Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump och tappvattenautomat?  (läst 8355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tn1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Värmepump och tappvattenautomat?
« skrivet: 19 maj 2013, 21:12:49 »
Är värmepump och tva en lämplig kombination? Tänker mig att värmepumpen värmer en arbetstank på några hundra liter till vilken tva:n är kopplad (en annan arbetstank sköter värmen). Tva:n lämnar en retur till arbetstanken på 5-10 grader som ju skall värmas upp till ca 40-55 grader. Värmepumpen orkar väl inte höja från 5-10 grader till 40-55 grader "på en gång" utan kommer lämna en retur till arbetstanken som är betydligt lägre än 40-55 grader. Detta skulle resultera i att skiktningen (om man nu kan tala om en sådan) i arbetstanken uteblir och tva:n får arbeta mot kanske 20 grader tills värmepumpen orkat höja tempen i hela tanken...Hur löser man detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2013, 06:57:44 »
Om du tillför värmen från värmepumpen mitt i tanken så bör du kunna få ca 50% av tanken som är skiktad varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2013, 13:56:42 »
Tappvattenautomat och en tank om några hundra liter halvvarmt vatten (vad har du, max 50 grader?) är ingen lämplig kombination och det var ju din fråga. För en genomströmningsberedare som det handlar om krävs det rätt stora effekter och därmed hög temperatur. Med dina förutsättningar blir det en låg och växlande temperatur på varmvattnet.

Utloggad tn1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2013, 21:35:19 »
Tack för era svar. Tva:n skall endast förvärma tappvattnet. Slutvärmning sker i vanlig elberedare (för att minska belastningen med riktigt höga temperaturer på värmepumpen). Jag tänker mig att tva:n är en lösning med relativt hög effekt. Jämfört med en mer traditionell lösning med ackumulatortank med inbyggd beredare (där det borde ta längre tid att överföra motsvarande värme från värmepumpen till tappvattnet). Så klart tacksam för ytterligare tipps och funderingar...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2013, 09:26:32 »
Ärligt vet jag inte vad en TVA tillför, jämfört med en tank med slingberedare, förutom en extra cirkpump...  :P

Men har man en acktank utan slinga till övers och vill ha denna för att förvärma varmvattnet med så kan det ev vara ett alternativ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tn1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2013, 22:07:56 »
Tänker mig att en tva klarar långdusch eller störttappning till ett badkar bättre än en beredare med slinga. Klarar verkligen en beredare med slinga (kamfläns) att överföra lika mycket värme som en tva? (förutsätter ca 45 grader i beredaren/in i tva:n).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2013, 22:12:22 »
Tva kommer att ge mera vv än en slinga. Men det är ju enkelt att ha en beredare med stor volym då får du mycket vv fast visst blir det en liten vinst med tva eftersom man kan ha nån grad lägre temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2013, 08:54:09 »
Klippt ur manualen till Nibes "Tappman":

"För att erhålla en godtagbar varmvattenkapacitet
rekommenderas en vattenvolym på minst
150 l och 75 °C panntemperatur."


Nu vet jag inte om Nibes modell har sämre värmeöverföringsförmåga än andra modeller, men om man t ex jämför med CTC-värmepumparna så kräver inte dessa några 75 °C i pannan för att VV-komforten ska bli acceptabel.
Jag tror tvärtom att en kamflänsslinga växlar bättre än en TVA.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #8 skrivet: 22 maj 2013, 17:26:37 »
Låter konstigt för efter vad jag läst på ved forum så lär en tva kunna fixa vv med låg tanktemp och returen till acken blir nästan som inkommande kv. Vet ingen som har en tva och fördelarna med slingor är nog enkelheten men dom måste vara långa för att klara vv med endast 45 graders temp i acken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #9 skrivet: 22 maj 2013, 21:50:09 »
Någon gång har ett test http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16408.msg163238#msg163238 utförts av råd o rön, jag hittar inte testen men i denna tråden skrivs följande:
Citera
Enligt RÃ¥d & Röns test av acktankar, sÃ¥ fick man ut mellan 271 o 289 l vv ur en acktank pÃ¥ 1000 l, med genomströmmningsberedare (slinga). FrÃ¥n 1000 l acktanken med tappvarmvattenautomaten fÃ¥r man hela 967 l. Stor skillnad sÃ¥ledes. Det beror pÃ¥ att värmevxl i tappvatten automaten lämnar i frÃ¥n sig väldigt kallt vatten dvs i princip använder man all energi  i acktanken, medan man med slinga fÃ¥r kvar en hel acktank med ljummet vatten.

http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf

Där är lite vidare diskussion i ämnet med.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Pluto

  • Ingen aning om jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FinspÃ¥ng
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pluto
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #10 skrivet: 09 december 2013, 23:19:33 »
Är värmepump och tva en lämplig kombination? Tänker mig att värmepumpen värmer en arbetstank på några hundra liter till vilken tva:n är kopplad (en annan arbetstank sköter värmen). Tva:n lämnar en retur till arbetstanken på 5-10 grader som ju skall värmas upp till ca 40-55 grader. Värmepumpen orkar väl inte höja från 5-10 grader till 40-55 grader "på en gång" utan kommer lämna en retur till arbetstanken som är betydligt lägre än 40-55 grader. Detta skulle resultera i att skiktningen (om man nu kan tala om en sådan) i arbetstanken uteblir och tva:n får arbeta mot kanske 20 grader tills värmepumpen orkat höja tempen i hela tanken...Hur löser man detta?

tn1
Hur gick det med dina försök med TVA i kombination med värmepump ? 
Har själv funderingar pÃ¥ att ta 45-gradigt vatten frÃ¥n toppen pÃ¥ min 800l  tank, som värms av en luftvattenpump och höja tempen med en mindre el-beredare (30l). FrÃ¥n denna kör jag in 70-gradigt vatten i min TVA.. 
DÃ¥ jag har en blandarventil efter TVA:n som blandar ut vattnet till dusch och kök till 50 grader, räknar jag med att kunna duscha nÃ¥gra pers in vattnet blir för kallt..   
Förresten är det bara tappvattnet i köket som man vill ha lite hett ibland, för att lösa upp fettrester och annat.. Det gÃ¥r alldeles utmärkt att dusha i 45 grader...  som TVA:n ger utan förvärmning.. 
TVA:n är toppen då man inte behöver var ängslig för legionella.. Inget stillastående vatten.
Har ingen skiktning i övre delen av min tank att ta hänsyn till, då jag kör Luft-Vatten via värmeväxlare.
Hur gick det för dig ?? 
Phanasonic CS-E9DKE Luft/luft
SFINX 11 Luft/vatten. 
Kör SFINX + 12 m2 Solfångare via
15m 22mm Solslinga i 800l tank..
Tillskott Vedeldad smalspis Aqua30   10kW ..
ca:140m2 hus på landet

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #11 skrivet: 10 december 2013, 08:34:35 »
Vad är poängen med en TVA jämfört med en slingberedare?
Och varför förvärma tankvattnet ytterligare med en VVB om man sen liks blandar ut det uppvärmda vattnet med kallvatten?
Jag tappar tråden nånstans på vägen. Kan nån förklara vad tanken är?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Pluto

  • Ingen aning om jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FinspÃ¥ng
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pluto
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #12 skrivet: 10 december 2013, 10:54:13 »
Vad är poängen med en TVA jämfört med en slingberedare?
Och varför förvärma tankvattnet ytterligare med en VVB om man sen liks blandar ut det uppvärmda vattnet med kallvatten?
Jag tappar tråden nånstans på vägen. Kan nån förklara vad tanken är?

TVA  Bevarar  skiktningen i tanken, dÃ¥ den lämnar mycket kallare vatten pÃ¥ returen till botten pÃ¥ tanken, vilket är bra för oss som har solfÃ¥ngare.   
+ Att du inte behöver oroa dig för stillastående vatten (legionella).
Vi som kompletterat anläggningen med en Luft-Vattenpump, som ej kan anslutas till  tanken via solslingan, dÃ¥ längd och diameter av denna är för klen, utan kör via värmeväxlare, sabbar skiktningen helt och upptäcker snart att tappvattentempen blir lägre än tidigare....
Då såg den högt placerade el-patronen till att förse tappvattenautomaten TVA:s värmeväxlare med 55 gradigt vatten, genom att klippa till en stund varannan timme.
Alternativet att ställa värmepumpen pÃ¥ 55 grader ut-temp.. blir inte sÃ¥ ekonomiskt under kalla vinterdagar sÃ¥ hur löser man bäst att höja tempen frÃ¥n 45 - 55 grader  tappvattennivÃ¥ dÃ¥ du vill skölja flottet ur stekpannan ??    45 grader ut via tappvatten-automaten, funkar faktisk ok att duscha i, det är den jäkla stekpannan som ställer till det...  tOOmten
Phanasonic CS-E9DKE Luft/luft
SFINX 11 Luft/vatten. 
Kör SFINX + 12 m2 Solfångare via
15m 22mm Solslinga i 800l tank..
Tillskott Vedeldad smalspis Aqua30   10kW ..
ca:140m2 hus på landet

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #13 skrivet: 10 december 2013, 13:30:10 »
TVA  Bevarar  skiktningen i tanken, dÃ¥ den lämnar mycket kallare vatten pÃ¥ returen till botten pÃ¥ tanken, vilket är bra för oss som har solfÃ¥ngare.   
+ Att du inte behöver oroa dig för stillastående vatten (legionella).
En TVA rör väl om betydligt mer i tanken är en slinga gör? annars måste man köra CP til tvan väldigt långsamt ovh då tror jag inte att utgående vatten blir tillräckligt varmt för att det ska vara lönt.

    45 grader ut via tappvatten-automaten, funkar faktisk ok att duscha i, det är den jäkla stekpannan som ställer till det...  tOOmten
Vattenkokare  tummenupp

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump och tappvattenautomat?
« Svar #14 skrivet: 10 december 2013, 16:40:49 »
Vi som kompletterat anläggningen med en Luft-Vattenpump, som ej kan anslutas till  tanken via solslingan, dÃ¥ längd och diameter av denna är för klen, utan kör via värmeväxlare, sabbar skiktningen helt och upptäcker snart att tappvattentempen blir lägre än tidigare....

Varför inte ansluta VPn direkt till tanken då? Då störs inte skiktningen.

Stekpannor av modern typ diskar man med diskmedel och då får man inte ditt problem med fettet, och slipper problemet med att fettet stelnar längre ner i avloppsledningen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!