Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ vatten  (läst 10672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjogus56

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Fylla på vatten
« skrivet: 12 april 2010, 01:06:14 »
Hej!

Jag har en Daikin och undrar om det finns nÃ¥gon som begriper sig pÃ¥ luftvärmepumpar som kan hjälpa mig lite - jag är nämligen helt okunnig om detta  :)

Grejen är att jag har lite lågt tryck i systemet och skulle behöva fylla på mer vatten - hur gör jag?

Jag har visserligen hittat själva kranen för att fylla på - men i manualen står det att man stänga nån ventil ut från hydroboxen, och spola systemet tills rent vatten kommer ut genom avtappningsventilen. Och jag har ingen aning om vilka ventiler detta är.

Jag bifogar en bild på min anläggning där jag ringat in ett par huvudmisstänkta ventiler som jag misstänker har med saken att göra.

En annan fråga: finns det något mer underhåll av anläggningen som jag bör utföra? Jag har som sagt noll koll på sånt här, men jag vill ju inte att grejerna ska gå sönder för att jag inte skött om dom...

Tack på förhand!

/BG

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på vatten
« Svar #1 skrivet: 12 april 2010, 09:20:19 »
Bägge ventilerna ärju öppna och ingen ser ut som en påfyllnadsventil. (A) ser dessutom ut som en filterball (ventil med inbyggt filter). Kolla efter en ventil som ser ut så här och sitter mellan radiatorsystem och tappvattensystem:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på vatten
« Svar #2 skrivet: 12 april 2010, 13:51:59 »
Påfyllningsventilen för radiatorsystemet bör ju sitta på en kallvattenledning. Kan inte heller se ng påfyllningsventil. Kolla om det inte sitter ngn ovanpå vv-beredaren.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fylla på vatten
« Svar #3 skrivet: 12 april 2010, 14:34:57 »
Jepp, kolla om inte kallvattnet in i beredaren gör en avstickare nånstans in i radiatorkretsen.
Hittar du ventilen behöver du bara öppna den tills trycket blir bra, du skall inte spola ur systemet med icke syrefritt vatten i onödan, undrar om din instruktion bara avser fyllning av systemet direkt efter installation?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bjogus56

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Fylla på vatten
« Svar #4 skrivet: 12 april 2010, 16:15:23 »
Tack för svaren!

Jag har tagit del, men ej förstÃ¥tt  ;)

Jag är som sagt fullständig nybörjare på sånt här.

När ni säger "påfyllnadsventil", menar ni då själva "kranen" för att fylla på vatten? Den har jag hittat nämligen, den sitter högt uppe i taket vid vattenledningen och syns inte på bilden. Men jag vågade inte skruva på den eftersom manualen hade en massa instruktioner om att en ventil skulle stängas och nån avtappningsventil öppnas och att man skulle spola rent systemet och hålla på...

Men ni menar alltså att jag bara ska skruva på vattnet tills önskat tryck är uppnått? Och att jag ska strunta i manualens tjafs om att öppna och stänga diverse ventiler?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på vatten
« Svar #5 skrivet: 12 april 2010, 16:18:22 »
Men ni menar alltså att jag bara ska skruva på vattnet tills önskat tryck är uppnått? Och att jag ska strunta i manualens tjafs om att öppna och stänga diverse ventiler?

Jepp, den där instruktionen är som sagt för påfyllnad första gången, sen ska inte systemet spolas ur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjogus56

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Fylla på vatten
« Svar #6 skrivet: 12 april 2010, 16:21:06 »
Jepp, den där instruktionen är som sagt för påfyllnad första gången, sen ska inte systemet spolas ur.

Aha! Det låter ju bra, stort tack för hjälpen!

En sista fråga då: Kräver dom här prylarna nån slags regelbunden underhåll? Ska man rengöra några filter eller liknande? Eller kan man lugnt lämna grejerna ifred så länge allt funkar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på vatten
« Svar #7 skrivet: 13 april 2010, 07:34:46 »
En sista fråga då: Kräver dom här prylarna nån slags regelbunden underhåll? Ska man rengöra några filter eller liknande? Eller kan man lugnt lämna grejerna ifred så länge allt funkar?

Grejorna brukar vara relativt underhållsfria men du gör klokast i att sätta dig in i hur värmepumpen funkar, du ska ju sköta om den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fylla på vatten
« Svar #8 skrivet: 13 april 2010, 08:10:34 »
HÃ¥ller med.
Kolla upp var du har dina filter, det brukar finnas, och de skall rengöras typ en gång/år, ser du att de inte blir smutsiga så kan du göra det mindre ofta.
I övrigt kan det vara bra att ha koll på elförbrukningen på värmepumpen, med en separat elmätare (se min signatur) och skriva upp den t.ex. månadsvis eller några gånger/år så du ser om förbrukningen av någon anledning börjar rusa i höjden.
Det är inte alltid man annars upptäcker att någonting håller på att gå snett med en värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på vatten
« Svar #9 skrivet: 13 april 2010, 20:32:09 »
En sista fråga då: Kräver dom här prylarna nån slags regelbunden underhåll? Ska man rengöra några filter eller liknande? Eller kan man lugnt lämna grejerna ifred så länge allt funkar?

Grejorna brukar vara relativt underhållsfria men du gör klokast i att sätta dig in i hur värmepumpen funkar, du ska ju sköta om den.

Skulle tro att du har en stor "mutter" på bild A då stänger du alla kranar och öppnar muttern, under den sitter ett litet "fingerborgsformat" filter detta rekomenderas att du tömmer 1 gång om året, tror även att du fått en liten "specialtång" med för att ta bort filterlåsningen. Jag gjorde detta efter 1 år som rekomenderas men det var ogjort arbete för det var hu rent o fint som helst.

Hör du inte ett lite porlande ljud i din anläggning när cirkpumpen går fö? Det brukar komma när nytt friskt o syrerikt vatten kommit in i anläggningen, detta luftar du isf ut genom att ta bort kåpan på innedelen och öppnar en liten svart fnörk länst uppe på den.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla på vatten
« Svar #10 skrivet: 14 april 2010, 09:10:30 »
Luftnippen fick jag uppfattningen skall vara lite öppen, jobbig att demontera kåpan för att lufta
systemet, för övrigt är behovet att fylla på vatten i systemet sekundärt om inga läckor förekommer.. ^-^
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!