Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terladdning av borrhÃ¥l  (läst 5464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
Återladdning av borrhål
« skrivet: 21 december 2010, 21:41:30 »
Hej, jag har länge gÃ¥tt och funderat pÃ¥ en enkel Ã¥terladdning av borrhÃ¥let. Jag har läst endel om solfÃ¥ngare mm, men min ide som jag inte har möjlighet att testa än är följande:  Man svetsar ihop 3 st plana element där dom yttre agerar vanliga radiatorer och de i mitten används för vätskan till borrhÃ¥let. Man fÃ¥r se till sÃ¥ att de är tätt pÃ¥ sidor och ovanpÃ¥ sÃ¥ man fÃ¥r sÃ¥ mycket värme som möjligt till mittelementet.

Tanken är ju kallare det är ju mer laddar man tillbaka istort sett gratis utan några större ingrepp i systemet. Skulle va kul om nån kunnig person kunde prova denna grej då jag känner att detta borde funka skapligt för att höja kanske 2-3 grader på borrhålets temp.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 22:16:26 »
Hej, jag har länge gÃ¥tt och funderat pÃ¥ en enkel Ã¥terladdning av borrhÃ¥let. Jag har läst endel om solfÃ¥ngare mm, men min ide som jag inte har möjlighet att testa än är följande:  Man svetsar ihop 3 st plana element där dom yttre agerar vanliga radiatorer och de i mitten används för vätskan till borrhÃ¥let. Man fÃ¥r se till sÃ¥ att de är tätt pÃ¥ sidor och ovanpÃ¥ sÃ¥ man fÃ¥r sÃ¥ mycket värme som möjligt till mittelementet.

Tanken är ju kallare det är ju mer laddar man tillbaka istort sett gratis utan några större ingrepp i systemet. Skulle va kul om nån kunnig person kunde prova denna grej då jag känner att detta borde funka skapligt för att höja kanske 2-3 grader på borrhålets temp.

Vad hade du tänkt värma de yttre radiatorerna med?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 22:27:31 »
själva klumpen används som ett vanligt element exempelvis där pumpen står och dom yttre elementen tar värmen från vanliga elementkretsen, blir det kallare ute så skickar de ut mer varmvatten, ju mer laddas tillbaka. De ska fungera som en värmeväxlare typ.
« Senast ändrad: 21 december 2010, 22:30:49 av nisse175 »

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 22:39:57 »
Hej nisse!

Generellt är det mycket oekonomiskt att Ã¥terladda ett borrhÃ¥l. Verkningsgraden torde vara lägre än pÃ¥ en gammal tvÃ¥taktare. Jag Ã¥terladdar borran med frikyla större delan av sommaren, när jag Ã¥terladdar som värst sÃ¥ kommer temperturen upp i 7-8 ºC. Om frikylan slutar gÃ¥ under en kall dag sÃ¥ är temperaturen tillbaka pÃ¥ normala 6 ºC inom ett dygn. 

För mig känns det lite som en piss i havet.

Men... det finns säkert undantag. Om det är underdimensionerat, borrat tätt, liten vattenföring och lite (över)tro på det man gör så kanske.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 22:42:39 »
Som jag tolkar det (kan vara fel) så vill du att huset ska värma hålet,eller?

Verkar vansinnigt. :o

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #5 skrivet: 21 december 2010, 22:43:43 »
själva klumpen används som ett vanligt element exempelvis där pumpen står och dom yttre elementen tar värmen från vanliga elementkretsen, blir det kallare ute så skickar de ut mer varmvatten, ju mer laddas tillbaka. De ska fungera som en värmeväxlare typ.

Jag tror du bör ta dig en funderare till.  ^-^

Värmen du överför till brinen måste ju tas nånstans ifrån, ditt rum kommer att bli kallare, så det kommer definitivt inte att bli gratis, och det finns ingen chans att du skulle kunna värma brinen några 2-3 grader.

Ta min VP som exempel, den levererar just nu ca 10 kW, med en inmatad effekt av ca 3 kW, dvs den tar ut 7 kW från borrhålet, och det sänker temperaturen på brinen ca 4 grader. Om jag skulle värma upp brinen säg 2 grader skulle jag behöva mata ut 3,5 av de 10 kW som pumpen avger, dvs kvar till huset skulle det bara bli 6,5 kW.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 22:46:11 »
Kanske inte är riktigt tydlig med det jag funderar på? Men tanken är att själva temhöjningen blir nu när det är kallt, på sommarn så släpps ingen värme ut (om de inte blir kallt) och då återladdas inget heller.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #7 skrivet: 21 december 2010, 22:59:16 »
Kanske inte är riktigt tydlig med det jag funderar på? Men tanken är att själva temhöjningen blir nu när det är kallt, på sommarn så släpps ingen värme ut (om de inte blir kallt) och då återladdas inget heller.

Jamen det är ju nu du behöver värmen i huset, inte att mata ut den i kollektorn igen. Om du vill få upp tempen på kollektorn är väl det enklaste att bara stänga av VP:n eller köra på enbart tillskott? Nettoresultatet blir ju detsamma.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #8 skrivet: 21 december 2010, 23:04:51 »
Ingenting är gratis, allra minst energi...

Tror du inte att det går åt mer energi att värma urberget under huset än vad du kan tillgodo göra dig genom den eventuella höjningen av brinetempen?



Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #9 skrivet: 22 december 2010, 07:14:28 »
Jag har en kompletterande fundering generellt runt återladdning etc.

En rekommendation är ju att ha ungefär 3 grader diff på VB (ofta är ju returen minusgrader)

Vad innebär det om man exvis ha en högre diff ibland (det går ju lite upp och ner) kanske 3,5 graders diff. "dränerar" man borrhålet på energi? kan det bli så att i slutet på vintern så får man ingen energi från hålet?

Och slutligen - behöver man verkligen återladda ett borrhål? Jag har tydligen mycket vatten i hålet.

MVH Peter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #10 skrivet: 22 december 2010, 08:25:58 »
Kanske inte är riktigt tydlig med det jag funderar på? Men tanken är att själva temhöjningen blir nu när det är kallt, på sommarn så släpps ingen värme ut (om de inte blir kallt) och då återladdas inget heller.

Du och Martin Helgesen borde gå en grundläggande fysikkurs
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38247.0
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #11 skrivet: 22 december 2010, 08:54:35 »
Jag har också provat återladdning, men trots perioder med 28 gr. värme ute så blir det inget mätbart resultat. Berg leder värme alltför bra. Om man inte redan har återvinning på frånluften kan man låta köldbäraren ta värme från den.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Återladdning av borrhål
« Svar #12 skrivet: 22 december 2010, 09:47:59 »
Hej, jag har länge gÃ¥tt och funderat pÃ¥ en enkel Ã¥terladdning av borrhÃ¥let. Jag har läst endel om solfÃ¥ngare mm, men min ide som jag inte har möjlighet att testa än är följande:  Man svetsar ihop 3 st plana element där dom yttre agerar vanliga radiatorer och de i mitten används för vätskan till borrhÃ¥let. Man fÃ¥r se till sÃ¥ att de är tätt pÃ¥ sidor och ovanpÃ¥ sÃ¥ man fÃ¥r sÃ¥ mycket värme som möjligt till mittelementet.

Tanken är ju kallare det är ju mer laddar man tillbaka istort sett gratis utan några större ingrepp i systemet. Skulle va kul om nån kunnig person kunde prova denna grej då jag känner att detta borde funka skapligt för att höja kanske 2-3 grader på borrhålets temp.

Du ska alltså ta upp mer energi ur hålet än vad huset behöver, för att direkt skicka tillbaka en del av energin ner i hålet? Ledsen, det är fel tänkt och du kommer förlora pengar på det. Det sker alltid energiförluster på vägen. Även om energiförluster inte fanns som fysikaliskt fenomen (vilket vore ganska trevligt med tanke på att det då gick att bygga evighetsmaskiner!) så skulle du ÄNDÅ förlora pengar då det går åt energi i kb-cirkpumpen för den extra pumpade volymen brine. Dessutom kommer du ha en investeringskostnad i trippelraddarna som du aldrig kommer få igen.

Det enda tillfället då man, i alla fall i teorin med ekonomiskt utbyte, kan återladda ett borrhål är då du har energi tillgänglig som du ändå inte har någon nytta av, exempelvis energin i övervärme pga solen under sommaren, eller energin i frånluften från husets ventilationssystem. Sen huruvida ens dessa återladdningar i verkligheten går att få ekonomi i, det får någon annan svara på. Personligen tror jag att det är lika optimistiskt som att hälla whisky i badsjön och hoppas att man ska bli lite på lyset när man får en kallsup.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!