behöver service heter perpetuum mobile  och existerar inte i verkligheten ;)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2010, 17:24:17 »
Jag håller nog med carl här, det bästa är att själv lära sig hur sin maskin brukar gå, hur lång tid det tar att göra varmvatten osv.

Värmepumpen är ju (förhoppningsvis)injusterad vid igångkörningen och har man inte gjort några ändringar i systemet finns ingen anledning att hänga på manometrar varje år(och samtidigt släppa ut en pust gas vid varje tillfälle).
Jag tycker många av firmorna som säljer "värmepumpsoptimering" närmast beter sig bedrägligt när dom säljer serviceavtal för 3-4000kr per besök.

Har värmepumpen en läcka så brukar det visa sig fort nog med utlösta tryckvakter osv. det är ju sällan en värmepump går år efter år med gasbrist utan det brukar ta slut ganska fort om det väl börjar läcka.

Gjorde det precis pÃ¥ min pump( jag har inga manometerställ och grejer med mig hem just nu) och över mitt filter skiljer det 0,6 grader Thumbsup  Inga fel pÃ¥ det alltsÃ¥
allvarligt talat, hur ofta har ett torkfilter plötsligt blivit igensatt? jag tror aldrig jag ens har bytt ett torkfilter utan att det har varit en problemanläggning med lödning eller burnout i systemet.
enda anledningen till service skulle vara att kolla expansionsventilens funktion isf, men även där brukar tryckvakterna lösa ut om den krånglar, det är ju sällan den fastnar i halvöppet läge.
däremot om värmepumpen börjar bli en sådär tio år och man aldrig haft en servicekille där så kanska man kan kosta på sig en service

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2010, 18:38:57 »
Jag var på en pump i förra veckan. Den verkade gå fint ,tanken blev 65 grader Thumbsup

Den hade 8 kg köldmedia, och skulle ha 47,5 kg  fördelat pÃ¥ 2 kretsar. Om det skiljer 2 grader pÃ¥ filtret pga oljan spjälkat sig när hetgaserna är uppemot 100 grader, dÃ¥ fÃ¥r ju exp vent svÃ¥rt att fungera optimalt.

Vem anlitar du som kostar 4000 om året :o

Jag pratar om kanske 2000 vart 5 Ã¥r typ,  bara för att veta vad som händer.

Dessutom snabb kopplingar till 2 manometrar tappar knappt ett gram ;)
« Senast ändrad: 19 augusti 2010, 18:40:47 av VP ORAKLET »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2010, 19:29:57 »

Vem anlitar du som kostar 4000 om året :o

Jag pratar om kanske 2000 vart 5 Ã¥r typ,  bara för att veta vad som händer.


 ;D nä, JAG anlitar inte nÃ¥gon att mixtra med min värmepump ;D

Men jag tänker närmast på en reklamkampanj som cirkulerade i Eskilstunatrakten för något år sedan där en firma erbjöd sina tjänster och lovade "upp till 70% bättre verkningsgrad" osv.
dessutom skulle dom justera "köldmediemängden" mot ett litet tillägg, konstigt nog så var det nästan gasbrist i alla värmepumpar dom servade knUp
Jag menar bara, var lite vaksam, servicebehovet i en värmepump är inte stort och årlig översyn osv. inte nödvändig anser jag...

men visst, 2000kr vart femte år är ju helt OK Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2010, 19:43:11 »
Ok  *vinkar*

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Oj nu vart det många svar. Jag har justerat in pannan så jag tycker den verkar gå fint , där behövs ingen hjälp.

Expansionskärlet kan jag alltså fylla med vatten , det är lite låg nivå.

Er rek. är alltså en service eller koll ungefär vart 5:e år.

1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behövs service av bergvärmepumpen inför vintern ?
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2010, 10:38:17 »
Det blir min rekommendation. Oavsett vad försäljare och installatörer säger så är det en maskin,och maskiner behöver tillsyn.
 *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!