Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair rasade, köpa nytt?  (läst 3182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair rasade, köpa nytt?
« skrivet: 23 november 2017, 20:26:05 »
Hej

Har en ecoair och en ecoel frÃ¥n 2005 där utedelen  tyvärr gÃ¥tt sönder.. Den läckte gas sÃ¥ jag hade en firma här som fyllde pÃ¥ med spÃ¥rmedel. De konstaterade att kompressor, filter och ventiler mÃ¥ste bytas till en kostnad av ca 35 000 kr. Iom att det är en gammal maskin sÃ¥ rekommenderade de inte att göra det. Kan lägga till att företaget endast servar och reparerar men inte säljer nytt.

Jag tror att försäkringen kommer att täcka en del, men jag själv får betala åldersavdrag samt självrisk: 17 500 kr.

Min fråga är helt enkelt hur ni hade gjort.
1. Reparerat ändå?
2. Försökt hitta en begagnad utedelen.
3. Köpt en ny utedel (OBS är dessa kompatibla med den äldre ecoairen?)
4. Köpt ny utedel och innedel
5. Kan man köpa en ute del av ett annat fabrikat och det funkar?

Tack för hjälpen!

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2017, 20:13:20 »
Nån som har några tankar?

Kanske är dumma frågor, är inte jättehemma på detta.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2017, 23:47:12 »
2005 är sista året med version 2, så vilka möjligheter du har beror på vad du har nu. V2 har en tvåradig display och V3 har en flerradig display.

Har du en Ecoel V3 kan den prata med EcoAir 400-serien med hjälp av enCTC Converter 2.0

Har du en Ecoel V2 kan de inte kommunicera. Du ställer då in Ecoelen att köra som ren elpanna med relativt låg temperatur. Sedan låter du en värmepump (CTC eller annan) värma Ecoelen till lite högre temperatur. Först när värmepumpen inte klarar att hålla tanken varm kommer då Ecoelens elpatron gå igång. Hur bra det fungerar på värmepumpens styrning. Med CTC basic display kan du sätta en fast temperatur på Ecoair 400 värmepump. Ser att CTC nu har något som heter basicstyrning. Har inte studerat vad den har för möjligheter.

Svaret på dina frågor
1. Varför vill de byta kompressor efter ett läckage? Torkfilter och expansionsventil borde räcka (om nu inte läckaget var relaterat till kompressorn..?)
2. Är det V2 så är alla utedelar jämgamla eller äldre än din, möjligen med nyare delar i sig. Endast ett mycket fördelaktigt pris skulle få mig att välja en begagnad utedel. Är det V3 är begagnade enheter i alla fall yngre än din.
3. Se utläggningen ovan.
4. Ett säker kort, men också det dyraste. Kompenseras delvis av att du sparar några tusen per år tack vare modern värmepumps bättre effektivitet.
5. Se utläggningen ovan.

olof8888 i tråden nedanför har samma frågeställning. Se även den.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #3 skrivet: 27 november 2017, 13:41:54 »
Tack för ditt svar.

Om jag förstår dig rätt så finns det egentligen ingen anledning till att välja en nyare ctc värmepump framför ett annat fabrikat då de ändå inte kan kommunicera med varandra.

Blir det stora förluster att köra med den gamla ecoelen, koppla på en värmepump och elpannan på låg temp?
Någon särskild utedel ni skulle rekommendera för detta ändamål? Kan detta vara nåt?
https://www.bauhaus.se/luftvarmepump-panasonic-wh-mdc06g3e5-inne-utedel.html#full-description

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #4 skrivet: 27 november 2017, 13:44:44 »
Glömde tillägga att det är en ecoel v2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #5 skrivet: 27 november 2017, 13:52:18 »
En helt ny innedel kostar runt 30000 kr så väljer du inte att laga din utedel blir det troligtvis helt nytt system. Det går säkert docka en ny utedel mot din inne del men ska man bygga om lite för god funktion så kostar det troligtvis en hel del och då är det nog lika bra att byta även inne delen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #6 skrivet: 27 november 2017, 15:07:55 »
Efter 12 år borde ditt system ha tjänat in sig självt dubbelt upp och ett nytt system går förmodligen också break-even på ganska få år om du har någorlunda hög elförbrukning för värme och VV.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #7 skrivet: 27 november 2017, 21:32:10 »
Då får det bli till att köpa allt nytt.

Var börjar man ens läsa på? Skiljer ju en del i pris på produkterna mellan olika återförsäljare, tex här:
https://m.prisjakt.nu/product/3852536

Den billigaste är ca 15-20 000 kr billigare än något slags snitt och halva priset gentemot den dyraste.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #8 skrivet: 27 november 2017, 21:44:36 »
Länken hänvisar till olika produkter en komplett med ute del en endast inne del men hur som helst finns ju ingen anledning att betala mycket mera än billigaste prisjakt priset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2017, 18:36:05 »
Nu har elpannan också börjat strula...

Höjde tempen på elpannan tillfälligt och tappade därefter upp ett bad. Därefter var det en i hushållet som duschade, men det blev inte varmt. Gick och kollade och då stod pannan på 36 grader. Nu står den på 27.

Har brutit strömmen och kollat inställningarna.
Vad kan det bero på? Ska finnas något mekaniskt överhettningsskydd som man kan trycka in en knapp för att nollställa, har jag fattat det rätt? Hur ser ett sådant ut? Vad kan jag göra?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #10 skrivet: 30 november 2017, 18:53:29 »
Kolla säkringarna till el-pannan i husets el-central så de är hela. Är förmodligen 3st 16 A. Kolla även de tre huvudsäkringarna vid el-mätaren för säkerhets skull. Det mekaniska överhettningsskyddet på pannan brukar ha en liten rund knapp, svart eller röd, som kan vara ganska hård att trycka in. Annars åk och köp ett par byggfläktar på 2000 W och ställ ut i huset så det inte blir utkylt om pannan lagt av helt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #11 skrivet: 30 november 2017, 19:27:34 »
Säkringarna är tyvärr som de ska. Displayen lyser som vanligt. Uppe till vänster finns ett vred med grader angivet. Har provat vrida upp denna, men inget händer då heller.

Det enda jag hittar att trycka på är de två svarta sakerna jag bifogat en bild på. Den till höger är bara att trycka in. På den till vänster måste man skruva av ett slags plastlock efter det är det lätt att trycka in en liten knapp som döljer sig bakom. Vet dock inte vad de gör och det har inte hjälpt och ingen av de var särskilt hårda att trycka in. Är någon av dessa överhettningsskydd ett?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair rasade, köpa nytt?
« Svar #12 skrivet: 01 december 2017, 00:06:15 »
I denna post http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60679.msg642149#msg642149 nämns det att V2 har ett överhettningsskydd som sitter bakom frontpanelen. Kan vara värt att se efter.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!