Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.  (läst 27119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2015, 21:02:35 »
Du kan ju läsa av nu?

Att övre elpatronen är igång betyder inte att VPn inte går. Dom arbetar helt fristående från varandra.

Fabriksinställningarna är nästan aldrig bäst, utan det mesta måste anpassas efter huset, hur mycket varmvatten man behöver, osv. Och att du inte har speciellt bra inställningar syns på den totala tid som kompressorn gått. Jag bor i norra Sverige och trots att det oftare är så kallt att VPn inte kan jobba så har min gått drygt 12000 timmar på drygt tre år, jämfört med 9000 timmar på över sju år för din. Du får ut få timmar VP-drift i förhållande till elpatron.

Under servicemenyn finns en låst meny som du kan titta på men inte ändra. Där står en del viktig info om hur systemet är inställt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2015, 21:45:09 »
Ok här kommer all info.
Aktuell driftinfo
Ute.       0
Panna.       51(50)
Framledning.    39(39)
Panna nedre.     42(44)
Hetgas.          2
Kompr.        FrÃ¥n
Fläkt.          FrÃ¥n
Laddpump.    Till
VP in/ut.        42/42
Ute VP.         0
Radiatorpump.    Till
Eleffekt kW.       3,0 + 0
Strömstad a.      5(20)
Shuntventil
Fördr shunt          0
Program id.        1011111
Prog datum.        06-10-12

Historisk driftinfo
Total drifttid h        64248
Elvärme kWh.        55292
Högsta framl.         55
Kompressor
Total drifttid h.       9062
Drifttid /24h.        H:min.  4:55
Starter / 24h. St.     4

Inställningar
SprÃ¥k.             Svenska
Produkt.        Eco air
Värmepump.     TillÃ¥ten
Rumsgivare.      Nej
Elpanna.          50
Elpanna Max kW.     6,0
Elpanna nedre.        50
Elpanna nedre kW.   6
Fördr shunt.         180
Huvudsäkring a.     20
Extra vv min.        120
Extra vv elpanna.    60
Fjärrstyrning.         NS
Inst husparametrar
Min utetemp.          -15
Semester              FrÃ¥n

Fabriksinst kodad
Kod.             000
Sommardrift.      16
VP Max.              55
VP min                35
Larm hetgas.       130
Diff start / stopp.    5
Startfördröjning.     10

     

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2015, 21:50:24 »
Det skulle vara intressant att se VP in/ut när kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2015, 21:58:45 »
Den har ju inte gÃ¥tt pÃ¥ nÃ¥tt dygn nu om jag minns rätt.  Kan tappa varmvatten sÃ¥ den ev startar sÃ¥ kan jag skriva ner all info medans den gÃ¥r men de fÃ¥r nog bli imorgon bitti.  Men jag tackar för all hjälp o tid ni lägger.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2015, 23:20:35 »
Skumt.
Varför har shuntfördröjningen räknat ned till noll fast framledningen är har nått börvärdet?

Är det ännu ett fall där någon dragit ut shunten i manuellt läge och öppnat, eller vad har hänt?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2015, 23:27:37 »
En dundering... Kolla så att inte rören ut till VPn är omkastade. Det skulle förklara varför VPn går så lite.
Annars finns det ingen riktigt bra förklaring till varför VPin är varmare än framledningen. Såvida inte radiatorrören är omkastade. Det är nåt skumt i värdena.

Så steg ett för mig skulle vara att kolla i manualen vilket rör som är utgående från EcoEl till VPn och se att det går in överst ute i VPn.
Steg två vore att kolla samma sak för radiatorslingan. Det står tydligt i manualens instruktion för rörkoppling hur det ska vara kopplat.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2015, 09:16:22 »
Har gömfört rören frÃ¥n VP in i pannan och de värkar stämma med en bild jag hittade i manualen . De övre röret frÃ¥n VP gÃ¥r in pÃ¥ de högra röret uppepÃ¥ pannan se bild.   
Radiatorslingans bild jämförde jag o den såg också ut att va rätt .
Har tömt massa varmvatten nu men VP startar inte utan elpatronen ökade bara till 6,0 kW.  SÃ¥ tänkte testa att nolla elpatronen + att ställa tempen pÃ¥ 40 grader som ni skrev tidigare o se va som händer. 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2015, 10:32:46 »
Vilken hastighet är inställd på pumarna? I, II, eller III? Laddpumpen sitter under tanken så du måste lossa fronten för att se den.

Har du varit ut till EcoAir, lossat frontplåten och kollat att den står i automatläge?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2015, 10:40:24 »
Erp,

det skumma är att VPin är varmare än framledningen när laddpumpen går men kompressorn står still. VPin borde ju vara åtminstone 3-4 grader kallare än framledningen och därmed sänka temperaturen i tanken. Kan det vara så att framledningsgivaren sitter på radiatorreturen?

VPn har ju gått fyra timmar senaste dygnet så den går ju ibland, men nånting lurar den, eller stoppar den i förtid.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2015, 11:05:33 »
Nu har jag ändrat i inställningarna på pannan som va inställd på 50 grader men som nu är på 40 och sen ställde jag ner elpatronen till 0,0'
Och nu har VP startat skrev upp alla värden när kompressorn gick.
 
Aktuell driftinfo
Ute.     0
Panna.    41(46)
Framledning.   37(39)
Panna nedre.    44(55)
Hetgas.           92
Kompr.        Till
Fläkt.         Hög
Laddpump.    Till
VP in/ut.      39/43
Ute VP.      0
Radiatorpump.      Till
Eleffekt kW.         0,0+ 0
Strömstad A.      5(20)
Shuntventil
Förde shunt.        Klocksymbol      0

Historisk drifttid h.      64262
Elvärme kWh.             55330
Högsta framledning.     55
Kompressor total drifttid h.       9063
Drifttid /24 h:min.           4:55
Starter. /24 st.                 4





Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2015, 11:14:42 »
Det ser ju ganska bra ut. Men shuntfördröjningen står kvar på 0, kolla så att den går tillbaka till 180 som är inställt. Den ska inte börja räkna ner förrän övre pannan behöver hjälpa till.
Sedan om allt funkar kan du sätta elpannan till 1,5 kW och om det behövs kan du öka efter hand.
Edit:
Kolla att shunten inte står i manuellt läge
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #26 skrivet: 25 januari 2015, 12:53:35 »
Men att nedre pannan är varmare än VPut är helt orimligt. Samma sak att VPin är varmare än framledningen.

Så nånting är helskumt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #27 skrivet: 25 januari 2015, 13:23:23 »
Den tar ju vatten från övre pannan, jag tycker det är vanskligt att dra några slutsatser nu.
Han måste få shunten över mot nedre pannan och kompressorn igång, så man ser vad som händer.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #28 skrivet: 25 januari 2015, 13:29:21 »
Jo, men att den tar framledning från övre pannan kan ju inte göra att tempen i nedre pannan blir högre än i övre, samtidigt som VPut också är lägre. Just nu är temperaturen högre i nedre pannan än någon annanstans i hela systemet, och det är helt orimligt. Samma sak att VPin är högre än framledningen. Så antingen är några rör felkopplade eller så är det givare som sitter fel eller är felkopplade i plinten på EcoEl.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #29 skrivet: 25 januari 2015, 13:59:39 »
S här ser systemet ut vid avläsningen, och det är som jag ser det fysiskt omöjligt att nedre tanken skulle kunna vara varmaste punkten i systemet och att VPin dessutom skulle kunna vara varmare än framledningen.

Om givarna för övre och nedre tanken vore omkastade i kopplingsplinten så skulle det möjligen stämma, fast det förutsätter nästan att framledningsgivaren dessutom sitter på returen och inte på framledningen. Det skulle dessutom förklara varför EcoAir går så lite (den läser av temperaturen i övre pannan som ju värmts av elpatronen) och varför övre elpatronen går så mycket (den löser av temperaturen i nedre tanken som ju inte värms av EcoAir eftersom EcoEl tror den redan är varm).
« Senast ändrad: 25 januari 2015, 14:04:19 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!