Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Folksams statistik över VP haverier  (läst 12887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Folksams statistik över VP haverier
« skrivet: 01 december 2010, 22:33:49 »
I dagens tidningar skrivs det om att värmepumpar kraschar alldeles väldigt mycket mer än tidigare (???)
det är Folksam som gett ut sin statistik*).
Nån som kan tolka den? Hur länge kommer min Nibe 1225-8 att hålla rent statistiskt..... ::)
javascript:void(0);
*) http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/35/C0/wkr0013.pdf
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 22:52:17 »
Borde inte den viktigaste faktorn varit med i statistiken, "antal i drift". Om 412kompressorer rasar på 4120 sålda enheter eller 412 enheter är ju lite av en nyckelfråga kan man tycka, eller?
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 23:02:26 »
Borde inte den viktigaste faktorn varit med i statistiken, "antal i drift". Om 412kompressorer rasar på 4120 sålda enheter eller 412 enheter är ju lite av en nyckelfråga kan man tycka, eller?


Just precis vad jag oxå tycker, Folksam har gjort den statistiken sen VPns Hedenhöstid men ändå inte lyckats få fram den faktorn.
Bilar får vi veta allt om när det gäller tillverkning och försäljning, men en stor energibesparingsfaktor den får vi inte veta mycket om.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 23:20:13 »
På de 8 år som jag drivit forumet kanske jag har sett en handfull kompressorhaverier omtalas gällande bergvärme/jordvärmepumpar, jag tror nog man kan förvänta sig minst 12 år, förmodligen längre innan några allvarligare haverier inträffar.
Trevägsventiler, kretskort, tempgivare och annat kan dock krångla betydligt tidigare.

De kompressorhaverier som rapporteras till Folksam tror jag till 75% är försäkringsbedrägerier, eller beror på okunnighet hos installatörerna/reparatörerna, de byter helt enkelt rubbet istället för att ta reda på vad som verkligen är trasigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 08:51:15 »
Borde inte den viktigaste faktorn varit med i statistiken, "antal i drift". Om 412kompressorer rasar på 4120 sålda enheter eller 412 enheter är ju lite av en nyckelfråga kan man tycka, eller?


Just precis vad jag oxå tycker, Folksam har gjort den statistiken sen VPns Hedenhöstid men ändå inte lyckats få fram den faktorn.
Bilar får vi veta allt om när det gäller tillverkning och försäljning, men en stor energibesparingsfaktor den får vi inte veta mycket om.

Det beror ju på att branchens egen klubb för inbördes beundran hemlighåller försäljningsstatistiken:
"Branschorganisationen Svep, Svenska Värmepumpsföreningen, redovisar inte försäljningssiffror över antalet sålda pumpar."
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/allt-fler-varmepumpar-havererar_5761185.svd
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 12:50:06 »
De kompressorhaverier som rapporteras till Folksam tror jag till 75% är försäkringsbedrägerier, eller beror på okunnighet hos installatörerna/reparatörerna, de byter helt enkelt rubbet istället för att ta reda på vad som verkligen är trasigt.

Vem är det som gör det bedrägliga? Pumpägaren eller reparatören?

Sen finns det ett annat problem som rör behörighet. De flesta VVS firmor saknar nog behörighet för att byta ventiler eller fylla på gas. Då blir istället allt bytt även om det är en skitsak som är trasig.
På vissa fabrikat/modeller är det betydligt enklare att byta en kylmodul på än att byta en ventil, så länge inte försäkringsbolagen ifrågasätter förfarandet så får dom betala.

Jag har tidigare efterlyst ett Ã¥tervinningssystem av de moduler som byts men Nibe och Folksam ställde sig helt frÃ¥gande till detta och menade att det skulle bli för dyrt.  fiR:
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #7 skrivet: 03 december 2010, 15:39:45 »
Jag har nyss lagt in fakturan för byte av havererad kompressor kombinerat med byte av trasig växelventil mellan kretsarna. Hela kalset gick på drygt 30 000kr vilket känns absurt om man betänker att pumpen för sex år sedan kunde köpas på Rinkaby Rör för någonstans 35-37 000kr (saxat ur minnet) och man sade att kompressor kostar 10-12 000kr om den går sönder. Dessutom hade som sagt växelventilen också rasat (har bråkat i flera år men jag fattade inte vad det var som vrålade i pumpen) och det sade försäkringsbolaget var väldigt vanligt dvs undermålig kvalitet.

Min anläggning är sex år gammal och som tur var hade jag köpt till extra försäkring... På gården står nu 90kg utbytt "kompressormodul" som enligt reparatören ska direkt till skroten, någonting har blivit väldigt märkligt i mellan oss kunder, reparatörerna och försäkringsbolagen och vi får givetvis betala oavsett om det går på försäkringen eller ej.
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #8 skrivet: 03 december 2010, 16:22:45 »
Jag har nyss lagt in fakturan för byte av havererad kompressor kombinerat med byte av trasig växelventil mellan kretsarna. Hela kalset gick på drygt 30 000kr vilket känns absurt om man betänker att pumpen för sex år sedan kunde köpas på Rinkaby Rör för någonstans 35-37 000kr (saxat ur minnet) och man sade att kompressor kostar 10-12 000kr om den går sönder. Dessutom hade som sagt växelventilen också rasat (har bråkat i flera år men jag fattade inte vad det var som vrålade i pumpen) och det sade försäkringsbolaget var väldigt vanligt dvs undermålig kvalitet.

Min anläggning är sex år gammal och som tur var hade jag köpt till extra försäkring... På gården står nu 90kg utbytt "kompressormodul" som enligt reparatören ska direkt till skroten, någonting har blivit väldigt märkligt i mellan oss kunder, reparatörerna och försäkringsbolagen och vi får givetvis betala oavsett om det går på försäkringen eller ej.

Trasiga växelventiler kan knäcka en kompressor på några år, om växelventiler läcker litegrann så kan kompressorn i värsta fall gå mer eller mindre bara med höga tryck mot varmvattenberedaren, och dessutom med extremt många start och stopp.
Dåligt intrimmade radiatorsystem i kombination med för högt ställd kurva, eller generellt sett obefintlig intrimmning av anläggningen kan också det bidra till kort livslängd på prylarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #9 skrivet: 03 december 2010, 22:20:28 »
]Trasiga växelventiler kan knäcka en kompressor på några år, om växelventiler läcker litegrann så kan kompressorn i värsta fall gå mer eller mindre bara med höga tryck mot varmvattenberedaren, och dessutom med extremt många start och stopp.
Dåligt intrimmade radiatorsystem i kombination med för högt ställd kurva, eller generellt sett obefintlig intrimmning av anläggningen kan också det bidra till kort livslängd på prylarna.

Om tillverkaren gör bra grejer och leverantören gör sitt jobb så behöver vi alltså inte detta fantastiska forum?.......
Tack för att ni finns!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #10 skrivet: 06 december 2010, 22:15:59 »
På gården står nu 90kg utbytt "kompressormodul" som enligt reparatören ska direkt till skroten, någonting har blivit väldigt märkligt i mellan oss kunder, reparatörerna och försäkringsbolagen och vi får givetvis betala oavsett om det går på försäkringen eller ej.

Klart den ska till skroten, det kan ju bli pinsamt om någon skulle felsöka den på riktigt.

Håller också med om att lösningen med att man har en försäkring som täcker självrisken på en annan försäkring är lätt sjuklig. I slutändan får vi kunder betala för dålig kvalité via hemförsäkringen och ett antal reparatörer tjänar lätta pengar på att byta massor med dyra prylar och bara skaka på axlarna och säga att det går ju ändå på din försäkring.

En mera ärlig lösning vore att erbjuda 6-10 års garanti på kompressorn och elektroniken.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #11 skrivet: 06 december 2010, 22:25:44 »
Lätta pengar?   Har du bytt en kompressor?   Finns inget lätt med det.

Skönt att se att du fortsätter spy galla över alla oss i branschen Rickard.  huvuddunk


Tänkte radera detta inlägg men det verkar inte gÃ¥ att radera längre.  Är det sÃ¥ för er andra eller bara för mig fiR:
« Senast ändrad: 06 december 2010, 22:28:13 av VP ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #12 skrivet: 07 december 2010, 07:24:36 »
Det är nog skillnader i hur lätta pengar det är, men på t.ex. Nibe och CTC är det ju snorenkelt att byta modulerna, och säkert fina pengar jämför med att byta en tempgivare eller en växelventil.
Det jag menar är att det skulle skrivits mycket mer om problem med kompressorhaverier i forumet om det verkligen vore så vanligt som folksams statistik pekar på.

Vill man ha sina inägg raderade är det bara att PM:a mig eller klicka på "Anmäl till moderator", så fixar vi det om det är en adekvat radering man vill ha utfört.

Tyvärr har jag varit tvungen att införa denna begränsning för vissa grupper för att undvika rena sabotage, d.v.s. att man raderar allt man skrivit för att man får mothugg.
Att radera inlägg i trådar där andra lagt ned tid och engagemang på att svara för att hjälpa till eller ifrågasätta är att förstöra för alla, både de som svarat, och alla som kommer efter och läser i de olika ämnena/trådarna, de blir helt enkelt obegripliga.

Vill man straffa mig, som du Oraklet vill, så är det mycket bättre att "spy galla" via PM, e-post eller inlägg direkt till/mot mig, än att kränka andra som gjort sitt bästa för att bidra i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #13 skrivet: 07 december 2010, 07:31:31 »
Men jag ville ju bara hjälpa dig Rickard. Genom att radera det skitsnack , humbug och rena falsarier som jag skrivit.  Detta är dina ord, förnekar du det sÃ¥ ljuger du som vanligt.

Jag erkänner att jag blir upprörd när jag hör er prata illa om mig och mina kollegor. Jag  gillar inte det alls. _/-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Folksams statistik över VP haverier
« Svar #14 skrivet: 07 december 2010, 08:18:13 »
Men jag ville ju bara hjälpa dig Rickard. Genom att radera det skitsnack , humbug och rena falsarier som jag skrivit.  Detta är dina ord, förnekar du det sÃ¥ ljuger du som vanligt.

Jag erkänner att jag blir upprörd när jag hör er prata illa om mig och mina kollegor. Jag  gillar inte det alls. _/-

Har du ingen självinsikt, tror du verkligen att alla som installerar och felsöker på villavärmepumpar vet vad dom gör?
Har du inte sett tillräckligt många bevis på motsatsen här i forumet för att inse att kompetensen ofta är bristande.
Tror du att VVS-branschen skulle vara mindre benägna än andra att utnyttja försäkringar om det finns en möjlighet?

Exakt vad talar för att mörkertalet när det gäller bedrägerier inte skulle vara rätt stort när det gäller just kompressorhaverier på mark/bergvärmepumpar.

Det finns alltså tre problem som gör att vi får ett stort utnyttjande av försäkringarna på värmepumpar.

1. Bristande kvalitet, och tillverkare som inte tar sitt ansvar, istället för att tillverkarna tar ansvar för sina produkter får försäkringstagarna betala kalaset, tänker främst på de tidigare frånluftsvärmepumparna med Propan som skar p.g.a. fel olja samt IVT:s lilla 4 kW:are som bara höll i några år innan den skar ihop.

2. Bristande kompetens bland reparatörerna, vilket innebär att de "byter kompressor" för minsta lilla fel.
Jag har själv arbetat med felsökning och underhåll i många år, och vet att man - när man är okunnig - ofta letar/åtgärdar "de stora felen", trots att det allt som oftast är skitfel som gör att nåt inte fungerar, på värmepumpar är det ju en gigantisk majoritet av felen som beror på växelventiler, cirkpumpar, pressostater och tempgivare, men ser vi det i folksams statistik?

3. Rena bedrägerier.
Många ondgör sig över de höga priser som VVS-företagen debiterar, men ändå ser vi gång på gång att VVS-företag går i konkurs, och tittar man på boksluten för många företag i branschen så ser man att det är väldigt få som verkligen tjänar pengar.
Det är inte konstigt om det finns företag som hellre tar betalt för ett kompressorbyte än för ett tempgivarbyte, jag säger inte att det är alla, men det behöver inte vara så många som utnyttjar försäkringen för att det skall bli ett synligt avtryck i statistiken över utbytta kompressorer.

Jag påstår inte att jag har rätt, jag framför bara min åsikt, och det står alla fritt att hävda motsatsen.
« Senast ändrad: 07 december 2010, 08:20:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!