Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad tycks ?  (läst 17134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Vad tycks ?
« skrivet: 09 januari 2012, 01:19:10 »
http://www.energimagasinet.com/em00/nr2_08/duel.asp

och en artikel igen.

http://www.vvsforum.se/index.php3?use=publisher&id=3840

...bästa lösningen ...

Jag kommer att syssla lite med hus i Bulgarien och hur man skulle kunna göra dom mer energieffektiva.

Idag finns det en massa olika typer av isolering. Tror lägsta Lambdavärdet var 0,007 W/(mK) ..... men det var ngt äquivalent Lambda värde för ngn typ av vakuum isolering.

Ngn här som har erfarenheter med passiva hus i Sverige förresten?
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 11:34:51 av Ewald »

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycks ?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2012, 21:34:13 »
Blev lite förvånad när jag läste att den ena "experten" förordade frånluftsvärmepump, tycker att det oftast bara pratas negativt om dessa, fast det kanske mest är här på forumet. ;)
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vad tycks ?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2012, 22:47:01 »
tror det är nog fönster o ventilation man ska kolla närmare på. Isoleringen i väggar o tak är ju lätt löst med att bygga tjockare, men få fönster o funka med lågt u-värde utan få kondens måste lösas.

finns 3+1

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vad tycks ?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2012, 10:30:35 »
@ BiggerDigger

Jag pratade med honom om fönster och ventilation.
Han tycker att det finns en risk med isbildning pÃ¥ fönsterytorna utomhus om U-värdet blir  för lÃ¥g. U-värdet bör enligt honom inte vara lägre än 1,0 W/(m²K) för att undvika problem med isbilding.

Värmeförluster från fönster kan minska problemet med isbildning.

Men kanske finns detta problem bara i norra Sverige, inte i t.ex. Skåne eller på Västkusten där det är mindre kallt.
« Senast ändrad: 21 januari 2012, 10:50:03 av Ewald »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycks ?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2012, 10:53:37 »
Blev lite förvånad när jag läste att den ena "experten" förordade frånluftsvärmepump, tycker att det oftast bara pratas negativt om dessa, fast det kanske mest är här på forumet. ;)

Jag bodde i en lägenget (nybygd 2008) och där var det en Nibe FLVP som värmde golven på en yta av nästan 90kvm...
Jag hade alltid varmt och skönt och enligt hyresvärden gick den billigt (jag hade ingen koll på förbrukningen av elen då jag hyrde lägenheten inkl hh-el, värme, vv...)
Det som jag upplevde negativt var kallraset i från ventilationen och för att slippa kallraset fick jag strypa ventilationen MEN då blev den negativa följden den att jag fick dålig luft i lägenheten, lite syrefattig på ett vis...
Var nÃ¥n "expert" där och ställde in ventilationsflödet till det optimala med nÃ¥n tratt typ  ???
Och enligt han skulle ventilerna stå som de stod när han justerat in dem men då blev ju problemen med kallras...
SÃ¥ det var till att välja mellan kallraset eller lite lagom unken luft i lägenheten  :'(

Vet inte om det kanske bara är jag som upplevde dessa problem, nån annan som känner igen det Sc:,h
Vet att det är en kille på forumet som bygde nytt hus med en FLVP men har inte sett till han på länge och kommer inte ihåh hans alias heller...
Han var iaf sÃ¥ld pÃ¥ billiga LLVP och hade typ lägst el-räkning av oss alla pÃ¥ forumet  :)
Hade varit kul att höra vad han tycker om FLVP  Thumbsup

 *vinkar*

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vad tycks ?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2012, 11:21:51 »
för att slippa kallraset fick jag strypa ventilationen MEN då blev den negativa följden den att jag fick dålig luft i lägenheten, lite syrefattig på ett vis...

Det är ju bara att öppna fönstret i några minuter och vädra lägenheten. Men kanske känns det obehagligt också ?

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycks ?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2012, 14:07:24 »
för att slippa kallraset fick jag strypa ventilationen MEN då blev den negativa följden den att jag fick dålig luft i lägenheten, lite syrefattig på ett vis...

Det är ju bara att öppna fönstret i några minuter och vädra lägenheten. Men kanske känns det obehagligt också ?

Skall man behöva göra det i en ny lägenhet/hus pga  Sc:,h Sc:,h
Att man ibland kan få göra det är OK men inte sätta det i ett mönster för att få behagligt innomhusklimat...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycks ?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2012, 14:15:37 »
Det som jag upplevde negativt var kallraset i från ventilationen och för att slippa kallraset fick jag strypa ventilationen MEN då blev den negativa följden den att jag fick dålig luft i lägenheten, lite syrefattig på ett vis...
Var nÃ¥n "expert" där och ställde in ventilationsflödet till det optimala med nÃ¥n tratt typ  ???
Och enligt han skulle ventilerna stå som de stod när han justerat in dem men då blev ju problemen med kallras...
SÃ¥ det var till att välja mellan kallraset eller lite lagom unken luft i lägenheten  :'(


FörstÃ¥r inte riktigt hur du menar där. Om du var tvungen att strypa ventilationen sÃ¥ pass mycket att du fick unken luft för att undvika kallras sÃ¥ hade det väl inte spelat nÃ¥gon roll vad du hade haft för typ av värmepump. Om du hade haft exempelvis en luft/vatten-värmepump tillsammans med frÃ¥nluftsventilation sÃ¥ hade det blivit samma sak, du hade varit tvungen att strypa ventilationen sÃ¥ att du fÃ¥tt unken luft även dÃ¥, eller? Hade du istället haft nÃ¥gon typ av förvärmd tilluft hade det förstÃ¥s blivit annat.   

Fast jag har full förståelse att du ogillade kallraset, tycker själv att det inte är någon höjdare att dra in iskall luft rakt in i rummen. Sen finns det ju även tilluftsaggregat som man kan använda för att få förvärm luft, men då man väl nästan bygga för det direkt, blir omständigt att dra tilluftskanaler i efterhand.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycks ?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2012, 14:24:59 »
FörstÃ¥r inte riktigt hur du menar där. Om du var tvungen att strypa ventilationen sÃ¥ pass mycket att du fick unken luft för att undvika kallras sÃ¥ hade det väl inte spelat nÃ¥gon roll vad du hade haft för typ av värmepump. Om du hade haft exempelvis en luft/vatten-värmepump tillsammans med frÃ¥nluftsventilation sÃ¥ hade det blivit samma sak, du hade varit tvungen att strypa ventilationen sÃ¥ att du fÃ¥tt unken luft även dÃ¥, eller? Hade du istället haft nÃ¥gon typ av förvärmd tilluft hade det förstÃ¥s blivit annat.   

Fast jag har full förståelse att du ogillade kallraset, tycker själv att det inte är någon höjdare att dra in iskall luft rakt in i rummen. Sen finns det ju även tilluftsaggregat som man kan använda för att få förvärm luft, men då man väl nästan bygga för det direkt, blir omständigt att dra tilluftskanaler i efterhand.

Det jag menar är det att gubben som gjorde ventilationsinställningen sa att man borde ha ventilerna på det vis som han satt dem för att få bäst funktion på VP:n.
Är ju möjligt att han hade rätt ang det men dÃ¥ blev ju effekten kallras ist vid ventilerna  huvuddunk
Att då strypa ventilerna en aning fick den följden att rummet kändes klibbigt, varmt och syrefattigt.
Och iom att jag ströp ventilerna så skulle ju enl gubbens tes VP:n få sämre verkningsgrad.

Sen är ju inte en LVVP beroende av innomhusklimatet på samma sätt som en FLVP.
En FLVP arbetar väl tillsammans med ventilation och innomhustemp medans en LVVP arbetar med uteluften.
« Senast ändrad: 21 januari 2012, 14:28:10 av joka83ed »
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycks ?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2012, 14:34:17 »
Det jag menar är det att gubben som gjorde ventilationsinställningen sa att man borde ha ventilerna på det vis som han satt dem för att få bäst funktion på VP:n.
Är ju möjligt att han hade rätt ang det men dÃ¥ blev ju effekten kallras ist vid ventilerna  huvuddunk
Att då strypa ventilerna en aning fick den följden att rummet kändes klibbigt, varmt och syrefattigt.
Och iom att jag ströp ventilerna så skulle ju enl gubbens tes VP:n få sämre verkningsgrad.

Sen är ju inte en LVVP beroende av innomhusklimatet på samma sätt som en FLVP.
En FLVP arbetar väl tillsammans med ventilation och innomhustemp medans en LVVP arbetar med uteluften.

Ja ok då förstår jag hur du menar. Thumbsup

Det jag menade var att avseende valet mellan kallras eller unken luft hade det inte spelat någon roll om du hade haft någon annan typ av värmepump, så länge som du hade haft frånluftsventilation. Sen är det förstås som du säger, om du hade haft en luft/vatten-vp där hade inte effektiviteten på den påverkats av att du sänkt ventilationen.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad tycks ?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2012, 15:01:03 »
Blev lite förvånad när jag läste att den ena "experten" förordade frånluftsvärmepump, tycker att det oftast bara pratas negativt om dessa, fast det kanske mest är här på forumet. ;)
Att de flesta inte förespråkar frånluftvärmepump beror nog på att de har så pass lågg effekt gentemot behovet, då får ju elen hela tiden stötta och hela värmepumpen blir i stort sett en väldigt dyr elpanna/ luftbehandlingsenhet.
i ett passsivhus däremot där knappt ingen övrig uppvärmning behövs så funkar nog en frånluftsvärmepump bra
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycks ?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2012, 15:11:38 »
Att de flesta inte förespråkar frånluftvärmepump beror nog på att de har så pass lågg effekt gentemot behovet, då får ju elen hela tiden stötta och hela värmepumpen blir i stort sett en väldigt dyr elpanna/ luftbehandlingsenhet.
i ett passsivhus däremot där knappt ingen övrig uppvärmning behövs så funkar nog en frånluftsvärmepump bra

Ja fast samtidig känns det som att det där inte är sant längre i och med Comfortzone och Nibe 750. Sen om man tar ett mindre välisolerat hus i södra sverige så kan man nog komma ner i ganska låg förbrukning även med en vanlig "klen" frånluftsvärmepump som bara ger 2kW från kompressorn.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad tycks ?
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2012, 16:32:44 »
Problemet är fortfarande att energin tas ifrån frånluften. För att ha nytta av en FLVP med hög effekt så måste man ha stort hus eller överventilera.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad tycks ?
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2012, 18:44:14 »
Problemet är fortfarande att energin tas ifrån frånluften. För att ha nytta av en FLVP med hög effekt så måste man ha stort hus eller överventilera.
eller ha ett extremt lÃ¥gt energibehov sÃ¥ frÃ¥nluften räcker för att värma huset via frÃ¥nluftvärmepumpen, alltsÃ¥ ett passivhus  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad tycks ?
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2012, 21:55:59 »
Har en jobbar kompis med en 750 den värmer huset 116 m2 nybyggt älvsbyhus billigt. Kommer inte ihåg kwh men det var inte mycket och han har noll koll på grejerna kör på grundinställningen och har ingen kamin och har onödigt varmt inne säger han så det kan nog funka bra i ett nytt hus men i mitt skulle det antagligen kosta en hel del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!