Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT eller Nibe?  (läst 5340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobTheBob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
IVT eller Nibe?
« skrivet: 13 oktober 2004, 20:17:35 »
Hej,

Som många andra försöker jag välja mellan två offerter. Jag skall installera ytjordvärme och har fått två offerter som är väldigt lika. Det som skiljer är märket på pumparna samt priset. Pumarna det gäller är en

* Nibe Fighter 1215-7  för 88500kr
* IVT Greenline HT+ C7  för 93600kr

I övrigt är offerterna nästan indentiska, är det befogat att betala 5000kr extra för en IVT? Den kan väl värma vattnet i beredaren till 60 grader mot Nibes 50, är den bättre på andra sätt?

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2004, 20:29:10 »
Personligen skulle jag välja IVT.

Det måste finnas någon anledning till att ALLA nya fabrikat som dyker upp såsom CTC, Viessmann m fl har scrollkompressorn i stället för kolvkompressorn.

/Thomas

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2004, 20:48:25 »
men OM du väljer IVT,  försök undvik dom höga temperaturerna som dom skryter med.

Så höga temperaturer ger katastrofal verkningsgrad, pressa dom stenhårt på det.
Begär fram siffror på COP vid 35 50 resp 65 grader.
då ska du se att elförbrukningan kan fördubblas med lätthet, med hög framledningstemp.

har man behov av jättehög temp då är det bättre att byta radiatorer, behövs det för VV är det väl ok men försök köra max 55 grader först!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2004, 20:58:42 »
Intressant detta vad gäller scroll kontra kolv. Det finns många teorier kring det hela, men jag har letat intensivt för att hitta bevis för eller emot respektive lösning. Svaret finns inte att finna >:(

Det sägs att de flesta har gått över till scrollkompressorer från att tidgare ha använt kolv och då borde det finnas en hel hög tester som har varit underlag till varför. Är det någon som har sett dessa ???

Tittar man sedan på rena prestanda vad gäller COP etc. så ser jag inte heller här någon större skillnad (om någon kan bevisa motsatsen blir jag självklart glad).

Kan vi inte be Sverker i PLUS att granska alla fakta i branschen och slänga några i "soptunnan" så att vi kan välja på ett sakligt sätt bland leverantörerna. Jag skulle vilja ha en rankinglista i excel eller liknande som rankar egenskaper för de olika leverantörerna ;D

Jag skulle helt enkelt sätt mig ner och skriva för respektive emot för de olika alternativen typ:

IVT för: snygg (kan ju vara kul), gör bra reklam (kan ju vara kul också), sägs klara högre temp på vattnet (behöver man verkligen det?), scrollkompressor etc.

Nibe för: reglerdator som styr med gradminuter (skall tydligen vara väldigt bra enligt detta forum), börsnoterat företag som har hållit på i värmebranschen länge (du kan köpa aktier kanske kan vara kul), verkar ha bra COP vid låga temperaturer (bra om du har lågtempsystem) etc.

Sedan finns det ju massa annat typ, leveranstid, kunskap/personliga egenskaper hos leverantören (alla kan ju tydligen sälja och installera NIBE så här kan det kanske vara bra att kolla lite extra), etc...

Lycka till...det är ju billiga lösningar båda två så ränteskillnaden blir ju inte dräpande direkt...är lite avundsjuk ;D

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2004, 21:29:13 »
Jag har ju bara varit i kontakt med nibes suport  avdelning, sÃ¥ jag kan inte ge ät opartiskt svar.
Men jag har pratat med dom flera gången innan jag instalera pumpen & dom var bra att ha o göra med.
Jag fråga massa duma saker så som att jag tänkte köra på 16A istället för 20A som rekomenderas m.m.
Jag vet ju i andra brancher så kan ju suport killar lätt nedverdera den som ringer & sen när man ställer en fråga så läser dom innan till i manualen & det som står är lag.

Niba har massa olika avdelningar, det är altså olika suport killar beroende på fråga en del saker kan el killarna 6 andra får konstruktörerna svara på m.m.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RobTheBob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2004, 22:34:19 »
Tack för alla svaren.
När det gäller framledningstemp. så behöver jag absolut inte mer än 55 grader.
Min enda tanke är ju att man får mer varmvatten om pumpen klarar av att värma till 60-65 grader. Vi skall sätta in ett lite djupare badkar (normalstorlek, inget hörnbadkar) och då kan det vara bra med lite extra varmvatten med IVT.
Och visst känns IVT:n lite modernare men styrsystemet verkar begränsat. Man kan inte alls kan gå in och finjustera på samma sätt som på Nibe.
 
Såg nu också att Nibe pumpen verkar lite kraftigare, i databladen ser man:
Avgiven/tillförd effekt vid 35 grader framledning:
Nibe  8.8/1.9      IVT 7.3/1.6
Vid 50 grader
Nibe 7.1/2.2       IVT 6.9/2.1

SvÃ¥rt val detta  ???

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2004, 22:39:40 »
du är uppmärksam!!
Nibe´s pump ger verkligen hög uteffekt vid lÃ¥ga temperaturer. har man lÃ¥gtemp värmesystem fÃ¥r man mycket för pengarna!!!  prisvärd pjäs ofta kan man fÃ¥ gÃ¥ upp ett snäpp pÃ¥ andra pumpar för att fÃ¥ samma uteffekt!!!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2004, 01:00:05 »
Jag valde Nibe - är kanon-nöjd.

Har bekanta med IVT som också är nöjda.

Du kanske ska köpa en thermia ;)

Thomas... Farsans gamla frys från 60-talet går än.
Den har kolvkompressor...

RobTheBob:
Köper du hela "kitet" via en installatör, eller köper du grävning och pump/installation separat?

Annars brukar grävningen, slangen och spriten gå på ca 20000, VP: hos rinkaby rör eller liknande lågprisalternativ ca 40 000. Inkopplingen är inte märkvärdig, de 28 000-33 000 som diffar till dina offerter borde räcka till och bli över.

Kräver dock mera arbetsinsats av dig, t.ex. kontraktering av grävare, inköpa av slang, sprit samt beställning av VP:n och installationen.

Borde dock kunna bespara dig ca 10-20 000 kr.

/Rickard

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2004, 08:03:48 »

Thomas... Farsans gamla frys från 60-talet går än.
Den har kolvkompressor...


Hälsa farsan och gratulera! Det byggdes rejäla grejjor förr i tiden..... Men som sagt det mÃ¥ste finnas NÃ…GON anledning till att fler och fler tillverkare änvänder scrollen, kanske är det endast marknaden som kräver detta!?!?  ???

/Thomas

Utloggad RobTheBob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2004, 08:42:12 »
Rickard, jag köper allt färdiginstallerat. Medveten om att man betalar ett överpris men jag har tyvärr inte tid för att ordna allt sälv :-\

Vid närmare eftertanke så skiljer sig offerterna åt ganska mycket ändå.
Vi har bott i huset mindre än ett år så vår årsförbrukning jag angav var bara ett uppskattat värde (uppskattat av vårt energibolag). Den visar 29000kWh.
IVT säljaren tog detta värde minus hushållsel och kom fram till ett energibehov på 23700kWh för vårt hus (räknade med 95% verkningsgrad på vår elpanna)
Nibe säljaren ringde istället energibolaget och tog reda på vad dom förra ägarna förbrukade, 32500 kWh och räknade med det värdet. Han tycker att vi behöver 27500 kWh för att värma hus och vatten.
Sen så har dom dimensionerat pumparna olika, IVT skall avge 23200kWh och 500 skall komma från tillsats. Nibe är dimensionerad för att täcka nästa 100% av vårt behov, bara 46kWh skall komma från tillsats.

Detta gör att det på pappret ser ut som om man gör en betydligt större besparing med Nibe, 19772kWh mot IVT:s 17280kWh

Detta är ju bara lek med siffror på pappret men det kan väl aldrig skada att ha en pump som är lite överdimensionerad? Sen är det ju en fråga om vad vårt egentliga energibehov är, dom förra ägarna hade inga barn och bodde bara två i huset precis som vi så jag tror inte att vårt energibehov skulle vara mindre än deras.

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2004, 09:13:22 »
I en bil drivs kolvmotorn av bensin eller diesel, i en värmepump av en elmotor.... det finns ett antal experiment och mycket forskning för att få fram effektiva och tillförlitliga rotationsmotorer för bilar.

Ett exempel är Mazdas vankelmotor, vad jag vet den enda rotationsmotorn i seriell tillverkning idag.

Övriga rotations-motortyper, t.ex. turbiner som testas har samtliga haft allt för stora problem med effektivitet och tillförlitlighet.

Detsamma har enligt mina kunskaper varit scrollkompressorns akilleshäl.
De ger sämre verkningsgrad en en kolvkompressor, tillförlitligheten hos en kolvkompressor är dessutom så bra att det inte funnits tillräckliga motiv för att avveckla dessa nu när scrollkompressorernas verkningsgrad börjar närma sig kolvkompressorernas.

I varvtals-styrda kyl/värmemaskiner har dock rotations (scroll) kompressorn visat sig fungera bättre än kolvkompressorerna varför de här står för 100% (?) av de producerade enheterna.

Inom industrin (där jag arbetar) har vi sedan 70-talet kört kolvkompressorer främst för kyla av ställverk. De har "bara gått och gått" , de gånger de havererat kan räknas på ena handen fingrar detta trots att vi haft flera tiotals kylanläggningar i drift under tiotals år.

Kompressorena i dessa maskiner har i och för sig varit av industriell kvalite, men det bevisar i varje fall för mig att det går att bygga kolvkompressorer med en mycket lång livslängd.

På senare tid har vi införskaffat två stora kylmaskiner (total kyleffekt ca 2 000 kW) p.g.a. utfasningen av miljöfarliga kölmedier.

En är av vacumtyp och drivs med ånga!

Den andra är av skruvkompressortyp!

Varför det inte investerats i scrollkompressorer vet jag inte.

Som sagt var börjar nu scrollkompressorerna att vara i närheten av kolvkompressorernas verkningsgrad, framför allt i de högre temperaturområdena, varför man utan tvekan kan satsa på en scrollkompressor.

Jag håller med om att de i teorin borde kunna ha en väl så lång livslängd som en kolvkompressor - inte minst är dess "inslitning" av kompressorhalvorna intressant i motsats till kolvkompressorns "utslitning" av kompressorns kolv/cylinder och ventiler vilket teoretiskt borde resultera i en något sämre verkningsgrad när kompressorn blir sliten.

Om scrollkompressorns halvor verkligen slits in som det påstås borde de därför inte tappa lika mycket i uteffekt över tid som en kolvkompressor.

Härvidlag bedömmer jag dock att skillnaderna är små.

I en scroll med undermålig kvalite eller konstruktion kan dock detta säkert innebära att livslängden inte blir längre, även här finns säker kvalitets-skillnader mellan kompressorer för konsumentledet och de komersiella/industriella kunderna.

Vilken kompressortyp som är bättre kan inte jag ta ställning till, men jag kan ju tydligt se att det fortfarande säljs värmepumpar (t.ex. Bonus) med scrollkompressorer som har en markant lägre verkningsgrad än gängse kolvkompressor-värmepump.

Thermia, IVT och CTC är tre tillverkare som har bra verkningsgrad på sina scrollar, så ett köp av dem bör inte innebära mycket i tappad verkningsgrad.

Jag håller med Buuuurrrr
Citera
Det sägs att de flesta har gått över till scrollkompressorer från att tidgare ha använt kolv och då borde det finnas en hel hög tester som har varit underlag till varför. Är det någon som har sett dessa

Jag tyder detta som om tillverkarna i de flesta fall gått över till scroll p.g.a. följande anledningar:

  • Lägre ljudnivÃ¥
  • KundefterfrÃ¥gan (nytt är bättre)
  • Teoretiskt mer hÃ¥llbar
  • Bättre anpassade för varvtals-styrning
Sista punkten inte minst, då jag antar att alla stora tillverkare har vartals-styrda vätska/vatten-värmepumpar färdigutvecklade och produktionsfärdiga. De väntar nu bara på att de inte skall kunna fortsätta att sälja de värmepumpar av hedenhös-modell som de fortfarande (med stor förtjänst) kan sälja till den "okunniga" allmänheten.

Jag valde själv Nibe med dess kolvkompressor p.g.a. det låga priset och den höga verkningsgraden - ca 10-20 000 billigare än motsvarande konkurrent-maskiner.

För de som köper hela paketet av en och samma leverantör har inte värmepumpens pris så stor betydelse, här är slutsumman helt avgörande - jag har dessutom en känsla av att flera Nibe-leverantörer stoppar den mellanskillnaden i värmepumpens pris i egen ficka genom att lägga sig i nivå med övriga offererande "värmepumpsförsäljare".

I rest my case!

/Rickard



Utloggad Racer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2004, 11:14:40 »
Hej.
Är ny här på forumet. Har arbetat som kylmontör.
Vill bara säga att Kompressorns Start/Stopp är avgörande för dess livslängd och är det som sliter pÃ¥ kompressorn. Det är kolvkompressorns stora nackdel om den är  feldimensionerad. D.v.s att om kompressorn är för kraftig sÃ¥ startar/stoppar den oftare vilket sliter mer. Den värmer upp vattnet för fort och stannar tidigare. Ger höga startströmmar gentemot Scrollkompressorn. En kompressor skall gÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt och helst hinna vila när den är stilla.
En scroll skall också ge mindre effektförlust enligt tillverkarna.

Har fått offerter från IVT (2) o Nibe (1).
På IVT kostade själva pumpen ca 64000:-
På Rinkaby rör kostar en motsvarande Nibe ca 33000:-

Jag håller med Rickard om att säljarna sätter högre pris på Nibe för Totallösningen.
Ni som vill ha helhetslösningar kan jag rekommendera IVT då det skiljer så lite.
Ni som vill "göra det själv" kan jag rekommendera Nibe eller CTC då det inte verkar gå att köpa IVT om man inte gör det genom en installatör.

/ Racer  ;)

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2004, 12:09:32 »
Citera
En scroll skall också ge mindre effektförlust enligt tillverkarna.

De effektförluster som en kompressor av helhermetisk typ (som vi här pratar om i båda fallen) har tillförs till 99% värmebärarkretsen. På så sätt skulle en större effektförlust betyda en lägre verkningsgrad (COP) på värmepumpen.

Fakta är att kolvkompressorn i t.ex. Nibe har en av marknadens bästa COP.

/Rickard

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:IVT eller Nibe?
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2004, 16:40:25 »
Vi skall sätta in ett lite djupare badkar (normalstorlek, inget hörnbadkar) och då kan det vara bra med lite extra varmvatten med IVT.
Och visst känns IVT:n lite modernare men styrsystemet verkar begränsat. Man kan inte alls kan gå in och finjustera på samma sätt som på Nibe.
 


Jag har inte hunnit testa min anläggning fult ut, men om man tar en dush så värmer pumpen varmvattnet fortare än vad man tappar ur (Nibe 1215-8)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!