Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Forbruk av varmtvann  (läst 5373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Forbruk av varmtvann
« Svar #15 skrivet: 21 juni 2006, 08:32:56 »
Porcupine: Fikk oppgitt at R&R benyttet 12 l/min som er en slags bransjestandard for tappehastighet.
Jkirkebo: Det vil si at du har 11 l/min både med og uten dusjhode på fullt trykk, altså ikke sparedusjhode..
Vi har altså ca samme tappehastighet (11-12 l/min), forskjellen er at dere reduserer trykket når dere dusjer og kommer ned i ca 5-6 l/min.
Skal prøve Ã¥ innføre max halv Ã¥pning pÃ¥ dusjkranen hjemme nÃ¥........ingen tvil om at det er noe Ã¥ spare...spørs bare om mine døtre da stÃ¥r dobbelt sÃ¥ lenge i dusjen......  :-\

Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Forbruk av varmtvann
« Svar #16 skrivet: 21 juni 2006, 08:56:56 »
Nåja, litt forskjell var det da, 9l/min med dusjhode og 11l/min uten. Men jeg er enig i at det neppe er et sparedusjhode da det er såpass gammelt.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Forbruk av varmtvann
« Svar #17 skrivet: 21 juni 2006, 11:02:19 »
Porcupine: Fikk oppgitt at R&R benyttet 12 l/min som er en slags bransjestandard for tappehastighet.
Vet du också vilken temperatur på kallvattnet som användes? Det har ju både betydelse för hur mycket varmvattnet blandas ut och hur snabbt nytt värms upp?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Forbruk av varmtvann
« Svar #18 skrivet: 21 juni 2006, 11:32:56 »
Det spurte jeg ikke om, men er helt enig i at det har en konsekvens.
Skulle jeg tippe ville jeg tro ca 5-10 grader kaldvann. Varmere bør det ikke være fra vannverkene mhp. kaldt drikkevann.
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!