Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garantiutfästelser  (läst 20505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #30 skrivet: 02 april 2005, 10:26:41 »
Den bästa garantin det är REFERENSER, tar man såna kollar upp ekonomin hos företaget. Då skulle jag nog beställa det mesta med ett handslag!!!
Så funkar det i Norrland  ;D  *roflmao*
Nån som kör med "tattartag" blir snabbt känd hos presumtiva kunder!

Jag skulle aldrig i mitt liv beställa nåt "rakt upp o ned" utan att sondera vad det är för företag man har att göra med.

Som antyddes har man med tattare att göra så kanske företaget är konkursat och omstartat snabbare än man skriver ett inlägg här  :o
Referenser är mycket bra men de är svåra att komma åt.
Som ni vet är det näst intill förbjudet att svartlista vissa oseriösa företag och de som är bra får man veta om bara undantagsvis.
De är nämligen så bra att de har ingen möjlighet att ta nya kunder i den omfattningen som behövs.
De vågar heller inte höja sina priser trots att vissa kunder skulle gärna betala extra för ett bra jobb.
Darför förlitar man sig på säljarsnacket och vackra hemsidor som lovar garanti,guld och gröna skogar.
Det är min bestämda uppfattning att de företag som lurar folk systematiskt skulle hängas upp.
Det finns en del rättsliga fall som visar att konsumenterna börjar komma i klämm.
SVEP är det enda som tar upp VP klaganden och de går i sina medlemars intresse.
Det är ingen ide att försöka den vägen.
Tyvärr utnyttjas det här systemet oanständigt, eftersom en del leverantörer vet att svensken har en medfödd räddsla att strida för sina rättigheter.
Allt brukar lösas med överenskommelsen.
Det systemet fungerade i folkhemmet för kanske  för 50 år sedan, men inte nu.
Jag föreslår en hemsida där oseriösa företag prickas på det viset att de som råkat illa ut  får uttrycka sitt missnöje men enkla ord tx: Jag litar inte på XXX företag.
Branchen skulle saneras på nolltid.



Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Garantiutfästelser
« Svar #31 skrivet: 02 april 2005, 10:45:00 »
Denna branchen är som andra. kakel firman som var hos mig hade jag offert på arbete 72 timmar ( ca 40000:- )arbete.

De la ner ca 50 timmar(egen beräkning). ´Debiterade för 60 timmar. De gjorde felaktigheter ( som för mig sen var anspråk på garanti från dem), De gick i kunkurs. Jag fick ingen garanti. Försökte få via konkursförvalt ersättning av 10000:- för bristerna. Det gick ej.

Efter det hade jag ny firma som "fixade"bristerna via annan firma igen. Den debiteringen var 27 tim+ 4tim framkörning. De var där 1 full dag + 2 1/2 dagar. Det blir enl mig 16 tim max. Jag klagade fick ner skivet tiden från 27-21 tim. Det var ej lönt att bråka mer. Alltså överdebitering. Totalt förlorade jag 20 tusen på olika kakelfirmors strul.

En annan hantv. Snickare tog hela tiden betalt för vad de gjorde och arbeta dubbelt så snabbt som mig och mycket kvalificerat arbete. Inget strul.

Rörläggare samma betalar bara för vad han gjorde. 1 dag åkte han under tiden och häntade grejor , gjorde arbetet slutade kl 14.00 tog betalt för 6 timmar och det var då inkl i anskaffn av material + kort fika som jag bjöd på.

Ingert strul bra arbete. Olika firmor och hantverkare är mer eller mindre seriösa. De seriösa kontaktar man i fortsättning om man behöver hjälp.
« Senast ändrad: 03 april 2005, 11:00:21 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Garantiutfästelser
« Svar #32 skrivet: 02 april 2005, 18:09:41 »
Den bästa garantin det är REFERENSER, tar man såna kollar upp ekonomin hos företaget. Då skulle jag nog beställa det mesta med ett handslag!!!
Så funkar det i Norrland  ;D  *roflmao*
Nån som kör med "tattartag" blir snabbt känd hos presumtiva kunder!

Jag skulle aldrig i mitt liv beställa nåt "rakt upp o ned" utan att sondera vad det är för företag man har att göra med.

Som antyddes har man med tattare att göra så kanske företaget är konkursat och omstartat snabbare än man skriver ett inlägg här  :o
Referenser är mycket bra men de är svåra att komma åt.
Som ni vet är det näst intill förbjudet att svartlista vissa oseriösa företag och de som är bra får man veta om bara undantagsvis.
De är nämligen så bra att de har ingen möjlighet att ta nya kunder i den omfattningen som behövs.
De vågar heller inte höja sina priser trots att vissa kunder skulle gärna betala extra för ett bra jobb.
Darför förlitar man sig på säljarsnacket och vackra hemsidor som lovar garanti,guld och gröna skogar.
Det är min bestämda uppfattning att de företag som lurar folk systematiskt skulle hängas upp.
Det finns en del rättsliga fall som visar att konsumenterna börjar komma i klämm.
SVEP är det enda som tar upp VP klaganden och de går i sina medlemars intresse.
Det är ingen ide att försöka den vägen.
Tyvärr utnyttjas det här systemet oanständigt, eftersom en del leverantörer vet att svensken har en medfödd räddsla att strida för sina rättigheter.
Allt brukar lösas med överenskommelsen.
Det systemet fungerade i folkhemmet för kanske  för 50 år sedan, men inte nu.
Jag föreslår en hemsida där oseriösa företag prickas på det viset att de som råkat illa ut  får uttrycka sitt missnöje men enkla ord tx: Jag litar inte på XXX företag.
Branchen skulle saneras på nolltid.





Varför startar du inte en egen hemsida med den typen av upplägg?

En egen hemsida gör du enkelt.

Ett litet tips innan du kör igång. Kolla vad lagen säger om förtal.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Garantiutfästelser
« Svar #33 skrivet: 02 april 2005, 19:26:30 »
Antagligen lättare på små orter att få referenser, med det menade jag att får jag såna då känner jag nån av kunderna. Om jag inte gör det kollar jag med bekanta, det går oftast på nolltid sen har man en ganske säker bild av leverantören/installatörern.
Men på stora orter är det säkert svårare
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #34 skrivet: 02 april 2005, 19:37:32 »
...Jag föreslår en hemsida där oseriösa företag prickas på det viset att de som råkat illa ut  får uttrycka sitt missnöje men enkla ord tx: Jag litar inte på XXX företag.
Branchen skulle saneras på nolltid.

Det finns ofta (minst) två olika uppfattningar om varför missnöjet uppstår. Jag är en del av kundledet, dels i min yrkesutövning, dels på fritiden. Om jag skulle se helt till mina och min arbetsgivares intressen, skulle vi hamna i en omöjlig sits. Det måste finnas ömsesidig respekt och förståelse för varandras verklighet och behov och leverantören skall kunna göra en skälig vinst. Vad har man för nytta av en leverantör som man har bidragit till att knuffa ut på plankan?

Allt som oftast är det vi konsumenter som rent ut sagt är för dåliga på att uttrycka vad vi egentligen vill ha och hur vi vill ha det gjort. Jag har ett flertal bekanta som inte vill ställa "dumma frågor" för att inte avslöja att dom egentligen inte begriper vad dom köper.
Min chef i lumpen berättade om när han skulle köpa en digital kassettradio, vilket inträffade för ett 20-tal år sedan. Han frågade expediten om det fanns svensk bruksanvisning men avbröts under frågan av sin fru med orden att "det inte behövdes" och att dom "inte skulle vara så besvärliga". Han avslutade berättelsen för mig med att säga: "vad var det för konstigt med den frågan? Ingen av oss kan ju engelska och den där kassettradion förstår vi oss inte på".

Vi behöver lägga mer tid på att undersöka vad vi behöver, skriva tydliga förfrågningsunderlag, och ställa de frågor som behövs för att vi skall förstå de lösningar som offereras. Tyvärr är värmepumpsområdet svårt för många att begripa och många nöjer sig nog med beskedet att "det fungerar som ett kylskåp, fast tvärtom"  :-\ ...men hur fasen funkar ett kylskåp?  ???

Summering: Det är ofta inte enbart den enes fel att två träter. Med tydliga krav och ett tydligt avtal minskar risken för missförstånd och den leverantör som annars skulle framstå som oseriös kanske blir en gud a:gl. Går det ändå åt helsicke har man mycket lättare att få rätt hos ARN eller domstol.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Garantiutfästelser
« Svar #35 skrivet: 02 april 2005, 19:54:46 »
Jag tror allt bottnar i att en installatör får inget extra betalt för att han redogör och ger detaljerade anvisningar. Sen har de oftast tidsbrist pga att det finns idag för få hanverkare  i Sverige.

Så om man är för frågvis vill de ej ha med en att göra. En annan sak om de ej är riktigt säker på rätt svar blir det pinsamt så då vill han helst dra sig ur.

Sen klara åtagande som uppföljning och service måste man ha skivet i kontrakt annars kan det ibland vara svårt att få installatören att komma efter färdig installation. Mindre ort och känd person är det annulunda.

« Senast ändrad: 02 april 2005, 20:06:31 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #36 skrivet: 02 april 2005, 20:26:53 »
Även seriösa firmor med goda referenser kan hamna i en tvist.

Värst anser jag är nybyggnation av hus där man kan hamna mitt i mellan husägaren och byggentreprenören.
Husägaren har en uppfattning, byggherren som oftast beställt arbetet en annan...

Alltför detaljerade avtal kan ju även slå tillbaka mot husägaren.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Garantiutfästelser
« Svar #37 skrivet: 02 april 2005, 20:28:09 »
Jag kan förstå det Karel säger, och jag håller med om mycket. Man ska dock tänka på att bara för att ett företag haft en misslyckad kundkontakt behöver inte företaget vara dåligt för det. Att driva ett seriöst företag och aldrig få en missnöjd kund är nästintill omöjligt. Det kan brista på personkemi, kunnande och kommunikation och det behöver inte nödvändigtvis vara säljarens fel. Det finns kunder som aldrig blir riktigt nöjda. Ett i övrigt bra företag kan också haft otur med en dålig anställd som under sin (förhoppningsvis korta) anställning lyckats skapa några missnöjda kunder etc... Att på en för liten faktabas "hänga ut" företag som oseriösa eller oprofessionella kan vara av ondo. Sen finns det givetvis rena skojare i denna bransh (som i alla bransher) som säkert förtjänar dylik PR, men man bör vara säker på att så är fallet.

Ett något intressantare scenario är isåfall att försöka lyfta fram pärlorna. Precis som fallet för Sven, när han hittade en seriös firma, med bra prissättning, stabil ekonomi och som inte var rädda att stå för sina löften i form av funktionsgarantier. Sådana företag bör det pratas om. Där kunderna är nöjda, allt har fungerat som det skall. Visst kan det uppstå problem vid t.ex en installation, sådant är bara mänskligt, men det är installatörens sätt att åtgärda problem, lyssna på kunden och hantera situationer som i mycket avgör om de är professionella och gör ett bra jobb.

Vi borde finna ett forum (om inte här, så någon annanstans) där vi kan lyfta fram de företag man varit nöjd med. Som man tycker håller en schysst prisbild och samtidigt gör ett bra jobb. Ockrarna som lägger på 40% extra eller gör undermåliga jobb kommer att falla i glömska och man kommer att föredra att handla med de företag man läst goda recensioner om. Effekten Karel är ute efter blir densamma, dock inte lika stark, men man minimerar risken att "orättvist" hänga ut företag som försöker göra ett bra jobb, men kanske misslyckats vid något enstaka tillfälle.

Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Garantiutfästelser
« Svar #38 skrivet: 02 april 2005, 20:34:04 »
Även seriösa firmor med goda referenser kan hamna i en tvist.

Värst anser jag är nybyggnation av hus där man kan hamna mitt i mellan husägaren och byggentreprenören.
Husägaren har en uppfattning, byggherren som oftast beställt arbetet en annan...

Alltför detaljerade avtal kan ju även slå tillbaka mot husägaren.


Hehe, du hade i stort sett samma andemening i din post men var snabbare! :)

Avtal skall inte vara detaljerade som något slags självändamål utan detaljnivån skall vara tillräckligt hög så att allt kunden resp. entreprenören förväntar sig av affärstransaktionen skall stå specifierat. Kundens förväntningar och ansvar och tillika entreprenörens förväntningar och ansvar skall stå så detaljerat så att det i möjligaste mån förhindrar missförstånd. Det viktiga är att bägge parter förstår avtalet till 100%. Ett alltför invecklat och detaljerat avtal kan som sagt skapa mer osämja än nödvändigt.
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Garantiutfästelser
« Svar #39 skrivet: 02 april 2005, 21:03:33 »
Även seriösa firmor med goda referenser kan hamna i en tvist.

Värst anser jag är nybyggnation av hus där man kan hamna mitt i mellan husägaren och byggentreprenören.
Husägaren har en uppfattning, byggherren som oftast beställt arbetet en annan...

Alltför detaljerade avtal kan ju även slå tillbaka mot husägaren.


Vad gör man då man själv både är byggherre och husägare. som sen får stå till svars mot kommun/ kvalitestansvarig.

Det är inte lätt när man sen måste samtidigt jaga alla hantverkare och själv utföra vissa arbeten enl gällande regler och med tidspress at bli färdig innom viss tid och innom viss beräknad kostnad.

Så hade jag det. Vid mitt bygge. Det som normal byggfirma gjorde på en vecka. Grundsättning tog för mig  2 månader. pga hantverkare rörl/ elektr/ betongarbetare/ cementleverans ej stämmde tids mässigt.

Tur man hade händiga söner,och kompisar som stöttade mig. Annars hade det gått åt skogen.

« Senast ändrad: 02 april 2005, 21:17:08 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #40 skrivet: 03 april 2005, 08:46:25 »
Även seriösa firmor med goda referenser kan hamna i en tvist.

Värst anser jag är nybyggnation av hus där man kan hamna mitt i mellan husägaren och byggentreprenören.
Husägaren har en uppfattning, byggherren som oftast beställt arbetet en annan...

Alltför detaljerade avtal kan ju även slå tillbaka mot husägaren.


Vad gör man då man själv både är byggherre och husägare. som sen får stå till svars mot kommun/ kvalitestansvarig.

Det är inte lätt när man sen måste samtidigt jaga alla hantverkare och själv utföra vissa arbeten enl gällande regler och med tidspress at bli färdig innom viss tid och innom viss beräknad kostnad.

Så hade jag det. Vid mitt bygge. Det som normal byggfirma gjorde på en vecka. Grundsättning tog för mig  2 månader. pga hantverkare rörl/ elektr/ betongarbetare/ cementleverans ej stämmde tids mässigt.

Tur man hade händiga söner,och kompisar som stöttade mig. Annars hade det gått åt skogen.


Fast med den erfarenheten du har idag så hade väl planeringen sett annorlunda ut eller hur? ;)

Tidspress är nog det vanligaste orsaken till misstag.
Att vara egen byggherre och sköta sitt vanliga jobb anser jag är nästintill omöjligt.

Att vara hantverkare i såna byggen är inte så lätt heller.

Man har hamnat i rätt märkliga situationer kan man säga.
Exempel:

Flyttat värmepumpen ett par gånger pga, arbetena i bakomvarande vägg inte var gjorda.
Förväntas att få grejorna på plats trots att golvet i pannrummet inte är gjutet.
Starta upp pumpen trots att det inte finns nån el in i huset.
Starta upp pumpen trots att det inte finns vatten.
Starta upp pumpen utan att det finns nått värmesystem i huset.
"Vi har ändrat oss" pannrummet ska vara på andra sidan huset. ::)

Listan kan göras lång.

Att vara byggherre själv är svårt.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Garantiutfästelser
« Svar #41 skrivet: 03 april 2005, 09:12:11 »
Sven skriver i sitt avtal:
- 5 års garanti på att inkommande Brine-temperatur vid VP inte understiger -2 grader vid lägsta operativa utomhustemperatur (LUT). Om temperaturen understiger -2 grader åtager sig leverantören att åtgärda felet, vilket kan innebära att borra djupare eller nytt, utan kostnad.

Hur kunde motsvarande utformas vid en ytjordvärmeanläggning? På vilket sätt skulle leverantören då i efterhand förväntas åtgärda felet? Utökad slanglängd??

(I min offert stÃ¥r under kollektordata endast köldbärartemp. in /medel/  - 1 gr C
och köldbärare temp.-diff. 3 gr C)
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Garantiutfästelser
« Svar #42 skrivet: 03 april 2005, 09:20:24 »
" 5 års garanti på att inkommande Brine-temperatur vid VP inte understiger -2 grader vid lägsta operativa utomhustemperatur (LUT). Om temperaturen understiger -2 grader åtager sig leverantören att åtgärda felet, vilket kan innebära att borra djupare eller nytt, utan kostnad. "

Jag tycker den här paragrafen e hysteriskt rolig... ;D ;D

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Garantiutfästelser
« Svar #43 skrivet: 03 april 2005, 09:21:29 »
Som jag påtalade går vissa saker fel. Men man lär sig av sina misstag.
Felaktigheter...

Betong arbetare hade ej tid att lägga av dragnings järn. Vi gjorde det själva. Järnen gav sig när betongbilen kom och man drog av gjutningen.

Ej betala någon firma innan det har besiktat är klar fullständigt. Delbet acceptabelt. pga konkurs förlorade jag 20000 kr ( kakel firma)

Lärdom

Ta referenser på olika hantverkare och firmor. Då vet man vad de går för och hur seriösa de är
Diskutera och hantera bygglov med kommun och myndigheter.
Boka in hantverkare tidigt. Helst 3 månader innan.
Lättare att beställa större arbeten komplett. Ibland billigare pga att man gör missar.
Ens ordinarie arbete blir lidande. Boka in även vänner och bekanta till hjälp.


Fördel

Om man gör saker själv. Man lär sig, man vet hur allt är uppbyggt.
Fusk minimeras.
"Billigare".
« Senast ändrad: 06 april 2005, 12:37:56 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Garantiutfästelser
« Svar #44 skrivet: 03 april 2005, 16:21:50 »
" 5 års garanti på att inkommande Brine-temperatur vid VP inte understiger -2 grader vid lägsta operativa utomhustemperatur (LUT). Om temperaturen understiger -2 grader åtager sig leverantören att åtgärda felet, vilket kan innebära att borra djupare eller nytt, utan kostnad. "

Jag tycker den här paragrafen e hysteriskt rolig... ;D ;D


Men hallå!
Delad glädje är dubbel glädje som ni vet.  ??? Någon som inte redan skrattat ihjäl sig kanske kan förklara för mig okunnige, som sitter och grunnar  Sc:,h på min första offert och trodde att det fanns något skitsmart att kopiera i just den formuleringen. (Se starten på denna tråd.)
Va?
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!