Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpt hus med "grisen i säcken" CTC Eco El fulkopplad? + hetgaslarm!  (läst 9187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, vi köpte äntligen hus, i huset sitter en formidabel (enl. säljaren/mäklaren) CTC Eco EL ca: 7-8år gammal.

Huset i sig är ett gammalt (1½plans med källare) 50tals bygge, men totalrenoverat/utbyggt osv.

På entre planet skulle det vara golvvärme överallt (visat sig vara i 5/6 rum, dolt fel!?) och källare+övervåning radiatorer (allt detta kopplat till CTC´n)

Det verkar vara kopplat till bara EN cirkulationspump (ej hittat någon mer) som driver runt till alltihopa, mao. radiatorerna i källaren+ovanvåning är i princip meningslösa och värmer knappt något alls då de inte får mer än 27+c vattenvärme... golvvärmen på entreplanet verkar dock fungera tillfredställande!

Vad säger ni om ovan kopplingstänk? hur tänkte dem? har jag missuppfattat det hela?


* Hetgaslarmen:

Sista veckan har jag börjat få hetgaslarm ett par ggr. per dag! resettat larmen.

Något som gör mig förvirrad i felsökningen är att larmet kommer på Svenska, men resten i systemet verkar vara på Spanska..

Så hur ska jag gå vidare. (här lusläst hetgas trådarna, men ny på detta och behöver step by step)

Tackar. Mikolino

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vi har golvvärme på två ställen, badrum uppe och hall nere, och vanliga radiatorer i övrigt, och det fungerar utan problem med bara en CP. Framledningen från EcoEl regleras av radiatorernas behov och golvvärmen har en egen temperaturregelering som gör att golvvärmens vatten normalt är 10-15 grader kallare än radiatorernas.

Om du får larm om för varm hetgas så har du med andra ord en värmepump kopplad till EcoEl. En 7-8 år gammal EcoAir? Enklast är väl att be en kylkille som kan EcoAir komma och titta på VPn?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
I installatörsmenyn ska man kunna ställa in språk , dock finns inte spanska, kanske är det franska?
S=Svenska.

Oftast så klarar man sig med relativt låg temp på radiatorerna på övervåningen om det kommer spillvärme underifrån?
I en källare brukar man väl inte vilja ha så varmt?

Men du kan alltid höja kurvan och styra med termostaterna på golvvärmen om du fryser, tänk på att ha max framledningstemp på ca 40 °C för att undvika att skada golven.

Hetgaslarm kan bero på lågt flöde på värmebäraren mellan EcoEl och EcoAir.
Det kan finnas ett smutsfilter där som behöver rensas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I installatörsmenyn ska man kunna ställa in språk , dock finns inte spanska, kanske är det franska?
S=Svenska.

Oftast så klarar man sig med relativt låg temp på radiatorerna på övervåningen om det kommer spillvärme underifrån?
I en källare brukar man väl inte vilja ha så varmt?

Men du kan alltid höja kurvan och styra med termostaterna på golvvärmen om du fryser, tänk på att ha max framledningstemp på ca 40 °C för att undvika att skada golven.

Hetgaslarm kan bero på lågt flöde på värmebäraren mellan EcoEl och EcoAir.
Det kan finnas ett smutsfilter där som behöver rensas?

Har jobbat och inte haft tid med detta! iaf. har kommit ett gäng hetgaslarm, och idag ett annat larm,står något om brine ut/inne...... var sitter filtret? har provat bryta strömmen, men felkoden består och kan inte kvittas bort och inget verkar fungera,lyckades stega runt i menyerna och åsidosatte airen, och kör bara på el nu (enda sättet jag fick bort larmet)

Får väl ringa nån tekniker imorgon,men bra o ha lite på benen innan så dom inte blåser en....

Tankar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror du måste återställa högtryckspressostaten på utedelen, lossa panelen så sitter den ovanpå elboxen.
Den ska däremot inte larma för brine, i så fall är den felinställd i installationsmenyn, den ska vara inställd på EcoAir.

(Om du nu inte har postat på fel tavla, har du en utedel med en fläkt eller är EcoElen kopplad till en värmepump inne som i sin tur är ihopkopplad med några rör som går ut genom väggen och ner i backen?)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror du måste återställa högtryckspressostaten på utedelen, lossa panelen så sitter den ovanpå elboxen.
Den ska däremot inte larma för brine, i så fall är den felinställd i installationsmenyn, den ska vara inställd på EcoAir.

(Om du nu inte har postat på fel tavla, har du en utedel med en fläkt eller är EcoElen kopplad till en värmepump inne som i sin tur är ihopkopplad med några rör som går ut genom väggen och ner i backen?)

Ahh, glömde att det är med utedel (fläkt). får kolla utedelen imorgon! ser imenyerna att det finns 3 alternativ, eco el, eco kmp(eller liknande) och eco air.

bröt strömmen satte på eco el 30 min, sen bytte jag till eco air, men vill minnas att den stått på eco kmp!? sen vi flyttade in!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eco Kmp används om man har en EcoPart, det är då en enkel bergvärmepump som kopplas till EcoEl.
LÃ¥ter mycket skumt att man gjort denna inställning...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eco Kmp används om man har en EcoPart, det är då en enkel bergvärmepump som kopplas till EcoEl.
LÃ¥ter mycket skumt att man gjort denna inställning...  Sc:,h

Japp, helt säker på att den stått på km, nåja! systemet stod en halvtimma på eco air,sen kom hetgaslarmet igen! enda tempen jag kan hitta och utläsa är just nu 37c ...hittar inget om hetgastemp!

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hittade nu, hetgas 76c 20min efter senaste larmkvitteringen! men systemet står kvar på 37c (efter larmkvitteringen stod det fördröjd shuntstart 180min)

det brukar stå runt 52c där det nu står bara 37 (och verkar stannat vid det)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
om du ska kunna få nån hjälp här inne så måste du först läsa den här tråden:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

... som förklarar hur systemet med EcoEl-EcoAir är tänkt att fungera. Sen är det nog bra om du läser manualerna till både EcoEl och EcoAir (finns på CTC:s web). Slutligen måste du skriva ner ALLA inställningar och driftvärden som du kan läsa av på styrpanelen på EcoEl och posta här inne. Annars har vi inte en chans att komma med några vettiga synpunkter utan då blir det bara en massa löst gissande.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jepp, har läst igenom!förstår nog inte allt dock:(

Här kommer allt jag kan utläsa:

Logg:

Total drift: 74254h
Kompr: 32006h

Kompr senaste 24h 11h45min
Starter senaste 24h 12st

Elvärme drift: 35916kwh

Larm senast: Hetgas givare


Diagnos:

Kompr 0   fläkt 0   (ingen ibockad)
elp 0,0 +0kw
H.gas _ _ c  c ute 3c   (30min efter senaste hetgaslarmet sÃ¥ visas ingen siffra, ej heller siffra under larmet)


framl 25c
börvärde 18c

elpanna 52c
börvärde 50c

elp nedre 46c
börvärde 45c

värmepump 46c
börvärde 40c

Shuntmotor stängd/öppnad (inget ibockat)

Kompr avstängd (ej ibockad) (ute temp 3c)

Nattsänkning:nej

Strömuttag: 2A
Huvud säkr. 16A

Shuntläge 50%

prog. 579961401
dat. 05-07-11


Ecoheat
Ecoair (ibockad)
Ecoel
Ecokm

Inst. Normal (ibockad), M.kod

Rumsgivare JA


Kompr: tillåten

Max effekt elpanna 3,0KW

Temp elpanna 50c

elp nedre tillåten

temp nedre elp: 45c

Shunt fördr. 180min

Huvud säkr. 16A


Framl temp: (vid -15 ute) 50c

Värme från
vid ute temp 18c


Max tillÃ¥tna  framl temp 50c
Min tillåtna framl temp: från

Kompr spärr vid ute temp -10c

Nattsänkning: nej




Vad jag förstÃ¥r är det inga konstigheter i dessa värden..!?  men jag är inte speciellt kunnig heller haha!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag gissar nog på att hetgasgivaren är defekt.
Kan du få tag på en ny givare (du kan söka installatör/återförsäljare på CTC:s hemsida) så är det inte så svår grej att byta själv.
Självklart kan du låte installatören göra detta om du inte vill ge dig på det själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du bränner elpatron helt i onödan. Gå in i inställningsmenyn och ändra temp i övre tanken till 40-42 eller nåt sånt, och in nedre till 45 så länge det är varmt ute och EcoAir inte funkar. Då får du duschvatten så det räcker och framledningen är ju inget problem.

Larmet gäller givaren och inte hetgasen som sådan, så CarlN har rätt i att det nog bara är att byta givare.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gissar nog på att hetgasgivaren är defekt.
Kan du få tag på en ny givare (du kan söka installatör/återförsäljare på CTC:s hemsida) så är det inte så svår grej att byta själv.
Självklart kan du låte installatören göra detta om du inte vill ge dig på det själv.

Ok, dags att byta givare dÃ¥!  hur utläser jag vilken modell pÃ¥ anläggningen jag har!?  hittar inget typ CTC Eco Air/el 1500-400 eller liknande.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Lägg upp några bilder så kanske nån känner igen modellen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!