Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Garantiutfästelser  (läst 20440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Någon som vill köpa en något defekt FVP? :-)
SV: Garantiutfästelser
« Svar #45 skrivet: 03 april 2005, 19:10:24 »
Jag kanske är feg, men jag tycker den delen av avtalet är smått fantastisk. Personligen tror jag att de entreprenörer jag talat med antingen skulle skratta åt mig då de antar att jag skämtar, eller helt sonika lägga på luren om jag skulle föreslå något sådant. Det är den känsla jag har iaf, men jag skall försöka ställa lite högre krav och se vad som händer...
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #46 skrivet: 04 april 2005, 01:36:25 »
Jag kanske är feg, men jag tycker den delen av avtalet är smått fantastisk. Personligen tror jag att de entreprenörer jag talat med antingen skulle skratta åt mig då de antar att jag skämtar, eller helt sonika lägga på luren om jag skulle föreslå något sådant. Det är den känsla jag har iaf, men jag skall försöka ställa lite högre krav och se vad som händer...

Lustigt eller ej i sammanhanget är att formuleringen har sin grund i de utfästelser entreprenören själv gjorde i såväl offert som vid påföljande diskussioner.

Men åter till den breda "verkligheten": Som köpare har vi hyggliga grundskydd genom Konsumenttjänst- och Konsumentköplagen som inte går att förhandla bort om det skulle innebära försämring för konsumenten. Därför finns det ingen anledning att i ett avtal upprepa sådant som lagstiftningen redan säger och som säkerligen skulle kunna ge entreprenören obehagskänslor i "Södra Thailand" (som det skånska HippHipp-gänget skulle uttryckt det ;D).  Exemplen som gavs inledningsvis i tråden var ganska fylliga och beskrivande och inte avsedda att kopieras rakt av. Att skriva att leverantören är skyldig att åtgärda felet på egen bekostnad är t ex onödigt då detta redan följer av tillämplig lag.

  • Temperaturen på köldbäraren från värmekällan skall inte understiga -2 grader C vid dimensionerad utomhustemperatur (DUT). Mätning utförs vid värmepumpen.
  • Anläggningens dimensionerade utomhustemperatur (DUT) skall vara -20 grader C (anm: temperaturen varierar efter geografisk plats och eget tycke och smak. Om detta finns andra trådar i detta forum).
  • Vad som i VPG-84 benämns med hänvisning till ”bilaga”, skall hänvisa till tillämplig text i Avtalet.


Kommentar: I VPG-84 under kapitel I ”Garanti för material och arbete”, punkt 1 ”Tillämplighet”, sägs ”Garantin avser levererat värmepumpssystem (exklusive värmekälla). Den gäller för köparen och senare ägare av värmepumpssystemet under 2 år från det att installationen färdigställts.)”. Kapitel II omfattar däremot värmekällan och ger en 5-årig effektgaranti. Jag ville inte exkludera värmekällan från garantin i kapitel I och har därför valt att skriva ”Oavsett vad som sägs i VPG-84, skall tillämplighet gälla för värmekällan”.

Mycket är vunnet om man får med:
  • En läst, förstådd, och överenskommen besparingskalkyl. Man kan inte lägga nog möda på att förstå den och det är inte oviktigt att be entreprenören justera den om man ändrar någon förutsättning. Kalkylen är ett viktigt dokument i fråga om en tvist.
  • En tydlig specifikation över vad som skall utföras
  • VPG-84 (med ifyllda temperaturer, etc)
  • Överenskommen tids- och betalningsplan
  • En klausul som säger vad det kostar om borrningen måste avbrytas och flyttas pga geologiskt utfall, t ex bergarter och vattennivå/-flöde och att parterna, på entreprenörens initiativ, gemensamt skall fatta beslut om utförande av fortsatt borrning om geologiskt utfall, t ex bergarter och vattennivå/-flöde så påkallar.
  • Sådant som känns vettigt att inkludera efter läsning i detta forum, samt på SVEP:s och Konsumentverkets hemsidor. Våra kvällstidningar brukar ibland rabbla upp checklistor som säkert kan sökas på deras respektive hemsidor


Det finns mycket mer att tillägga men jag måste upp i arla morgonstund och det finns säkert en och annan nattuggla som tar vid där detta slutar  ;)
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hål varav 118m röd Gnejs och 29m gråberg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Garantiutfästelser
« Svar #47 skrivet: 04 april 2005, 18:17:37 »
Med den fåkunniges rätt till envishet återkommer jag då till formuleringen:

"Temperaturen på köldbäraren från värmekällan skall inte understiga -2 grader C vid dimensionerad utomhustemperatur (DUT). Mätning utförs vid värmepumpen. "

Betyder det att garantin utlöses om temperaturen ifråga vid något tillfälle skulle hamna under -2 grader?

Är just nivån på -2 grader tillämplig (i kommande diskussion med tilltänkt leverantör) också vid för ytjordssystem i norra Norrlands inland med DUT i kalkylen på - 34 (!!)grader??

I den offert jag funderar på står i övrigt under kollektordata:
köldbärartemp. in (medel)  - 1 gr C  och
köldbärare temp.-diff.     3 gr C.
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Någon som vill köpa en något defekt FVP? :-)
SV: Garantiutfästelser
« Svar #48 skrivet: 04 april 2005, 19:26:35 »
Kommentar: I VPG-84 under kapitel I ”Garanti för material och arbete”, punkt 1 ”Tillämplighet”, sägs ”Garantin avser levererat värmepumpssystem (exklusive värmekälla). Den gäller för köparen och senare ägare av värmepumpssystemet under 2 år från det att installationen färdigställts.)”. Kapitel II omfattar däremot värmekällan och ger en 5-årig effektgaranti. Jag ville inte exkludera värmekällan från garantin i kapitel I och har därför valt att skriva ”Oavsett vad som sägs i VPG-84, skall tillämplighet gälla för värmekällan”.

Det där förstod jag kanske inte riktigt. Om nu effektgarantin tas upp i kap.II i VPG-84 förstår jag inte behovet av att "...inte exkludera värmekällan från garantin i kapitel I..." ? Kapitel II gäller väl lika väl som kapitel I?
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Garantiutfästelser
« Svar #49 skrivet: 05 april 2005, 00:30:03 »
Knutte
Citera
Är just nivån på -2 grader tillämplig (i kommande diskussion med tilltänkt leverantör) också vid för ytjordssystem i norra Norrlands inland med DUT i kalkylen på - 34 (!!)grader??

Hmm kallhål, jo ja tackar jag. men bara radiatorytorna är nog stora så du inte behöver högre temp än 55 fram vid DUT så funkar det bra!

Rickard har ytjord bor rätt långt norrut, hans temp verkar ligga på strax under +-0 nu, det är jättebra för verkningsgraden. Det är inte bra med låg temp, man kan grovt räkna med ca 3 %/grad på kalla sidan tror jag.

En kombination kan va mycket effektiv, först en sträcka med ytjord som tar den lägsta tempen på ett effektivt sätt. Detta med hjälp av "isbildningsvärmet", otroliga mängder energi frigörs när man fryser vatten! Läs om det i lilla ordlistan under artiklar!
Sen kör man ned vattnet i en borra!

Men då ska man ha en lämplig tomt för en ytjordslinga. kan tokgissa på att 150 meter är en mycket bra hjälp för att få upp tempen ett par grader!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #50 skrivet: 09 april 2005, 08:43:31 »
Det där förstod jag kanske inte riktigt. Om nu effektgarantin tas upp i kap.II i VPG-84 förstår jag inte behovet av att "...inte exkludera värmekällan från garantin i kapitel I..." ? Kapitel II gäller väl lika väl som kapitel I?

VPG-84 består av tre avsnitt, varav kapitel I och II i många avseenden är fristående från varandra. Det tredje avsnittet är gemensamt för de två föregående.
Inledningsvis säger VPG-84 "Installatören lämnar tvåårig garanti för material och intallationsarbete (I) samt femårig effektgaranti (II) och med de begränsningar som följer av avsnittet III.".

Det första avsnittet reglerar garanti för material och installationsarbete. Varför jag väljer att ej exkludera värmekällan från detta avsnitt är att jag anser att borrandet, utförandet av energibrunnen med svetsning, tätning, skarvning, rördragning, etc. är ett installationsarbete. Man skulle möjligen kunna märka ett felaktigt utfört arbete i avsnitt II om energibrunnen inte presterar vad den ska, men det känns tryggare om HELA anläggningen omfattas av samma installationsgaranti.
Om man med stöd av Konsumenttjänstlagen skulle reklamera borrans utförande, har man själv bevisbördan vilket man slipper om borran täcks av garanti.

Detta är egentligen ingenting att haka upp sig på, mer finlir  ;D
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hål varav 118m röd Gnejs och 29m gråberg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #51 skrivet: 09 april 2005, 08:57:45 »
Betyder det att garantin utlöses om temperaturen ifråga vid något tillfälle skulle hamna under -2 grader?

Med en strikt tolkning räcker det att temperaturen vid något tillfälle hamnar under -2 grader. I verkligheten kommer detta att vara mer komplext.

1. Du måste kunna visa att utomhustemperaturen inte har understigit DUT. Här kan du t ex vända dig till kommunen och/eller SMHI för statistik. SMHI tar betalt för sådana tjänster, men kommunen bör kunna hänvisa till någon, eller några lokala mätverksamheter i offentlig eller privat regi. Leverantören skulle t ex kunna hävda att DUT understegs under en period innan Brinetemperaturen mättes, vilket kan anses påverka förhållandet.

2. Du måste kunna styrka att temperaturen har hamnat under -2 grader C. Om den ligger under -2 under en tidsperiod kan leverantören själv komma och konstatera detta, vilket är det bästa. I alla fall bör det dokumenteras, t ex med foto, anteckningar och vittnen (gärna sakkunniga, men opartiska).
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hål varav 118m röd Gnejs och 29m gråberg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Garantiutfästelser
« Svar #52 skrivet: 09 april 2005, 11:18:29 »
Vad står VPG-84 för och var finner man det??
Googel hittar det bara i detta forum! Sc:,h
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #53 skrivet: 09 april 2005, 22:34:46 »
Vad står VPG-84 för och var finner man det??
Googel hittar det bara i detta forum! Sc:,h

Du hittar VPG-84 som bifogad fil till ett inlägg i tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1551.msg21863.html#msg21863, tillsammans med inlägg som bifogar den radikalt försämrade "efterföljaren" VPG-98  :P
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hål varav 118m röd Gnejs och 29m gråberg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #54 skrivet: 09 april 2005, 22:50:50 »
Är just nivån på -2 grader tillämplig (i kommande diskussion med tilltänkt leverantör) också vid för ytjordssystem i norra Norrlands inland med DUT i kalkylen på - 34 (!!)grader??

Jag saknar erfarenhet av ytjordssystem men då det är samma modeller av värmepumpar som används borde beräkningar om COP, etc. kräva samma förutsättningar för BRINE-temperaturen oavsett om "borran" går på längden eller på djupet.
Vad gäller de angivna -2 graderna, så är det en minimitemperatur som accepteras av en leverantör och detta varierar mellan leverantörer. Bertil skrev inledningsvis i detta forum: "...En sak tycker jag dock med risk för att det höga elpriset cementeras  ev stiger ytterligare i framtiden så tycker jag att man bör kräva +-0 in från borran...".
Jag var för en tid sedan i kontakt med Geotec angående frågor kring en Thermia-leverantör som dimensionerar för -5 grader C. Kommentaren från Geotec var att man ej rekommenderar dimensionering under 0 grader C.

Som man kan läsa av inlägg i bl a http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2591.0.html, så ökar borrdjupet i en Thermiakalkyl från 111m till 190m om man vill uppnå +-0 istället för -5 grader C.

1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hål varav 118m röd Gnejs och 29m gråberg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garantiutfästelser
« Svar #55 skrivet: 10 april 2005, 12:31:02 »
" 5 års garanti på att inkommande Brine-temperatur vid VP inte understiger -2 grader vid lägsta operativa utomhustemperatur (LUT). Om temperaturen understiger -2 grader åtager sig leverantören att åtgärda felet, vilket kan innebära att borra djupare eller nytt, utan kostnad. "

Jag tycker den här paragrafen e hysteriskt rolig... ;D ;D


Vad tycker du om den här då?  ;D

"Om det faktiska energibehovet avviker från den uppskattning som Beställaren har lämnat, skall Leverantörens besparingskalkyl, om Beställaren så önskar, räknas om med den ursprungliga kalkylens beräkningsmodell. Vid sådan omräkning skall den ursprungliga besparingskalkylens parametrar, reviderade efter de nya förutsättningarna, tillämpas för ny beräkning. Leverantören svarar för infriandet av den nya kalkylen såsom den ursprungliga, under förutsättning att såväl värmepumpen som energibrunnen, enligt värmepumptillverkarens beräkningsmodell, är dimensionerade för att arbeta under de nya förutsättningarna".

Varför en sådan klausul??? Jag har nämnt detta förut men det är så att en leverantör kan hävda att hans åtaganden ej skall gälla om man förbrukar mer energi än vad besparingskalkylen säger. Ibland har man som konsument järnkoll på hur stor elförbrukningen har varit under ett antal år, men det kan också vara så att man konverterar från olja/ved, eller som undertecknad köper ett hus av en ensamboende 75-åring och innan inflyttningen

  • konverterar från direkt-el till vattenburet
  • installerar golvvärme
  • installerar mekanisk allmänventilation
  • installerar ventilerat undergolv
  • flyttar in med en familj med två vuxna och två småbarn
  • [/li]


Då har man inte en susning om vad energiförbrukningen kommer att bli och gammal statistik blir oanvändbar.

Även annars så hyggliga garantivillkor som VPG-84 har en fläck på himlen här :'(, nämligen under avsnitt III, punkt 4, som säger "4. Effektgarantin gäller inte om större värmeeffekt uttagits ur värmekällan än vad värmepumpssystemet enligt avtalet är projekterat för". Formuleringen är dock inte otvetydigt skriven och det är möjligt att det skulle gå att få rätt i en tvist, men chanserna ökar avsevärt om man kan visa att man har kommit överens om att det kan finnas en osäkerhet i det uppgivna energibehovet och att leverantören medger en högre energiförbrukning. Samtidigt fordras det naturligtvis att det finns förutsättningar för detta i dimensoneringen.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hål varav 118m röd Gnejs och 29m gråberg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Någon som vill köpa en något defekt FVP? :-)
SV: Garantiutfästelser
« Svar #56 skrivet: 10 april 2005, 22:04:32 »
Jag var för en tid sedan i kontakt med Geotec angående frågor kring en Thermia-leverantör som dimensionerar för -5 grader C. Kommentaren från Geotec var att man ej rekommenderar dimensionering under 0 grader C.

En liten sidonotis i tråden kanske, men även om jag håller med om att det kan vara sunt att dimensionera för 0°, så ska man tänka på att det givetvis ligger i Geotec's intresse att hålla dessa rekommendationer. Högre dimensionering = djupare hål -> mer borrning för borrarna. Att Bertil tycker det väger i min bok betydligt tyngre än att Geotec rekommenderar det (som givetis är delvis subjektiva).   ;)
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt går, det är bara olika svårt
SV: Garantiutfästelser
« Svar #57 skrivet: 20 april 2005, 18:11:06 »
Har tidigare tänkt som dig prosten..har svårt att göra det längre...det saknas helt enkelt tillräckligt med yrkeskunniga borrare. Vi har dels alla infrastrukturprojekt som pågår...dessa kräver sitt av borrning (och DÅ lovar jag att en villainstallation kommer långt ned på prioriteringslistan för en borrare) och där är det, visserligen enl Geotecs beräkningar, knappt så att maskinparken som finns i sverige räcker till.

med den enorma boom som varit/är på värmepumpsmarknaden så har borrarna att göra, de har faktiskt det, utan att borra 20-30 meter till på varje hål, rent ekonomiskt måste det ju vara bättre att hinna så många hål som möjligt på ett år (faktura etableringskostnad så ofta som möjligt) i stället för att nöta på 30 meter till på varje ställe och bli ÄNNU senare till nästa kund.

Det är inte Geotec själva som "kräver" +-0 in på brine, det är kollektorbranschen som inte åtar sig några garantivillkor om detta inte uppfylls. Geotec är sedan rätt duktiga på att trumma ut detta de också.

Jag tror att Geotec vill, i möjligaste mån, SÄKERSTÄLLA fungerande anläggningar och komma ifrån det här med glädjedimensioneringen som vissa installatörer ägnar sig åt då offerterna ska fram...men jag kanske bara är grundlurad av borrbranschen...

Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Någon som vill köpa en något defekt FVP? :-)
SV: Garantiutfästelser
« Svar #58 skrivet: 24 april 2005, 18:40:24 »
Tja, du kan väl ha en poäng i det du säger, men jag tror nog ändå att borrarna vill borra så långt som möjligt. De flesta borrare vill dock inte gå djupare än 200m då det drastiskt ökar risken för problem med borrkronor som fastnar etc, och därmed ökade kostnader... Men ned till 200m är det ganska lungt.

Kostnaden för en borrare ligger inte i borrdjupet utan i just etableringen (transport av rigg, container etc...) När man väl är på plats är 30m extra borrning snarare rena stålar rakt ned i fickan. Tänk också på att under goda förhållanden i normalt berg (granit/gnejs t.ex) kan man hålla nästan 30m/h. Så 6-7000kr för en timmes jobb? Ingen säger nog nej till det.
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt går, det är bara olika svårt
SV: Garantiutfästelser
« Svar #59 skrivet: 24 april 2005, 19:08:28 »
Njae...borrarna var skeptiska förra gången det begav sig med allt för grunda borrhål.

De allra flesta har ju bra anläggningar och jag skulle vilja ha betydligt mer kött på benen än vad som idag finns innan jag rakt av köper de borrdjup som ex PRESTIGE presenterar för en MEDELTEMP på 0 grader in, betänk hur djupt det skulle bli om man ALDRIG vill under 0. Samtidigt så ser man, inte minst här, flera konkreta exempel där, visserligen tilltagna borrdjup, men ändå mycket grundare än vad som PRESTIGE föreslår som har plusgrader in efter flera års drift. ALLA kan ju inte ha borrat rakt ner i en underjordisk insjö.

Samtidigt som Geotec presenterar mycket djupa borrhål, för de gör de, och jag tycker det finns lite väl mycket              " verklighet som motsäger dikten" i detta fall så driver de  ex kravet på certifiering för borrare (= mer pappersarbete=mindre tid vid riggen ett tag=inga pengar in)

Jag skulle vilja att ni kikade på denna länk: http://www.vvs-forum.com/vvs-forum_new/news.asp?nodeId=375&newsId=1126&iOffsetValue=1

Kolla på vilken skillnad det är i borrdjup mellan olika program..KAN det verkligen vara rimligt att det skiljer SÅ mycket på sådant som borde vara exakt likt?

Jag tror nog ändå att Geotec "tar det säkra före det osäkra" och kör på MINST 0 grader in och de djup PRESTIGE presenterar
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!