Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Filterlarm och korta gÃ¥ngtider  (läst 1730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johangryta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Filterlarm och korta gångtider
« skrivet: 12 oktober 2010, 14:28:03 »
Så var det dags för två spörsmål igen angående min Nibe 1145 som är ny sedan i somras. Finns det någon som har kläm på detta?

1. När jag gick in i meny 3.4 idag, larmloggen, mest för att se och lära mig menyerna, stod det "filterlarm 184" och angav tiden för larmet till just den minut som var då. Det fanns säkert 10 rader med filterlarm, alla under samma minut. Klockan gick och filterlarmen fortsatte komma i takt med det. Den avger m.a.o. filterlarm kontinuerligt, hela tiden. Kan inte hitta något i manualen om detta och inte heller i menyerna. Vad är det för larm, hur förebygger och åtgärdar man det?

2. Jag skulle vilja ha längre gångtider och färre körningar och undrar om man kan få till det på något sätt. Nu i mitten av oktober har vi runt 0 på natten och ca +10 på dagen. Pumpen gör ca 25 körningar/dygn just nu, och varje körning är ca 10 minuter. Framledningstempen är 30-31 grader. Kan man på något sätt ställa in så att den har färre starter och istället längre gångtid varje gång? Alternativt kanske sänka framledningstempen för att "tvinga" pumpen att köra längre tid?

/Johan
Nibe Fighter 1145 8 kW, installerad juni 2010. Borrhål 180 m. Borö acktank 500 liter för vv. 200 m2 enplanshus med golvvärme, byggt 2006. Ventilation med värmeåtervinning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Filterlarm och korta gångtider
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2010, 16:32:30 »
1. Har du nån frånluftsmodul?

2. I meny 4.9.3 kan du öka på start kompressor (öka minustalet) till tex -100, tänk på att start tillsats bör vara minst 5 ggr högre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johangryta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Filterlarm och korta gångtider
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2010, 08:26:54 »
Nej, jag har ingen frånluftsmodul (så vitt jag vet...). Ventilationssystemet är helt fristående från värmesystemet i kåken.

Meny 4.9.3, intressant! Vad är det jag gör med pumpen, om jag ökar minustalet där? Vad är det jag "tvingar" pumpen till?

Ligger "start tillsats" under samma meny?
Nibe Fighter 1145 8 kW, installerad juni 2010. Borrhål 180 m. Borö acktank 500 liter för vv. 200 m2 enplanshus med golvvärme, byggt 2006. Ventilation med värmeåtervinning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Filterlarm och korta gångtider
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2010, 09:04:50 »
Nej, jag har ingen frånluftsmodul (så vitt jag vet...). Ventilationssystemet är helt fristående från värmesystemet i kåken.

Meny 4.9.3, intressant! Vad är det jag gör med pumpen, om jag ökar minustalet där? Vad är det jag "tvingar" pumpen till?

Ligger "start tillsats" under samma meny?

Det är fler som fått filterlarm på sin 1145/1245 utan att ha en FLM, så jag antar att det är en bugg i programvaran.

VP:n styrs av gradminuter, det är en summering som görs varje minut, skillnaden mellan ärvärde och börvärde på framledningen adderas varje minut till denna summa. Då summan når startvärde kompressor så startar kompressorn, vid 0 så stannar kompressorn.

Om kompressorn inte förmår att höja ärvärdet över börvärdet som nås till slut startvärde tillsats och elpatron hjälper till. Start tillsats ska ligga under samma meny.

Högre värden (större minustal) gör att VP:n får färre start/stopp, nackdelen om man har för höga värden kan vara att innetemp börjar pendla. COP blir även något sämre då VP:n jobbar upp framledningen lite högre innan den stannar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johangryta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Filterlarm och korta gångtider
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2010, 15:00:40 »
Jag förstår. Inomhustemperaturen är jag inte så orolig för; COP:n däremot vill man ju gärna ha ett högt värde på. Påverkas den mycket?

Vad anser du om 20-25 körningar/dygn vid denna tid pÃ¥ säsongen, med de förutsättningar jag beskriver? För  mycket, eller helt okej och inget särskilt att bry sig om?

Nibe Fighter 1145 8 kW, installerad juni 2010. Borrhål 180 m. Borö acktank 500 liter för vv. 200 m2 enplanshus med golvvärme, byggt 2006. Ventilation med värmeåtervinning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Filterlarm och korta gångtider
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2010, 15:16:44 »
Denna årstid har man som flest start och stopp på maskinen, när det blir kallare går de längre perioder vilket resulterar i färre start/stopp.
Upp till 30 starter/dygn är OK, men runt 20 st anser jag vara mer optimalt om man ser på det antal starter man behöver för att hålla bra komfort (jämn innetemp), utan att det skall slita i onödan på prylarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!