Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kombinerar man  (läst 4211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hur kombinerar man
« skrivet: 18 augusti 2006, 00:42:31 »
Hej på er.

Har precis blivit husägare för första gången, en fascinerande - och inte så lite skrämmande upplevelse - för en gammal betongunge som jag. Nåväl, huset - en tvåplanshistoria på 100 kvm boyta + 100 kvm bottenvåning på betongplatta - är en orgie i saker som måste göras.

Hur som helst så står det en gammal oljepanna där nu som jag - som ni säkert förstås - vill bli av med. I området borras det frenetiskt för bergvärme men jag ställer mig lite tveksam till det. Borrdjupen verkar bara öka och priserna (runt 200 000) är knappast tilltalande. Eftersom värmen i huset är vattenburen och jag ändå tänkte investera i vattenburen golvvärme i bottenvåningen (jo, den ska köras året runt tänkte jag för att slippa problem med fukt som tränger upp under sommarhalvåret) så känns ju luft/vatten som ett rimligt alternativ. Men särskilt mycket klokare blir man ju inte av att läsa på hos tillverkarna eftersom ALLA är bäst. Hur som helst så är det väl ganska klart att jag kommer att ersätta nuvarande lösning (100 liter kvar i tanken heh, jaja jag får väl leva med att det får gå en kubik till då) så snabbt som möjligt. Men frågan om vad ersättningen blir kvarstår ju. Eftersom jag bor i Stockholm så känns det ju osannolikt att temperaturen under särskilt lång perioder droppar för långt.

Så - vad i hela världen ska jag titta på? Föregående år var driftskostnaderna 43 000 för huset. Då bodde ett gammalt par i huset och jag bävar för vad som ska hända nu i vinter när frusna jag bor här. Således behöver någonting göras och det kvickt. Alla svar välkomna. Tips/råd/hugskott.

(Tyvärr är jordvärme inte ett realistiskt alternativ eftersom min fru dödar mig om jag föreslår att vi ska gräva upp hela trädgården - som hon älskar - för att lägga ner slang.)

Just för tillfället grunnar jag på Thermia Atria. Dimension? Ingen aning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur kombinerar man
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2006, 08:51:38 »
Det är bättre om du anger uppskattad förbrukning i kWh/år men jag gissar att du ska ha en 10 eller 12 kW VP.

Atrian är säkert en bra VP och CTC EcoAir verkar ha nöjda ägare, ta gärna in offerter på flera tillverkare.

Sen finns den nya generationen med inverterstyrd kompressor, typ Daikin luft/vatten VP. Jag kan inte uttala mig om deras driftsäkerhet men inverterstyrning är nog framtiden för värmepumpar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur kombinerar man
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2006, 09:53:28 »
Hallo!

En liten fundering. Du antyder att du får fuktgenomslag i betongplattan. Det bör rimligen betyda att dräneringen under plattan inte är den bästa. Om nu dräneringen inte är den bästa kan man misstänka att huset byggdes innan man fokuserade allt för mycket på ordentliga kapillärbrytande skikt och isolering. Om detta nu är fallet (alltså att du inte har isolering under plattan) så undrar jag om det verkligen är en bra ide att sätta in golvvärme.

43000 kronor, är det värme och varmvatten? På 100+100 kvm? Spontan reaktion - känns som att det är något som "läcker" värme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kombinerar man
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2006, 09:57:18 »
Om jag skulle investera i luft/vattenvärmepump idag skulle nog även jag titta extra noga på Daikin, AquaInverter eller liknande maskiner med inverterstyrd utedel. De har dessutom R410A som köldmedium vilket gör att de (likt Thermia) kan producera värme även när det blir riktigt kallt ute.
Kolla även på Stiebel Eltrons luft/vatten-värmepumpar, de klarar drift ned till låga temperaturer och gör dessutom lite varmvare tappvarmvatten än de gängse svenska luft/vatten-värmepumparna.

PS. Sätt inte in golvvärme i ett oisolerat fuktigt betonggolv, det kommer att dra oerhörda mängder med energi. Det är i alla fall min uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nikder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hur kombinerar man
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2006, 12:41:07 »
Det är bättre om du anger uppskattad förbrukning i kWh/år men jag gissar att du ska ha en 10 eller 12 kW VP.

Atrian är säkert en bra VP och CTC EcoAir verkar ha nöjda ägare, ta gärna in offerter på flera tillverkare.

Sen finns den nya generationen med inverterstyrd kompressor, typ Daikin luft/vatten VP. Jag kan inte uttala mig om deras driftsäkerhet men inverterstyrning är nog framtiden för värmepumpar.

Tack för svaret. Ja, fan vet. Jag kommer förmodligen att ta in offerter från fyra eller fem olika och sen sitta och klia mig i huvudet och ställa dumma frågor här för att få lite kloka svar. Tack!

Utloggad nikder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hur kombinerar man
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2006, 12:45:55 »
Hallo!

En liten fundering. Du antyder att du får fuktgenomslag i betongplattan. Det bör rimligen betyda att dräneringen under plattan inte är den bästa. Om nu dräneringen inte är den bästa kan man misstänka att huset byggdes innan man fokuserade allt för mycket på ordentliga kapillärbrytande skikt och isolering. Om detta nu är fallet (alltså att du inte har isolering under plattan) så undrar jag om det verkligen är en bra ide att sätta in golvvärme.

43000 kronor, är det värme och varmvatten? På 100+100 kvm? Spontan reaktion - känns som att det är något som "läcker" värme.

Det verkar vara oljepannan som läcker värme. Konsumerade 3.3 kbm förra vintern tydligen. Omräknat i dagspris är det ju 34 500 SEK om jag ska tro Preems säljare.

Hur som helst. Huset ska dräneras om. Naturligtvis får man en ganska substantiell energiförlust när man kör golvvärme på en oisolerad betongplatta (förmodligen dubbla energiåtgången eller så) men vi tycker att det är värt besväret så länge vi hittar en uppvärmningslösning som inte kostar som oljan. Om du förstår hur jag menar. Med tanke på att huset ligger högt och på berg så misstänker jag att mycket av fukttrycket kommer från dagvattnet som inte leds bort ordentligt och det faktum att det ligger rabatter mot grunden etc. Men fan vet, jag ska höra med lite kloka människor så får man väl se.

Utloggad nikder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hur kombinerar man
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2006, 12:58:37 »
Om jag skulle investera i luft/vattenvärmepump idag skulle nog även jag titta extra noga på Daikin, AquaInverter eller liknande maskiner med inverterstyrd utedel. De har dessutom R410A som köldmedium vilket gör att de (likt Thermia) kan producera värme även när det blir riktigt kallt ute.

Ok. Det enda som oroar mig just nu är faktiskt decibelvärdena. Med tanke på kommunens ganska snäva bullergränser nattetid och potentialen för att man har en sur granne så....

Citera
Kolla även på Stiebel Eltrons luft/vatten-värmepumpar, de klarar drift ned till låga temperaturer och gör dessutom lite varmvare tappvarmvatten än de gängse svenska luft/vatten-värmepumparna.

Problemet med Stiebel är väl återigen ljudet. Jag gillar ju ideen med att man kan få bort ljudet en bit från huset. Alltså.

Citera
PS. Sätt inte in golvvärme i ett oisolerat fuktigt betonggolv, det kommer att dra oerhörda mängder med energi. Det är i alla fall min uppfattning.

Det är jag medveten om. Samtidigt finns det inte takhöjd för att lösa det på något vettigt sätt (enda sättet vore om jag kapade tre centimeter på benen för att hamna vid medellängd. Men det tänker jag inte göra). Nåja. Jag funderar på saken men det är väl den primära planen i alla fall.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kombinerar man
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2006, 13:11:17 »
Jag tror att du kan köpa Stiebel med allt inomhus, bara två "grova" rör genom väggen för in/ut-gående luft till "utedelen" som i detta fall då alltså sitter inne.

Skulle inte tro att det skiljer så mycket på ljudet, alla luft/vatten-värmepumpar jhar fläktar i sig, även Thermias. Det är främst fläktarna som låter, kompressorerna brukar inte vara det som är problemet.

Är du bara medveten om att din energiförbrukning i källaren kommer att bli högre än önskat så är det nog OK att göra som du tänkt, det är dock många som TROR att golvvärme är effektivt, effektivare än radiatorer, även om man inte isolerar ordentligt, vill bara inte att du skall gå på den minan.
« Senast ändrad: 18 augusti 2006, 13:14:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nikder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hur kombinerar man
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2006, 16:12:26 »
Jag tror att du kan köpa Stiebel med allt inomhus, bara två "grova" rör genom väggen för in/ut-gående luft till "utedelen" som i detta fall då alltså sitter inne.

Jo, det är ju bara det att då har man en ljudkälla på 60 dBA inomhus. Vilket inte är så kul alla gånger. Dessutom är jag lite tveksam till att göra större ingrepp i fasaden,

Citera
Skulle inte tro att det skiljer så mycket på ljudet, alla luft/vatten-värmepumpar jhar fläktar i sig, även Thermias. Det är främst fläktarna som låter, kompressorerna brukar inte vara det som är problemet.

Hmmm, ok. Är jag korkad här nu.
Utedelen ger någon form av ljud ifrån sig, det är väl den som mäts upp när man talar om ljudtrycket?

Citera
Är du bara medveten om att din energiförbrukning i källaren kommer att bli högre än önskat så är det nog OK att göra som du tänkt, det är dock många som TROR att golvvärme är effektivt, effektivare än radiatorer, även om man inte isolerar ordentligt, vill bara inte att du skall gå på den minan.

Jag har inga illusioner om att golvvärme ska ge mig en minskad kostnad, det som ger den minskade kostnaden är övergången till en annan värmekälla. Tills elkostnaden går i taket. Då får man fundera igen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kombinerar man
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2006, 16:34:44 »
Fläktarna bullrar mer än kompressorn, därför är eller bör det inte vara nån större skillnad i buller mellan thermias luft/vattenvärmepump och en värmepump som har kompressorn utedelen.
Bara för att förtydliga, thermias luft/vattenvärmepump har ingen kompressor i utedelen, det är de så vitt jag vet ensamna om.

Bullret inomhus med en Stiebel kan naturligtvis vara störande, men det är ju olika beroende på hur huset ser ut huruvida det har nån betydelse eller ej, i en "ekonomidel" så kan det göra detsamma, om det bara används för tvätt och förråd t.ex.
Det var för övrigt bara ett förslag och ett exempel på vad som finns att titta på, du gör naturligtvis som du vill.

Skall du nödvändigtvis ha något som sparar maximalt utan att bullra - och med lång livslängd på större delen av investeringen så skall du naturligtvis satsa på bergvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Hur kombinerar man
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2006, 22:28:45 »
Hej Nikder!

Hur många meter har du mellan den tänkta L/V VP till tomtgränsen?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad nikder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hur kombinerar man
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2006, 03:15:45 »
Hej Nikder!

Hur många meter har du mellan den tänkta L/V VP till tomtgränsen?

Det beror på hur långt det måste var ;). 12-13 meter är väl en rimlig gissning.


Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Hur kombinerar man
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2006, 11:51:51 »
Har du så långt till tomtgränsen kommer du inte att få något problem med kommunen.

Vid 10 meters avstånd ligger Nibes L/V VP på ca 33 dB. Andra fabrikat bör ligga på det samma.
Nattetid bör kommunens gräns vara 40 dB. Alltså inga problem.

Beträffande sur granne kan ju allt bli fel, och då kanske ett bullerplank måste installeras om du vill hålla dig kompis med honom. Men det är inget som han kan kräva. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!