Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag skulle behöva lite rÃ¥d.  (läst 7842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jtobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle behöva lite råd.
« skrivet: 23 juni 2007, 14:52:17 »
Hej på er alla. God fortsättning på sommaren!

Jag skulle behöva lite råd angående en ev installation av luftvärmepump i mitt hus.
Det är sÃ¥ här:   Vi bor i ett hus (parhus) byggt -72 som är souterräng 128kvm boyta.
Ingång på övervån med kök sovrum och badrum, Gillestugan har vi vardagsrum Datarum tvättstuga dusch och bastu.

Första Ã¥ret vi bodde här sÃ¥ lÃ¥g vi pÃ¥ ca 23000Kwh inkl hushÃ¥llselen.  och insÃ¥g ganska snabbt att vi mÃ¥ste göra nÃ¥got Ã¥t detta, sagt och gjort sÃ¥ installerade vi en pelletskamin nere i gillestugan och nu ligger vi pÃ¥ ca 12000Kwh inkl hushÃ¥llselen, sÃ¥ jag mÃ¥ste säga att vi har sparat in pÃ¥ ganska mycket el.

Nu till mitt problem. under vintern när det är kallt ca -10 grader så eldar vi för fulla muggar nere i kaminen och har det varmt och gott nere, men problemet är att vi måste ju elda som tusan nere för att få upp värmen till övervåningen där vi ju har kök och sovrum. Ca 27 grader eldar vi på nere med följd av att vi då gör av med pellets för ca 5000kr/år till värme.
Skulle man inte kunna sätta in en Luft/luft på övervån för att på så sätt få varmare uppe och då behöva köra kaminen nere på bara ca 20 grader och på så sätt kanske halvera pelletsförbrukningen och slippa stödköra ett element uppe?

Eller är det bättre att investera nån tusenlapp på bra värmeförflyttning från nedervåningen och enbart köra på med pelletskaminen?
Det är ju några andra fördelar med luft/luft som kan vara bra att ha eller? fräschare inomhusluft, dammfilter etc.

Jag skulle vara tacksam för lite råd på detta.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2007, 15:41:15 »
Om man räknar på nuvarande rörliga elpris < 70 öre så sparar du bara 4000 kWh/år på att elda pellets.
Jag tycker du skall satsa både på värmeförflyttning och Luft/Luft.
Börja med värmeförflyttning om det går att lösa till en rimlig kostnad och se vart ni landar. Komplettera sedan med en VP.
En fördel med Luft/Luft är att kunna kyla övervåningen på sommaren.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Jtobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2007, 18:30:14 »
Tack så mycket för svaret.
Om man tänker sig att jag skaffar en pump då borde det väl räka med en på ca 5Kw, efter som den bara är till för övervåningen och att kaminen i sig faktisk trycker upp lite värme från gillestugan?


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2007, 13:27:57 »
Hej Jtobbe!
Jag tycker att du i första hand skall satsa på värmeförflyttning från undervåning till övervåningen, men ingen traditionell värmeförflyttning där du blåser varmluft nedifrån och upp, utan en intern ventilation inom huset där du suger luften från t.ex 1-3 utsug från övervåningen med t.ex en kanalfläkt med varvtalsstyrning och blåser ut luften nere i i undervåningen.
Jag har själv haft liknande problem som du tidigare eftersom jag har både luftvärmepumpen och braskaminen placerade i gillestugan i källaren, och kunde också få upp till 26-28 ºC varmt i källaren för att kunna ha 20-22 ºC i bostadsvåningen när det var ca 5-10 minusgrader ute.
Detta är ju tydligen ett mkt vanligt litet bekymmer med att man inte får till ett bra flöde av varmluft mellan våningsplan i hus, så av den anledningen så ledsnade jag på detta fenomen och bestämde mig för att åtgärda det här, och därför har jag nyligen genomfört mitt lilla projekt för att få till en riktigt bra luftväxling mellan våningsplanen i mitt hus.
Jag delger dig gärna ytterligare detaljer och tips på hur du kan lösa detta på ett bra sätt om du så önskar Jtobbe.
Förresten du har ett souterränghus på 128kvm boyta, är det totala ytan eller är det 128 kvm på resp våningsplan??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2007, 17:12:32 »
Hej Jtobbe!
Jag tycker att du i första hand skall satsa på värmeförflyttning från undervåning till övervåningen, men ingen traditionell värmeförflyttning där du blåser varmluft nedifrån och upp, utan en intern ventilation inom huset där du suger luften från t.ex 1-3 utsug från övervåningen med t.ex en kanalfläkt med varvtalsstyrning och blåser ut luften nere i i undervåningen.
Jag har själv haft liknande problem som du tidigare eftersom jag har både luftvärmepumpen och braskaminen placerade i gillestugan i källaren, och kunde också få upp till 26-28 ºC varmt i källaren för att kunna ha 20-22 ºC i bostadsvåningen när det var ca 5-10 minusgrader ute.
Detta är ju tydligen ett mkt vanligt litet bekymmer med att man inte får till ett bra flöde av varmluft mellan våningsplan i hus, så av den anledningen så ledsnade jag på detta fenomen och bestämde mig för att åtgärda det här, och därför har jag nyligen genomfört mitt lilla projekt för att få till en riktigt bra luftväxling mellan våningsplanen i mitt hus.
Jag delger dig gärna ytterligare detaljer och tips på hur du kan lösa detta på ett bra sätt om du så önskar Jtobbe.
Förresten du har ett souterränghus på 128kvm boyta, är det totala ytan eller är det 128 kvm på resp våningsplan??

Mvh Raffen.



Men vad jag läst i andra trådar så har väl du RAFFEN nyss genomfört eller är på väg att genomföra ditt superluftväxlingssystem..... hur kan du då rekomendera att Jtobbe då bör göra ett liknande system som du när du knappt testat ditt egna system?? Eller är det precis som när du hade byggt världens bästa lösning på kondensvattnet...... du höjde det till skyarna utan att ens ha testat det....... Sc:,h :D


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2007, 20:40:10 »
Din kamin klarar inte mer yta värma upp än den gör idag så varför ens försöka då?
Skaffa du en L/L Värmepump till övervåningen och placera den där så ska du se det är bästa lösningen.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2007, 21:26:16 »

Men vad jag läst i andra trådar så har väl du RAFFEN nyss genomfört eller är på väg att genomföra ditt superluftväxlingssystem..... hur kan du då rekomendera att Jtobbe då bör göra ett liknande system som du när du knappt testat ditt egna system?? Eller är det precis som när du hade byggt världens bästa lösning på kondensvattnet...... du höjde det till skyarna utan att ens ha testat det....... Sc:,h :D

//Krister   *vinkar*

Hej Kingen!

Jag vet ju inte exakt vilka trådar som du läser Krister men det är ju helrätt som du säger att jag just har genomfört mitt superluftväxlingssystem i huset, inkl tester av detsamma ett flertal ggr för säkerhets skull, och jag kan försäkra dig om att det blev minst sagt riktigt lyckat, ja t.om bättre än jag hade hoppats på förstår du, så jag anser att jag med gott samvete kan rekommendera Jtobbe denna lösning om han nu skulle råka vara intresserad.
Men inte nog med detta förstår du, jag har nu lärt mig en hel del under resans gång vad gäller detta med luftväxling och transport av varmluft (via internventilation) som kan komma väl till pass, t.ex om man har problem med placering av innerdel där denna inte räcker till för att få ut varmluften till andra ändan av bostadsvåningen, eller få upp varmluft från underplan till överplan vad gäller såväl källarhus, såsom soutteränghus eller 1,5 plans - 2 planshus, under förutsättning att man har utrymme och möjlighet i våningen-huset för att kunna genomföra denna ventilationslösning.
Så f.ö när det gäller min lösning på kondensvattnet (eller snarare avisningsvattnet) Krister, så har du som vanligt helt rätt i när du säger att det blev världens bästa lösning, för det blev det faktiskt, även om jag är medveten om att jag stack ut hakan lite väl tidigt utan att ha kunnat testa den under vintern, men mina teorier höll fullt ut och efter vintern som gick så fick jag det bekräftat vad jag sade innan, och det visade sig att den var helt out-standing vad gäller funktionen (den klarar mellan ca 7-10 minusgrader utan tillslagen värmekabel), bättre finns helt enkelt inte vad jag hittils kunnat hitta. (Genki får faktiskt ursäkta).

Ha det bra Krister.  *vinkar*  *vinkar*

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Jtobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #7 skrivet: 24 juni 2007, 23:10:15 »
Tack sÃ¥ mycket för alla svaren  :). Det är den totala boytan som jag har nämnt alltsÃ¥ ca 65kvm pÃ¥ varje plan.
Det som jag har funderat pÃ¥ och som andra personer har sagt sÃ¥ är det att man skall försöka trycka ner den kalla luften frÃ¥n övervÃ¥ningen ner till gillestugan och inte försöka blÃ¥sa upp den varma, sÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt är jag med.   Problemet är hur jag pÃ¥ ett snyggt och smidigt sätt drar rören mellan vÃ¥ningarna utan att dom är i vägen och syns. Det lÃ¥ter som att detta projekt skulle lämpa sig bäst vid en större renovering av huset dÃ¥ man tar upp tex golv och väggar för att bygga in detta system som du RAFFEN föreslÃ¥r?


Utloggad Jtobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #8 skrivet: 24 juni 2007, 23:19:40 »
Alltså Raffen, vad jag menar är att jag är intresserad av din lösning och det skulle ju kännas bra om jag kunde flytta min värme upp till övervåningen utan att lägga ut ca 20.000 på en vettig luftvärmepump utan kanske istället 5000 på en bra ventilation, eller vad det nu kan kosta??

Den bästa och enklaste lösningen är säkert att installera en luftvärmnepump pÃ¥ övervÃ¥ningen men jag tycker att en sÃ¥n rejäl investering mÃ¥ste kunna generera en besparing pÃ¥ ganska kort sikt. eftersom vi nyligen har lagt ner 40.000 pÃ¥ en pelletskamin med skorsten och allt sÃ¥ känns 15-20.000 för en luftvärmepump ganska jobbig i dagsläget. men kan man räkna hem den pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r sÃ¥ skulle det ju kännas bättre.   Vi kör ju faktiskt golvvärme i badrummet uppe + ett element i sovrummet som är pÃ¥ 800W.  För närvarande har vi som sagt en TOTAL elförbrukning i huset pÃ¥ ca 12000kwh + en pelletskostnad pÃ¥ ca 5000kr per Ã¥r.

Jag tror inte att min kamin har några problem att värma hela huset med bra ventilation, den ger 6KW värme kontinuerligt på full effekt och det borde räcka. som sagt 30 grader i hela nedervåningen är inga problem när det är -15 ute.
 
Jag lyssnar gärna på vad andra har att säga om det här......

 
« Senast ändrad: 24 juni 2007, 23:27:34 av Jtobbe »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #9 skrivet: 24 juni 2007, 23:23:49 »
Hej Jtobbe!  Du fÃ¥r väl undersöka om det finns nÃ¥got ledigt utrymme för att kunna dra ned rör i bottenvÃ¥ningen via befintligt skorstensschakt, utrymme i eller bakom nÃ¥gon garderob, i befintliga kanalutrymmen som idag ev finns för ventilationsrör-kanaler mm. UtgÃ¥ngspunkt bör helst vara att man kan dra ned ett rör uppifrÃ¥n kallvinden under yttertaket, genom bostadsvÃ¥ning-övervÃ¥ning och ned till källaren-undervÃ¥ningen.

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Jtobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #10 skrivet: 24 juni 2007, 23:33:28 »
Problemet är att vÃ¥ran skorsten är utanpÃ¥liggande annars har det ju varit bra.Nuvarande ventilation är självdrag och vi har en kallvind längst upp som har ca 50cm utrymme mellan "golv och tak" sÃ¥ det är ganska jobbigt att krypa omkring där uppe. men utrymme fins det iallafall.  Vi har nÃ¥gra garderober i hallen pÃ¥ övervÃ¥ningen som gÃ¥r ända frÃ¥n golv till tak sÃ¥ det skulle ju kunna vara ett alternativ??


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #11 skrivet: 24 juni 2007, 23:51:33 »
Hej Jtobbe!  Oj Oj det verkar ju bli en del prövningar om jag förstÃ¥r det hela rätt, men Ã¥ andra sidan är ju livet fyllt av sÃ¥dana i allmännhet, och det tycks ju ändÃ¥ kanske finnas vissa möjligheter i ditt hus. Om du fÃ¥r undersöka detta lite mer i lugn och ro, sÃ¥ kanske det t.om finns ännu flera möjligheter Jtobbe. Jag tyckte att det verkade som att du redan hade hyfsad kapacitet pÃ¥ Pelletskaminen i undervÃ¥ningen, sÃ¥ därför kunde jag inte avhÃ¥lla mig frÃ¥n att tipsa dig om den här interna ventilationsmöjligheten för att fÃ¥ till en mkt jämnare temperatur mellan vÃ¥ningsplanen.
Om det är Ok för dig så kan jag maila över lite bilder till dig + lite ytterligare beskrivning över tillvägagångssätt, så är det kanske lite lättare för dig att få en helhetsbild över hur jag menar att du bör gå till väga för att få en bra luftväxling i huset.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Jtobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #12 skrivet: 24 juni 2007, 23:58:50 »
Tack sÃ¥ mycket Raffen det skulle vara snällt.     ;D
Jag som sagt så sitter vi inte i sjön eftersom vi har värme men inte tillräckligt effektivt bara.
Det är ingen brådska eftersom det är sommar och varmt. Vi skall även undersöka möjligheten att köpa en luftvärme pump till ett förmånligt pris då jag har en bekant som äger en VVS firma som köper grejor från IVT. Men man ska ju inte ropa hej förrän man kommit över bäcken så det ser jag bara som "plan B".

Tack så mycket för hjälpen Raffen och så hörs vi när vi har funderat lite mer.
 Thumbsup   


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #13 skrivet: 25 juni 2007, 00:20:15 »
Din kamin klarar inte mer yta värma upp än den gör idag så varför ens försöka då?
Skaffa du en L/L Värmepump till övervåningen och placera den där så ska du se det är bästa lösningen.
/Bosse

Med den tempen, 27gr. nere så räcker nog pelletskamin till, frågan är nog hur man får runt luften bäst. Jag menar min panasonic 12:a ger väl max 3kW vid -15 och det räcker, men det beror på bl.a att jag får runt luften så bra. Hans braskamin ger nog mera än så.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Jag skulle behöva lite råd.
« Svar #14 skrivet: 25 juni 2007, 08:23:47 »
hej ..
har du inte nån inner vägg som går att öppna å avvända som fläktkanal,dvs du använder utrymmet mellan reglarna som luft förflyttnings kanal
sätt en fläkt nere å blås luften upp till över våningen

du sätter ju fläkten just under inner taket nere å gör luftusläppet 20 cm från golvet uppe så bör ju varm luften spolas ut på golvet ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!