Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FörbrukningstrÃ¥den  (läst 34898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förbrukningstråden
« Svar #15 skrivet: 14 december 2010, 21:04:30 »
Kall nov och Dec, globala uppvärming bara dog ut! Vi hade -23 imorse och -20 under dagen/kvällen, förbrukar totalt ca 58kwh totalt, HH-el, värmepump och motorvärmare..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #16 skrivet: 17 december 2010, 09:44:49 »
Pumpen tuffar på trots rejäla köldknäppar då och då.
Förbrukningen ligger på ca 48-50kWh vid -2.
Om jag drar bort 4kWh för varmvatten och ca 1,8kWh för värmekabeln så innebär det att mitt hus på 210 m2 hålls varmt (21-22 ºC) med en instoppad effekt på 1,8kW vid -2.

Mitt effektbehov är vid -2: (21,5ºC - -2ºC)/(21,5ºC - -18ºC) x 10kW=5,9kW

Det betyder att COP (teoretiskt) skulle vara: 5,9/1,8= 3,27 vid -2ºC  :o....
Det låter för bra för att vara sant. Men att COP är kring 3 eller strax under kan jag tro på.

Jag har förövrigt eldat i kaminen när jag tyckt att förbrukningen verkar bli lite för hög. Brukar bli nÃ¥gra timmar eldning vid ca -10 om ork finnes  ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Förbrukningstråden
« Svar #17 skrivet: 18 december 2010, 17:14:50 »
Kall nov och Dec, globala uppvärming bara dog ut! Vi hade -23 imorse och -20 under dagen/kvällen, förbrukar totalt ca 58kwh totalt, HH-el, värmepump och motorvärmare..
   Hej ! Vilken Luft-Luft menar du ? I Norrland ? Skulle vara intressant att fÃ¥ veta.

Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstråden
« Svar #18 skrivet: 21 december 2010, 16:44:54 »
Halloj
Detta dygn har det legat imellan -15 till-20 ºC
I skrivandets stund -17 ºC
Behöver 7,4kw av pumpen för att hålla varmt inne typ 20ºC
Dygnets åtgång:127,10kwh inkl.1tim elpatronskörning
//Thommy Johansson

Ett tillägg:
En kille som jag gjorde rörarbetet åt i deras nybyggda villa förra året kom förbi oss nu ikväll.
Deras hus är ca 140-150kvm stort med golvvärme tillsammans med Eco Air 105 och Eco El 1550.
Dom hade en förbrukning detta dygn på 120kwh för vv och uppvärmning.
Kan inte säga annat än att jag är nöjd med min förbrukning på 129kwh då vi har ca 140kvm mera att värma upp samt att
vårat hus är byggt -29.
//Thommy Johansson igen
« Senast ändrad: 21 december 2010, 19:15:12 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #19 skrivet: 22 december 2010, 09:52:01 »
Halloj
Detta dygn har det legat imellan -15 till-20 ºC
I skrivandets stund -17 ºC
Behöver 7,4kw av pumpen för att hålla varmt inne typ 20ºC
Dygnets åtgång:127,10kwh inkl.1tim elpatronskörning
//Thommy Johansson

Ett tillägg:
En kille som jag gjorde rörarbetet åt i deras nybyggda villa förra året kom förbi oss nu ikväll.
Deras hus är ca 140-150kvm stort med golvvärme tillsammans med Eco Air 105 och Eco El 1550.
Dom hade en förbrukning detta dygn på 120kwh för vv och uppvärmning.
Kan inte säga annat än att jag är nöjd med min förbrukning på 129kwh då vi har ca 140kvm mera att värma upp samt att
vårat hus är byggt -29.
//Thommy Johansson igen

Det måste ju bli en konkurrensfördel att kunna köra värmedrift enbart med VP ner till -15 och under det. Besparing även när det är svinkallt känns ännu mer värmande.
Själv tackar jag mej själv för att jag byggde systemet runt min vattenmantalde kamin. Vilken grym systemlösning. GÃ¥rdagen bjöd pÃ¥ en snitttemperatur pÃ¥ -17 och mintemp pÃ¥ -24. Dygnsförbrukningen för värme och varmvatten blev 35kWh.  Thumbsup
Ska försöka få tummen ur och byta upp huvudsäkringarna till 20A och tillåta elpatron innan jul så det inte händer något när man är borta under helgerna.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förbrukningstråden
« Svar #20 skrivet: 22 december 2010, 11:05:11 »
Verkar smart med vattenmantlad kamin, men mycket som skall byggas om och till för vår del, vi funderade på kamin, men för vår del endast för mys eldning, man jobbar på dagen och sover på natten, så elda nån timme/ kväll ger lite..

Marma, bor i Norrland, Kinestillverkad pump som avfrostar varje 30 min, kass luftspridning, underligt nog finns det vissa som kallar den mooonstret, värmer bra men förbrukar även mycket!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #21 skrivet: 22 december 2010, 11:37:31 »
Verkar smart med vattenmantlad kamin, men mycket som skall byggas om och till för vår del, vi funderade på kamin, men för vår del endast för mys eldning, man jobbar på dagen och sover på natten, så elda nån timme/ kväll ger lite..

Marma, bor i Norrland, Kinestillverkad pump som avfrostar varje 30 min, kass luftspridning, underligt nog finns det vissa som kallar den mooonstret, värmer bra men förbrukar även mycket!

Ja, det kräver lite styrutrustning och bra planering initialt men nu när det vp är indockad så kompletterar de varandra kanonbra.

Om jag kör både kamin och VP så brukar temperaturerna se ut enligt följande:
Rad-retur: 34ºC
Rad-tillopp VP: 38ºC
Rad-tillopp Kamin: 45ºC

Vp:n jobbar inte speciellt hårt och om den inte klarar att ge tillräckligt så öppnar bara shunten och spetsar från tanken. Lite styrprogrammering kvar och efter det kommer VP antingen att stoppas helt för 100% kamindrift eller ta tankvatten som spets. Allt via flerlägesbrytare kopplad till DUC:en. I dagsläget får jag manuellt antingen sänka kurvan på VP eller stoppa värmedrift om jag vill använda kaminen som uppvärmning.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #22 skrivet: 23 december 2010, 10:41:33 »
Senaste dygnet, -20 i snitt och - 27,6 som kallast forfarande kamindrift fast nu kompletterat med epatron (för första gången i år).

Förbrukning VP + Elpatron 23kWh  Thumbsup

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förbrukningstråden
« Svar #23 skrivet: 23 december 2010, 19:04:56 »
Ja du fick det bäst! Vi kommer hamna på 70kwh detta dygn, tror det är rekord! -22 i snitttemp.. Motorvärmare och jullediga..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstråden
« Svar #24 skrivet: 23 december 2010, 20:27:38 »
Är inte så nöjd just nu. Vår Power Inverter har stått stilla helt de senaste dagarna (det har pendlat mellan -12 och -20). Den gick igång imorse igen då det var ca -10, nu stängde den ner igen redan vid -12,5. Det blir inte gratis direkt när den nu suger ca 150kwh/dygn.

Den är helt klart inte dimensionerad för dessa vintrar i Stockholm. Ångrar att jag inte la till extra för att få Zubodan :-(
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstråden
« Svar #25 skrivet: 23 december 2010, 21:41:14 »
Är inte så nöjd just nu. Vår Power Inverter har stått stilla helt de senaste dagarna (det har pendlat mellan -12 och -20). Den gick igång imorse igen då det var ca -10, nu stängde den ner igen redan vid -12,5. Det blir inte gratis direkt när den nu suger ca 150kwh/dygn.

Den är helt klart inte dimensionerad för dessa vintrar i Stockholm. Ångrar att jag inte la till extra för att få Zubodan :-(

Hallå
Har du satt den på -20gr i menyn?
Är det en Power Inverter 9,3 så ska den gå ner till -20gr
Verkar som den är ställd på -10gr bara.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstråden
« Svar #26 skrivet: 24 december 2010, 08:05:51 »
Det står på -15 vilket är min på vår. Har också noterat att den borde fungera till -20. Vi fick den installerad förra året och då påpekade jag det men det står tydligen till i broschyren (det står 15 på hemsidan).

Sedan undrar jag ändå varför den inte går just nu. Det är -12 nu och det borde inte vara något problem tycker man. När den stängt av sig går den inte igång innan det blir ca -10 igen.

Den sköter sig så länge det är ner till -10 sedan känns den för klen för oss.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstråden
« Svar #27 skrivet: 25 december 2010, 10:26:08 »
Hej och God Fortsättning
Vilken av dom olika maskinerna står den inställd på?
Det finns ett par stycken att välja på t.ex: Zubadan HRP 100 o.s.v
Din ska väl stå på RP 60
//Thommy Johansson
« Senast ändrad: 25 december 2010, 10:59:58 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstråden
« Svar #28 skrivet: 25 december 2010, 10:41:34 »
Hej! Vilken billig uppvärmning ni har...

Här rasslar kronorna iväg,,,  Har vi cirka 2 grader kallt ute , cirka 90 kwh. Inkl all el och cirka 20 grader kallt 264 kwh som mest...

Härligt...

Hälsn Jan

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstråden
« Svar #29 skrivet: 25 december 2010, 12:21:48 »
Den står på RP60 som den skall. Har noterat att i version 3.4 går det enligt manualen att ställa in den på -20. Det är väl samma hårdvara så min borde väl också tåla det? Har nu provat att ställa ner returtemp vid -15 till 41 (det står att den stänger av sig om den nått maxtemp retur som är 38 vid -15. Sedan skall den väl klara 4 mellan bör och är värde så nu kanske den går längre). Just nu är det bara -5 och då går det som tåget, den går bara på halvfart ca 1,5 kw. Ner till -10 brukar den dra omkring 50 kwh/dygn med fyra som duschar och det känns helt ok.

Jag har även glapp i returgivaren som de förhoppningsvis kommer och byter efter nyår. Den hänger sig ibland på ett visst värde och då får man peta till den för att den skall visa rätt. Då kanske det går att få styrkortet utbytt till 3.4 och få lite bättre styrning.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!