Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny VP eller pelletskamin?  (läst 4337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Ny VP eller pelletskamin?
« skrivet: 21 november 2004, 17:39:59 »
Eltillskottet fungerar inte pÃ¥ min gamla panna (se nedan för min konfiguration).  Funderar pÃ¥ om detta är ett bra tillfälle att göra nÃ¥got Ã¥t min anläggning.  NÃ¥gra olika alternativ jag tänkt pÃ¥:

1.  Slänga ut den gamla VP (trots att den fungerar) och pannan och skaffa en ny med integrerad VV-tillverkning, t.ex. Nibe 1215 5 kW.

2.  Installera en vattenmantlad pelletskamin i vardagsrummet som arbetar mot radiatorsystemet.

3.  Installera en ny "elpanna" (eller blir det ackumulatortank med elpatron eller VV-beredare)?

Vad rekommenderar ni?  Kan jag köra en 5kW pump pÃ¥ mitt hÃ¥l (hÃ¥ller ca 2.5 grader in nu efter flera timmars kontinuerlig drift med en gammal 6 kW-pump).

Pelletskaminen ger ju en mysfaktor som skulle uppskattas, men en kamin kostar ju runt 50,0000:-, mer än en helt ny VP, men jag slipper ju eltillskott med en kamin.

Vad skulle man ha om man ersatte pannan med nÃ¥got modernare att docka nuvaran VP mot?  Finns det ackumulatortank med VV-behÃ¥llare (inte slinga alltsÃ¥) och elpatron?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2004, 18:23:29 »
Citera
Installera en ny "elpanna" (eller blir det ackumulatortank med elpatron eller VV-beredare)?

Det som är marigt är att få till styren så elen verkligen går bara när det är nödvändigt och så den inte brassar på så den "släcker" VP.

Citera
Vad rekommenderar ni?  Kan jag köra en 5kW pump pÃ¥ mitt hÃ¥l (hÃ¥ller ca 2.5 grader in nu efter flera timmars kontinuerlig drift med en gammal 6 kW-pump).

Det verkar ju så eftersom borran är så pass varm. Men hur bar funkar bef vp, ungefär som förr??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2004, 18:51:05 »
Pumpen fungerar fint, som tidigare.  Det är bara elpatronen i pannan som lagt av.  När det gäller ditt svar om att hÃ¥let borde räcka.  Du har även tänkt pÃ¥ att min nuvarande pump inte har lika hög verkningsgrad som nya pumpar, sÃ¥ den hämtar inte lika mycket energi frÃ¥n hÃ¥let som motsvarande pump skulle ta ut nu?

Anledningen till att pumpen redan nu får gå så länge och till och med skulle behöva tillskott är att den får värma upp huset från runt 10 grader till 22 grader inför helgen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2004, 19:14:15 »
Ok så var det nog ja...
Du har väl också fast kondensering det sänker också verkningsgraden rätt rejält, men du hade ju +2,5 in då finns det bra reserv (tror jag)
Elpatronen styrdes den av pumpen? isåfall satsa allt på att laga den!!

Det där med tillfällig temphöjning, då är flera typer av uppvärmning rätt dåliga sämst är det nog med en vp, som normalt inte klarar hela effektbehovet.
Till skillnad mot en ved/oljepanna som oftast ger 20-40kw i en villa  :o
Linande är det med en braskamin, den ger oftast alldeles för hög effekt det blir sprängvamt på nån timme.
En sån med märkeffekten 7-10 kw ger minst 15 om du stormeldar. Det är effektivt när man snabbt vill höja tempen, och den absolut bästa spetsningen också!!!! det höjer inte tempen i värmekretsen som en elpatron gör!!! Inga problem att ev elpanna kan ge förmycket effekt så det stör vp.
Braskamin får det bli och bara eldning när det är svinkallt osså när du snabbt vill ha upp värmen. Även elradiatorer är rätt kassa på att höja värmen snabbt, jag har ibland väntat i evigheter på att temepen skall nå +-0 inne, är det -30 tar det ett helt dygn minst!!!
Kostnad relativt billiga prylar... om man nu har en skorsten förstÃ¥s  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2004, 19:23:30 »
Eltillskottet är styrt av VPn med ett externt fördröjningsrelä.  När pumpen gÃ¥tt kontinuerligt 3 timmar (justerbart) sÃ¥ kopplas tillskottet in (om patronen hade fungerat).

När det gäller kamin, sÃ¥ verkar du rekommendera en som inte är inkopplad mot radiatorkretsen och stör VPn?  Jag som hade tänkt att med en vattenmantlad sÃ¥ kan jag fÃ¥ lite extravärme pÃ¥ andra vÃ¥ningen ocksÃ¥ (men VPn blir ju iofs avlastad sÃ¥ att den kan koncentrera sig pÃ¥ andra vÃ¥ningen).

Har en halv skorsten...  Förra ägarna kapade skorstensröret en halvmeter under taket när han la nytt tak och VPn var installerad.  Men jag misstänker att man kan skarva pÃ¥ en kompletterande del igen?  Ã„r det lätt att koppla in sig pÃ¥ ett befintligt rökrör frÃ¥n sidan?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2004, 19:33:05 »
Plåt eller tegel?
tegel lite dammigt annars ok plåt då blir det vinkelslipen (inga bra pga av brandrisken) Bättre att borra ett hål osså en tigersåg eller dyligt....

Jag tycker INTE du ska koppla ihp en ev kamin med rad. vattnet.
COP 8verkningsgraden försämras mycket kraftigt om man tillför effekt(höjer tempen) tilll radiatorkretsen. Dessutom med en vedkamin blir det ju jättesvårt att styra till lagom effekt!!?? då ska det nog va antingen vp eller också kamin inte båda och.
men om en vp räcker bra nästan alla dagar på året då är det mest optimala av ALLT att spetsa lite i en separat kamin!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2004, 19:45:03 »
Det är ett dubbelt plÃ¥trör med isolering mellan.  Moderna pelletskaminer kan man ju ställa in effekten pÃ¥ och termostatstyra pÃ¥ radiatorvattnet, sÃ¥ att den kontinuerligt ger t.ex. 50 grader ut.  Ställer man in kaminen pÃ¥  2 kW, sÃ¥ borde den ju inte döda VPn eller?

Men priset kanske blir avgörande i vilket fall som helst, de vattenmantlade kostar ju en hel del.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2004, 19:50:13 »
Citera
Men priset kanske blir avgörande i vilket fall som helst, de vattenmantlade kostar ju en hel del.

Den kostar väl mera än en VP?? och vp den kanske rasar snart det vore slöseri att inte använda ett bef borrhål.
 jag tror man blir rätt less att kÃ¥nka pÃ¥ pellets i lägenheten efter nÃ¥gra Ã¥r. Jag tycker det vore bättre med en kamin bara för ordningens skull.  n stor enrgislukare är varmvattnet kommer du Ã¥t det med en pelletskamin?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2004, 20:08:39 »
Skulle bara använda pelletskaminen som spets och mys, oavsett typ av pelletskamin.    VP-installationen skall vara igÃ¥ng hela tiden.   När nuvarande VP rasar sÃ¥ skall det dit en ny...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2004, 20:24:06 »
ska du köra pellets ska det vara i en riktig peletspanna i panrumet & ett stort föråd med skruv.

du har ingen mysfaktor i en peletskamin. & vad jag har hört så har dom vattenmantlade dålig verkningsgrad.

1. laga om det är inom rimliga gränser
2. ny pump. vet du hur djupt ditt hål är? är det för kort kanske det går att göra en fuling genom att dra x antal meter ytjordvärme i serie med hålet, även om hået är nära huset så behöver man ju inte gå raka vägen dit.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #10 skrivet: 21 november 2004, 20:33:59 »
Visst är det mysfaktor kring en pelletskamin.  Inte sprak och gnistor som vid en brasa, men lite lÃ¥gor, ljus och framför allt värme...  Vattenmantlade pelletskaminer har bra verkningsgrad.  Typ 88% verkningsgrad, 2.4 kW rakt ut i luften och 8 kW till vattensystemet.  Klarar med andra ord av att värma hela huset.  Men det hade jag ju inte tänkt göra, för hur mysigt är det att bära in den mängden pellets i vardagsrummet?

Usch...  nu lutar det ju Ã¥t att ni övertalar mig att installera en braskamin...  Jag som tyckte att det verkade sÃ¥ bekvämt med pellets (jämfört med ved alltsÃ¥).

AngÃ¥ende min pump, sÃ¥ är det 78m aktivt hÃ¥l.  Jordvärme är dock tämligen uteslutet, huset och tomten är pÃ¥ en urbergsknalle med bara ett tunnt lager matjord pÃ¥ ett par plättar.  Har redan funderat pÃ¥ ett tvillinghÃ¥l, men funderar över om man kan klara sig undan utan det pÃ¥ ett eller annat sätt (utan att använda en massa el).
« Senast ändrad: 21 november 2004, 20:40:56 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Ny VP eller pelletskamin?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2004, 20:40:51 »
det vore ju br att slippa kostnaden för en ny borra, holle tumarna för att du räknar en en bra lösning tilslut.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!