Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bad och dusch med CTC´s värmepump  (läst 7559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Bad och dusch med CTC´s värmepump
« skrivet: 19 november 2009, 18:56:30 »
Hej!

Efter allt snack om varmvattenproblem med CTC, beslöt jag mig idag för att ta ett bad, eftersom jag haft lite ont i ryggen ett tag. Jag började med att sätta övre pannan till 70º vid "extra VV" och effekten till 6kW. Sedan aktiverde jag "Extra VV" och valde "tid" (120 min), därefter tog jag en kopp kaffe och en macka.

Efter cirka 45 min hade jag 73º i övre pannan och 55º i undre pannan, så därför började jag att tappa upp ett bad åt mig. När badkaret var halvfullt, kröp jag i karet och lät vattnet fortsätta att fylla på tills det var lagom med vatten dvs badkaret var ganska väl fyllt för ett normalt bad.

Det var inga som helst problem med varmvattnet, jag hade kunnat få vattnet så varmt, att det varit alldeles för varmt att ligga i det. Efter badet var jag nere och kollade pannan, 70º i övre och 50º i nedre, samtidigt valde jag bort "Extra VV" och satte elpatronen till 0 kW.

Tre timmar efter badet hade jag 67º i övre pannan och 42º i nedre pannan. Att bada eller dusch kan inte vara något problem, om man bara vet hur anläggningen fungerar och kan ställa in den efter sina behov.
Jag hade hur lätt som helst tappat upp ett nytt badkar direkt efter mitt eget bad. Det här badet kostade 3kWh på elpatronen, men man behöver nog inte använda elpatronen för ett bad eller i varje fall inte med 6 kW inställt, det är ju bara att prova sig fram, men det räcker nog med att pumpen får gå till 55º hela tiden.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #1 skrivet: 19 november 2009, 21:20:13 »
Det räcker ju inte med att ställa in den rätt. Problemet är ju att de flesta vill spara på elen med vp och inte vill köra med elpatron. Sen att det inte blir så många pengar på ett år är en annan sak.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #2 skrivet: 19 november 2009, 21:48:15 »
ryggbesvär SKALL botas med ett varmtbad!!!!  Thumbsup Thumbsup kan man dessutom möta upp med nÃ¥gon typ av hojtarolja invärtes samtidigt sÃ¥ är man som en ny människa efterÃ¥t!!! hoppas ryggen blir bättre!!!!

SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #3 skrivet: 19 november 2009, 22:45:34 »
Det räcker ju inte med att ställa in den rätt. Problemet är ju att de flesta vill spara på elen med vp och inte vill köra med elpatron. Sen att det inte blir så många pengar på ett år är en annan sak.
Jag har aldrig haft några problem med varmvatten, trots att elpatronen är bortkopplad i stort sett alltid.
Men många vill tydligen stå länge i duschen eller ligga i varmvatten i badkaret, och då är det ju bara att välja vad man ska spara på, el eller varmvatten eller något annat.
Elpatronen är ju till för att kompensera de som har låga framledningstemperaturer men ändå vill ha gott om varmvatten, då har man i vissa lägen att välja mellan elpatron eller kyliga bad.
Det kostar inte mycket, de 3 kilowattimmarna jag använde var nog betydligt mer än vad som var nödvändigt, det behöver säkert inte vara över 70º i pannan utan det kanske till och med räcker med bara pumpen för att bada. Jag konstaterar bara att det är inga problem med varmvatten, om man bara vet hur man ska hantera apparaterna.

Jag har faktiskt fortfarande, efter 8 timmar utan elpatron, 55º i övre pannan. En del av värmen här, har väl gått över till nedre pannan och värmt huset.

//Ronnie
« Senast ändrad: 19 november 2009, 22:53:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #4 skrivet: 19 november 2009, 23:03:09 »
Hej,

Helt enig med Ronnie. Inga problem med varmvatten bara man lär sig utnyttja möjligheterna. Man kan inte få allt. Antingen låter man elpatronen köra lite eller så planerar man sitt behov och använder extra VV funktionen eller så får man dusha lite kallt emellanåt...

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #5 skrivet: 19 november 2009, 23:04:26 »
visst kan man få gott om VV i en ctc. men det största problemet är att det krävs en del justeringar så fort man vill ha VV.
tex, att sätta på el-patronen, extra VV m,m. vänta 20min eller mer för att kunna bada.
visst kan man göra de. men det är ganska många som inte vill bry sig.utan när dom vill bada så vill dom bara vrida på kranen och krypa ner i badet.
och ska man ha elpatronen aktivt för jämnan på en konstant hög temperatur, då blir det dyr.

/Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #6 skrivet: 19 november 2009, 23:38:37 »
Ja, det kan krävas lite förberedelser om man vill bada, men det gör det ju när man ska laga mat också.
Vill man inte ha det så, fixar man en spetsberedare, så är bekymren ur värden.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Eson73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #7 skrivet: 20 november 2009, 00:19:57 »
Håller med dig Ronnie, går att lösa varmvattenfrågan med lite handhavande på kontrollpanelen. Men eftersom jag har anläggningen i garaget med en kulvert till fastigheten så blev det ett väldigt springande ut och in i garaget så fort lilltösen skulle bada. Men har numera löst det hela genom att montera ur kontrollpanelen ur elpannan och fräsa in den i tvättstugeväggen inne i kåken, ligger väldigt nära badrummet. En vanlig låååååång data tp-kabel är det enda som behövs. Funkar ypperligt, dessutom har jag ju jättekoll på alla värden på min kära värmepump utan att tillbringa hela kvällen ute i garaget.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #8 skrivet: 20 november 2009, 14:12:42 »
Hej

Vad är det som händer när man drar igång "Extra VV"? VP drar igång en 55 körning för underpannan, vad händer när den uppnått det (eller VPin är 48 för oss med nyare VP)? Stannar den en liten stund för att sedan återigen jobba mot 55 grader?

Vidare, jag kan inte välja bort elpatron vid Extra VV drift, utan bara välja ett gradantal mellan 55-80 grader. Hur gör man om man vill ha "Extra VV" endast med hjälp av värmepumpen? Antar även att detta gradantal är för tempen i övre pannan?

Hälsningar

Heidrun

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #9 skrivet: 20 november 2009, 14:57:52 »
Vid "Extra VV" kör pumpen som om det vore sommar, dvs den går över till sommardrift och kör mellan 50 och 55 grader under tiden som "Extra VV" gäller.
Under "Inställningar" vid "Extra VV elpanna ºC" kan du ställa in en temperatur som bara gäller under varmvattenkörningen.
Vill du att elpatronen inte ska vara med vid varmvattenkörningen, sätter du effekten till noll vid "Elpanna max kW".

Förutsättningen för att elpatronen ska hjälpa till vid "Extra VV" är att den inte är frånkopplad genom att man har satt effekten till noll. Har man den normalt bortkopplad, får man inte glömma att sätta ett lagom högt värde på effekten, om man vill att den ska hjälpa till att köra varmvatten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #10 skrivet: 20 november 2009, 15:16:59 »
Tack för rakt svar.

Sen kan man ju tycka att CTC skulle ha tillåtit en elpatronsstyrning (av/på, antal kW etc) enkom vid Extra VV som inte styrs av den generella inställningen för elpatronen då en del kanske vill ha lite elspets support med låg kW generellt men lite extra kräm vid Extra VV körning.

Tror det är därför många drar sig för just denna funktionallitet (som bevisligen fungerar bra, givet att Ronnies expriment är något att gå på), den är bra men det blir lite för mycket manuellt pillande just där och då.

/Heidrun

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #11 skrivet: 20 november 2009, 19:49:19 »
OK jag tycker inte att det är nÃ¥got större problem. Man fÃ¥r inte bli för bekväm av sig dÃ¥ tappar man kontakten med verkligheten. När jag var barn och man skulle bada fick man gÃ¥ ner i den ouppvärmda källaren fylla den helmanuella tvättmaskinen av märket Junga med vatten sätta pÃ¥ värmen och sedan tappa  i vattnet i Zinkbadkaret eventuellt värma en helvetes massa grytor pÃ¥ vedspisen.

By the way we lived in a shoe box in the middle of the road (like monthy python)

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #12 skrivet: 20 november 2009, 21:08:28 »
Ursäkta om jag är dum eller så men är varmvattnet så dåligt i en CTC att det krävs manuella handgrepp för ett vanligt bad?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #13 skrivet: 20 november 2009, 21:19:35 »
Ursäkta om jag är dum eller så men är varmvattnet så dåligt i en CTC att det krävs manuella handgrepp för ett vanligt bad?

Nej, inte för min del. Men har man typ 30º på framledningen, så kör ju pumpen på det, och med slingvärmare genom pannan med runt 35º på vattnet kan det ju bli lit häftigt att tappa upp ett badkar. Därför finns funktionen "Extra VV", där pumpen kör upp pannan till 55º antingen efter inställt schema eller direkt på inställd tid.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bad och dusch med CTC´s värmepump
« Svar #14 skrivet: 20 november 2009, 21:28:52 »
Ursäkta om jag är dum eller så men är varmvattnet så dåligt i en CTC att det krävs manuella handgrepp för ett vanligt bad?

Nej, inte för min del. Men har man typ 30º på framledningen, så kör ju pumpen på det, och med slingvärmare genom pannan med runt 35º på vattnet kan det ju bli lit häftigt att tappa upp ett badkar. Därför finns funktionen "Extra VV", där pumpen kör upp pannan till 55º antingen efter inställt schema eller direkt på inställd tid.

//Ronnie

Aha, beror på framledningen, själv har jag 43 vid -15 och ca 33 vid 0, då skulle alltså inte en CTC funka så bra för mig.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!