Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om volymtank önskas  (läst 6754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Råd om volymtank önskas
« skrivet: 01 augusti 2009, 17:10:12 »
Jag har begärt in offerter enligt den bifogade PDF-bilden där jag ska ha en volymtank mellan värmepumpen och värmeväxlaren mot golvslingorna som inte är diffusionstäta (80-tal).
Enligt text från NIBE bör man ha ca 20L/kW i golvkretsen och en annan leverantör föreslog 120L för att systemet inte skulle bli så trögt. Värmepumpen blir troligen på ca 10 kW.
Synpunkter mottas på volymtanken eller annat i konfigurationen.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2009, 17:40:10 »
Har du 40 000 kWh förbrukning med en fungerande 360P, så blir en 300 liters volymtank perfekt....i alla fall inte för stor.

Du behöver en 11-12kW värmepump med 170 meters borra.

I en 300 liters tank, rymmer det 1,7 kW mellan start/stopp om 5° delta. Problemet är vÃ¥r/höst när solen kliver upp och ensam värmer huset, sÃ¥ finns det energi som fortsätter ut till värmesystemet trots stoppad kompressor. Tanken töms dÃ¥ pÃ¥ energi lÃ¥ngt under den normala temperaturen för uppvärmning. Dock inte hos dig, dÃ¥ du förmodligen har en egen reglering pÃ¥ den sekundära kretsen värmeväxlare/golvvärmevärme d.v.s.energin stannar kvar i den primära kretsen värmepump/tank/värmeväxlare. 

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2009, 20:43:01 »
Jag har inte haft någon volymtank ihop med 360P och det har inte fungerat optimalt alls speciellt när elpatronerna varit inblandade vintertid.

Offertberäkningarna pekar på 10-12 kW med en väldigt liten del tillskott och ca 180 m borra.

Jag har inte någon egen reglering värmeväxlar/golvsidan utan där följer temperaturen primärsidan med ca 3-5 graders lägre nivå.

Om tanken rymmer 1,5 kWh per 5 grader innebär det väl att man kör pumpen ca 7 min(10/1,5) "för länge" när utetemperaturen stiger och motsvarande fördröjd innetemperaturhöjning när utetemp sjunker?
Större problem är det väl att solvärmen höjer innetemperaturen rätt snabbt i vårt hus innan utelufttemp reagerat tillräckligt. D.v.s framledningstemp ligger kvar på en för hög nivå(kompressorn arbetar) betydligt längre än nödvändigt. Det borde väl gå att hantera med en rumsgivare rätt placerad? När jag frågat en leverantör sa han att det inte brukar fungera så bra ihop med ordinarie styrning och kanske svårigheten att hitta rätt läge på den. Jag tycker jag sett kommentarer i samma riktning här på forumet tidigare.

Som du Lexus säger så innebär solvärmen dagtid under vår/höst att börvärdet och därmed tanktemp sjunker ordentligt på dagen så att det tar extra lång tid att komma igång på kvällen beroende på större diff än 5 grad(motsv 7 min). Frågan är hur lång tid det blir i praktiken och om det förvärras med en rumsgivare?

Skulle du rekommendera en mindre tank även om det innebär kortare drifttider?

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2009, 02:42:55 »

Citera
Om tanken rymmer 1,5 kWh per 5 grader innebär det väl att man kör pumpen ca 7 min(10/1,5) "för länge" när utetemperaturen stiger och motsvarande fördröjd innetemperaturhöjning när utetemp sjunker?

Nja, det blir väl 9 minuter, genom att det är 60 minuter på en timma.

Citera
Större problem är det väl att solvärmen höjer innetemperaturen rätt snabbt i vårt hus innan utelufttemp reagerat tillräckligt. D.v.s framledningstemp ligger kvar på en för hög nivå (kompressorn arbetar) betydligt längre än nödvändigt.

Ja, det var det jag varnade för i föregående inlägg. Låt säga att det är ±0° ute, och solen börjar lysa en dag i april. På norrsidan där utegivaren är monterad, stiger utetempen endast några grader på förmiddagen. Din framledningstemp har snurrat runt 30°-33° på primärsidan, och har därför ca: 3,5 kWh som pytsas ut trots att komfortvärmen redan finns.

Citera
Det borde väl gå att hantera med en rumsgivare rätt placerad?

Absolut funkar det bättre med rumsgivare, speciellt om du väljer en IVT eller någon av syskonen Bosch och Carrier. Men att stanna upp lagrad energi i tanken kommer den inte åt.

Citera
När jag frågat en leverantör sa han att det inte brukar fungera så bra ihop med ordinarie styrning och kanske svårigheten att hitta rätt läge på den. Jag tycker jag sett kommentarer i samma riktning här på forumet tidigare.

Nja, det är nog för att de inte orkar dra kabeln. Ingen värmepump med utegivare som styr framlednings/returtemp fungerar bra utan rumsgivare. Speciellt när vi kör med öppna ventiler. Tror också att du hittar betydligt fler förespråkare än motståndare här på forat.

Citera
Som du Lexus säger så innebär solvärmen dagtid under vår/höst att börvärdet och därmed tanktemp sjunker ordentligt på dagen så att det tar extra lång tid att komma igång på kvällen beroende på större diff än 5 grad(motsv 7 min). Frågan är hur lång tid det blir i praktiken och om det förvärras med en rumsgivare?

Skulle du rekommendera en mindre tank även om det innebär kortare drifttider?

Svar nej!

Eftersom tanktempen har sjunker till ca: 21° när värmepumpen startar, så går all energi till tanken d.v.s. det finns ingen energi som värmeväxlas. Så fort att tanktempen i botten ökar, börjar även golvvärmen suga energi. Tanken laddas därför relativt snabbt, och börjar ge värme förhoppningsvis innan svängningar i rumstempen uppstår.

Nu är det inte så att värmepumpen står still ända till dess att rumstempen är detsamma som börvärdet på rumsgivaren.

Exempel med IVT:
Utetemp ±0°
Börvärde rum 21°
Ärvärde rum 22°

Vid -20° behöver du ca: 37° på framledningen + 3° till värmeväxlingen d.v.s. totalt 40°.

Kurva 2 ger då ca: 40° på framledningen vid -20°, eller 33° på returen som den styr efter.
Kurva 2 vid ±0° är börvärdet 26° på returen, och med 1° övertemp på rumsgivaren blir nytt börvärde 21°. Då startar pumpen när returen är 18,5° d.v.s. så länge det är 1° övertemp står kompressorn still. När rumstempen sjunkit till 21,5° eller 0,5° övertemp blir det nya börvärdet 21°, och då lutar det åt att även returtempen (tanktempen) är 21°, beroende på om det även finns t.ex. ett garage eller annat utrymme med lägre temperatur.

Kontentan är att kompressorn börja leverera innan rumstempen sjunkit till börvärdet.

Naturligtvis är ovanstående endast ett exempel, och ingen utlovad verklighet i din villa.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2009, 07:07:03 »
Större problem är det väl att solvärmen höjer innetemperaturen rätt snabbt i vårt hus innan utelufttemp reagerat tillräckligt. D.v.s framledningstemp ligger kvar på en för hög nivå(kompressorn arbetar) betydligt längre än nödvändigt. Det borde väl gå att hantera med en rumsgivare rätt placerad? När jag frågat en leverantör sa han att det inte brukar fungera så bra ihop med ordinarie styrning och kanske svårigheten att hitta rätt läge på den. Jag tycker jag sett kommentarer i samma riktning här på forumet tidigare.

Själv hade jag samma problem, det löste sig då jag flyttade utegivaren till södersidan av huset. Dessutom har jag rumsgivare till VP:n. Bry dig inte om installatörer som säger att detta är fel, det funkar förträffligt för mig i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2009, 18:23:57 »
Det får bli en 300L tank.
 Jag hade ett tag funderingar pÃ¥ att ta den extra VVB NIBE Compact pÃ¥ 200L som jag har idag och använda den som volymtank eftersom vi nu normalt bara är tvÃ¥ i huset och antagligen klarar oss bra med inbyggd VVB pÃ¥ ca 180L i värmepumpen. Men dels var det nÃ¥gon som pÃ¥stod att den inte skulle passa sÃ¥ bra som volymtank och kanske det i framtiden kommer nya husägare med högre förbrukning. Den fÃ¥r alltsÃ¥ vara kvar men jag tänkte fÃ¥ en bypass inkopplad sÃ¥ att den kan stÃ¥ inaktiv pÃ¥ prov. Inte för att man lär spara sÃ¥ mycket energi pÃ¥ det men finns det andra för- eller nackdelar med förfarandet?

Frågan om rumstermostat eller flytt av utegivare skjuter jag nog på. Det verkar enkelt att fixa efteråt även om det faktiskt blir lite stökigt med själva kabeldragningen(fullt i alla rör). Den trådlösa givaren jag hittade kostade över 2000kr. Hustrun klagar heller aldrig på hög inomhustemperatur, däremot blir det ett himla liv vid motsatsen.
Den stora minskningen i elförbrukning borde vi få ändå.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2009, 19:21:48 »
Vilken fabrikat på bergvärmepumpen ska du installera?

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2009, 22:08:02 »
Tänker bestämma mig nästa vecka men det verkar bli antingen IVT eller NIBE.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2009, 22:14:47 »
Jag misstänkte att du funderade på Nibe, när du nämnde trådlös rumsgivare.

Frico har en trådlös för ca: 1 000 - 1 200 kr, som fungerar utmärkt för ändamålet.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2009, 10:30:10 »
Har du den exakta beteckningen på den för det var faktiskt en Frico tfd12 jag kollade på, men kanske fel variant.

(Det lutar nog mer mot IVT just nu p.g.a proffsigare agerande hos den återförsäljaren, som jag blivit rekommenderad, än min nuvarande NIBE-leverantör. Återförsäljaren för Thermia som offererade 2x170m borra och 16kW pump, där de andra sagt ca 190m och 10 resp 11kW, är inte aktuell. Sommartid är inte bra för upphandling. De flesta verkar tänka mer på semester och ledighet än möjlighet till kommande affärer.)

/lindis

Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2009, 11:08:47 »
Ja, det är TFD12 jag tänker på.

Den verkar ha gått upp i pris, men köper du IVT så behöver du den inte i alla fall.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2009, 13:07:39 »
Varför behöver han ingen volymtank till en IVT?
På vilket sätt hanterar de små volymer bättre än t.ex. Nibe
IVT är väl de som kraftigast råder till volymtank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #12 skrivet: 04 augusti 2009, 13:12:06 »
Varför behöver han ingen volymtank till en IVT?
På vilket sätt hanterar de små volymer bättre än t.ex. Nibe
IVT är väl de som kraftigast råder till volymtank.


Vi pratade om trådlös rumsgivare.....och den behöver han inte till IVT...men däremot till Niben.

Absolut....volymtank och IVT hör ihop.  :)

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #13 skrivet: 04 augusti 2009, 13:37:53 »
Vad är det som skiljer användningen av rumsgivare mellan IVT och NIBE?
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Råd om volymtank önskas
« Svar #14 skrivet: 04 augusti 2009, 13:56:40 »


Vad är det som skiljer användningen av rumsgivare mellan IVT och NIBE?


Skillnaden är hur de påverkar driften d.v.s. Niben är nästan omöjlig att få stopp på, då de styr på framledningen d.v.s. de har betydligt högre börvärde på värmesystemet och att deras rumsgivare påverkar för lite. Niben (och Thermia) startar trots övertemp, och i ditt system med mycket energi i tanken blir det ett extra komfortproblem.

Eftersom du nämnde trådlös rumsgivare trodde jag du hade läst ett av mina inlägg, där jag påtalat problemet och även presenterat en möjlig lösning d.v.s. ett on/off-termostat.

Vi får hoppas att Nibe har kommit med en lösning på problemet...på den nya 45-serien.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!