Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är mitt borrhÃ¥l fruset?  (läst 6926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är mitt borrhål fruset?
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2011, 08:45:55 »
Hej
Borde det inte vara bättre att köra grundvatten direkt till vp om man har 20000 l tim?
Det blir väl alltid plusgrader ifrån borrhålet isåfall. Förutsatt att man kan göra av med
avkylt vatten.

Så har jag också funderat.. Men jag fick förklarat i en tidigare post att det inte behöver innebära ett vidare bra flöde ur hålet, bara att ett tomt hål fylls på med den mängden tills det är fullt, sen har jag problemet med att göra mig av med vattnet, jag har ingen bäck eller liknande inom räckhåll.. Finns det andra lösningar för det? Kan man montera en pump och suga ur vatten ur hålet?
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad sinsib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Är mitt borrhål fruset?
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2011, 11:43:45 »
Du kan anlägga en kräftdamm kanske? :)

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är mitt borrhål fruset?
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2011, 09:48:37 »
Nu kör jag ett experiment, VP har varit avstängd i snart ett dygn, KB pump tvångskör, jag har mätt inkommande färskvatten (grundvatten från borrad brunn) till 5,5 grader. Men KB temp stiger inte högre än 0,6 grader... Är inte det ett tydligt tecken på att mitt hål är fruset. Alltså att jag inte har något kvar av de 20.000 lit/tim som fanns vid borrningen?? Kan jag tina detta hål och få igång flödet?

Mitt hus just nu:

http://www.e-logger.se/pub?brunflo&p=1
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Är mitt borrhål fruset?
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2011, 10:05:33 »
Med tanke på de låga köldbärartemperaturerna är det säkert ett islager runt slangen som behöver tina. Det kan ta något dygn eller två. Men det blir inget bättre flöde för det. 20000 L/h vid borrningen blev det för att vattnet blåstes bort ur borrhålet hela tiden. När man inte gör det är flödet noll oavsett hur mycket is det är i borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är mitt borrhål fruset?
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2011, 10:49:24 »
Det gör väl inget att du får energi som är kallare än 0-du har ju en pump som höjder den temperaturen-en Värmepump!
Vill du ha en högre verkningsgrad som du får om inkommande temperatur är högre så kan du nyttja grundvattentillflödet.
Antingen direkt genom att du värmeväxlar grundvattenflöde i en separat värmeväxlare.
Eller indirekt genom att du nyttjar hålets slangar som värmeväxlare.
Då kan du styra ett uttag av grundvatten ur brunnen så du får över noll grader, is är svårt att pumpa.
Detta kräver en pump i brunnen eller en sugande pump om det går.
Samt ett avlopp som du kan belasta med flödet av det kalla vattnet.
Tillstånd kan krävas!
Lycka till!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!