Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eller Energicentras pump  (läst 8237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #15 skrivet: 25 juni 2008, 07:34:16 »
Framledningstempen skall alltid vara så låg som möjligt när man kör med värmepump, helst inte över 45°C.

Förklara bättre hur du menar med "bredvid", skall den kopplas in på befintligt system eller skall den kopplas på en separat krets?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #16 skrivet: 25 juni 2008, 09:48:48 »
Jo, jag vill kunna köra konvektor elementet hårdare än resten av elementen i ett gammalt hus där alla termostatkranar sitter fast på max, på elementen alltså. Så det går inte att stänga av de element som ej behövs.
Så för att få källaren varm så kanske jag behöver shunta ut, säg 40grader men till resten av huset så behöver jag bara shunta ut 25grader för där har jag hjälp av L/L pumpen.

Så jag måste alltså separera fläktkonvektorn från befintlig radiatorkrets men vet inte hur eller vad som behövs.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #17 skrivet: 25 juni 2008, 12:59:51 »
Om det inte är så långt till huvudstammen/pannrummet skulle du kunna dra två 15-18 mm kopparrör direkt till fläktradiatorn fram/retur, om det inte sitter strypningsventil på radiatorn så sätt in en trimventil (googla rinkaby trimventil) på ledningen så att du inte tar för stort flöde från övriga radiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #18 skrivet: 25 juni 2008, 13:38:02 »
Men får fläktradiatorn varmare vatten än resten av huset då?

Undra om Energicentrapumpen klarar av att leverera så mycket varmvatten att den kan shunta ut ca 40grader, tror att det kommer behövas för att värma tvättstugan & toaletten, ligger vägg i vägg.
Vet inte hur bra "knuff" det är i sådana element. Vet ju hur min L/L är, den hade ju lätt värmt hela källaren, det kanske en sån lös innerdel gör också?? Kanske inte behöver vara just nå varmare än 25-30 grader framledning för att fläktradiatorn ska börja leverera bra med värme.

Det är ju svårt det här :D
« Senast ändrad: 31 december 2008, 10:26:53 av larsostman »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #19 skrivet: 25 juni 2008, 13:46:38 »
Kan du få tag i ett effektdiagram över radiatorn går det ju att göra en uppskattning av hur mycket den orkar värma.
Det där med shuntning är inte min starka sida, så det överlämnar jag åt annan att svara på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #20 skrivet: 25 juni 2008, 16:35:41 »
Den ska leverera 3.4kwh men det står inte vid vilken framledningstemp.
Har mailat nyss men har ej fått några svar ännu.

Kan man räkna 50w/m2 i en källare? Om det är så, då kommer den ju räcka till. Sen finns det ju 2st stora sektionsradiatorer som idag nästan orkar med, men då lär man ha hög framledningstemp. Så pass hög att man inte gärna tar i dom, 40+ kanske?? Men även om jag bara shuntar ut ca 30grader på sektionselementen så borde det tillsammans med fläkten kunna bli riktigt behagligt där nere. Eller blir det för lite ändå?

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #21 skrivet: 26 juni 2008, 00:01:09 »
Den levererar 3,4kwh vid 50 grader framledning, kommer det här att bli bra?
Tänkte beställa i morgon om det är så, skulle vara roligt att bli Airborn även på vatten sidan!

Gör man rätt nu, vad gäller val av fabrikat? Törs man? Har blivit lite velig..... Hjälp!!!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #22 skrivet: 27 juni 2008, 10:36:06 »
Dina 50W/m2 är beräkningen för boningsutrymmet (boarea-INTE biarea) i ett modernt isolerat hus, källare med kalla väggar som inte har yttre isolering/dränering m.m kan landa på det dubbla, alltså c:a 100w per m2. Sen den där konvektorn som du hittade, vad har den för rördimension?, du skrev att den såg ut som en innerdel, då är risken stor att det är så små dimensioner på rören att du behöver en extra cirkulationspump till denna konvektor pga av motståndet/tryckdämpningen i denna konvektor.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller Energicentras pump
« Svar #23 skrivet: 30 juni 2008, 00:56:13 »
Gav mig tidsfrist över helgen för att ytterligare förvirra mig ::)
Har kollat Blocket, begade pumpar till och med Nordic Air pump som jag såg har varit uppe, huga...

Nu hänger det på att jag får tag i säljaren av pumpen i morgon så blir det en Energicentra.
Det finns även en Boschpump, men där har jag ej fått tag i säljaren. CTC är det ju ingen som har "hejjat" på så det har jag släppt tillsvidare.

Jag har däremot funderat på att passa på att få installerat en 30l vvb i serie med ack-tank för att kunna hålla ned framledningstemp så mycket som det går.
Jag har hört bra saker om Jula´s beredare, funkar dom tycker ni? Räcket 30l? Tjejen badar ibland, själv duschar jag mest, inga barn. Borde inte 30l räcka?? Har ju tänkt att ha tankarna på ca 40grader, borde ju gå ganska fort att värma de sista 20graderna, eller?


Någon som har nåt annat klokt att tänka på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!