Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Snik-L/V"?  (läst 4616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
"Snik-L/V"?
« skrivet: 25 november 2007, 09:41:15 »
Har någon försökt sig på att koppla in en R410 L/V-pump i befintligt radiatorsystem (på returen), för att på så sätt jobba mot relativt låg temp, utan en massa styr o reglerutrustning?

Anledningen till min fråga är att jag "sitter" på ett par 3 "svårsäljbara" E9DKE L/L-VP, och hyser en vild förhoppning att ev kunna hacka innedelselektroniken att tro att den har fläktmotor etc, när den "bara" får värmeväxla mot radiatorkretsens returvatten (villa från -43 med väl tilltagna radiatorer; framledningstemp @ -26 grad ute = 45 grader, retur = 29 grader). Ginge detta, tror jag att det skulle bli en "marknadsledande" L/V-installation m a p priseffektivitet!

Mvh Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2007, 18:22:34 »
Hej jag hadde själv liknande funderingar för ett tag sedan men insåg snart att så jävla lätt fick det inte vara huvuddunk

ett stort problem blir tydligen vid avfrostningen eftersom att det cirkulerar varmt vatten i växlaren så blir gasen som kommer tillbaka till kompressorn för varm och detta sliter tydligen enormt på kompressorn.

sen är det ju det här med styrningen mellen innedel och ytterdel

men om du letar i trådarna så har jag bestämmt för mej att det finns någon här på frumet som har en liknande anläggning i bruk (om den inte har gått sönder)

mvh


Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2007, 19:42:36 »
Tanken har slagit mig med...

Borde man inte kunna slakta innedelen frÃ¥n allt krimskrams  och stoppa den i en vattentunna, typ som "elpatron"... ?
Naturligtvis är det lämpligt att lämna elen utanför Thumbsup

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2007, 19:49:32 »
Nja det tror jag nog inte sÃ¥ mycket pÃ¥. Men att montera innedelen som vanligt och montera en plattväxlare i serie borde väl kunna gÃ¥ pÃ¥ nÃ¥got sätt  :-\

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2007, 20:06:14 »
Herregud vilka problem ni har .............
Varför inte göra det enkelt med en gång???
Så här skulle jag gjort, ska försöka förklara ordagrant hur man går till väga så att även ni tekniknördar förstår tekniskt hur sånt här fungerar.

Man tar innerdelen och tar bort plastkåpan och försöker plocka bort fläktmotorn och all elektronik i den sida som ej anslutningsrören sitter i elementet, böj anslutningarna rakt bakåt 90 grader och anslut dessa till utedelen som givetvis måste placeras ute. Det går bra att använda både 3 eller 5 meters rörkit till detta finns bla på onzza att beställa.
Vaccumsug maskinen och öppna kranarna så är den biten fixad, sen är det bara att böja ut givaren som sitter på innerdelens övre hälft så att den inte känner av elementtemperaturen för numera så har vi ju ingen fläkt i denna maskin längre.
Nu kommer det svåraste, nämligen att växla över till radiatorvattnet Sc:,h Sc:,h
Man införskaffar sig en acctank och delar den på mitten så att den blir ca 1 meter hög sen tar man försiktigt och stoppar ner innerdelen i vattnet, man kan ha rören som går ut rakt bakåt som stopp så att den inte kommer ner för långt den kan så att säga hänga på dessa rör på kanten om jag förklarar mig tydligt.
Acc tanken är ansluten mot radiatorsystemet så att man kör ett sk. öppet system den enda haken är acc tanken måste placeras på högsta punkten.
SvÃ¥rare än sÃ¥ här behöver det inte vara :o, allt annat är lull lull som man kan välja till  a:gl
Dessutom fjärrkontrollstyrt från tv-soffan :,v(
« Senast ändrad: 12 december 2007, 20:08:10 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2007, 21:38:30 »
Sen kan man ju sälja dem också. Panasonic byter ju utedelen om man får h16 så det är ganska riskfritt att köpa dem...

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2007, 21:47:58 »
Herregud vilka problem ni har .............
Varför inte göra det enkelt med en gång???
Så här skulle jag gjort, ska försöka förklara ordagrant hur man går till väga så att även ni tekniknördar förstår tekniskt hur sånt här fungerar.

Man tar innerdelen och tar bort plastkåpan och försöker plocka bort fläktmotorn och all elektronik i den sida som ej anslutningsrören sitter i elementet, böj anslutningarna rakt bakåt 90 grader och anslut dessa till utedelen som givetvis måste placeras ute. Det går bra att använda både 3 eller 5 meters rörkit till detta finns bla på onzza att beställa.
Vaccumsug maskinen och öppna kranarna så är den biten fixad, sen är det bara att böja ut givaren som sitter på innerdelens övre hälft så att den inte känner av elementtemperaturen för numera så har vi ju ingen fläkt i denna maskin längre.
Nu kommer det svåraste, nämligen att växla över till radiatorvattnet Sc:,h Sc:,h
Man införskaffar sig en acctank och delar den på mitten så att den blir ca 1 meter hög sen tar man försiktigt och stoppar ner innerdelen i vattnet, man kan ha rören som går ut rakt bakåt som stopp så att den inte kommer ner för långt den kan så att säga hänga på dessa rör på kanten om jag förklarar mig tydligt.
Acc tanken är ansluten mot radiatorsystemet så att man kör ett sk. öppet system den enda haken är acc tanken måste placeras på högsta punkten.
SvÃ¥rare än sÃ¥ här behöver det inte vara :o, allt annat är lull lull som man kan välja till  a:gl
Dessutom fjärrkontrollstyrt från tv-soffan :,v(

tjeena!!
det finnes platt v växlare att köpa som funkar !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2007, 01:21:19 »

ett stort problem blir tydligen vid avfrostningen eftersom att det cirkulerar varmt vatten i växlaren så blir gasen som kommer tillbaka till kompressorn för varm och detta sliter tydligen enormt på kompressorn.


Vad skulle gränsen vara för att vara för varmt ?
Kolla in t.ex Airwell, det är en  on/off med plattis som är f.d L/L men som säljs som L/V, som kan kopplas pÃ¥ just detta sätt, där finns det inget om att det skulle vara fö varmt för kompressorn.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #8 skrivet: 14 december 2007, 23:10:26 »

hei
Det burde være enklere Ã¥ avfroste en luft/vann da en benytter den lagrede energien i vannet  til Ã¥ avfroste med. Min ombyggede luft/luft til luft vann har fungert perfekt i 3 Ã¥r nÃ¥ uten noen problemer.   
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #9 skrivet: 15 december 2007, 20:37:29 »

hei
Det burde være enklere Ã¥ avfroste en luft/vann da en benytter den lagrede energien i vannet  til Ã¥ avfroste med. Min ombyggede luft/luft til luft vann har fungert perfekt i 3 Ã¥r nÃ¥ uten noen problemer.  

Hej, hur har du gjort detta, kan du tänka dig att dela med dig av detta?

Jag är själv intresserad av något sådant.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2007, 03:17:06 »

hei
Det burde være enklere Ã¥ avfroste en luft/vann da en benytter den lagrede energien i vannet  til Ã¥ avfroste med. Min ombyggede luft/luft til luft vann har fungert perfekt i 3 Ã¥r nÃ¥ uten noen problemer.   

Det är bus enkelt att bygga en L/V on/off men en Inverter L/V är en helt annan sak.

//Rickard

Utloggad TomasF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Blanka
    • TräbÃ¥tsakuten
SV: "Snik-L/V"?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2007, 23:27:31 »
Hej
jag har en LL fult ombyggd till LV sedan 1.5 Ã¥r. Se LÄNK Fortfarande har jag inte orkat fixa sÃ¥ att fläktmotorn kan stoppas. Det var svÃ¥rt att fÃ¥ gasmängden rätt. I normal drift sÃ¥ funkade det stabilt hela förra vintern. Ta i trä. Inverterstyrningar är komplexa, jag tror det behövs tur för att lyckas med konverteringen.     /Tomas F.
« Senast ändrad: 16 december 2007, 23:29:49 av TomasF »
Har byggt egen L/V

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!