Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förklara mer för mig som nybörjare.  (läst 5195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förklara mer för mig som nybörjare.
« Svar #15 skrivet: 30 december 2010, 22:20:22 »
Hej! Inte säkert att det är exakt det du upplever men jag får tankarna tillbaka till det problem jag själv hade när pumpen var ny, och källarelementen också. Det jag kom fram till efter ett tags mätande och trixande var att källarelementens flöde var för högt och när allt var igång samtidigt så störde dessa balansen så att övriga huset inte fick nog med värme och pumpen bara gick och gick inkl tillskott utan att den uppnådde rätt temp. Vi misstänkte ett tag att våran pump skulle vara för klen men det var den inte, det var i stället dåligt justerade flöden som visade sig ligga bakom.

Skulle råda dig att slå på dina källarelement igen och sedan med en liten IR-termometer mäta flödet över varje element, samt också hela källarslingan som helhet. Justera in det så att din huvudstam upp till huset får rätt temp på till och retur - det kan du mäta innan du slår på källaren igen för att få ett referensvärde. De elementen som är allra närmast värmepumpen ska inte ha för högt flöde. Mina källarelement är rejält överdimensionerade, så jag har strypt deras flöde såpass att jag nu har 20 graders delta mellan elementens övre och nedre del och får alldeles tillräckligt med värme i källaren (20-21 grader). Det ger samtidigt nog med flöde till övriga huset som har ca 7-8 graders delta mätt på stamrören. Inne i pumpen säger givarna samma sak, som jag tolkar som att mina källarelement i så fall varken höjer eller sänker tempvärdena, och det blir i mitt hus rätt balans.

Alla hus är olika men det bästa tipset jag kan ge är att mäta, mäta, mäta, skriv ner och gör inte för många justeringar på samma gång, avvakta emellan.

Lycka till!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!