Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av cirkpump diplomat optimum G2  (läst 1674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomas68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Justering av cirkpump diplomat optimum G2
« skrivet: 13 februari 2011, 11:41:52 »
Hej,

Jag har problem med att det tjuter i 2st radiatorer när det är kallare än -10 ute. De sitter närmast pumpen i systemet. När jag går in i service menyn och kollar på hastigheten på cirk. pumpen så går den på 100%,
när den sedan går ner på ca 95% så blir det tyst i elementen. Det jag gjort för att slippa problemet är att jag ökat diffen på varma sidan (framledning/retur) från fabriksinställningen på 8grader till 10. Är det någon som vet om det är riktigt att göra så, eller finns det något annat sätt att komma åt problemet? tex. går det att begränsa hastigeten på cirkpumpen så den alldrig går mer än till tex. 95% av hastigheten.
Jag har testat att kört cirkpumpen manuellt och oljudet (tjuter) kommer så fort man går över 90-95% av hastiheten. Jag har tidigare provat att strypa flöden i radiatorerna men det har inte blivit bättre.

Jag Skulle vara väldigt tacksam om någon har någon annan lösning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av cirkpump diplomat optimum G2
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2011, 15:13:30 »
Prova att justera flödet på dessa radiatorer med fast instrypning, går det på ventilen under termostaten så gör det där, annars får man ge sig på returventilen.

Men lite knepigt att cirkpumpen måste gå på 100%?
Har du klena rör eller ettrörsystem?
Kolla även att tempgivarna för framledning och retur visar lika då kompressorn står still.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!