Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IgÃ¥ngkörning av frikyla!  (läst 2072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Igångkörning av frikyla!
« skrivet: 09 december 2015, 19:26:13 »
Nu är äntligen mitt system på plats, och jag har börjat göra experiment med igångkörning.

Systemet består av:

1st Kinnan Veneto CRC-84 (i vardagsrum)
2st Kinnan Veneto CRC-54 (i sovrum)
1st Wilo Stratos 25/1-6 cirkulationspump

Varje konvektor har en tempsensor på väggen, samt en tempsensor på returröret för köldbäraren. Pumpen har flödessensor, trycksensor och tempsensor inbyggd.

Jag styr pumpen från en RaspberryPI via modbus, samma sak med konvektorerna (obs, detta är ej standardutrustning på konvektorerna).

Findings so far är:
1: Jag har massa luft i systemet :-). Detta måste förstås lösas. Varje gång jag slår på eller av pumpen så porlar det friskt, ungefär som om någon spolat i toaletten.
2: Fläktarna är nästan helt ljudlösa. Jag måste verkligen stanna upp och lyssna för att höra om de är på eller inte.
3: Cirkulationspumpen är mycket tyst även den.
4: Det blir väldigt kallt i rummet när man drar på på vintern :-).
5: Det blir (som väntat och beräknat) lite dåligt flöde om man bara kör stratos-pumpen. Här måste jag dock mäta under mer kontrollerade former för att kunna säga nåt säkert. Men det verkar som att min ursprungliga plan att försöka koppla så att bergvärmepumpens brinepump tvångskörs när man vill ha maximal frikyla verkligen behövs. Dock får man nog några kilowatt kyleffekt även med enbart Stratos-pumpen, så många dagar om året behöver nog stora pumpen inte tvångsköras.

Synpunkter, feedback mottages tacksamt!




Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Igångkörning av frikyla!
« Svar #1 skrivet: 09 december 2015, 20:14:35 »
Har/hade samma problem som dig nr 1.

Då rörisen nu senast var hit frågade han om det kylde nåt? Jovisst sa jag, men förstår mig inte så mycket vad allt betyder på cp:n. Fick då reda på att man kunde lufta med den, så nu är det Ännu kallare än tidigare då jag kylde ett par dagar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igångkörning av frikyla!
« Svar #2 skrivet: 09 december 2015, 23:10:32 »
Uppdatering:

Verkar komma upp i ca 1000L/h i flöde med bara Stratos-pumpen. Om jag dessutom drar igång bergvärmepumpens (Nibe 1155) cirkulationspump, så får jag drygt 2000L/h i flöde totalt i systemet, vilket är mycket nära mitt beräknade flöde! Det är något sämre, men det tror jag beror på att jag underskattat tryckfallet i kopplingarna nära konvektorerna.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Igångkörning av frikyla!
« Svar #3 skrivet: 13 december 2015, 22:51:59 »
Kul att du är igång.

Jag ägnade väl närmare en dag åt att lufta - sprang som en galning upp och ner för trappan - körde lite, luftade, körde lite luftade.... Byggde till och med en egen luftningsnippel med slang för att slippa slabbet. Fick fylla på ny brine hela tiden. Men till slut tystnade det.

Jag hade nog lite för dåligt fall på de horisontella rören så det blev svackor.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!