Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme  (läst 6618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrdaniell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« skrivet: 28 december 2011, 08:07:56 »
Hej,

Har spenderat några timmar både här på forumet och i pannrummet för att försöka bli klok på värmesystemet. Har under året totalrustat ett 1.5 planvilla från 1925. Har tilläggisolerat och gjutit in golvvärme på hela undervåningen med EPS i grunden och sedan flytspackel, installerade pump och golvvärme under våren med det är först nu när det börjat bli kallt igen och övriga rusten är klar som jag börjat kika på inställningar och försöka optimera driften.

Har en Diplomat optimum 6 kW och ca 65 kvm golvvärmeyta i dagsläget, övervåningen är orustad än så länge och har därför ingen värme.

Till mina funderingar, har gjort diverse ändringar på pumpen efter installation efter att ha läst här på forumet för att försöka få den att gå bättre.
Lite inställningar jag gjort. Har ändrat hysteres till 15 för pump och 20 för tillsats. Till igår hade jag integral A1 på 100 och A2 990 och värmekurva 31 med +3 - +5 - +3 på förskjutning av kurvan och 21 på rumstemp. Har ingen innegivare, 130 m borrat och brine har legat på +4 in och mellan +1 & 0 ut.

Har haft bra inomhusklimat men tyckte pumpen startade väldigt mycket, ca 14-15 gånger på 12 timmar om jag tolkat loggtiden rätt, och sedan läste jag att man inte skulle förskjuta kurvan så pass mycket. Därför har jag nu ändrat A1 till 150, kurva 31 och +1 - +2 - +1 på förskjutningen och 20 rumstemp. Med dessa inställningar har den startat ca 8 gånger under samma tidsperiod vilket känns något bättre. Utetemp har pendlat mellan -2 och +2. Kan inte uttala mig om inneklimatet än, får se om det är skillnad till kvällen. Kommentaren på inställningarna?

Några frågor. Golvvärmen har ett antal slingor, dessa är i dagsläget helt öppna i flödet. Har inte upplevt några problem med det men är det något som borde ändras? Det sitter en shunt till golvvärmen för att strypa temperaturen och en extra CP efter shunt, shunten är inställd för att släppa fram max runt 30ºC. Trodde det var lagom temp på vattnet för att inte få för varma golv (parkett) men har hittat värden som pekar på upp mot 35-40 grader på vattentemp vid kallaste dagen, stämmer det? Blir inte yttemperaturen för hög på parketten då? (27 ºC)

En annan anledning att jag undrar över vattentemp är att jag tycker det verkar fel att köra pumpen med en framledningstemp som pendlar mellan 30-45 grader och sedan strypa till max 30. Borde finnas effektivare sätt att köra pumpen?

Om jag släpper på varmare vatten i golvärmen,35 ºC(?), så kanske det innebär att jag kan sänka värmekurvan ytterligare och få bättre drift, vad tror ni? Som det är nu borde pumpen arbeta i onödan om värmen ändå stryps bort.

Om det sedan blir radiatorer på övervåningen antar jag det blir helt andra saker, men som det är nu gäller bara golvvärmen.

Tacksam för tips och rÃ¥d!  Thumbsup

/Hägglund

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #1 skrivet: 28 december 2011, 08:33:38 »
Grundregeln är att VP'n inte skall göra varmare vatten än vad som behövs. Dels så får den sämre COP ju högre temp den jobbar med och dels så gör det varma vattnet att termostater/shunt stänger så att vattnet kommer direkt tillbaks till värmepumpen så att den stannar efter kort tid och du får många starter/korta gångtider.

Jag tror inte det är nåt problem att köra ut upp emot 40 grader på golvvärmen när det är kallt ute. Hög begränsningen på golvvärmeshunten och justera in rätt värmekurva på VP'n. Man får ha lite tålamod - Gör inte för stora ändringar åt gången och vänta nåt dygn mellan varje...

Att det blev så mycket färre starter när du vred ner förskjutningen och rumstempen lite beror nog på att golvet har ackumulerat en massa värme med den lite högre tempen du hade på framledningen innan. Sen tog det nåt dygn innan golvet anpassat sig till den nya tempen och under tiden behövde inte VP'n gå så mycket...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #2 skrivet: 28 december 2011, 09:19:51 »
Hög begränsningen på golvvärmeshunten och justera in rätt värmekurva på VP'n. Man får ha lite tålamod - Gör inte för stora ändringar åt gången och vänta nåt dygn mellan varje...
Du har ju bara golvvärme (inga radiatorer?) så du kan du säkert sänka kurvan mycket, och öppna shunten för golvvärmen helt och köra med väldigt låg kurva. Det verkar som du har en projektering/beräkning för golvvärmen som kanske anger tempen på vattnet vid den kallaste utetempen du har hos dig. Då kan du använda den siffran för att hitta rätt kurva... (om du vill prova en mer teoretisk approach).

Om du sen installerar radiatorer på övervåningen kommer de sannolikt att kräva lite varmvare vatten för att hålla värmen där, så då behöver du höja värmen och se till att golvvärmen får kallare vatten med hjälp av shunten.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad mrdaniell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #3 skrivet: 28 december 2011, 09:44:33 »
Det är som sagt bara golvvärme i dagsläget. Det du nämner Erik är lite vad jag fiskade efter, tycker det borde gå att köra lägre kruva när enbart golvvärme används. Hur det senare blir med radiatorer återstår att se

Ska öka temperaturen pÃ¥ shunten och se om det gÃ¥r att justera kruvan efter det, dock är det lätt att vara lite för snabb med ändringar. Har svÃ¥rt med tÃ¥lamodet ibland, vill se snabba resultat...  ::)

Om flödet i golvvärmen, vad får det för effekt för pumpen om man börjar strypa vissa slingor för att justera in?
Antar att om jag vill få lite varmare i badrummet än i övriga rum ska jag strypa övriga slingor och lämna den till badrummet orörd, korrekt?

Har hitills bara laborerat med olika temperaturer, kurva och integral för att justera pumpen. Har kikat lite i Optimum meny i servicemenyn, där finns en hel hop med parametrar. Är det något som normalt behöver ändras?

/Hägglund

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #4 skrivet: 28 december 2011, 10:05:17 »
Om du senare ska ha element pÃ¥ övervÃ¥ningen köper du sÃ¥ "stora" element att du kan fortsätta med samma lÃ¥ga framledningstemperatur  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mrdaniell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #5 skrivet: 29 december 2011, 09:38:38 »
Gjorde ett test igår att öppna shunten helt för golvvärmen, märkte direkt att det blev mer cirkulation på vattnet. Framledningstemp sjönk 2-3 grader när jag öppnade så flödet måste varit rätt strypt Sc:,h. Ett resultat när jag öppnade helt var att max framledningstemp sjönk på VP.

Tidigare toppade framledningen runt 41-43 vid börvärde på 33 medan det efter att jag öppnat toppade runt 38-39. Om jag inte är helt ute och cyklar måste det vara bättre desto närmare börvärdet man ligger. Men vad beror det på? Att flödet ökat i systemet?
Upplevde det också som att pumpen fick jobba lite mer för att öka temperaturen.

Vet dock inte om jag vÃ¥gar köra helt utan att strypa tempen till golvvärmen när man inte är hemma och har koll, är orolig för att det ska bli svinkallt och tempen rusar iväg och golven blir för varma. Som det är nu verkar inte framledningen pÃ¥ golvet bli mer än 30-34 grader men frÃ¥gan är hur det blir om utetempen sjunker till -20...  :o
Något jag ens borde oroa mig för?

/Hägglund

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #6 skrivet: 29 december 2011, 10:07:54 »
Golven måste ju vara gjorda för den temperatur som behövs för att hålla ett jämnt inomhusklimat oavsett utetemperatur. Ställ in värmekurvan och max framledning så att avgiven effekt blir rätt vid DUT.
Alternativet är att du accepterar att det blir kallt inne vid -20.

Sen spelar det ingen roll för golvet om VP'n gör 50 grader som shuntas ner till 40, eller om VP'n gör 40 grader direkt. Däremot påverkar det verkningsgraden på VP'n markant, så rätt kurva och så lite stypt som möjligt är det bästa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mrdaniell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #7 skrivet: 29 december 2011, 13:11:39 »
Golven måste ju vara gjorda för den temperatur som behövs för att hålla ett jämnt inomhusklimat oavsett utetemperatur. Ställ in värmekurvan och max framledning så att avgiven effekt blir rätt vid DUT.
Alternativet är att du accepterar att det blir kallt inne vid -20.

Sen spelar det ingen roll för golvet om VP'n gör 50 grader som shuntas ner till 40, eller om VP'n gör 40 grader direkt. Däremot påverkar det verkningsgraden på VP'n markant, så rätt kurva och så lite stypt som möjligt är det bästa.

Kallt är inte ok, inte för sambon...   ;D

Är med pÃ¥ att det är bättre att inte strypa och köra lägre temp pÃ¥ VP. Men det jag undrar lite är med den mängd som produceras över börvärdet. Om jag har 40 som börvärde antar jag att pumpen även dÃ¥ kommer producera en viss del över (45-46?) och det är vid det tillfället jag undrar om framledningstemperaturen börjar bli för varm om man ska följa golvtillverkarens rekommendation pÃ¥ max 27 ºC yttemp pÃ¥ golvet. kanske bara jag som är nojjig över att förstöra mina golv..  huvuddunk

/Hägglund


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #8 skrivet: 29 december 2011, 13:31:56 »
Det spelar ingen roll. Medelvärdet blir lika med börvärdet och den tillfälliga övertemperaturen absorberas av betongen och hinner aldrig nå golvbeläggningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2012, 19:50:15 »
Det spelar ingen roll. Medelvärdet blir lika med börvärdet och den tillfälliga övertemperaturen absorberas av betongen och hinner aldrig nå golvbeläggningen.

All golvvärme ligger inte i betong, golvvärmeskivor används också (slangen ligger direkt under tex trägolv) hur gör man då?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2012, 19:58:09 »
Det är ändå så pass trögt så det är lugnt om det kommer en liten skjuts varmvatten.

Kan dock rekommendera IR-termometer så du kan mäta ytan på golven vid lite olika tillfällen. Då kan du bilda dig om uppfattning om hur du ligger till. 250:- på Biltema duger säkert fint.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2012, 20:26:58 »
Om huset är för dåligt isolerat eller har för liten värmeavgivande yta kan golven bli så varma att parketen riskerar att skadas så håll koll på yt tempen *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2012, 21:11:12 »
Har för mig att det finns en max framledningstemp för golvvärme på 46 ºC Sc:,h
Yttemperaturen är max 27 ºC.
Kan ha fel där, men bara någon grad isf.
Kör så låg kurva du kan utan att frysa. Öppna termostater!
Har märkt att jag får strypa de golv med klinker som ytbeläggning lite hårdare än de med stegljudsdämpning och parkett. Blir för varmt där annars med rätt kurva för parkett...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2012, 08:31:14 »
Kallt är inte ok, inte för sambon...   ;D

Är med pÃ¥ att det är bättre att inte strypa och köra lägre temp pÃ¥ VP. Men det jag undrar lite är med den mängd som produceras över börvärdet. Om jag har 40 som börvärde antar jag att pumpen även dÃ¥ kommer producera en viss del över (45-46?) och det är vid det tillfället jag undrar om framledningstemperaturen börjar bli för varm om man ska följa golvtillverkarens rekommendation pÃ¥ max 27 ºC yttemp pÃ¥ golvet. kanske bara jag som är nojjig över att förstöra mina golv..  huvuddunk

/Hägglund

om du minskar din GM för start (integral), som nu är 150 har jag för mig, så kommer värdet pendla tightare kring börvärdet. Men det kommer också ge fler starter. Det kan vara en bra idé i fall man kör öppet mot golvet.

men därutöver kan du ju alltid sätta en tempbegränsare fast till ett högt värde. typ 45 grader eller så.

I slutändan finns det ju en gräns för optimeringen och någonstans måste man ha lite marginaler som man får betala för i form av minskad effektivitet.

Ett förstört golv, vilket jag absolut inte tror du kommer få, kostar kanske mer än vad man kan spara på att hålla framledningen 2 grader lägre och så vidare.

koll på framledning och koll på värmen i golvet vid kall väderlek första året så kan man sova lite bättre sen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: Inställningar Diplomat Optimum + golvvärme
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2012, 08:50:53 »
Jag har med flit inte strypt slingor som har klinker så hårt för att avge mer värme där och kunna hålla nere framledningstemp. Vet inte om det är korrekt, riktigt, fungerar och är bra men klinkern i hallen torkar fort när man går in med blöta skor! :)
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!