Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fabrikat bvp..  (läst 944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fabrikat bvp..
« skrivet: 04 mars 2013, 15:31:37 »
Hej en bekant ska köpa bergvärmepump och funderade med mig om jag hade tips på märke/fabrikat..
Jag lovade honom att ta upp frÃ¥gan pÃ¥ detta fina forum. SÃ¥ vad säger ni? är det nÃ¥gon skillnad kvalitetsmässigt pÃ¥ de stora aktörerna pÃ¥ värmepumpsmarknaden? Eller är de likvärdiga förutom detaljer med menyer osv.. Eller finns det märken som är kända för att ha mycket problem?  dontknow Mvh

Utloggad SilverRadiator

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • TDS
SV: Fabrikat bvp..
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2013, 16:33:09 »
Nu är jag nog lite partisk, men efter att ha sålt och installerat Nibe, CTC, Bosch och Varmitek så skulle jag välja Nibe 1245 alla dagar i veckan, mycket för displayen. Den är bara bäst att använda, under skalet är det små skillnader på en nibe, ivt eller thermia så det som en användare ser och använder är displayen. Sen gick det bra för Nibe i Energimyndighetens test (även om detta forum sågat testet fullständigt) vilket iallafall är en bonus.

Ur service synpunkt upplever jag ingen större skillnad på dom, alla märken har sina brister och problem, men procentiellt så sticker ingen ut. Då är det bra att det finns en kompettent och framför allt tillgänglig serviceorganisation bakom värmepumpen man väljer, Det har Nibe.
Självupplärd säljare inom bergvärme, golv och väggvärme.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Fabrikat bvp..
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2013, 18:45:43 »
Man skall nog också kolla upp hur den lokala service och försäljningsorganisationen fungerar.

Jag valde tekniskt mellan IVT och Thermia men Thermiakillen ingav inget större förtroende där jag bor så det blev en IVT-pump.

Farsan, som bodde 30 mil bort, valde också mellan dessa två men fick mest förtroende för Thermiakillen så där blev det en Thermiapump!

Och båda blev vi nöjda!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fabrikat bvp..
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2013, 19:13:57 »
Lite partisk är bara förnamnet. Jag säljer ingen och installerar inte heller någon märke.
Men köper inte en BV-pump för displayens skull, viktigare är hur styrningen fungerar och
är utformat, mekaniken också om den har kolv eller scroll kompressor mm.
Angående serviceorganisation har säkert flesta av dom kända märkena en sådan.
Bosch, IVT, Nibe och Thermia viktigare är att hitta installatör som känns tillförlitlig
som Per Lu också är inne på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!