Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: elförbrukning  (läst 1192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lysander

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ingen pump...... ännu
elförbrukning
« skrivet: 21 februari 2006, 19:50:23 »
Goddag grabbar är det några som svaret på denna fr¨åga så är det ni pumpexperter, Om jag har en bergvärmepump i ett hus på 118kvadrat var skulle min årskostnad påel kunna vara ungefär, jag vet att det beror på pumpstorlek och så men ungefär, vi är tre i hushållet jag tjejen och en liten knatte på två mån. så det blir nån tvättmaskin i veckan men inte så mycket disk. jag vet att det inte gå att säga exakt men jag är glad för förslag

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 19:58:49 »
I ett nytt eller bra isolerat hus 12-17 000 kwh och i ett kråkslott hur mycket som helst
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 22:25:33 »
Jag har inte kört ett år ännu men jag räknar med att värmepumpen kommer att behöva ca: 7-8000KWh på ett år. Vi har ju ungefär samma yta att värma. Sedan tillkommer ju hushållsel, denna brukar beräknas till 5-600KWh för normalhushåll men kan variera mycket beroende på vanor och El-prylar.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 22:29:32 »
Blev lite fel. Hushållsel ska naturligtvis vara 5-6000 KWh på ett år. ;D ;D *roflmao*
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!