Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygg trÃ¥den (Villa i Sörmland)  (läst 747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Bygg tråden (Villa i Sörmland)
« skrivet: 04 augusti 2007, 22:43:30 »
Hej, Nu drar snart Bygget av anläggning numer 2 igång...

Nej, jag har inte flyttat, Det är brormins hus som behöver en regäl omgång av lite Hobby vvs

I dagsläget så har jag inga exakta uppgifter, så jag höftar lite o kanske ändrar i efterhand om det behövs.

Huset är ett ganska vanligt en o enhalvplans hus med källare, från ??? När bygde man mad ertenitplattor? 60 talet kanske? gissar på 140m2 + källare + garage som är ianslutning till huset(garagetaket är uteplats)
Det har fram till nyligen varit 2 lägenheter, en på undervåningen o en på övervåningen.

Förbrukningen är vi lite osäkra på, men tror den HAR VARIT 3,5 m3 olja + nån brasa i vanlig helt öppen öpenspis.
Källaren har varit kall, även om svag värme har funits på dom radiatorer som finns där.(här ska det bli varmare, men en full värme) Det finns framtidsplaner på utbyggnad inom dom närmsta 20 åren, där är även ett stort nytt garage inräknat, som hamnar en bra bit från huset (man ska sikta högt, inte säkert att man hamnar där)

Anläggningen:
Det borrades i våras, hålet tror jag har 190m aktivt djup om jag mins rätt.
En Nibe 1115-10 ska stå för värmen, o till den kopplar vi en "liten" VPA 300/200 Samt att en 200 liters akumulator tank blir volymförstorare. Anläggningen byggs med avstick & backventil, samt tryckexpantionskärl för att lätt kunna kompliteras med frikyla.

I dagsläget så finns det ca: 2 m3 olja kvar, så olje pannan komer att vara paralelt inkopplad med värmepumpen, tills oljan är slut (anläggningarna skiljs med avstängningsventiler, så man bara kan köra en itaget)(varmvattnet kopplas endast in från värmepumpen)

"anläggningen komer att bli "lätt" överdimensionerad på vanligt CarMan sätt
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!