Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Simulera borrhÃ¥l  (läst 1356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Simulera borrhål
« skrivet: 31 oktober 2014, 05:47:17 »
Hittade nu en programvara som kan användas för att simulera borrhål. Ngn som brukar räkna/simulera borrhål?

http://www.equa.se/index.php/en/ida-ice/extensions/borehole

Sist när jag räknade på en villa räknade jag med ett utbyte på max. 50 W/m. Men man kan räkna mer nogrannt som jag nu konstaterar ...

... men i regel krävs ju att man vet hur "marken" är uppbyggd ... att man vet hur alla skikt ser ut, hur "tjocka" att de är osv. och det kan man bara veta om man har gjort en undersökning ....
« Senast ändrad: 31 oktober 2014, 05:54:09 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Simulera borrhål
« Svar #1 skrivet: 03 november 2014, 18:25:51 »
Men för att man kan simulera borrhåll måste man ju veta hur marken/ alla marklager osv. ser ut och hur tjocka de är osv. ... och då krävs det en provborring ..... annars blir det svårt att siulera exakt ...

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Simulera borrhål
« Svar #2 skrivet: 08 november 2014, 20:05:19 »
Jag har inte använt det programmet du hänvisar till då det gäller borrhål, däremot beräkningar då det gäller byggnader (IDA ICE).

Jag använder normalt EED - Earth Energy Designer, vilket de flesta som något så när seriösa använder då det gäller större borrhålslager. Däremot är det kanske på G ett nytt program inom området (här i Sverige). Finns flera men jag skulle tro att just idag är nog EED bland de bättre. Relativ billig också, http://www.buildingphysics.com/index-filer/Page1099.htm

En termisk test av ett borrhål kostar idag kanske 40 000 kr, beror kanske på var i landet och tillgång till utrustningen. Men även här är det på G med en annan metod som kommer att testas under kommande år. Mer avancerad och den finns kvar i borrhålet under resterande tid.
5,5 kWp, solpanel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!