Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT Greenline C8.  (läst 12462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #30 skrivet: 24 november 2010, 07:43:24 »
OK, efter tiden jag var tvungen att lägga på andra problem (vintern kommer och trädgården behöver städas!) har jag återvänt till värmepumps-problem.
Jag kopplad los aktureringsdon från växlingsventil och försökt motionera ventilen. När jag trycker in ventilen till max in läge, tar det 10 -15 sec för fjädern att återställa ventilen in max ut läge. Har som sagd försökt motionera ventilen med ett polygrip tång, in-ut men det verkar inte förbättra återställningstid. Och när fjädern har nåt sin ändläge kan jag dra ut stången några mm till med tången. Eventuell läckage till värmevatten?

Dags att byter växlingsventil?

Dessutom om ventilen ser ut som på Honeywells diagram:

http://ecc.emea.honeywell.com/downloads/EN2R9011.PDF

så börde inte 3-vägs ventil släpper ut varmvatten till värmebärarkretsen i något läge - och jag känner på utloppsrören att den bli varm när växlingsventilen byter läge från värmebärarkrets till varmvattenkrets.


Sedan jag plockad av aktuatorn och drog ut ventilstången till max ut, har v-pumpen gott i 20 min och värmen börjar återvänder till huset. Är det någon fara att göra så tillfälletvis? Det är minusgrader och snö i Skane också!




//NiSk

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #31 skrivet: 24 november 2010, 08:43:58 »
V-pumpen gik i ca 1h 20 min och sedan stannad för "retur hög" (röd lampa) - vid den tillfället var värmebärare utloppstemp ca 39-40 C och inlopp ca 31 C (bÃ¥de mät under bypass rör). Den röda lampan slocknad inom 1 minute och dÃ¥ börjad "drift" lampan blinkar. 

//NiSk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!