Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: CarMan skrivet 25 april 2005, 22:10:02

Titel: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: CarMan skrivet 25 april 2005, 22:10:02
Satt o titta lite på hur AC kompressorer i bilar är konstruerade.
det finns ju idag effektstyrda kolvkompressorer till ac-agregaten. kan kan ju inte styra kompressorns hastighet då den styrs av motorns varvtal.
men man styr då iställer hur mycke kolvarna ska öppna, viket är en mycker enkelkonstruktion som är svårt att berkriva i text. :,v(

man kan ju undra varför dom inte har dena typ av kompresorer i värmepumpar Sc:,h
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: Rickard skrivet 26 april 2005, 08:01:48
Det försämrar förmodligen verkningsgraden, nåt vi inte bryr oss om när det gäller bilkyla, men som är "superviktigt" i egnahemsapplikationer.

Lite konstigt att vi fokuserar så på enonomi när det gäller hemmet, men inte vad gäller bilen  Sc:,h (om det jag tror stämmer)
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: Norr skrivet 26 april 2005, 09:34:49
I bilen har det handlat mest om att få liknande effekt oavsett varvtal. Gamla kompressorer som inte reglerar slaglängden kan ta ganska många hk vid motorns maxvarv, 7-10hk är inte ovanligt.

Men med fler rörliga delar minskar livslängden där även miljön i motorrummet kanske inte direkt är gynnande med vibrationer och kraftiga temperaturskillnader. Ponera att en bil ska rulla 30000 mil, med en medelhastighet på 75km/h och brukandetid på 25% (högt antagande!) i snitt för kompressorn ger en drifttid på 1000h. Inte alla kompressorer i bilarna som fixar detta men det ger en liten vink om skillnaden i förväntad livslängd.
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: CarMan skrivet 26 april 2005, 17:39:11
Det försämrar förmodligen verkningsgraden, nåt vi inte bryr oss om när det gäller bilkyla, men som är "superviktigt" i egnahemsapplikationer.

Lite konstigt att vi fokuserar så på enonomi när det gäller hemmet, men inte vad gäller bilen  Sc:,h (om det jag tror stämmer)

i mitt huve så tycker jag att man borde få högra cop med en effektstyrd kompressor. konstruktionen är så enkel så jag tror inte livslängden påverkas.
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: Norr skrivet 26 april 2005, 19:05:36
Varför inte varvtalsreglera istället för ex deplacementsändringar? Sådana möjligheter finns ju inte lika enkelt på en remdriven i fordon. Spontant känns det som att det enda man tjänar in är färre start & stopp!
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: CarMan skrivet 26 april 2005, 19:37:35
Varför inte varvtalsreglera istället för ex deplacementsändringar? Sådana möjligheter finns ju inte lika enkelt på en remdriven i fordon. Spontant känns det som att det enda man tjänar in är färre start & stopp!

med lägre effekt kan jag se till att inte få för varmt vaten ut till golvvärmen utan att ha ett tempstom som drar upp antalet starter.

i bilar andvänsd metoden för att inte få rtt ryck vid start av kompressorn & för att hålla en jämn temp på förångaren, iställer för att starta o stoppa för att håla jämn temp.
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: Norr skrivet 26 april 2005, 20:17:36
I bilar gjorde man förr så att vid hög trottelvinkel slogs kompressorn ifrån för att ev inte stjäla från den önskade höga effekten som vanligtvis utvinns på höga varv. I bilar som har kompressorer med variabelt deplacement är en vanlig reglering ex mellan 5% och max och på köpet fås en mjukare start, men start och stopp finns fortfarande kvar.

Många här verkar vara COP:ister  ;)  så intresset är nog lågt för en sådan lösning, framförallt när kompressorer i bilar inte tilltalar en vad gäller livslängden. Intressant blir det först när radiatorvolymen är alltför klent tilltagen mot VP-effekten. Dessutom "finns ju redan" en varvtalsstyrd kompressor!
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: CarMan skrivet 26 april 2005, 22:35:55
I bilar gjorde man förr så att vid hög trottelvinkel slogs kompressorn ifrån för att ev inte stjäla från den önskade höga effekten som vanligtvis utvinns på höga varv. I bilar som har kompressorer med variabelt deplacement är en vanlig reglering ex mellan 5% och max och på köpet fås en mjukare start, men start och stopp finns fortfarande kvar.

Många här verkar vara COP:ister  ;)  så intresset är nog lågt för en sådan lösning, framförallt när kompressorer i bilar inte tilltalar en vad gäller livslängden. Intressant blir det först när radiatorvolymen är alltför klent tilltagen mot VP-effekten. Dessutom "finns ju redan" en varvtalsstyrd kompressor!

man har fortfarande ingen ac vid full trottel
Titel: SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
Skrivet av: Norr skrivet 27 april 2005, 09:35:23
man har fortfarande ingen ac vid full trottel
Lite OT, säkerligen vid "stämpling" och det är ju upp till varje tillverkare hur de vill styra detta, men nya bilar är klart komfortablare vad gäller temperaturen i kupén i Tyskland sommartid... Jag hade en bil med ej justerbart deplacement i kompressorn som bröt, enligt manualen, vid cirka 70% trottelvinkel...varmt...   :)