Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av att modifiera Frost Protection underhÃ¥llsvärme pÃ¥ S/SC1332  (läst 4007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Med garagepumpen inställd på F.P. ska det bli +8C men eftersom innerdelen sitter högt och betonggolvet är dåligt isolerat blir det bara drygt 6 grader ca 1,2 m över golv under vintern. Slår jag om till normal värme och +17C står den bara och småskvätter lite värme när det är riktig vinter eftersom temperaturskillnaden är så stor. Vingarna stängs i långa perioder för att bygga upp värmen. (När det är vanlig höst blir det ganska snart 15-16 grader med +17C inställt).

Eftersom den fläktar pÃ¥ i FP-läget och ger den värme den kan ge utan att stänga vingarna tänkte jag att det bästa är att modifiera temperaturen för innegivaren när den stÃ¥r pÃ¥ FP. Använde en liten manuell 3-läges switch för att seriekoppla en resistor pÃ¥ 2,4 kohm, en annan 6,8 kohm samt ingen resistor dvs orginal. Resultatet efter nÃ¥gra timmar vid nollgradigt ute blev ett ispaket av värmeväxlaren i utedelen med 6,8 kohm som skulle ge en garagetemp om 12-13 grader (lagom för bilmekande tycker jag). Avfrostningen spÃ¥rar alltsÃ¥ ur av modifieringen. Är det bättre att strunta i FP-läget och istället sänka normala temperaturintervallet 17-30C till t.ex. 8-21C genom att parallellkoppla resistor pÃ¥ innegivaren?     
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Jag förlängde min kabel från givaren å har den 1 meter från golvet,funkar fint 12 grader kör jag på så bilarna torkar upp över natten.jag har provat att stoppa givareren i ventilen vars de var minus då frostade den inte av sig.
\\andreas

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Bra alternativ men att få 12 grader med FP-läge bara för att innergivaren sitter 1m över golvet låter tveksamt? Kall yttervägg med enkel isolering?

Intressant test med givaren i ventilen! Verkar som den gasar tills den rasar i FP-läge när förhållandena blir utanför de normala.

Temperturen i garaget tycker jag behöver kunna regleras frÃ¥n 8-9 grader dÃ¥ bara bilen ska stÃ¥ där till 12-13 grader när det är dags att skruvas och 18-19 grader när det ska mÃ¥las/lackas. Sätta innegivaren med spiralsladd pÃ¥ en rullgardinskedja mellan golv och tak?? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
När jag körde fp före så höll den 8-10 grader på termometern som är i huvudhöjd i garaget.när jag flytta ner givaren så håller den 8-10 grader vid en meter från golvet istället de blir ju kallare vid golvet när värmen stiger.jag har den lös så jag kan flytta den hur jag vill.//Andreas

Utloggad Andreasjohansen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Josth, fant du noen løsning på dette?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nej, har kört vidare med switchen i läget med en 2,4 kohm resistor i serie och det fungerar för att höja FP temperatur med drygt 2 grader så det blir 8-9 °C i garaget. Från denna temperatur har det gått bra att koppla bort 2,4 kohm resistor med switchen och därefter sätta inställningen på 'heat' 17 grader. Då arbetar den upp temperaturen till ca 15 °C i garaget. Har ännu inte orkat bygga om tempgivaren och switchen med även en parallellkopplad resistor i tredje läget som då är tänkt att sänka inställning 17 grader till omkring 13-14 grader.
« Senast ändrad: 19 januari 2014, 16:49:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreasjohansen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dette med FP mode og en motstand i serie hørtes enkelt og lurt ut. I FP mode, defroster ikke varmepumpen?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
Dette med FP mode og en motstand i serie hørtes enkelt og lurt ut. I FP mode, defroster ikke varmepumpen?

Jo, den skal gjøre det.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!