Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är detta rimligt?  (läst 25847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
Är detta rimligt?
« skrivet: 17 mars 2005, 17:23:57 »
Hej alla

Nu har jag fått några offerter på värmesystem. Jag är fortfarande helt vilsen och vet inte vilken lösning som är den mest försvarbara för just mitt hus, men kanske att man kan få lite draghjälp av er här.

Lite grundvärden:

Stort hus, 1,5plan 156m²+80² källare. Vattenradiatorer på samtliga plan. Okänd framl.temp vid DUT (-18) men räknar med 55°. Befintlig frånluftspanna Nibe Fighter Twin -90 med defekt återvinning (dvs avluftstemp=innetemp). Nuvarande elförbrukning c:a 40.000kWh (varav kanske 8-10.000 hushåll) Räknar dock med 35.000kWh i ren uppvärmning/varmvatten inom en snar framtid (Hörnbadkar och 2 växande döttrar bidrar)

Har fått förslag på 3 lösningar såhär långt.

Frånluftsalt.
ComfortZone CE50 (9kW), lågmodell utan acktank
VV-beredare Borö TI500L/FC300
Exp.kärl
+installation
Pris 92.000:-

Luft/Vatten alt.
Nibe 2010 (8kW) + VVM240
Varmvattenberedare av ännu ospecifierat märke/modell (180L)
Exp. kärl
+installation
Pris 98.000:-

Bergvärme alt.
Nibe Fighter 1115 (8,5kW) inkl. ETS 11, VST 11 & Mjukstartsrelä
Varmvattenberedare Autoterm VVB 300/160 Rostfri
Nibe FLM 30
Exp. kärl
180m Energibrunn
  - Enligt Normbrunn -97
  - 6m foderrör ingår
  - Inkl 3m grävning
+installation
Pris 175.000:-

När det gäller bergvärmeinstallationen beskriver de "Aktiv borrhålslängd" till 171m. Är det liktydigt med Aktivt djup?

Beräknade besparingar per lösning enligt leverantörer är:
CE50              ~16.000kWh
Nibe 2010      ~18.500kWh
Nibe 1115      ~24.000kWh

Jag har rådbråkat mitt huvud, satt upp kalkyler i Excel för att labba med lite olika nyckeltal för att se intjäningstid och besparing efter en viss tid.
Faktorer som har stor betydelse är (förutsatt att de värden på kostnader samt besparingar jag har är korrekta) aktuellt el-pris samt aktuell ränta.
Elpriset är just nu c:a 85öre/kWh men såvitt jag förstått så finns det indikationer på att elpriset kommer att stiga, enligt vissa t.o.m kraftigt till 2-3kr/kWh. Räntan har jag tagit med då jag för dessa 3 lösningar tänker låna till installationen.
Generellt sett så kan man säga att ju högre elpriset blir, desto mer befogat blir det med den dyraste lösningen, bergvärme. Alla 3 har dock sina för och nackdelar. CE-50 är enkel och smidig, liten installation etc dock väsnas lite och har lägst besparing. Nibe 2010 har hög besparing, men brummande låda på utsidan. Bergvärme ger stor besparing, men också stor investering, besvär med borrning/tillstånd etc...

Ok... det är ungefär där jag är just nu. Jag är helt nybörjare på allt detta, så först frågar jag er: Verkar detta vara rimliga siffror, på förbrukning och besparingar? Är de offererade priserna rimliga? Jag tänkte ta in offerter från fler företag, har ni förslag på seriösa elvärmvefirmor? Tänker jag fel någonstans?

Jag lutar lite åt bergvärme just nu. Förutsätter vi att elpriset iaf inte kommer gå ned, utan snarare att gå upp, så betalar den sig i det långa loppet. Ju högre elpriset blir, desto bättre val är bergvärmen. Visserligen betalar luft/vattenpumpen och CE50 sig snabbare, men ger på lång sikt sämre ekonomi. Även om jag flyttar av innan den betalt sig kan jag tänka mig att bergvärmepumpen betingar en högre värdeökning av huset än en annan lösning.
Tänker jag fel här?  Sc:,h

Kom jättegärna med fler tips och idéer och synpunkter.

/Micke

(Jag har bortsett helt från Pellets/ved-pannor o.dyl då jag vill ha ett så enkelt och självgående system som möjligt.)
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är detta rimligt?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2005, 17:33:04 »
ootroligt dyrt med NIBE´n  175´! Varför inte en 1215 med inbyggd beredare?
Det där andra till NIBE´n är det Ã¥tervinning till frÃ¥nluften  :-[

Jag är lite lur på luftvattenpumpen. Den stannar väl helt vid temp lägre än -10 grader. Bergvärmepumpen ska dock kunna gå oavsett utettemp!

Jag tycker också att skillnaden i besparing är för liten mellan luft vatten och bergvärmepumpen.
Luft vatten ger väl inte 8 kw vid kyla, och som sagt blir det kallt då står den helt stilla!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Är detta rimligt?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2005, 17:50:18 »
Var bor du? Detta styr också val av system.

Egentligen är det ingen större prisskillnad mellan L/V-pump + VVB och Bergvärmepump.
Prisskillnaden ligger i hålet. 75' för hål, slang och sprit är bra betalt.

Fråga någon annan om ett bergvärmepris.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta rimligt?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2005, 19:15:04 »
CE50 på 9 kW, hur går det till, där måste elpatronen hjälpa till i så fall.
Eller har de kommit med en större modell?
Den de haft tidigare ger max 5 kW värmepumpseffekt.

Begär en delad entreprenad på bergvärmen.
Offert på material från rinkaby rör eller varmepump.biz, upphandling av borra på egen hand.
Du kanske har nån kompis som kan hjälpa dig med installationen?

Borde inte kosta mer än ca 130000 kr.

Men mer bök för dig blir det ju.

Luft/vatten kan vara intressant om du bor långt söderut, men elpriset kan stiga så mycket att bergvärmen lönar sig mer på sikt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2005, 20:29:47 »
ootroligt dyrt med NIBE´n 175´! Varför inte en 1215 med inbyggd beredare?

Kan inte annat än att hålla med att det känns dyrt. Valet av 1115 före 1215 är jag osäker på, men jag hade som önskemål att få en hög varmvatten-kapacitet. Speciellt med tanke på långdushande döttrar och ett ev. nytt hörnbadkar som slukar varmvatten. Kanske har 1115+VVB högre kapacitet än 1215?? Bara en gissning, jag får fråga entreprenören.

Det där andra till NIBE´n är det återvinning till frånluften :-[

Ja, FLM30, FrånLuftsModul. En god vän till mig pekade ut att det verkade vansinnigt att inte tillgodogöra sig värmen i inomhusluften utan istället blåsa ut 20-22gradig luft. Frånluftsmodulen är inte så dyr i jämförelse (rek pris Nibe: 10.750:-) men höjer väl verkningsgraden en del antar jag. Det förefaller mig lite underligt att jag läst många inlägg och rekommendationer på detta forum, men få har nämnt denna möjligthet, som för mig verkar självklar?

Jag är lite lur på luftvattenpumpen. Den stannar väl helt vid temp lägre än -10 grader. Bergvärmepumpen ska dock kunna gå oavsett utettemp!

Jag tycker också att skillnaden i besparing är för liten mellan luft vatten och bergvärmepumpen.
Luft vatten ger väl inte 8 kw vid kyla, och som sagt blir det kallt då står den helt stilla!!

Ja, jag kan som sagt inget mer om detta än det lilla jag läst här samt vad försäljaren sagt. När de pratar besparing, talar de inte om en genomsnittlig besparing, utslaget över ett år? Om pumpen inte ger någon återvinning alls vid riktig kyla bör den med andra ord ha mkt hög verkningsgrad vid varmt väder? Värdena för besparing är väl estimerade värden från entreprenörerna och givetvis kan de vara mer eller mindre glädjekalkyler. Jag beskrev min hussituation oven, kanske ni kan föreslå mer rimliga, objektiva besparingsvärden? (Huset är ett modulenthus byggt -90 så jag antar att jag har relativt god isolering)

Var bor du? Detta styr också val av system.

Täby, strax norr om stockholm

Egentligen är det ingen större prisskillnad mellan L/V-pump + VVB och Bergvärmepump.
Prisskillnaden ligger i hålet. 75' för hål, slang och sprit är bra betalt.

Fråga någon annan om ett bergvärmepris.

Jag tänkte det. Jag har frågat Svensk EcoEnergi. Tänkte även skicka en offertförfrågan till VärmeKylGrossisten (som visserligen inte själv installerar bergvärme, men har "samarbetspartners") Några andra tips på bra bergvärmeentreprenörer? Gärna som håller bra pris men som framförallt är professionella och kunniga. Har hört en del negativt om vad som kan hända om det är klåpare som borrar/installerar.

CE50 på 9 kW, hur går det till, där måste elpatronen hjälpa till i så fall.
Eller har de kommit med en större modell?
Den de haft tidigare ger max 5 kW värmepumpseffekt.

9kw avser elpatronens effekt. Pannan levererar fortfarande bara 5kw som du korrekt påpekar.

Begär en delad entreprenad på bergvärmen.
Offert på material från rinkaby rör eller varmepump.biz, upphandling av borra på egen hand.
Du kanske har nån kompis som kan hjälpa dig med installationen?

Borde inte kosta mer än ca 130000 kr.

Men mer bök för dig blir det ju.

Helt rätt och jag har funderat på det. Dock blir jag lite orolig. Jag har hört skräckexempel på folk som försökt göra just detta och fått ett system som fungerar allt annat än bra. Borrhålet slammar igen, effekten blir betydligt lägre än beräknat och alla underentreprenörer skyller på varandra. Tryggheten med helhetsansvar går inte att bortse från helt. Någonstans runt 130.000.- förefaller rimligt. Jag vill dock ha ett ordentligt borrhål med stort aktivt djup så det inte blir några kapacitetsproblem, och gärna en pump som är något nummer överdimensionerad. Verkar det vettigt?

Luft/vatten kan vara intressant om du bor långt söderut, men elpriset kan stiga så mycket att bergvärmen lönar sig mer på sikt...

Nej, täby, några mil norr om Stockholm, så något söderhavsväder råder inte här.  ;)  Ju mer man tror att elpriset kommer att stiga, desto mer befogat känns bergvärme.

Dock har jag några farhågor när det gäller bergvärme. Har hört om problem med att borrhålen kan "slamma igen". Att de tappar effekt med åren etc... Tydligen var det något reportage häromdagen på Aktuellt om bergvärme där det varnades för detta. Tror även det har varit uppe på Plus om problem med bergvärmeinstallationer och varningar om dåliga installatörer och oseriösa entreprenörer.
Någon som kan lugna mig angående detta? Finns det någon sanning i detta? Vad ska man akta sig för?

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta rimligt?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2005, 20:49:38 »
ootroligt dyrt med NIBE´n 175´! Varför inte en 1215 med inbyggd beredare?

Kan inte annat än att hålla med att det känns dyrt. Valet av 1115 före 1215 är jag osäker på, men jag hade som önskemål att få en hög varmvatten-kapacitet. Speciellt med tanke på långdushande döttrar och ett ev. nytt hörnbadkar som slukar varmvatten. Kanske har 1115+VVB högre kapacitet än 1215?? Bara en gissning, jag får fråga entreprenören.

Det där andra till NIBE´n är det återvinning till frånluften :-[

Ja, FLM30, FrånLuftsModul. En god vän till mig pekade ut att det verkade vansinnigt att inte tillgodogöra sig värmen i inomhusluften utan istället blåsa ut 20-22gradig luft. Frånluftsmodulen är inte så dyr i jämförelse (rek pris Nibe: 10.750:-) men höjer väl verkningsgraden en del antar jag. Det förefaller mig lite underligt att jag läst många inlägg och rekommendationer på detta forum, men få har nämnt denna möjligthet, som för mig verkar självklar?

Jag är lite lur på luftvattenpumpen. Den stannar väl helt vid temp lägre än -10 grader. Bergvärmepumpen ska dock kunna gå oavsett utettemp!

Jag tycker också att skillnaden i besparing är för liten mellan luft vatten och bergvärmepumpen.
Luft vatten ger väl inte 8 kw vid kyla, och som sagt blir det kallt då står den helt stilla!!

Ja, jag kan som sagt inget mer om detta än det lilla jag läst här samt vad försäljaren sagt. När de pratar besparing, talar de inte om en genomsnittlig besparing, utslaget över ett år? Om pumpen inte ger någon återvinning alls vid riktig kyla bör den med andra ord ha mkt hög verkningsgrad vid varmt väder? Värdena för besparing är väl estimerade värden från entreprenörerna och givetvis kan de vara mer eller mindre glädjekalkyler. Jag beskrev min hussituation oven, kanske ni kan föreslå mer rimliga, objektiva besparingsvärden? (Huset är ett modulenthus byggt -90 så jag antar att jag har relativt god isolering)

Var bor du? Detta styr också val av system.

Täby, strax norr om stockholm

Egentligen är det ingen större prisskillnad mellan L/V-pump + VVB och Bergvärmepump.
Prisskillnaden ligger i hålet. 75' för hål, slang och sprit är bra betalt.

Fråga någon annan om ett bergvärmepris.

Jag tänkte det. Jag har frågat Svensk EcoEnergi. Tänkte även skicka en offertförfrågan till VärmeKylGrossisten (som visserligen inte själv installerar bergvärme, men har "samarbetspartners") Några andra tips på bra bergvärmeentreprenörer? Gärna som håller bra pris men som framförallt är professionella och kunniga. Har hört en del negativt om vad som kan hända om det är klåpare som borrar/installerar.

CE50 på 9 kW, hur går det till, där måste elpatronen hjälpa till i så fall.
Eller har de kommit med en större modell?
Den de haft tidigare ger max 5 kW värmepumpseffekt.

9kw avser elpatronens effekt. Pannan levererar fortfarande bara 5kw som du korrekt påpekar.

Begär en delad entreprenad på bergvärmen.
Offert på material från rinkaby rör eller varmepump.biz, upphandling av borra på egen hand.
Du kanske har nån kompis som kan hjälpa dig med installationen?

Borde inte kosta mer än ca 130000 kr.

Men mer bök för dig blir det ju.

Helt rätt och jag har funderat på det. Dock blir jag lite orolig. Jag har hört skräckexempel på folk som försökt göra just detta och fått ett system som fungerar allt annat än bra. Borrhålet slammar igen, effekten blir betydligt lägre än beräknat och alla underentreprenörer skyller på varandra. Tryggheten med helhetsansvar går inte att bortse från helt. Någonstans runt 130.000.- förefaller rimligt. Jag vill dock ha ett ordentligt borrhål med stort aktivt djup så det inte blir några kapacitetsproblem, och gärna en pump som är något nummer överdimensionerad. Verkar det vettigt?

Luft/vatten kan vara intressant om du bor långt söderut, men elpriset kan stiga så mycket att bergvärmen lönar sig mer på sikt...

Nej, täby, nÃ¥gra mil norr om Stockholm, sÃ¥ nÃ¥got söderhavsväder rÃ¥der inte här.  ;)  Ju mer man tror att elpriset kommer att stiga, desto mer befogat känns bergvärme.

Dock har jag några farhågor när det gäller bergvärme. Har hört om problem med att borrhålen kan "slamma igen". Att de tappar effekt med åren etc... Tydligen var det något reportage häromdagen på Aktuellt om bergvärme där det varnades för detta. Tror även det har varit uppe på Plus om problem med bergvärmeinstallationer och varningar om dåliga installatörer och oseriösa entreprenörer.
Någon som kan lugna mig angående detta? Finns det någon sanning i detta? Vad ska man akta sig för?

/Micke

En 1215 ger mindre varmvatten än ditt alternativ, för duschning räcker det till, men hörnbadkar, då blir det värre. Men det gäller nog alla andra alternativ du räknat upp med för den delen...

Stockholm är väl långt söderut, det är ju 100 mil dit... Ocentralt!

Hål som slammar igen... Det beror inte på vem som borrar, och när kollektorn väl är på plats har det ingen betydelse, i vart fall går det inte hjälpa om det skulle hända, oavsett vem som borrat.
I vart fall enligt vad jag kan förstå.

FLM:n ger inte tillbaka nåt till borran om du inte kör cirkulationspumpen för borran trots att du inte har nåt värmebehov. Att driva den cirkpumpen kostar nästan lika mycket som du laddar hålet med, speciellt om du har vattenflöde genom borran, då förs värmen snabbt bort.

När borran belastas hårt, på vintern, återför du ca 1-2 kW till kollektorn vilket gör att du får ett "lite längre" hål än om du kör utan.

Borrorna tappar normalt effekt på så sätt att du får en viss tempsänkning de första fem åren, 2-3 grader ungefär, sen stannar det av, har du stort vattenflöde genom din borra (vattenförande sprickor) så behöver inte effekten minska så mycket.
Har du en ordentlig borra och FLM:n är du ganska väl skyddad mot klen borra.
Men osvuret är bäst, Om du vet vilken berggrund ni har så skulle jag kunna göra en kalkyl åt dig...
Bara som koll på att offerterna ligger ungefär där de skall.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2005, 21:29:18 »
När man ser på din nuvarande elkonsumption av cirka 35000-40000KWH, tänker man om bara ett lösning som är praktiskt och ekonomiskt; och det är bergvärmepump. Allt annat verkar vara "piss in the ocean" när det gäller besparringskalkyl. Om jag var i dina skor, skulle jag välja bergvärmepump utan tvekan (du lutar åt det hålet oxo). Lycka till,
Raj.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2005, 21:36:46 »
Besparingskalkylen på 2010 kan nog stämma ganska bra.
Jag bor i Sthlm,har iofs en Ecoair men dom sparar nog ungefär lika mycket, jag hade innan installation 36000-37000kwh.
Efter installationen så ligger jag på ca:19000kwh
Detta är inkl. hushållsel.
Vvm310+f2120-16

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2005, 21:48:02 »
En 1215 ger mindre varmvatten än ditt alternativ, för duschning räcker det till, men hörnbadkar, då blir det värre. Men det gäller nog alla andra alternativ du räknat upp med för den delen...

Jo, de andra alternativen, CE50 - Frånluft och Nibe 2010 LuftVatten var bägge beräknade med extra vvb. CE50:n med en 500L Borö VVB och Nibe 2010 med en extra 180L VVB utöver den 240L som ingår.

Stockholm är väl långt söderut, det är ju 100 mil dit... Ocentralt!

Tja, ok. Vet inte om jag skulle kalla Stockholm "söderut", men säger du det så...  :)

Hål som slammar igen... Det beror inte på vem som borrar, och när kollektorn väl är på plats har det ingen betydelse, i vart fall går det inte hjälpa om det skulle hända, oavsett vem som borrat.
I vart fall enligt vad jag kan förstå.

Jag kan detta för dåligt, men såvitt jag förstod så står väl sjävla kollektorn i grundvattnet. Det är väl grundvattnets förmåga att värma kollektorn som avgör effekten? Om det "slammar igen" så tolkade jag det som att det mer eller mindre blir lera runt kollektorn istället för "fritt" vatten vilket skulle försämra effektiviteten. Återigen, jag kan inte detta så jag kanske svamlar.

FLM:n ger inte tillbaka nåt till borran om du inte kör cirkulationspumpen för borran trots att du inte har nåt värmebehov. Att driva den cirkpumpen kostar nästan lika mycket som du laddar hålet med, speciellt om du har vattenflöde genom borran, då förs värmen snabbt bort.

När borran belastas hårt, på vintern, återför du ca 1-2 kW till kollektorn vilket gör att du får ett "lite längre" hål än om du kör utan.
/Rickard

 ;D ;D Här satt jag och skrattade lite för mig själv, för jag förstod inte mycket av den där meningen. Jag är verkligen inte speciellt väl bevandrad i det här ämnet än, sÃ¥ utgÃ¥ frÃ¥n att du mÃ¥ste förklara i lite enklare ordalag. Ska jag tolka det som att FLM:n inte ger nÃ¥gon större effekt annat än under väldigt lÃ¥g utetemp? Ger det ingen vinst i att Ã¥tervinna innetempen? Funktionen borde väl i stort sett vara densamma som en fristÃ¥ende fvp? Eller?

Borrorna tappar normalt effekt på så sätt att du får en viss tempsänkning de första fem åren, 2-3 grader ungefär, sen stannar det av, har du stort vattenflöde genom din borra (vattenförande sprickor) så behöver inte effekten minska så mycket.
Har du en ordentlig borra och FLM:n är du ganska väl skyddad mot klen borra.
Men osvuret är bäst, Om du vet vilken berggrund ni har så skulle jag kunna göra en kalkyl åt dig...
Bara som koll på att offerterna ligger ungefär där de skall.

Det lilla jag vet om grunden är följande: När huset anlades gjordes en geoteknisk undersökning. Där fastslog man "Hus med källare grundläggs på fast friktionsjord av troligen morän. OBS! Varning för bergrisk +26.2 +26.5" Jag vet vidare (enligt grannar som bodde här då) att de sprängde för något då de anlade källaren. Om det var för berg så är ju chansen stor att jag har nära till berg. Vidare ringde jag till SGU och bad dem om information om borrningar i närområdet. Fick information om 4st borrhål som ligger inom 120-400m. De låg respektive på 4m, 2m, 2m och 1m. Det här var kanske inte den information du bad om, men det är det jag har i nuläget.

Jag är eventuell lite sugen på att köpa alla delar separat, kontraktera någon som borrar och installera själv, eller anlita en fristående installatör. Någon som kan rekommendera detta? Tips på borrfirmor som är duktiga/seriösa? Installatörer som håller bra pris men ändå vet vad de gör?

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Är detta rimligt?
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2005, 21:48:57 »
jag tycker att alternativ 3 låtar bäst, dock lite dyrt. nån annan kanske kan göra detta biligare
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2005, 21:58:23 »
När man ser på din nuvarande elkonsumption av cirka 35000-40000KWH, tänker man om bara ett lösning som är praktiskt och ekonomiskt; och det är bergvärmepump. Allt annat verkar vara "piss in the ocean" när det gäller besparringskalkyl. Om jag var i dina skor, skulle jag välja bergvärmepump utan tvekan (du lutar åt det hålet oxo). Lycka till,
Raj.

Tack. det behövs lyckönskningar, för det här var knepigare än jag kunde ana.

Besparingskalkylen på 2010 kan nog stämma ganska bra.
Jag bor i Sthlm,har iofs en Ecoair men dom sparar nog ungefär lika mycket, jag hade innan installation 36000-37000kwh.
Efter installationen så ligger jag på ca:19000kwh
Detta är inkl. hushållsel.

Besparingen på runt 17-18.000 kWh låter jättebra (jag antar då att du har en hushållsel på runt 8000kwh och uppvärmning på runt 28-29000kWh innan installation och ~11000kWh efter). Några anser ju dock att luft/vatten är verkningslöst när tempen kommer runt eller under -10°, vad anser du om det? Försäljaren påpekade även att luft/vatten är så bra då det är nästintill ljudlöst inomhus då kompressorn sitter i burken på utsidan. Din kommentar om det? Stör man sig mycket på den externa burken?

jag tycker att alternativ 3 låtar bäst, dock lite dyrt. nån annan kanske kan göra detta biligare

Gärna det. NÃ¥gra förslag?  ???

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Är detta rimligt?
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2005, 21:59:59 »
Tjena.

Jag har en FLM30, tycker det är svårslaget i sin enkelhet att slänga in "då de ändå är där" och den "kanske" hjälper till lite också..kan ev vara något av tungan på vågen vid en grund borra.

Skulle jag installera en idag? Njae....kanske.....troligen inte....fick dock ett riktigt bra pris på den då det begav sig...ventilationen skulle ju lösas på någe vis å det var ju enkelt & smidigt, samtidigt som det gav en känsla av att man "tog tillvara värmen inne" Något jag inte längre tror man gör i någon större utsträckning... :-\

Sedan förstår jag mig inte på displayen på den...men visst, den gör sitt jobb...men det är ju inte så mycket i sig....

Nu har jag ju också turen att ha en borra där jag misstänker att jag sitter med ett rejält flöde i berget...har aldrig varit under +2 grader in från borran den här vintern....och väljer man mellan att lägga pengar på en FLM eller att borra djupare så BORRA MER i stället!!! --/ 
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2005, 22:24:45 »
Tjena.

Jag har en FLM30, tycker det är svårslaget i sin enkelhet att slänga in "då de ändå är där" och den "kanske" hjälper till lite också..kan ev vara något av tungan på vågen vid en grund borra.

Skulle jag installera en idag? Njae....kanske.....troligen inte....fick dock ett riktigt bra pris på den då det begav sig...ventilationen skulle ju lösas på någe vis å det var ju enkelt & smidigt, samtidigt som det gav en känsla av att man "tog tillvara värmen inne" Något jag inte längre tror man gör i någon större utsträckning... :-\

Sedan förstår jag mig inte på displayen på den...men visst, den gör sitt jobb...men det är ju inte så mycket i sig....

Nu har jag ju ocksÃ¥ turen att ha en borra där jag misstänker att jag sitter med ett rejält flöde i berget...har aldrig varit under +2 grader in frÃ¥n borran den här vintern....och väljer man mellan att lägga pengar pÃ¥ en FLM eller att borra djupare sÃ¥ BORRA MER i stället!!! --/ 

Ok, det kanske är jag som är korkad, men jag tänker såhär: Oavsett om jag har bergvärme, oljevärme, solpaneler eller cykelpedaler i källaren så har inomhusluften den temperatur och energivärde den har. Jag har lite svårt att förstå varför energiåtervinningen av inomhusluften skulle bli mer eller mindre ointressant bara för att jag har bergvärme? Jag har kanske missförstått det hela så ni får förklara hur det fungerar för mig isåfall...

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är detta rimligt?
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2005, 22:37:38 »
Citera
Dock har jag några farhågor när det gäller bergvärme. Har hört om problem med att borrhålen kan "slamma igen". Att de tappar effekt med åren etc... Tydligen var det något reportage häromdagen på Aktuellt om bergvärme där det varnades för detta. Tror även det har varit uppe på Plus om problem med bergvärmeinstallationer och varningar om dåliga installatörer och oseriösa entreprenörer.
Någon som kan lugna mig angående detta? Finns det någon sanning i detta? Vad ska man akta sig för?

Har man ett rejält hÃ¥l liite djupare än rekommenderat, hÃ¥ller det för evigt!  Som Rickard sa man har en tempsänkning men det är helt naturligt, sen nÃ¥r man en jämnvikt. Sen ligger det lika Ã¥r efter Ã¥r...
Om det slammar igen.. det tror jag inte är så vanligt, foderröret borras ned rejält i berget sen har man i princip dricksvatten. Skulle det slamma igen funkar det lika bra ändå.
FLM30 den hjälper till så fort Vp går. Men vi har diskuterat mycket om det ger nån vinst.. men du måste ju lösa ventilationen på nåt sätt och den hjälper till helt klart.
Om du idag haft ren frånluft då skulle inte en FLM vara lika självklar.
Visst tappar du ventilationen om du river ut bef. frÃ¥nluftvärmepump? SÃ¥ vad jag förstÃ¥r mÃ¥ste du köpa en sÃ¥n!   DÃ¥ blir den lönsam ocksÃ¥ helt klart.

En liten paradox finns dock kring energibesparing om man har bergvärme!
Om man har en värmepump så värms huset främst av enrgi i marken eller i luften, bara en del tas från elnätet!!
Om man då gör en sparåtgärd tjänar man inget på den del som redan är gratis!!
Om jag sparar brutto 4.000 kwh på en åtgärd, tar jag ca 3000 kwh "gratis" ur min bergborra redan! nettobesparingen blir ca 1000 kwh i mindre inköpt el.

Dock om man har en jättevek vp då minkar man kanske tillskottbehovet då blir det lite lönsammare! men aldrig liak lönsamt som om man kör direktel, elpanna, eller oljeeldning!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2005, 22:49:12 »
Ok.

Så om man byter från FPV till bergvärme är det ändå ganska befogat att slänga på en FLM? (Kostar ju inte skjortan i jämförelse med hela bergvärmeinstallationen)

Jag är rätt sugen att installera bergvärme... trots det extra krånglet och priset... skulle dock vilja komma ner endel i pris...

Hoppas nån har lite rekommendationer vart man kan vända sig, för firmorna är uppenbarligen mer intresserad av att gräva i min plånbok än att se till att jag får en bra värmelösning.

/Micke
« Senast ändrad: 18 mars 2005, 15:23:28 av Rickard »
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!