Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT Greenline C8.  (läst 12425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Problem med IVT Greenline C8.
« skrivet: 14 november 2010, 13:32:42 »
Hej alla,

Är ny här. Har en IVT Greenline C8 som vi hade inmonterad när vi köpt huset för 10 år sedan.

Lite basfakta:
Huset (som ursprungligen är från 1902) hade tidigare en elkasset och vvb. Storleken på huset är ca 230 kvm, två vånings omisolerad Skånelänga (övervåning brann '93 och bleve helt utbytt av försäkringsbolag, med 50 cm isolering mellan undervåning o ny övervåning, + 50 cm i taket).
Värmeslingen är på 300 m o ligga på ca 120 cm djup.

Fram till nu har jag varit helt nöjd med värmepumpen, men vid den senaste kallt väder har det blivit kallt i huset. Jag få ingen larm signaler på displayen, men har konstaterad att när den starter, först lyser "Till" lampan och "Drift" lampan blinker i ca 3-5 min innan pumpen starter och det gå varme vatten ut till elementerna, efter ca 3-4 min så slår växlingsventil om till varmvatten (och "varmvatten" lampan lyser), den försätter tills det kommer ett gurglande ljud från vv tanken efter vilket den stanna. Det märks att det kommer riktigt varmvatten från pumpen upp vid vänster sidan av tanken och ut till elementerna vis växlingsventil under de första 3-4 min. efter vilket den slå om till "varmvatten" och rören från växlingsventil till tanken bli varm.

Tidigare har pumpen arbetad i mycket längre tidsintervaller än de 3-4 (element) + 3-5 minuter (Varmvatten) de klara nu.

NÃ¥gra snabb diganoser?

Mvh,

NiSk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #1 skrivet: 14 november 2010, 15:12:50 »
Krånglande växelventil.
Den når inte ändläget riktigt så VVB:n kyls av då den värmer huset.
Prova att lossa motorstyrningen och motionera växelventilen manuellt.

Du kan även behöva lufta manteln på din VVB om det gurglar om den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #2 skrivet: 14 november 2010, 16:36:12 »
Finns det ett rör mellan pumpen in- och utlopp ovanpå pumpen till vänster? Det borde finnas ett sådant med tanke på pumpens ålder. Det är i så fall bypassröret. Har bypassröret samma temperatur som returröret eller som utloppet från pumpen när pumpen går? Det skall inte var några problem att känna det med handen.
« Senast ändrad: 14 november 2010, 16:38:49 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #3 skrivet: 14 november 2010, 17:31:02 »
Hej och tack för svaret Carl N;

OK, hur kommer man åt växlingsventil - den sitta väldigt trångt upp precis under kanten av den svarta plåtkanten längsta upp över vp skåpet?

Och tack Roland;

Ja det finns en koppar rör som gå direkt från inlopp till utlopp på element kretsen, på de två uppstickade rör med luft nipplar på dem. Den har samma temp som utlopps rör från pumpen. Vad innebär det?

//NiSk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #4 skrivet: 14 november 2010, 19:32:50 »
Hej och tack för svaret Carl N;

OK, hur kommer man åt växlingsventil - den sitta väldigt trångt upp precis under kanten av den svarta plåtkanten längsta upp över vp skåpet?

Jo, man måste ta loss plåten på framsidan, sen borde man komma åt den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #5 skrivet: 14 november 2010, 19:36:04 »
Har det samma temperatur som utloppsröret när pumpen går är det bakflöde i bypassen och det är absolut inte som det skall vara. Det betyder att det går varmt vatten från utloppet direkt tillbaka till inloppet utan att det passerar någon radiator. Det betyder att returtemperaturen når pupmpens stopptemperatur för tidigt.

Det kan vara två orsaker till detta:

1. Smuts i värmebärarkretsens filter.

2. Den externa cirkulationspumpen mår inte bra.

Börja med att rensa filtret. Det bör sitta på returledningen strax före pumpen. Det kan se ut som en ventil med ett sexkantigt lock på ventilhuset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #6 skrivet: 14 november 2010, 20:26:10 »
Tack igen för svaren!

Tempen på bypass röret stiga bara när vp'n pumpar ut värmen till elementerna, annars är den kallt (t.ex när den fylla på vv). Likaså returrör från elementerna (ganska kallt hela tiden, inte i närheten av utlopps temp). Systemet har rätt så stort vatten massa, många stora elementen (dubbla, tre-dubbla).

Jag kan inte ser någon filter i systemet menar du i element kretsen eller i utevärmebärare kretsen (också till jordslingan). Där finns två circ pumpar i vp skåpet, en verkar vara till den yttre värmebärarkretsen och den andra till någon typ av plattvärmeväxlare. (till vänster och bakom kompressorn). Sedan finns en extern grundfos circ. pump i elementkretsen. Är det den extern som du tycker är suspekt? den vibrera lite så verkar vara igång.

Ang. växlingsventil, är det klart hur man demontera den elektrisk styrning när man har plockad av skåp plåten? Och vad behöver man för verktyg till att motionera ventilen?

//NiSk

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #7 skrivet: 14 november 2010, 20:48:25 »
Jag menar i elementkretsen, den brukar också kallas värmebärarkretsen. Jordslingan brukar kallas köldbärarkretsen och den är inte aktuell i det här fallet.

Det var Grundfospumpen som jag syftade på med den externa cirkulationspumpen. Den interna cirkulationspumpen för värmebäraren är den till vänster bakom kompressorn. Prova med att öka hastigheten på Grundfospumpen ett steg.

Det finns säkert ett filter någonstans, problemet är att det kan se ut som en ventil.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #8 skrivet: 14 november 2010, 22:00:21 »
Tack för förklaring av de olika termer! Inte lätt i början.
Jag tror jag har hittad filtret -  den ligga i retur ledningen frÃ¥n elementerna och har avstängningsventilar pÃ¥ bÃ¥de sidor. Likna rinkaby-rörs art. 2048 fast i mässing.

SÃ¥ jag gissa ordningen ska vara:

1) rengör filtret
2) motionera växlingsventilen
3) öka flöden på den extern circ. pump (om inte 1 o 2 fungera)

Eller?

Mycket tacksam för alla snabba svaren!

p.s. har också upptäckt att säkerhetsventilen läcka, försökt oppna/stänger den för att lossa ev. smuts, men det blev bara sämre så den behöver bytas också. - men det bör inte påverkar vp'n eller? (den är på den kallvatten påfyllnings ventilen).

//NiSk

//NiSk

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #9 skrivet: 14 november 2010, 22:11:35 »
Rätt ordning men i och med att bypassröret var varmt tror jag växelventilen fungerar som den skall göra. Det vore intressant att veta om det var skräp i filtret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #10 skrivet: 14 november 2010, 22:49:15 »
Jag tror nog mer på Rolands idé, kom precis på att IVT brukar avsluta varje uppvärmningscykel med att värma varmvattnet.
Som sagt, kolla smutsfilter och att externa VB-cirkpumpen funkar som den ska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #11 skrivet: 16 november 2010, 09:16:42 »
OK,

Har nu byte säkerhetsventil och gört rent i elementkretsen's filter, inte mycket skräp där, och problemet bestå. Så det verkar som det är den extern circulationspumpen som falera. Den är en Grundfors UPS 25-40 och den är redan ställd på max effekt ( markering III på hastighetsväljaren och jag har inte ändrad den sedan den installerads). Om jag nu byter ut den, ska jag letar efter en med lite mer reserv? Är 11 år ett accepterbar livsländ på en circ pump?

//NiSk

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #12 skrivet: 16 november 2010, 09:31:11 »
Oväntat besked, jag var rätt övertygad om att det skulle vara en massa skräp i filtret. Lite oväntat ocksÃ¥ att externa pumpen var inställd pÃ¥ max, jag hade väntat mig att den var lÃ¥gt ställd sÃ¥ att det fanns möjlighet att öka hastigheten. Vad stÃ¥r interna pumpen pÃ¥ för läge? Det kan vara svÃ¥rt att se det, den sitter eländigt till. Det kan vara möjligt att sänka farten pÃ¥ den ett snäpp. Vad är det för temperaturskillnad värmebärare ut/in (GT8 och GT9) när pumpen gÃ¥r pÃ¥ radiatordrift? 

Jag är ingen expert på cirkulationspumpar men min erfarenhet är att antingen fungerar de som de ska eller så låter de illa. Om det är problem med pumpen på så sätt att den roterar långsammare än den ska göra borde motorhuset vara onormalt varmt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #13 skrivet: 16 november 2010, 09:33:54 »
Du kan lossa skruven som sitter över axeln på pumpen och känna efter om axeln kärvar.
Om den yttre går med full fart kan du överväga att sänka den inre. Risken är att "delta t" blir lite fel (för högt).
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #14 skrivet: 16 november 2010, 09:59:18 »
Roland:

Jag har ingen display på detta värmepump. bara några lampor, så jag kan inte ser GT8 och GT9. Men om du säger var jag ska mäter, så har jag en IR tempmätare.

Med intern pumpen, menar du den som sitter bakom/till vänster om kompressorn? I så fall är den inställd på 2 av 4 (kan precis ser det med tandläkarespegel).

Köldbärarepumpen är inställd på max (3 av 3).

Olle61:

Den extern circ pump är inte alls het och den gå utan att låta. Man kan känna bara lite vibration från den när den är igång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!