Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplitering av tidigare EL-Panna  (läst 9907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #30 skrivet: 20 april 2007, 10:32:01 »
Inte omöjligt...måste kolla med regeringen först. Bra om säljaren kan vara med så kan han svara på dina frågor, bättre än vad jag kan iaf.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #31 skrivet: 24 april 2007, 17:53:32 »
sm0ezz...

Hur har det gått för dig? Bestämt dig?

Utloggad sm0ezz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Segeltorp
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lev med naturen installera en pump.
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #32 skrivet: 24 april 2007, 22:46:03 »
Hej,

Ja det blir nog en, har fått offert. Skall tala med Kaj om besök
Hade

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #33 skrivet: 25 april 2007, 07:36:29 »
Okej...kul!

Lycka till

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #34 skrivet: 11 maj 2007, 18:43:40 »
Nyfiken i en strut... vad blev det för anläggning till slut?  *roflmao*
« Senast ändrad: 11 maj 2007, 18:46:04 av ojva »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #35 skrivet: 12 maj 2007, 00:29:27 »
Acqua inVerter har 2st rostfria plattväxlare. En för värmesystemet och en för VV.

VP jobbar direkt mot husets system och detta fungerar pga av att VP är en inverter.
VV tillverkas genom en separat plattväxlare och cirkpump. VP förvärmer inte vattnet utan cirkulerar hela VVB volym genom plattväxlaren tills hela tanken har uppnått inställt värde. Detta styrs av tempgivare.

Acquan har flyttande kondensering

Har man en bra Elpanna och VVB så använder man den. Den VVB som används som standrad är dock rostfri.

Som jag ser det... det berör inte mig utan en kompis som inte vill skriva här, men jag tycker det verkar själva f--n innan det blir ett avslut och kunden blir nöjd.....Det verkar ju dock svårt att få den att jobba ihop med en extra acktank på några 100 liter....trots löften av godkänd och kompetent installatör.....har skickat ett mejl till en som undrade över ett tidigare inlägg om min skepsis till "små installatörer"
« Senast ändrad: 12 maj 2007, 01:21:10 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #36 skrivet: 12 maj 2007, 11:01:07 »
Varför ska man använda acktank till en inverter pump?
« Senast ändrad: 12 maj 2007, 21:28:01 av ojva »

Utloggad sm0ezz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Segeltorp
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lev med naturen installera en pump.
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #37 skrivet: 12 maj 2007, 11:33:56 »
Hej,

Det blev en Acuva kommer och installerar i Juni förhoppningsvis :D

hade
Roland/sm0ezz

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #38 skrivet: 12 maj 2007, 11:45:03 »
Det här med acktank var tänkt som en "energibuffert" för att slippa spets el in i det längsta, men som sagt, det var inte lätt att få till tydligen. Han får väl köpa solpaneler och koppla till tanken.
« Senast ändrad: 12 maj 2007, 11:53:21 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #39 skrivet: 12 maj 2007, 21:46:34 »
sm0ezz...kul, hoppas det går bra. Hör av dig när grejerna är på plats... Thumbsup

Spets el vill man ju gärna undvika...klarade mig utan ner till -17 i vintras iaf.
« Senast ändrad: 12 maj 2007, 22:02:02 av ojva »

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #40 skrivet: 14 maj 2007, 15:06:48 »


Som jag ser det... det berör inte mig utan en kompis som inte vill skriva här, men jag tycker det verkar själva f--n innan det blir ett avslut och kunden blir nöjd.....Det verkar ju dock svårt att få den att jobba ihop med en extra acktank på några 100 liter....trots löften av godkänd och kompetent installatör.....har skickat ett mejl till en som undrade över ett tidigare inlägg om min skepsis till "små installatörer"
[/quote]

Hej Leif!

Ska försöka svara på frågeställningen.. När det gäller det nämnda fallet så var jag inte entusiast över acktank men gick med på det ändå.
Vi hade inte tillräckligt testat skillnaden med och utan.

Vi har vid ett senare skede ändrat systemet så kunden kan köra förbi eller igenom sin acktank, detta har vi ändrat helt utan kostnad för kunden.
Det har hela tiden fungerat att köra igenom acktanken som det var tänkt från början, så detta med att det inte "går att få till" får anses som en felaktig slutsats. Problemet är bara att det blir dyrare för kunden att hålla tanken varm än att köra förbi den.
Resultatet blir bara att det går åt energi till detta också samt ibland onödig tillskottsel.
Fördelen med Acqua:n är att vi inte behöver buffra.
Numera gör vi inga sådana installationer. Om acktank ska vara med i systemet så får värmen shuntas in istället, ungefär som din väns installation ser ut i nuläget.

Vi kan jobba med våran Acqua mot tank, alltså fast kondensering, men varför??

Fallet vi diskuterar saknar dock följande: Den nya varmvattenstyrningen som har särskild vv- givare i beredaren.

Den versionen fanns inte när din vän beställde sitt system, dock har han blivit lovad gratis uppdatering, detta ger honom bättre varmvattenekonomi. Nu kommer vi till det som vi förtjänar kritik för.. Vi har inte hunnit att installera detta ännu. Delarna till detta ligger hos mig och väntar.

Meningen var/är.. att vi dessutom ska bestycka hans Acqua med "automatisk börvärdesomställning" detta är ett nyutvecklat system som kommer att förbättra ekonomin ytterligare. Jag har varit mycket upptagen med att utveckla detta den senaste tiden, och varit svår att nå på kontoret, om det är så att du Leif har sökt mig för att framföra dina synpunkter.

Denna nyhet kommer att beskrivas på vår uppdaterade hemsida inom kort.

Om det är så att tanken vi diskuterat anses vara onödig, köper vi gärna tillbaka den. Den fungerar utmärkt till sol eller att laddas från tillex kökspanna. Det är bara det att jag trodde att den skulle få finnas kvar för att erbjuda såna möjligheter.

Vi jobbar hela tiden med att vara tillgängliga, mejla gärna direkt till oss om det är svårt att få tag på just mig. Jag brukar besvara mejl oftast ganska sent på kvällarna.

När det gäller det nämda fallet så är jag övertygad att vi ska hitta en bra lösning, kom gärna med synpunkter.

Om detta med "små installatörer" så är det vanligt att man blandar ihop installatörsföretaget med produktnamnet. Detta gör ju att ett väldigt litet företag kan verka stort om det representerar ett svenskt varumärke, men det är aldrig tillverkaren du gör affär med utan oftast "Nisse på hörnet". Vi har fått upp installationstakten rejält nu och känner oss inte speciellt små.

Obs! Din vän kommer att kontaktas ang uppdateringarna mycket snart nu. Men vi kommer inte koppla tanken för fast kondensering.

Mvh Kaj






Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Komplitering av tidigare EL-Panna
« Svar #41 skrivet: 18 maj 2007, 23:22:16 »
Kaj, va bra, nu blir han nog glad.  Thumbsup Har alltid trott ( det var jag som mejlade denna pump till jobbet och han kunde läsa om Aquainvertern) och är fortfarande övertygad om att det är väldigt bra grejjor du säljer, särskilt efter ditt sista besök. Det blev ju en himla skillnad. Det var egentligen bara en stigande frustration när man läste att folk flera 10-tals mil härifrÃ¥n var sÃ¥ himla nöjda och har fÃ¥tt ett superavslut med det samma när ni Ã¥kt och det är bara 5-6 mil mellan oss och han fÃ¥r vänta...Tanken har han inte en "tanke" pÃ¥ att lämna tillbaka. Som sagt sÃ¥ styr inte "min vän" över vad jag skriver här. När det gäller L/V-pump och folk frÃ¥gar mig sÃ¥ säger jag som jag tycker att Aquainvertern är bra grejjor. Blir andra Ã¥sikter om dom skall installera själva. Ha det.

Mvh
Leif
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!